
Manglende dømmekraft i klimasaken
Debattredaktør Marit K. Slotnæs skriver i Morgenbladet 28. oktober at hun ikke tenker på global oppvarming hver dag. Hvor ofte man reflekterer over et fenomen er da også sjelden avgjørende. Hvordan man går frem for å få oversikt over et saksforhold kan være viktigere. Debattredaktøren har i den anledning funnet frem essayet av bloggeren Bjørn Stærk som hun mener er gjennomtenkt. Her stilles spørsmålet om menneskene er årsaken til global oppvarming.
Bjørn Stærk har et noe uortodokst syn på vitenskap, eller det han henholdsvis kaller vitenskapen om global oppvarming (”science of global warming”) og virkelig vitenskap (”real science”). Denne vitenskapen skal ifølge ham være strengt adskilt fra det offentlige rom (”public sphere”). Bak en vegg skal det finnes virkelig vitenskap og vitenskapsfolk.
Stærk hevder videre at han vet noe om hvordan denne vitenskapen bør være og derfor om klimatologi tilfredsstiller standarden. Deretter konkluderer han med at vitenskapen om klimaet har en god teori.
Hans påfølgende påstand er at fordi dette er virkelig vitenskap og uttrykk for et flertallssyn, bør legfolk akseptere dette. Hvis derimot dette hadde vært pseudovitenskap diktert av politikere og aktivister, eller hvis det fantes betydelig uenighet på området, burde dette ikke godtas.
Bjørn Stærk ser også ut til å avvise vitenskapens preferanse for enkle teorier. Ved en antatt sammenheng der et fenomen følger et annet, antar vi intuitivt at det første er årsak til det påfølgende. Hvis Stærks ”virkelige vitenskapsmenn” innfører en ”feedback loop” som viser at det vi oppfatter som virkning i virkeligheten er årsak, bør vi etter hans syn akseptere dette.
Teori som bekreftes av observasjoner, tilsier at når temperaturen på Jorden stiger, så øker CO2-nivået i atmosfæren etterhvert fordi havet avgir gassen når det varmes opp. For at påstanden om at det er en av atmosfærens sporgasser (CO2) som driver temperaturen skal kunne være tilfelle, må det innføres en rekke ad hoc-hypoteser. I tradisjonell vitenskap er dette et svakhetstegn.
Pseudovitenskapen lider av hang til bekreftelser. Den er på stadig vellykket jakt etter tegn som kan bekrefte dens påstander. Etter alt å dømme finnes det ingen observasjoner som ikke på en eller annen måte passer inn i teorien om farlig menneskeskapt global oppvarming. Om temperaturen synker eller stiger i takt med våre CO2-utslipp, synes ikke å spille noen rolle. Enklere forklaringer på variasjoner i den globale gjennomsnittstemperaturen synes heller ikke å være relevante.
Hva så med den påståtte enigheten blant vitenskapsfolk? Det vises gjerne til et innlegg fra 2004 i Science av historikeren Naomi Oreskes. Hun hevdet at det foreligger enighet blant klimaforskere om menneskeskapt global oppvarming. Grundigere undersøkelser blant annet av Hans M. Kepplinger og Senja Post viser derimot ingen slik enighet.
Det finnes imidlertid noe det råder relativ stor enighet om, og det er den direkte oppvarming ved en fordobling av atmosfærisk CO2. Denne skal ligge på rundt en grad Celsius hvorav omlag halvparten allerede har inntruffet. For at oppvarmingen skal være truende, må det tilføyes forsterkende tilleggseffekter (positiv feedback/tilbakekoblingsmekanismer).
Effektene av disse tilbakekoblingsmekanismene er ikke kjente derfor hersker det ikke enighet om farlig menneskeskapt global oppvarming. Bjørn Stærk hevder at hvis det råder betydelig uenighet på området, skal vi ikke akseptere denne klimavitenskapen. Dette gjelder ifølge ham også hvis dette skulle dreie seg om pseudovitenskap.
For snart hundre år siden satte Karl R. Popper seg fore å undersøke hva det er som skiller vitenskap fra pseudovitenskap. Popper la merke til at det fantes teorier som ble bekreftet av praktisk talt alt som skjedde innenfor et fagfelt. For de innvidde var verden full av bekreftelser på teorien. Ikke-troende var styrte av krefter som forhindret dem i å innse dette. Popper la også merke til at Einsteins gravitasjonsteori var fundamentalt forskjellig fra disse teoriene fordi denne måtte forkastes hvis den ikke var i overensstemmelse med bestemte forventede observasjoner. Popper konkluderte med at bekreftelser kun hadde relevans når disse var resultat av dristige forutsigelser.
For at påstanden om farlig global oppvarming som følge av våre utslipp skal være vitenskapelig, bør de som målbærer denne være i stand til å angi under hvilke omstendigheter påstanden må sies å være gjendrevet. Så lenge disse betingelsene ikke er til stede, kan vi ikke vite om vi har å gjøre med vitenskap eller pseudovitenskap fordi falsifiserbarhetkriteriet, som skal avgrense de to fenomenene, ikke foreligger.
Det finnes altså ikke enighet i vitenskapen om farlig menneskeskapt global oppvarming fordi effektene av tilbakekoblingsmekanismene i klimasystemet ikke er tilstrekkelig kjente. Det er også uklart hvor grensen går mellom vitenskap og pseudovitenskap i klimaforskningen.
Bjørn Stærks konklusjon om at vi bør akseptere klimaforskningen, er derfor gjort på sviktende grunnlag. Morgenbladets debattredaktør viser manglende dømmekraft når hun hevder at hans essay Off the fence on global warming er gjennomtenkt.

Barns beste
Lesernes kommentarer
Kjell Tangen
16. desember 2011 - 20:48
Vitenskap/pseudovitenskap?
Driftstekniker, hva er nå det? Er en godt voksen mann så tittelen var ukjent, videre googling ga meg etsvar: Vaktmester. Har kjent mange slike, meget praktisk dyktige mennesker, uvurdelig på store arbeidsplasser for vedlikehold og reperasjoner. Men ikke blandt de med solid faglig vitenskapelig bakgrunn eller kunnskap. Har gått meget godt overens med de jeg har møtt, først og fremst fordi begge parter aksepterte våre ulike bakgrunner og ekspertise, jeg godtok deres utvilsomme praktiske kunnskaper og evner til å løse praktiske problemer. De godtok min naturfaglige bakgrunn og aksepterte mine kunnskaper på det feltet.
Her har vi motsatsen til de vaktmestre jeg har møtt, en som framstiller seg som en vitenskapens overdommer og har kunnskap og rett til å stemple godt utdannede vitenskapsfolk som representanter for en eller annen uspesifisert pseudovitenskap.
Underforstått framstiller han seg selv som en suveren vitenskapsekspert.
Ja, ja, tro det den som vil.
Nicolay Stang
17. desember 2011 - 12:43
The black swan
Din mangelfulle argumentasjon og logikk medfører også at en ikke kan vite om du er enig eller uenig med meg. Et av mine argumenter ovenfor er at en vitenskapelig påstand må være falsifiserbar. Hvis du er uenig, kunne det kanskje være en tanke å forsøke gyldig argumentasjon? Men hvis ditt argument mot falsifikasjonskriteriet i vitenskapen er at Popper var snekker, forstår jeg godt at du lar være.
Anders Bjerring
17. desember 2011 - 15:10
Popper vaktmester?
Men selv om jeg er helt enig de strenge kravene du stiller til vitenskapen (etter en av verdenshistorien største tenkere, Popper), så må man i noen tilfeller være "føre var".
Det er gjennom gode, kvalitetssikrede målinger "vitenskapelig bevist" at global oppvarming er et reélt fenomen. Det er også stor konsensus, som du jo selv sier, om at CO2 bidrar til dette. Så påstanden "Global oppvarming er reél, og våre CO2 utslipp bidrar iallefall delvis til dette" kan nok de fleste med innsikt enes om.
Så da, de store spørsmålene, hvor viktig er dette bidraget? Vil noen av de foreslåtte feedback-mekanismene slå inn, hvis så, når vil de slå inn og hvor stor effekt vil de ha?
I noe så komplekst som klimaforskning, er det vanskelig å undersøke teorier og hypoteser, ikke minst fordi enkeltkomponentene i den totale effekten ikke kan skilles ut. Jeg kan godt predikere at f.eks 2% økt havoverflate gir 1% høyere snitt-temperatur, men hvis temperaturen går opp 2% året etter, vet jeg ikke om det skyldes andre faktorer.
Av slike grunner vil ikke klimaforskningen kunne være på "solid vitenskapelig grunn" før det er for sent. Iallefall ikke hvis man er så streng at man heller ikke godtar "oppskalering" av kontrollerte labeksperimenter.
Jeg er enig i at vi ikke kan slå fast at fortsatt CO2-utslipp utvilsomt vil føre til "katastrofe"-scenarioer, men det er såpass mye data som støtter påstanden at det vil være tåpelig å ikke gjøre noe.
Nicolay Stang
18. desember 2011 - 12:27
Veiarbeider Popper
Popper droppet ut av skolen som sekstenåring. Han tok svennebrev som snekker når han var rundt tyve. I 1925 (Popper var født i 1902) ble det opprettet et pedagogisk institutt i Wien som samarbeidet med universitetet der. Dette passet Popper bra da han hadde problem med å finne en lærerstilling etter en kortere lærerutdanning (naturfag og matematikk) og arbeidet som sosialarbeider noe som kvalifiserte ham for opptak ved instituttet. Her traff han blant annet professor Bühler som han senere promoverte under. Poppers doktoravhandling ble imidlertid ikke offentliggjort og han disputerte ikke, men ble eksaminert (rigorosum) blant annet av Bühler som forøvrig virket begeistret for Popper. Det synes som Popper er blitt sterkt påvirket av mennesker han traff i Wien etter 1. verdenskrig og av selvstudium.
Om det foregår global oppvarming eller nedkjøling avgjøres av det tidsrom som betraktes. Ser vi på de siste fire tusen år får vi en nedkjøling som helhet. Varmetoppene faller sammen høykulturer med rundt tusen års mellomrom. Den minoiske var varmere enn den romerske som var varmere enn den medievale som igjen var varmere enn den moderne. Sistnevnte inntraff etter den lengste kuldeperioden i holocen. Etter denne kuldeperioden har vi hatt en oppvarming på omtrent en halv grad per århundre med kalde og varme svingninger på ca 30 år. Den siste varmeperioden på tredve år var nær identisk med mellomkrigstidens varmeperiode. Temperaturutviklingen har vært akkurat som det vi har kunnet forvente ut fra kunnskap om naturlige variasjoner. Det er vanskelig å finne plass til bidraget fra menneskene. (Fortsettelse føger)
Nicolay Stang
18. desember 2011 - 12:28
Føre-var-prinsippet
Filosofisk og matematisk kalles føre-var-prinsippet gjerne Pascals veddemål (pari de Pascal). Det tok mer enn et par hundre år før den franske matematiker Emile Borel motbeviste dette i 1947. Pascals veddemål går i korthet ut på at det er fornuftsstridig å ikke satse på en uendelig stor gevinst når valget står mellom denne og et begrenset tap. Hva hvis noe ikke er sannsynlig, men likevel mulig? Skal vi forberede oss på at jordkloden kan bli truffet av et himmellegeme som kan få katastrofale følger?
Anders Bjerring
23. desember 2011 - 11:55
Pascals veddemål
Klimaforskning er ikke mitt fagfelt, men jeg registrerer at det vitenskapelige konsensus hos de som forsker på det, heller mot at global oppvarming er menneskeskapt. Å være skeptiker er i mine øyne å godta at man ikke "vet alt best", du klarer sikkert å legge frem en overbevisende sak for ditt ståsted, men i de aller fleste tilfeller, dog langt fra alltid, er det hva det er konsensus om som viser seg å stemme.
Men for å gjenta det nok en gang, jeg sier ikke at du nødvendigvis tar feil, men jeg synes ikke det er grunnlag for å glatt avfeie de som er uenige med deg.
Harry Andreassen
17. desember 2011 - 15:00
Men debattredaktører
Hva er en klimaforsker? Hvordan fikk denne forskeren den tittelen? Er ikke denne tittelen selvoppnevnt?
Hvilken utdannelse har en klimaforsker? Det finnes som kjent ikke utdannelsesinstitusjoner for klimaforskere. Så hvem er disse folka?
Hvis du begynner å grave, vil du få mange forbausende opplysninger.
Du kan jo begynne med IPCC. Der kalles til og med funksjonærene for klimaforskere.
På bakgrunn av en hypotese er det skapt en rekke problemstillinger. Disse "problemene" ser ut til å eslkalere i omfang. Likeså alle disse som som er kommet på banen og skal "kurere". Hvem er disse folka?
Gjør disse det på ideologisk grunnlag, eller lever dem rett og slett av dette?
Hans Martin Arnesen
18. desember 2011 - 19:55
Kvalifikasjoner & klimaendringer
For øvrig kan det virke som det er en klimaendring på gang. Men når man vet at det er normalt med klimaendringer på vår planet, så kan man spørre om dette er en "normal" klimaendring, eller en endring som er menneskeskapt - og videre om det er en stor klimaendring på gang, eller ikke. Hva som er verst, en naturlig klimaendring eller en menneskeskapt sådan, er ikke godt å si. Det har vært dramatiske endringer tidligere - lenge før det kom mennesker på planeten.
Inntil man vet mer, holdes folket i age. Våre kjære politikerne får i mellomtiden fritt spillerom til å ilegge oss en rekke nye miljøavgifter og -skatter, som om det skulle være et sesam sesam for å hindre miljøendringer. Miljøendringer som likevel vil komme - for det normale er jo at klimaet endrer seg.
Magne Nordang
17. desember 2011 - 11:10
Global oppvarming ???
Gunnar Sembsmoen
17. desember 2011 - 15:50
Om klima, oppvarming og forutsetninger
Ellers synes jeg det sto noen meget interessante betraktninger i dagens Aftenposten om raske klimaendringer. Det setter de bombastiske viternes utsagn i et perspektiv som er forståelig.
Sammenhengene er nemlig ikke så enkle som enkelte vil ha det til. Man produserte f.eks. ikke mye fossil luftforurensing for diverse tusener av år siden. Likevel skjedde det raske oppvarminger og nedkjølinger. Kanskje det er på tide med noen små reservasjoner når en konkluderer? Og litt ydmykhet overfor det faktum at det er en masse vi ikke vet?
Gunnar Sembsmoen
Harry Andreassen
17. desember 2011 - 21:50
Ja, og når en rekke ting settes
Jorunn Lauvstad
18. desember 2011 - 10:43
Lønnsomhet
Det eneste som kan stanse dem er lønnsomhetskalkyler. Produksjonen av energi fra fossile kilder bir stadig dyrere,mens alternativ energi blir rimeligere. Før eller siden vil kurvene krysse hverandre, trolig om ganske få år. Da vil store forandringer skje helt uavhengig av synet på CO2 utslipp og klimaet.
Harry Andreassen
18. desember 2011 - 13:02
Regnestykkene deres
Derfor må dem ha flest mulig med seg når oppgjørets time kommer.
Men dem som står i spissen skal aldri glemmes. Navnene må komme på minneplate, så verden aldri glemmer hvordan denne pseudovitenskapen tok form.
Jostein S
18. desember 2011 - 22:12
Om å være føre var.
For vi ønsker vel å være føre var?
Sigmund Abusland
20. desember 2011 - 11:04
En ny istid ja.