Kvinner bærer fram livet! Menn tar det!
Ser vi oss omkring i mediebildet mot øst, sør, og vest er det menn som tviholder på makta og står for død og fordervelse, i sterk kontrast til kvinner som bærer fram livet. Fremtidens kvinner og menn, mødre og soldater. Synes du ikke dette er merkelig og logisk selvmotsigende?
Alt taler jo egentlig for at mannen burde beskytte kvinnene og barna. Istedenfor opplever vi at mannen går amok. De fleste menn søker makt, innflytelse og undertrykker andre. Mannen ser på seg selv som det sterke kjønn, mange bruker kreftene på å holde andre nede, berike seg selv økonomisk. Menn har inntatt de fleste stillinger i offentlig og privat forvaltning, han tar ut mer enn andre i lønn, og holder kvinner nede administrativt og økonomisk.
Derfor er det interessant å merke seg at det er kvinner i Afrika og Midtøsten som står opp og sier nok er nok! Vi krever makt, for dere menn misbruker makten mot kvinner og barn og river ned samfunnet, dere sier derre vil bygge opp. Det kan ikke gjøres med makt å holde andre nede.
Burde vi ønske en ny politikk i verden, hvor kvinner gis muligheter til å ta makt til det beste for jordens fremtid?
Vi menn forvalter ikke livet slik våre kvinner tenkte da de bar livet fram for fremtiden. Mannens synderegister er stort fra den første dag til nå.
Jeg nevner Russland, Iran, Irak, Kina, Syria, Egypt, andre land i Afrika og omkring i verden. Overalt opplever vi at kvinner blir undertrykket, utnyttet, og holdt nede av menn. Politisk, økonomisk, samfunnsmessig og religiøst.
Vi bør hylle de kvinner som står opp med fare for liv og helse og roper: Nok er nok. Vi vil ha likestilling på alle områder. Vi ønsker en annen tilværelse, enn den vi opplever menn har skapt opp til i dag! Nå noen få uker før vi trår inn i 2012.
Hva mener du?

Barns beste
Lesernes kommentarer
M J
13. desember 2011 - 11:51
Kvinner + liv = sant, MEN...
Med fare for å synes politisk ukorrekt i dette landskapet (i kjølvannet av Breiviks udåder, som jo vil være et hett tema i lang tid fremover) må det allikevel være være rom for å ytre følgende fakta:
Det er en kjensgjerning at det fødes færre barn pr. kvinne i vesteuropa enn i samfunn (også i vår del av verden), enn hva de mer mannsdominerte samfunnene presterer. Vi har de mest frigjorte kvinnene i verden, hvilket har en pris.
Personlig synes jeg (og mange med meg) at det er trist at samfunn som undertrykker kvinner er på fremmarsj og får stadig sterkere tilvekst, imens samfunn der kvinner har mer å si, og er tilnærmet likestilt menn, er i retrett posisjon.
Tore Tønder
13. desember 2011 - 13:41
Årets fredspris åpner dører for kvinner verden over!
Det gjør mannen som ofte har lite omsorgserfaring med barn, unge, voksne og eldre.
De fleste menn jeg kjenner i det offentlige rom er opptatt av arbeide, høyest mulig lønn og pensjoner, pluss beholde en mengde privilegier. For å få det til er det viktig å la kona, kvinnelig partner til å ta seg av barn, omsorg, vasking, støvtørring det daglige sosiale i familien. Mens mannen soler seg i gutteklubben Grei hvor de deltar i å gi hverandre skryt og goder.
Kommer kvinner inn i denne klubben vil ikke kvinnene finne seg i at greiklubben gir fordeler til hverandre uten å dele med de utenfor. Det frykter mannen blir hindret med kvinner i forsamlingen?
M J
13. desember 2011 - 11:52
Kvinner + liv = sant, MEN...
Men bevares. Ja vi skal kjempe for kvinnefrigjøring og rettferdighet for alle kvinner i hele verden og en dag håper jeg vi skal kunne riste på hodet i avsky og vemmelse over dagens steining av kvinner, æresdrap, tvangsekteskap og kjønnslemlestelse på lik linje med de irrasjonelle heksebrenningene og torturen den fanatiske kristne inkvisisjonen stod for i middelalderen. (Motbydelige religionstolkninger gjort av religiøse nisser har undertrykket kvinner i århundrer).
Holdningene i disse samfunnene (helt frem til i dag, og til lenge etter du har lest dette), er den største trusselen mot kvinnefrigjøring fordi religionene (og fanatismen) er på stadig fremmarsj i en stadig økende befolkningsmasse over hele kloden.
Så tenk deg om. Kvinnefrigjøring er et veldig viktig steg i riktig retning, men det kan ha en pris. Utdannelse, informasjonsteknologi, bevisstgjøring og engasjement er viktige våpen for å vinne denne "krigen", men det bør skje snart og ikke alle har tilgang på denne informasjonen (som vi tar nærmest for gitt).
Selv har jeg ikke lenger tillit til at fornuften seirer til slutt, men et aktivt engasjement kan være nøkkelen til en bedre verden. For kvinner (og dermed også samfunnet forøvrig).
M J
13. desember 2011 - 11:53
Kvinner + liv = sant, MEN...
Og heteroseksuelle kvinner (flest) ønsker en mann som er i det minste litt mannlig (og barsk), ikke en kjønnsløs, metroseksuell "pudding". Menn (hetero) søker jo også kvinnelighet og femiminitet hos sin partner.
Det er en kjensgjerning at de tradisjonelle kjønnsrollene undertrykker kvinner, men ønsker vi å rokke ved disse? Vi ønsker alle en seksuell identitet, den er viktig for samfunnet, den engasjerer og inspirerer. Å fjerne seksuell identitet fra et samfunn kan nok la seg gjøre, men ønsker vi egentlig det da?
Jeg ønsker at alle kvinner (og menn) skal ha det bra. Personlig tror jeg det til syvende og sist (gitt en idealverden), handler om å tilpasse seg å finne seg en plass i samfunnet der man hører hjemme. Dette er en kamp som har pågått i årtusener og vil pågå i tusen år til. Vi lever her og nå. Alt vi sier og måten vi handler på kan utgjøre en viktig forskjell. Dette handler om (som så mye annet), å finne sitt eget ståsted, gjøre seg opp en mening, og å vurdere hvorvidt man skal bruke tid og engasjement for å fremføre sin egen visjon.
Alle kan forandre verden til det bedre, -eller verre.
Ikke alle tar ansvar, men kvinner generelt tar mer ansvar, så personlig ønsker jeg makt til flere kvinner.
Men ikke for enhver pris..
:)
Gunnar Sembsmoen
13. desember 2011 - 15:53
Om kvinner og makt
Gunnar Sembsmoen
Tore Tønder
13. desember 2011 - 17:07
Her er jeg uenig med M.J
Etter min mening kan ikke alle forandre verden. Det er mange som vil, men får det ikke til.
Og verden viser det ikke er mulig i dag. Det opplever vi daglig i land som: Russland, Iran; Irak, Afghanistan, Kina, Saudi Arabia, Syria, Italia, USA og mange andre land omkring på jorden. Alle stater som styres av menn som tviholder på makten med skitne triks og retter våpen mot egne innbyggere.
Jeg undrer hvis statene nevnt over hadde hvert styrt av kvinner i majoritet... Ville disse statene blomstre eller visne?
.
Harry Andreassen
14. desember 2011 - 19:20
Ingen livsformer på kloden
Harry Andreassen
13. desember 2011 - 19:08
Menns og kvinners rolle
Men det var sikkert feilkoblinger oppe i hodet på noen da som nå, både kvinner og menn, med den forskjellen at dem ikke fikk utøve makt som nå. Men nå er så mange, mange flere, og dermed flere feilkoblinger som virker destruktive.
Men tross det, vi er blitt noen milliarder. Livets former er ikke skrevet ned på A4-ark utgitt fra Norge, og vil vel neppe bli det heller.
Vidar Hvila
14. desember 2011 - 11:58
Likestilling ser ikke ut til å være mulig
blikkenslagere,snekkere,murere.feiere,bilopphuggere,rørleggere,
mm mm mm.mulig noen få kan være i disse yrkene men på landbasis
så er det vel snakk om 1-2 prosent,vi må nok kalle dette noe annet en likkestilling for det finnes tydeligvis ikke.mange jobber må man begynne på bunnen og stige i gradene etter mange års erfaring,men når det gjelder kivinner ser vi at de hopper over dette og begynner rett
på toppen,dette blir det motsatte av likestilling og fører til feks i politik
at kvinner sitter i stillinger de ikke har erfaring nok til å utføre.bla dette med styreverv,tenk dere et familie firma som har vært drevet av familie i tre fire gennerasjoner som må ta inn ukjente kvinner i styreverv for å tilfredstille regimets lover og regler.virker som det ikke
finnes bakkekontakt i politiken lenger.
Gunnar Sembsmoen
19. desember 2011 - 16:20
Til Vidar Hvila.
Tidligere har du hevdet standpunkter som plasserer deg langt utpå høyresida. Og det er der de kjønnskonservative befinner seg. Og de prater uten å vite hva de snakker om.
Det at kvinner er i mindretall i diverse yrker, skyldes bl.a. tenkning og praktisering av sin tenkning av folk av Hvila`s kaliber, dels av det faktum at det tross alt må gå en tid før endringer kommer helt tydelig fram. Jeg ser ikke mange mannlig jordmødre heller.
Hvila påstår at kvinner i ledende stillinger er kvotiert fram. Jeg skulle gjerne like å høre Hvila bryne seg på noen av dem.
Jeg skal innrømme at det er delvis på siden av problemstillingen til Tønder, men Hvilas kritikk av utdannede kvinner synes noe bisarr, med tanke på et skriftspråk som helt tydelig signaliserer et kraftig behov for forbedring.
Det er tullprat når Hvila snakker om et familieforetak som må hente inn ukvalifiserte kvinner i styret. Et familieselskap setter inn det styret de selv velger.
Men angstbiterske, inkompetente menn har en tendens til argumentering àla Hvila.
Hva med å forestille deg begrepet likeverd istedet for likestilling, Hvila, ville du synes det var like ille? Eller tar du ikke forskjellen?
Disse debattene om kvinner og likestilling ville forøvrig hatt mye bedre levekår, dersom man hadde brukt ordet likeverd. Det er ikke mange som ville tørre å si at kvinner som mennesker ikke er like mye verdt som menn.
Gunnar Sembsmoen
Turid Sandø
14. desember 2011 - 15:41
Dette er på hell nå ...
Jorunn Lauvstad
15. desember 2011 - 9:48
Likestilling
Modne mennesker fungerer som frie og helhetlige enkeltindivider. Da vil menn og kvinner fungere i et likeverdig samspill hvor de berikes av hverandres egenart i stedet for å oppleve den som en trussel.
Guttorm Tistel
15. desember 2011 - 13:01
Kunnskapsmangel om russiske kvinner !
Hvordan kan du tro at de velutdannede,selvsikre og flotte russiske kvinnene er blant verdens mest undertrykte ?
Jeg ropte på min russiske doktorkone fra St.Petersburg og viste henne hva en norsk bladfyk kunne få seg til å skrive om situasjonen for russiske.Stor latter.
Kvinnene utgjør den mest ansvarsbeviste delen av russerne.De er dominerende i offentlig sektorer som skole og helsevesen.Videre er det svært ofte kvinner som styrer økonomien i bedrifter og offentlige etater..Det er vanlig at økonomisjefen i store bedrifter er en kvinne..Økonomi har vært et populært utdanningsvalg for russiske jenter.
Arven etter kommunistene kan være en belastning på mange områder,men ikke når det gjelder utdanning og likestilling..I alle land bak jernteppet ble det skapt et godt skolevesen på alle nivå.Kvinnene fikk ta utdanning på like fot med menn.Dette er russiske kvinner bevisste på når en diskuterer kommunismen.
Nei her er du ute på tynn is,og les hva Jan Otto Johnasen ble utsatt for da han ikke møtte på foreldremøte.En norsk kvinnelig rektor hadde ikke våget å gi han den behandlingen han fikke der.
At det finnes både kvinner og med med et hardt liv er også sant,men det kommer av sosioøkonomiske forhold som i vårt eget land.Der er mange fattige som et resultat av den råkapitalismen som fulgte etter kommunismen,men det gjelder begge kjønn !
Tore Tønder
15. desember 2011 - 16:37
Les innledningen min en gang til er mitt råd?
Det er heller ikke råkapitalismen som er skapt av kvinner. Der er menn i absolutt flertall?
Å antyde at russiske menn ikke er Hiarkistiske vil jeg påstå er feil. Du får rope på din russiske kone en gang til.
Det er blitt sagt av russere selv høyt oppe i hierarkiet at de skulle ønske seg demokrati av samme type som i Norge og Norden.
Anders Slagsvold
15. desember 2011 - 22:27
Tore Tønder!
Tore Tønder
16. desember 2011 - 17:02
Jeg skjønner ikke hva du mener!
Er du uenig med meg når jeg påstår at menn generelt bekler de fleste maktposisjoner
Det er jo ikke kvinner som undertrykker kvinner på jorden. Jeg er ikke så opptatt av hva "gutta" mener eller tror. "Gutta" vil alltid beskytte sitt revir likevel. Jeg er mer opptatt av at myndighetene, politikerne, mediene, og andre mener og tror.
Hvordan makten praktiseres i Russland med lav kvinnedeltakelse i Dumaen sier vel alt etter min mening.
Ser vi på konfliktfylte land i verden er det menn som står for makten, drapene og torturen.
Jeg skjønner rett og slett ikke hva du skriver og mener!