Totalitære retninger og demokratiet
Kjennetegnet på totalitære samfunn og all andre former for totalitær organisering, er at de fungerer som organismer.
Organismens hode (eliten) skal, som andre hoder, ha all makt, og legemet skal på vanlig måte lydig og ureflektert underkaste seg.
Siden hodet og legemet utgjør deler av den samme enheten, vil hodet forsøke å tilfredsstille legemets fysiske behov. Det kan derfor se ut som om det opptrer ansvarlig og omsorgsfullt. Problemene oppstår når det blir spørsmål om frihet.
Et legeme har i utgangspunktet ikke behov for frihet, og hvis lemmene begynner å gå sine egne veier, trues hele organismens eksistens. Da er det ingen grunn til å ha skrupler med å amputere dem, for lemmer har ingen egenverdi. All verdi tilhører selve samfunnsorganismen.
Den psykologiske kjernen i alle totalitære samfunn er den samme, men de kan ha ytre forskjeller avhengig av samfunnsklasser og religioner.
Hvis arbeiderklassen danner utgangspunktet, blir resultatet sosialismen/kommunismen, middelklassen skaper grunnlag for nazismen, og de høyere klasser danner nasjonalistiske samfunn. "Gudsstater" er forsøkt skapt både i kristen og muslimsk regi.
Når mennesker når sjelelig modenhet og utvikler en demokratisk personlighet, blir det demokratiske samfunnet en selvfølge. Men demokratiet er i historisk sammenheng en nyutvikling, og det har derfor noen "barnesykdommer".
Politikerne legger ikke sine verdiprioriteringer klart frem, men forsøker å takle velgerne gjennom tvetydige ord og uttrykk, og de gjør seg populære ved å narre velgerne til å tro at de kan få goder uten å betale for dem. Eksempler kan være ordet "konkurranseutsetting" og kommunenes låneopptak.
Alle forstår at konkurranse på idrettsbanen bare er rettferdig hvis alle deltagerne starter fra den samme startsstreken. På sammen måte er konkurranse om offentlige oppgaver bare rettferdig hvis vilkårene er like. Dette betyr at lønninger, arbeidstidsbestemmelser og pensjonsrettigheter må være de samme.
Kvaliteten på arbeidet må være like god, og arbeidsgiverne må skatte til Norge og ikke til skatteparadiser. Dessuten må arbeidsplassene være trygge og langsiktige.
Mangel på forutsigbarhet skaper stress og større sykelighet. Dette er ikke bare et problem for den enkelte, men samfunnet påføres økte utgifter/reduserte inntekter.
Hvis private vinner i en slik rettferdig konkurranse mot offentlige tilbydere, bør selvsagt de få oppgaven, men jeg har enda til gode å se eksempler på dette.
Det er grunn til å tro at de som anbefaler konkurranseutsetting uten å kunne fremlegge slike bevis, har en skjult agenda. Målet er i virkeligheten å snikinnføre dårligere arbeidsbetingelser for arbeidstagerne.
Et annet problem er at politikerne lett faller for fristelsen til å tenke kortsiktig. De som narrer velgerne til å tro at de kan få goder uten å betale for dem, blir mest populære. Resultatet er at kommunene tar opp store lån uten klare planer for tilbakebetaling.
Min kommune har et lån på 5 milliarder. Hvis lån og renter skal tilbakebetales på 20 år, må hver skattebetaler betale nærmere 1000 kr ekstra i måneden. Men ingen politikere tar konsekvensene, for dette ville være døden for eget parti. De velger derfor å stikke hodet dypt ned i sanden i stedet for å se virkeligheten i øynene.
Vi burde få en lov nedfelt i grunnloven som sier at ingen kommune får lov til å ta opp lån uten en gjennomteknt tilbakebetalingsplan på 20 år. Det bør ikke lenger være tillatt å stjele fra fremtidige generasjoner.

Barns beste
Lesernes kommentarer
Kyrre Storli
19. september 2011 - 8:17
Det bør ikke stjeles fra noen !!!!!!!!
Det som er viktig er hvem som stjeler mest, og med hvilken grunn blir det gjort.
Fremtidige slekter skal vel syte for seg selv slik det har vert i utallige generasjoner.
Hvordan det er så jeg i ett annet inlegg for noen dager siden, en mor klaget fordi datteren ikke hadde mer en 26200 NOK i mnd, og kunne ikke få endene til å møtes, da er det andre som blir rike pga at en sløser.
En annen sak er antallet papirflyttere som eser ut, jeg bor uten for Norge, for noen uker siden flyttet vi til annen bolig, adresseendring har vert enkelt tidligere, en mail til nermeste NAV kontor, ikke slik lenger, det kom ett skjema i retur, den som hadde laget det hadde "glemt" at det er noen som bor utenfor Norge, adresser er ikke så enkle som normalt i Norge, over alt i denne verden, det var det ikke tatt høyde for.
At det regner for mye i Norge dette året så jeg en artikel om, var en bonde som måtte ta frem "gamel redskap" for å få potetene opp av åkeren, det var nødvendig med plukkere, noen som tror dem var Norske, nei inporterte, for de som har vert mange år i høgskoler og universitet kan da ikke pelle poteter, en kan bli skitten på fingrene.
Jorunn Lauvstad
20. september 2011 - 8:13
Ståsted
Dessuten må vi lære oss å tenke langsiktig både når det gjelder den økonomiske politikken og naturen.
Kyrre Storli
21. september 2011 - 8:37
Det du sier om fordeling er jo det samme som
Ingen spør om hvorfor eller bryr seg om hvorfor en er blit satt i den situasjonen, men det lages masse statistikk som putter alle i samme sekken, blir jo for vanskelig å skille ut de forskjelige kasus, har personlig erfart det" kan ikke ta opp enkelttilfeller" det har jeg fått til svar fra hvilken som helst regjering fra 1993.
Da blir det slik og at det er bedre om en er død, stikkord (kildeskatt).
Til orientering har jeg lang fatstid i skitten industri, med helseskader som ingen bryr seg om, defor bor jeg nu i land der det er sommer hele året.
Men takk skal du ha for svar !!!
Johan Ytternes
19. september 2011 - 8:28
Kan se ut
Terje Edmund Mathiassen
19. september 2011 - 11:53
Tøvete, og uten belegg i noen virkelighet!
Jeg bygger det på det faktum at ingen av de to foran her som besvarte innlegget, overhodet har gått inn på det innlegget handlet om.
Istedet kommer noe utydelig babbel som ikke engang er mulig å tolke på bakgrunn av selve artikkelen.
Johan Ytternes får nok holde seg til fotballen istedet, ikke prøve å lage en slags aforisme ut av den sammenligningen han gjør. . . uten å evne underbygge noe som helst av det!
Jeg syns artikkelen var godt skrevet, beskrivende, og godt belyst fra flere kanter. At det er så mye å kverulere på, sier vel mer om "kverulantene. . .
Men fortsatt står det der ubesvart. Uten å være tilbakevist eller imøtegått i noen henseende.
En må nok ha litt mer å fare med enn de to første, for å evne det!
"Forfatterens tanker undergraver demokratiet og rettssikkerheten for de som vil bli tatt vare på. Det samme gjør inntektsskatter og "økte skatter". Påstår Johann Ytternes.
Men kaster det bare frem som en lettvint påstand, uten å forsøke å gi det han selv hevder et snev av troverdighet!
Hvem er "de som vil nli tatt vare på"...? Handicappede, kronisk syke, unge i faresonen, eldre, eller. . . ??!
Du kan jo ikke bare servere halvkvedede viser!?
Johan Ytternes
19. september 2011 - 13:01
Artikkelforfatteren
Einar Ofsteng
20. september 2011 - 10:09
Jeg aner ikke hvem du mener
Roy Belseth
20. september 2011 - 8:56
Til Terje
Det er vi to om, Terje. Er så enig, så enig.
Einar Ofsteng
20. september 2011 - 10:04
"Jeg syns artikkelen var godt
Da er det 3 av oss som er enige :)
Einar Ofsteng
20. september 2011 - 10:13
"Forfatterens tanker
Enkelt å slenge ut tullprat Johan...... Hva mener du er alternativet til inntekts skatt og andre skatter da? Tror du at samfunnet lar seg drive gratis? Tror du at privatisering av det offentlige vil bli billigere? De fleste ting som blir privatisert vil fortsatt måtte betales av det offentlige.
Roy Belseth
20. september 2011 - 10:39
Enig Einar.
Eksempel: Jeg var så uheldig å klippe fingertuppen av min eks-svigerfar i ei hyttedør på Vestlandet.
Litt gropulver og noen bandasjer (de sydde ikke engang) ville ha kostet meg 130-140 kroner i egenandel. Eks-svigers som ikke var/er omfattet av folketrygden, måtte ut med 1640 kroner!
Så vil noen si, at om man hadde forsikring så ville forsikringen ha dekket dette. Ja, det er riktig. Men om man ser til USA, hvor man praktiserer et slikt system at forsikringer skal ordne alt, så ser man at det slett ikke fungerer. Grunnen til det er at om en person er en person som potensielt kan bli syk, så er man en risikofaktor for forsikringselskapene og får derfor ikke tegnet forsikring.
Hva gjør man da? Skal man betale hele gildet selv går man fort konkurs, om man er en person med litt "skavanker" og er vanlig lønnsmottager. Selv en riking ville kunne gå konk om han blir alvorlig syk, selv om han nok ville holde ut litt lenger.
Nei - Behold det norske systemet og heller finnpuss litt på det, til noe enda bedre. Folketrygden - og den skattemodellen vi har i dag er det systemet som funker best, for folk flest. Selv om mange vil ha oss til å tro noe annet.
Dette er bare ett eksempel, på hva vi får igjen for skattepengene. Og det er som du sier, Einar: Samfunnet lar seg ikke drive gratis.
"Det er ittnå som kjem tå sæ sjøl".
Olav Heggum
22. september 2011 - 18:03
Du sier: ''Ta for eksempel
Joda, du betaler en på forhånd bestemt del av din inntektsskatt til folketrygden. Det du glemmer å si, er at disse forferdelige arbeidsgiverene, som bare utnyttter og utbytter deg, betaler en vesentlig del av finansieringen v.h.a. arbeidsgiveravgift, til den samme folketrygden.
Einar Ofsteng
20. september 2011 - 10:17
Hva mener du att er
Olav Heggum
22. september 2011 - 17:26
Før eller siden MÅ vi innse
Roy Belseth
20. september 2011 - 8:50
Til Jorunn
Si meg - har du vært inne i mitt hode og stjålet noen tanker?
Tankene mine er de samme som dine, men jeg kunne ikke ha omsatt dem til ord på en like elegant måte som du gjør her.
Denne får du stående applaus for.
Ola Bog
20. september 2011 - 10:16
Sosialliberalisme ..
Er du for eller mot kapitalisme?
Dét er spørsmålet folk må stille seg.
I disse ulvetider.
Partiet Venstre er for.
Det er ikke jeg.
Ola Bog
20. september 2011 - 11:33
Lauvstad
MDG i Drammen ved valget nettopp. Og jeg
kjenner mange hyggelige mennesker som
stemte grønt i år. Og én kom inn i Oslo.
Harald August Nissen. Gratulerer.
Men jeg vil framdeles ikke ha kapitalisme.
Enten den nå måtte være rød, oransje, gul,
grønn, blå, indigo eller fiolett med rosa prikker ~
Roy Belseth
20. september 2011 - 12:53
Kapitalismen....
Derfor mener jeg at den "sosialkapitalismen" som vi har i Norge i dag, er det som hittil har fungert best.
En klok mann sa en gang:
"Vi har forsøkt rendyrket kapitalisme. Det funker ikke.
Vi har forsøkt rendyrket sosialisme. Det funker ikke.
Vi har forsøkt kapitalistisk sosialisme. Funker noe bedre, men ikke bra.
Det vi driver med i Norge nå er sosialistisk kapitalisme, som ser ut til å funke bedre enn de tre andre. Med litt finpuss ser dette ut til å kunne bli det beste systemet verden har sett."
Dette blir mye fine ord, men handler ganske enkelt om å styre på en balansert måte mellom kapitalismen og sosialismen.
Jorunn Lauvstad
20. september 2011 - 13:09
Ismer
Hvis alternativene er sosialismen og kapitalismen, foretrekker jeg kapitalismen. Sosialismen vil ha kontroll over hele personligheten til menneskene, mens kapitalismen bare vil ha kontroll over arbeidskraften. Målet må være at enkeltindividene får mest mulig kontroll over seg selv innenfor de rammene et fellesskap nødvendigvis er avhengig av.
Jane Synnøve Lund Hoff
20. september 2011 - 17:55
LÅNEGALOPPEN I KOMMUNENE.
Jorunn Lauvstad
20. september 2011 - 20:47
Oljefondet
Oljepengene skal brukes til varige investeringer. Bruk dem til å utbedre infrastrukturen og til å skape grunnlag for nye energikilder.
En god ide er etter min mening å lage en "nobelpris" for dem som kan stille med de beste løsningene når det gjelder grønn energi. I tillegg til å gjøre noe for klimaet, kan resultatet bli at industrien får nye og interessante oppgaver.
Jane Synnøve Lund Hoff
21. september 2011 - 15:22
LÅNEGALOPPEN II
- Ja, men vi betaler allerede 70 % av lønna i alskens skatter og avgifter. Hvis vi skal betale mer, så blir det ikke penger igjen til mat, husleie, strøm og klær. Det er fint at du er enig i at vi skal bruke oljepenger på varige investeringer. Infrastrukturen og nye energikilder er helt OK.
Men kommunene er pålagt oppgaver, som skoler, helse og eldreomsorg, og det er mange kommuner som har problemer med å finansiere dette på en god måte. Derfor trenger de mer penger fra staten til å løse disse oppgavene.
Einar Ofsteng
21. september 2011 - 16:41
Gjennomsnittsfamilien bruker
Olav Heggum
22. september 2011 - 17:19
Så er vi tilbake til
Jorunn Lauvstad
26. september 2011 - 8:11
Skatten
Olav Heggum
26. september 2011 - 19:01
AP's skattesystem med høy
Du har nok helt rett J. Lauvstad!
Gunnar Sembsmoen
20. september 2011 - 20:15
Til Jorun Lauvstad og hennes kritkere
MVH
Gunnar Sembsmoen