
Den balanserte presse, fins den?
Det var en gang at vi hadde høyreaviser og arbeiderpartiaviser, og en rekke andre aviser, som hver for seg var supportere for de politiske partier. Den gang var det mulig å danne seg et objektivt bilde av nyhetene som angikk samfunnet vårt og verden utenfor. Leste vi «Arbeiderbladet» og «Aftenposten» var vi rimelig allsidig orientert. Den tiden er dessverre tilbakelagt – og kommer sannsynligvis ikke igjen.
Dagens mediesituasjon fører tankene tilbake til krigstidens sensur. Når frihetselskende mennesker skulle meddele seg, brukte man et «blomsterspråk» som sensuren forhåpentligvis ikke oppfanget. Og luktet sensuren lunta, var det ikke så lett å være frihetselskende.
Også dagens media er med få unntak kunne sies å være sensurert. Det er om å gjøre å være korrekt. Og som under okkupasjonsårene, er det slett ikke hyggelig å bli utsatt for sensuren. Men til forskjell fra krigsårene da det var herrefolket som sto for sensuren, er det i dag den etablerte presse og enkelte selvrettferdige og ufeilbarlige organisasjoner som utøver sensuren.
Mobbekoret står klar til å slå ned på de som måtte ønske å komplettere den bestående presse slik at publikum også i dag kan danne seg et allsidig og objektivt nyhetsbilde. Det finnes flere eksempler på at den etablerte presse har refusert saklige, men kritiske artikler, og i mange tilfeller forsøkt å ignorere artikkelforfatteren, eller latterliggjøre man. Vi ser at «kritikk» blir omgjort til «hat», og «kritisk» blir omgjort til «hatsk» eller «fiendtlig».
Deler du ikke den korrekte oppfatningen, er du enten «høyreekstrem» eller «brungrumset». Og hvem vil være bærere av slike karakteristikker? Dette er en velkjent taktikk andre samfunn har benyttet seg av for å bringe dissidenter til taushet. Det er ikke riktig å omtale enkeltpersoner, men de som er flittige til å slenge med slike karakteristikker, bør tenke over om de kanskje befinner seg i glasshus.
Deler av pressen sammen med selvrettferdige organisasjoner, eksempelvis Antiasistisk senter, har nå påtatt seg rollen som sensurpoliti, og skummer internett, nettaviser og sosiale medier for om mulig å finne samfunnsborgere som forholder seg kritisk til den korrekte ensrettingen, og trekke dem frem i lyset.
En slik virksomhet står i sterk kontrast til statsministerens stolte ord om mer demokrati og åpenhet. Derimot gjenspeiler det holdninger som eksisterer i samfunn som vi slett ikke ønsker å sammenligne oss med. Begrepet «du har full frihet til å gi uttrykk for dine meninger både i skrift og tale, bare det stemmer med vår korrekte oppfatning» ser ut å kunne bli standarden for vår måte å tenke på.
Heksejakten er i gang forlengst. Skolene startet opp etter sommerferien, og mange foreldre er opptatt av at barna får den best mulige skolegang. Noen av skolenes oppfordringer til elevene, er å tenke kritisk. Trolig er dette rettet mot foreldre og hjemmelærte lærdommer, kanskje inkludert hjemmebasert kristendomsopplæring.
Hvis elevene drister seg til å rette sin kritiske sans mot skolene, lærebøker og utdanningssystemer, blir de betegnet som nesevise. VG kunne 5. september fortelle om en kvinnelig lærer som hadde vært aktiv på Facebook, og der gitt uttrykk for kritiske tanker vedrørende en tilsynelatene ukontrollert innvandring. Forøvrig helt i tråd med av en dagens oppfordringer: Tenk kritisk! Still kritiske spørsmål! En far oppdaget denne kvinnens kritiske meninger, og sendte en bekymringsmelding, som førte til forhør hos politiet og «samtaler» hos skolens rektor og utdanningsetaten.
Kvinnen hadde visstnok også registrert «Sigurd Jorsalfar» som en av sine venner. Først etter tragedien på Utøya gikk det opp for henne at denne vennen var Anders Behring Breivik. Dette forteller oss at vi har utviklet oss til å bli et overvåkingssamfunn hvor mennesker med kritiske holdninger har blitt en slags «untermensch».
Denne historien er en advarsel til oss alle: Vær ikke fri. Omgås ikke hvem som helst. Du kan fort bli innkalt til forhør for noe du har antydet, og hvem vet om det mennesket du hilste på, er en fremtidig massedrapsmann? Vi føler oss fristet til å spørre om ikke dette er kjennetegnet på den kartlegningspolitikk vi kjenner igjen fra DDR. Utvilsomt er det sterke krefter i Norge som gjerne ønsker et slikt samfunn.
Kanskje vi skal være takknemlig for at det i likhet med under okkupasjonsårene også i dag finnes «undergrunnsaviser», som til tross for at myndighetene ikke bevilger en øre i støtte, holder oss allsidig orientert. Blant disse finner vi media med høyst ukorrekte holdninger, samt målbærere for Luthersk evangelisk lære, det vil si god gammeldags kristendom. Hadde det ikke vært for disse hadde vi ikke fått høre om bakgrunnen for opptøyer i Gøteborg, Stockholm, København, London, og hvem som står bak.
Denne undergrunnspressen gir oss allsidig informasjon om hva som foregår i Egypt, Libya og Syria, og at det ikke nødvendigvis er demokratibevegelser som står bak. Denne pressen gir oss også en helt annen og bredere forståelse av forholdet mellom Israel og den arabiske verden, som vi ikke får i den korrekte presse eller av korrekte statsråder. Slike ukorrekte medier ønsker myndighetene å kvele, dels ved å nekte pressestøtte, med uklare begrunnelser, dels for å karakterisere dem i nedsettende ordelag. Hensikten er åpenbart at disse mediene skal få så liten oppslutning at de blir nødt til å vurdere nedleggelse.
Kanskje vi skal våge å tro at det går troll i statsministerens ord – mer demokrati, mer frihet? Det kommer an på hvilken modell som blir valgt. Ifølge statslederne i Sovjetunionen – og noen her hjemme – var Sovjetunionen det beste eksempel på et demokratisk samfunn.

Barns beste
Lesernes kommentarer
A N
13. september 2011 - 16:29
Helt enig med det du skriver...
Oppfordrer deg aa lese artikler paa nyhetsspeilet.no, under temaet samfunn,og haaper du vidreformidler denne siden,der staar det mye,som norske medier sensurer..Haaper du og andre faar lest denne kommentaren foer den blir slettet...
Trond Myhre
13. september 2011 - 21:57
Narrespill
Einar Ofsteng
14. september 2011 - 8:38
Så Kjell Martinsen stoler
A N
14. september 2011 - 10:45
Man blir ikke bare sensurert
Roy Belseth
20. september 2011 - 13:10
Det er akkurat...
Sensuren her på ABC slår til, når man kommer med sleivspark. Ikke noe problemer med å innrømme det, de gangene jeg er blitt sensurert.
Det er av og til lett å la seg rive med i usaklige debatter, når man blir forbanna ol. Da er det bra at ABC er der og indirekte ber oss om å skjerpe oss.
Pål Vedeld Djupvik
24. september 2011 - 16:15
Men Einar da???
Ingen har sagt at journalistene er rødgrønne, kun at de er overveiende røde i samfunnsyn (men både Jaglands justisminister Anne Holt og ho tildligere ministeren Gerd Liv Valla gikk å ventet på den væpna revulosjonen var det), men vi lever ennu.
Trond Løkken
14. september 2011 - 12:11
Kanskje denne linken
Det korte innslaget forteller ikke rent lite om hvor profesjonell èn profesjonell leser og ytrer betèr seg innen visse saker:
http://www.document.no/2011/09/valgforskeren-som-sensurerte-document-no/
Einar Ofsteng
14. september 2011 - 15:59
Jeg har sett på linken din,
Trond Løkken
14. september 2011 - 19:29
Om du leser hva du selv skriver
Skal du fremstå som mer seriøs enn nevnte valgforsker, bør du faktisk lese det du kritiserer og betegner så drastisk.
Det du skriver etter komma i siste setning, mangler logikk!
Om du har holdt deg til de nevnte regler for doc.no med ditt innlegg, kommer det inn i tråden. Nettstedet er bemannet av meget få, og mottar ingen offentlig støtte, i motsetning til de som forfekter ideer langt ute til venstre i politikken.
Det tar derfor noe lang tid før innlegg blir gjennomlest og lagt ut.
Einar Ofsteng
14. september 2011 - 21:56
Om DU leser hva jeg skriver,
Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare meg bedre, men jeg vil prøve her.......Man behøver ikke å lese artikler på doc.no for å ta avstand fra nettstedet, da man finner ut hva de står for siden folk som deg linker til dem, det er i tillegg skrevet om dem i andre nyhetsmagasin.
"Om du har holdt deg til de nevnte regler for doc.no med ditt innlegg, kommer det inn i tråden. "
Så du mener det er greit at en brunfarget blekke har sensur, eller regler som du kaller det, men dersom de (etter din og andres mening) "sosialistiske" avisene som for eksempel ABC nyheter har regler, og fjerner innlegg som er imot reglene, da er det sensur? Stemmer jo 100% med Frp sin politikk......strenge lover og regler.........for alle andre enn dem selv.
Her får du da i det minste lov til å ytre deg, selv om innlegget kanskje blir slettet, men på doc.no så får INGEN lese det før det har gått gjennom sensuren!!!
Ellers skal du ha takk for at du gav oss den linken, siden vi nå vet hva sensur er, og hvem som virkelig driver sensur!!!!!!
Trond Løkken
15. september 2011 - 8:17
Ro deg ned litt da, Ofsteng.
Jeg tror at etterhvert vil alle nettaviser, som ønsker å være seriøse, måtte "oppdra" sine lesere til å ytre seg saklig. Det vil tjene både ytringsfrihet og demokrati.
På document ser jeg får du følgende instruks:
"Leserkommentarer på Document er gjenstand for moderering, som ikke skjer kontinuerlig og under enhver omstendighet ikke om natten. Vi ønsker en respektfull tone uten personangrep, sleivete språk eller flammende retorikk. Vis særlig nøkternhet når temaet er følsomt. Begrenset redigering av skjemmende detaljer kan finne sted. Skriv til kontakt@document.no dersom du ikke forstår hvorfor en kommentar uteblir."
Om du skriver like affektert og usaklig som du gjør her, blir naturlig nok ikke ditt innlegg tatt med.
Den "brunfargingen" din må du dra litt lenger ut på landet med, der du kommer i selskap med ytre venstre, som benytter metoden mot sine meningsmotstandere. Det er i høy grad disse som leverer nyhetene nå til dags, uten at menigmann er klar over dette. Jo mindre folk vet hvordan pølser og nyheter lages, jo bedre sover de..
Document fungerer utmerket som suplement til dagens media.
Einar Ofsteng
15. september 2011 - 12:21
Min kommentar på doc.no sier
Jeg nevnte også noe om brunfarge, da jeg fant det merkelig at alle var enige der inne. Jeg hadde slevsagt en mistanke om sensur, men ikke at den var så skremmende alvorlig, at bare de som er enige med nettstedet får slippe til. Jeg kjente igjen ett par navn herfra også, og noen av dem klager på sensur her???
Det er jo klart at de virker som om de ikke har sensur, siden eventuelle klager på sensur enkelt kan bli sensurert, og ikke sluppet inn i kommentarfeltet. Her kan folk klage så mye de vil, og derfor virker det som om det er streng sensur her.
"Document fungerer utmerket som suplement til dagens media."
Finner du det ikke litt rart at i dette "supplementet" ditt, så er alle stort sett enige? Hva tror DU grunnen er til dette?
Trond Løkken
15. september 2011 - 20:20
Jeg kan svare
"De som vil kjenne sin tid og sin verden, kan ikke leve enbart på poteter. Grønnsaker behøves også, og på document finnes slike."
-
Mye av informasjonen der er viktig, og fraværende i øvrig media.
Derfor vokser nettstedet, som jèg vil kritisere for ikke å skrive for "vanlige folk". Både stoffet og språket er for tungt.
En annen nettavis, som subsidieres med vanlige folks skattepenger, stengte med ett folk ute av debatten, ved å totalt endre profil og premisser for å delta. Fra lange tråder, der hvermansen ytret seg omtrent slik vi er vitne til her, og der mange var dypt uenige med redaksjonen innen visse saker, hersker det nå stort sett ro, blant et lite antall debattanter, med bakgrunn i akademia..
Jeg kan vel ikke nevne navn, men tidligere het blekka arbeiderbladet.
Virker ikke det litt råttent?
Roy Belseth
20. september 2011 - 13:42
Til Einar.
Og jeg er helt enig med deg.
Johan Ytternes
14. september 2011 - 14:02
Sensur
Roy Belseth
20. september 2011 - 13:13
Gjelder dette også TV2?
Gunnar Sembsmoen
14. september 2011 - 15:11
Om Norge og sensur
Jeg skal ikke kommentere alt Martinsen skriver, men nøye med å fastslå at konspirasjonsteoriene blomstrer på ytre høyre-siden.
Han skriver "med få unntak" i sin artikkel, men nevner dem ikke.
Det meste er, etter min oppfatning, konspiratorisk mistenksomhet fordi de som beveger seg på ytre høyre fløy ikke blir tatt på alvor.
Folk i Norge er ikke dummere enn at de forstår forskjellen på foretrukken og ikke foretrukken politikk. At folk flest er uenige med ytre høyre, synes jeg virker som en betryggelse for demokratiet.
Hvis Martinsen hadde hatt rett, hadde ikke hans artikkel sett dagens lys.
Gunnar Sembsmoen
Einar Ofsteng
14. september 2011 - 16:06
Godt svar som vanlig Gunnar
Trond Løkken
15. september 2011 - 19:56
At folk flest er uenige med
Det som er spesielt for situasjonen i landet vårt er at de sistnevnte sitter med stor innflytelse i samfunnet til folk flest, uten at disse er klar over det!
I det siste har også ytre venstres definisjon på hva som er "ytre høyre" kommet i bruk blant mange nærmere midten i det politiske landskap. Det rammer mange vanlige samfunnsborgere, som forsøker å følge med, og delta i debatt.
Hvem var det maoistene på 70-tallet skulle hjelpe i vår befolkning, og hvorfor vendte befolkningen dem ryggen?
Roy Belseth
20. september 2011 - 13:19
Din påstand.
Rødt og NKP er to forsvinnende små partier, og har således ikke særlig innflytelse i samfunnet.
Roy Belseth
20. september 2011 - 13:15
Innlegget...
Øyvind Gjervik
16. september 2011 - 20:20
Mye bra og mye dårlig i artikkelen.
En oppfatning, i forhold til hva man leser i media, vil alltid være subjektiv, selv om den subjektive oppfatningen helt og holdent dekker den réelle virkelighet.
Kan være enig i at den store deler av media kan være mer kildekritisk, især gjelder det de store mediene som har mye penger "på bok" og som til tider har økonomi til å gå saker nærmere i sømmene. Kildekritikk er viktig, men ikke gratis, derfor taper gjerne lokalaviser og andre mindre media. Verre er det at bl.a. VG og Dagbladet ikke gjør leksen sin. NRK er blant de bedre, men noen toppkarakter vil jeg ikke gi kanalen.
Deimot, selvsensur har alltid eksistert i media. Man hadde en god del korrupsjon i begynnelsen av 1900-tallets Norge, men avisene skrev ikke om det: Det vil si at de ikke brukte begrepet korrupsjon. Når så historikere med lykt og lys har lest igjennom eldre avisartikler, så har man funnet at noen artikler likevel, om enn ikke med direkte, omtalte korrupte handlinger, men på en slik måte at lesrne ikke oppdaget dette. Denne tidligere selvsensuren i media kan nok ses i lys av den tids moralkodeks.
Ukorrkete holdninger kan være bra, men er ingen nødvendighet.
Gunnar Sembsmoen
20. september 2011 - 20:24
Til Kjell martinsen
1) Det er i første rekke den politiske høyreside som ønsker å fjerne pressestøtten.
2)Har du noen dokumentasjon på den setningen jeg siterte fra din artikkel?
Hvis du ikke kan dokumentere dette, står du tilbake som en bløffmaker.
Gunnar Sembsmoen