Brannfelle hos Gjensidige

Administrerende direktør Helge Leiro Baastad i Gjensidige er nå blitt stevnet av Lillian B. Olsson (foto: Scanpix).
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fire takstmenn sier det vil koste mer enn 10 millioner kroner å gjenreise Lillian B. Olssons fullverdiforsikrede hus. Gjensidige vil gi 4,7 millioner kroner.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Jeg kjenner jeg blir helt fysisk dårlig av å gå inn i huset.

Lillian B. Olsson står på den svartbrente dørstokken og ser inn i det som tidligere var en flott entré i den 470 kvadratmeter store villaen på Vindern i Oslo.

Utenpå huset er det ikke annet enn svart sot rundt en sprengt glassrute som vitner om hva som skjedde da flammene tok tak i november 2008.

Innendørs er alt nedbrent. Malingen er skrelt av dørene, den nylagte parketten er svidd og panelet henger som pianotangenter ut fra veggene.

I den fortsatt overveldende røyklukten viser Olsson og tidligere takstmann og leder av entreprenørselskapet Kr. Stensrud & Søn, Håkon B. Rustad, DN.no rundt i huset.

Ikke enige om verdi
Årsaken til at huset står i samme tilstand halvannet år etter den voldsomme brannen, er at Olsson ikke blir enig med Gjensidige Forsikring om oppgjøret.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter brannen valgte Gjensidige at det skulle holdes brannskjønn på huset. Det vil si at en takstmann fra selskapet og en takstmann Olsson valgte skulle vurdere hvor mye det kostet å bygge huset opp igjen.

Gjensidiges takstmann Bjørn Borgersen kom til 4,7 millioner kroner. Olssons takstmann Tom Troy fra Konstali Eiendom mente det ville koste 11 millioner kroner.

- Det var jo et kjempesprik. Men så er det jo slik at takstmennene skal bli enige. Jeg sa til Troy at han ikke under noen omstendigheter måtte undertegne på den taksten Borgersen hadde gjort. Av helt uforståelige grunner valgte han likevel å gjøre det, sier Olsson opprørt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tom Troy sier nå at han aldri har ment at det ville koste elleve millioner kroner å bygge opp huset igjen.

- Det er ikke sant. Tallet kommer av en blanding av tomteverdier og oppbygging. Dette er bare blitt surr og tull. Jeg prøvde bare å hjelpe damen, jeg, sier Troy. I en mail Troy sendte til Olsson januar 2009 står det imidlertid at «kostnaden med å bygge nytt, vil bli på 11 mill eks mva».

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: - Kunden vil ha et annet hus enn det som sto der

Fikk helt panikk
Siden Troy signerte brannskjønnet Borgersen hadde gjort, anså Gjensidige seg ferdig med oppgjøret.

Olsson sier hun fikk helt panikk.

- Jeg skjønte jo at dette ble helt feil. Oppgjøret Gjensidige ville gi meg tilsvarte en kvadratmeterpris på 10 000 kroner for å bygge opp huset, og jeg har jo fullverdiforsikring sier Olsson.

- Det får du ikke engang bygd et husbankhus på Trøgstad for, skyter Håkon B. Rustad inn.

Olsson engasjerte advokat og etter møter med Gjensidige ba selskapet henne om å finne en uavhengig entreprenør som kunne gi en pris på oppbyggingen. Byggekonsulentselskapet Opak ble hentet inn, og kom til at gjennoppføringskostnaden ville være over ti millioner kroner med tillegg av mva

«Hvis Gjensidige selv mener at huset lar seg gjenoppføre for de summer skjønnsmennene har kommet frem til, mener vi at Gjensidige må provoseres til å fremskaffe en entreprenør som faktisk kan føre opp huset for den summen skjønnsmennene har lagt til grunn», skriver Opak om skjønnet fra Troy og Borgersen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I tillegg til Opaks verdivurdering hentet selskapet inn en prisvurdering av Håkon Brask Rustad.

- Jeg har over 20 års erfaring med å regne på slike jobber. Jeg kom til at gjenoppbyggingen ville koste i overkant av 13 millioner kroner inkludert mva, sier Rustad.

Han understreker at dette ikke er et standardhus, men et hus med mange detaljer.

- Det er et sveitserhus fra 1920-tallet. Det er langt fra noe standardhus, men skal fullverdiforsikring ha noe mening så skal man forvente at man kan bygge opp huset slik det var. Men selvfølgelig med dagens krav til byggestandard, sier Rustad.

Stevner GjensidigeOlsson skutter seg og ser seg rundt i det nedbrente huset. Tett inntil huset ligger det seks nye funkishus som har blitt bygget i perioden rett før og etter brannen.

- Du kan jo tenke deg hvor fornøyd naboene er med at huset står som en brannruin. Men jeg tør ikke å rive det. Dette er jo bevismaterialet på hvordan huset var før det ble skadet, sier Olsson.

- Hva gjør du nå da?

- Nå har jeg sendt inn varsel om stevning til administrerende direktør Helge Leiro Baastad i Gjensidige, sier Olsson.

- Jeg har intet annet valg enn å la domstolene oppheve skjønnet og belyse hva som er fullverdiforsikring. Det er vanlig i Norge å ha sin oppsparte egenkapital knyttet til sin bolig. Da blir det jo katastrofalt når man ser at en fullverdiforsikring hos Gjensidige gir et avvik på mer enn 100% fra selskapets tilbud og opp til reell byggekost, avslutter Olsson.

Les også:
- Kunden vil ha et annet hus enn det som sto der
Se videoen fra branntomten
Her får du den beste feriedealen