Forbrukerrådet advarer mot leker til barn
Etter å ha testet tre leker endte de opp med klage inn produsenten og advarer nå publikum mot to av dem.
Artikkelen fortsetter under annonsen
Det gjelder leker som kobler seg opp til internett, nemlig dokka My Friend Cayla og roboten iQue.
– Produkter og tjenester rettet mot barn skal selvfølgelig ivareta sikkerhet og personvern. Butikkene har et opplagt ansvar med å se at dette er på plass før de selger leker som er koblet på internett, sier direktør Randi Flesland i Forbrukerrådet.
Les også: Forbrukerrådet: – Aktivitetsarmbånd bryter norsk lov
I en video de har lagt ut på nettet viser de problemene med den manglende sikkerheten.
I Nederland valgte tirsdag flere leketøysbutikker å fjerne lekene i påvente på svar fra produsenten.
Forbrukerrådet sier til ABC Nyheter at de ser ingen grunn til at norske butikker ikke skal gjøre det samme.
Se videoen øverst i saken.
Her er noen av problemene:
• Manglende sikkerhet
Med enkle grep kan hvem som helst ta kontroll over lekene. Uten noen form for fysisk kontakt, kan du enkelt via mobiltelefon kommunisere gjennom dukken og benytte den til å avlytte det som blir sagt.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen• Ulovlige brukervilkår
Før du tar i bruk dukken, må du blant annet si ja til at vilkårene kan endres uten at du får beskjed, at personlig data kan bli brukt til målrettet reklame, og at informasjonen kan bli delt med ukjente tredjeparter.
• Lekene sladrer på barnet ditt
Samtalen mellom barnet og dukken blir sendt direkte til selskapet Nuance i USA, som spesialiserer seg på stemmegjenkjenning. Selskapet tar seg retten til å dele informasjonen med tredjeparter og benytte stemmedata i en rekke sammenhenger.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen• Skjult markedsføring
Lekene inneholder forhåndsprogrammerte fraser, hvor utvalgte varer og tjenester blir omtalt i positive vendinger. Cayla forteller for eksempel hvor glad hun er i ulike Disney-filmer, samtidig som produsenten har kommersielle bindinger til Disney.
– Stadig flere produkter kobles til nettet, noe som opplagt gir mange nye muligheter. Samtidig må produsenter og tjenesteleverandører ta høyde for sikkerhets- og personvernsrisikoen som følger med når man beveger seg inn i det digitale, sier Randi Flesland.
Les også:
Forbrukerrådet advarer: Kunder har ikke fått beskjed om barnesete-feil