Stikkprøver viste slurv med prising av matvarer
Stikkprøver Forbrukerombudet har gjort i syv dagligvarebutikker i Oslo viste at flere butikker slurver med prising av varene.
Mange varer manglet pris eller hadde en annen pris i kassen enn hyllemerkingen. Stikkprøver viste at plakatprisen på flere varer ikke samsvarte med prisen i kassen. I tre av butikkene var det avvik i positiv eller negativ retning på hver femte vare som ble sjekket. I to butikker var det ikke oppgitt pris på alle varene i vareautomatene.
Les også: Slik påvirker dyrere mat og drikke lommeboken din
I fem av de syv butikkene manglet det pris på over 20 varer. De fleste av varene som manglet pris, befant seg i promoteringsstativer eller i stativer ved kassen.
– Tilsynet viste at selv om butikkene stort sett gir kundene prisinformasjon, er det fortsatt slurv og mangler. Butikkene skal oppgi korrekt pris på alle varer på en tydelig måte, slik at kunden kan se hva varen koster før de legger den i handlekurven, sier forbrukerombud Gry Nergård.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDe syv butikkene har fått frist til 19. september med å rette opp i manglene.
Butikkene som ble sjekket er Extra Majorstuen, Coop Marked Bogstadveien, Coop Mega Bislet, Meny Bogstadveien, Kiwi Sorgenfrigata, Rema 1000 Industrigata og Bunnpris Bislet.
Les også:
64 prosent av forbrukere på verdensbasis kutter ut mat
– Du trenger kun jobbe én time og 25 minutter for en ukes matforbruk