Stikkprøver viste slurv med prising av matvarer

Forbrukerombudet reagerer på ulik pris ute i butikk kontra det du må betale i kassen. Foto: Erlend Aas / Scanpix
Forbrukerombudet reagerer på ulik pris ute i butikk kontra det du må betale i kassen. Foto: Erlend Aas / Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Stikkprøver Forbrukerombudet har gjort i syv dagligvarebutikker i Oslo viste at flere butikker slurver med prising av varene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mange varer manglet pris eller hadde en annen pris i kassen enn hyllemerkingen. Stikkprøver viste at plakatprisen på flere varer ikke samsvarte med prisen i kassen. I tre av butikkene var det avvik i positiv eller negativ retning på hver femte vare som ble sjekket. I to butikker var det ikke oppgitt pris på alle varene i vareautomatene.

Les også: Slik påvirker dyrere mat og drikke lommeboken din

I fem av de syv butikkene manglet det pris på over 20 varer. De fleste av varene som manglet pris, befant seg i promoteringsstativer eller i stativer ved kassen.

– Tilsynet viste at selv om butikkene stort sett gir kundene prisinformasjon, er det fortsatt slurv og mangler. Butikkene skal oppgi korrekt pris på alle varer på en tydelig måte, slik at kunden kan se hva varen koster før de legger den i handlekurven, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

De syv butikkene har fått frist til 19. september med å rette opp i manglene.

Butikkene som ble sjekket er Extra Majorstuen, Coop Marked Bogstadveien, Coop Mega Bislet, Meny Bogstadveien, Kiwi Sorgenfrigata, Rema 1000 Industrigata og Bunnpris Bislet.

Les også:

64 prosent av forbrukere på verdensbasis kutter ut mat

– Du trenger kun jobbe én time og 25 minutter for en ukes matforbruk