– Jeg ble utfordret til å ta en DNA-reise

Artikkelen fortsetter under annonsen

Reisesøketjenesten Momondo har lansert en konkurranse der deltakerne ved å ta en DNA-test kan få finansiert en reise til områdene ens forfedre kom fra.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– I gjennomsnitt pleier mennesker å kunne spore sine forfedre til 4-5 forskjellige regioner, sier pressekontakt Line Schjelde i Momondo.

Konkurransen startet torsdag, og vinneren av hovedpremien blir annonsert 16. august. Ved å delta kan man i første omgang få finansiert en DNA-test. 500 utvalgte vil siden kunne velge å bli filmet mens de mottar prøveresultatene, og får en peker om hvilke områder i verden deres forfedre opprinnelig kom fra.

– I så fall kan de ta del i konkurransen om å vinne en reise med besøk alle disse stedene, sier Schjelde.

Hovedpremien blir reiser med en maksimal verdi på 15.000 euro (140.000 kroner), de 17 andrepremiene har en verdi på 1000 euro (9300 kroner). Man kan ha med reisefølge, men premiens totale verdi vil være den samme.

Bedriften AncestryDNA er søketjenestens samarbeidspartner i denne sammenhengen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– De er fagfolkene på DNA, og vil behandle alle testresultatene.

I en artikkel hos Business Insider fra mars gir journalisten Lydia Ramsey en detaljert gjennomgang av hvordan det er å gjøre en DNA-profil hos nettopp Ancestry, og konkluderer overveiende positivt.

– Tema og målsetning for konkurransen er å vise deltakerne at det er flere ting som binder oss sammen enn som skiller oss ad, og at vi mennesker har mer til felles enn man kan ha lett for å tro, sier Schjelde i Momondo.

Les også: Slik finner du de beste reiseforsikringene

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Reklamekampanje

Konkurransen er del av en reklamekampanje for søketjenesten. Nettstedet fungerer litt på samme måte som Finn, forklarer Schjelde, men spesialiserer seg på flybilletter og hotell.

– Momondo gir brukerne en oversikt over alle tilgjengelige billetter til reisemålet de søker på, sier hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I reklamefilmen over ser man eksempler på hvordan det kan arte seg når deltakere fra ulike steder får vite hvor deres forfedre en gang levde. Det kan vise seg å bli en overraskelse for flere. Schjelde forsikrer overfor ABC Nyheter at deltakerne i filmen ikke er skuespillere.

– Det er virkelige mennesker som deltar som seg selv, og mottar sine testresultater på kamera.

Les også: Her finner du de beste strendene

– Garantert norske vinnere

Når man mottar prøvesvarene vil det følge med et kart som viser hvilke regioner du har slekt fra langt tilbake, eksempelvis «Storbritannia» eller «Skandinavia».

Vinneren på verdensbasis annonseres 16 august, konkurransen startet torsdag og varer hele sommeren.

De første 200 vinnerne av andrepriser annonseres 16. juni, siden 200. 16. juli, og de siste 100, samt vinneren av hovedpremien, 16. august.

Minimum 9 norske vinnere annonseres i juni og juli respektivt, og minimum 5 i august.

– Det er kvoter for å sikre at flere nasjonaliteter blir representert i konkurransen, sier Schjelde.

Her kan du lese mer om konkurransen på Momondos norskehjemmesider.