Toåringer med dårlig språk faller utenfor sosialt

Barn i toårsalderen med svake språkferdigheter leker mer alene og faller utenfor sosialt, ifølge ny forskningsstudie.
Barn i toårsalderen med svake språkferdigheter leker mer alene og faller utenfor sosialt, ifølge ny forskningsstudie. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Barn i toårsalderen med svake språkferdigheter leker mer alene og faller utenfor sosialt, ifølge en forskningsstudie om barnehagebarns kompetanse og utvikling.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Toåringer med språklige begrensninger går glipp av viktig sosial erfaring. Dersom de utvikler en strategi om å unngå noe de ikke mestrer går de gjerne inn i en negativ spiral, og det går utover selvfølelsen, sier doktorgradsstudent Elisabeth Brekke til VG.

Brekke mener at manglende språkferdigheter kan føre til atferdsproblemer i skolen.

Resultatene fra studiene ble lagt fram onsdag under Stavangerprosjektets årlige forskningssamling.

Stavangerprosjektet er et forskningsprosjekt som følger utviklingen til over 1000 norske barn over tid og ser på barnehagebarnas kompetanse.