Organisert idrett gir disiplinerte barn

Lagidrett for barn kan, ifølge en ny studie være bra for mer enn bare å øke barnas aktivitetsnivå.
Lagidrett for barn kan, ifølge en ny studie være bra for mer enn bare å øke barnas aktivitetsnivå. Foto: Kyrre Lien / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvis du tidlig sender barna dine på organiserte aktiviteter, er det sannsynlig at de konsentrerer seg bedre på skolen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Svært mange barn er innom et idrettslag i løpet av oppveksten, men høyt frafall er et tilbakevennende tema som ofte kobles til mangel på fysisk aktivitet senere.

Men å slutte med idrett kan også være negativt for skole-prestasjonene til barna, viser en ny studie utført av forskere ved universitetet i Montreal. De har funnet sammenhenger mellom barn som deltar i organisert idrett, og deres oppførsel i klasserommet, skriver Medical Daily.

Les også: Streng oppdragelse gir utagerende barn

Sammenligner klasse og lag

Forskerne har fulgt barn fra førskole-alder og gjennom de første årene av barneskolen.

– Da barna gikk i fjerdeklasse, viste det seg at barna som drev med organisert idrett, var merkbart bedre til å følge instruksjoner og til å beholde konsentrasjonen i klasserommet, sier Linda Pagani, som har ledet forskningen, i en uttalelse til Eurekalert om studien.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

En årsak til konsentrasjonsforskjellene kan være at barna som har drevet organisert idrett har en annen forståelse for lagmentaliteten, hvor alle jobber sammen mot et mål, mener forskerne. Respekten for regler og forståelse for felles ansvar tar de trolig med seg inn i klasserommet.

To tusen barn

Til undersøkelsene ble det brukt informasjon om 2694 barn i Quebec i Canada. Forskerne samlet inn svar fra både lærere og foreldre for å kartlegge førskole-aktiviteter og oppførsel i klasserommet i fjerde klasse.

Studien viser at idrett i seg selv ikke gjør noen forskjell på barnas disiplin, men at det krever en form for organisering.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Å drive uorganisert idrett ved førskole-alder har ingen effekt på barna senere, sier Pagani til Eurekalert.

Les også: Mamma og pappa ante ingenting

Skepsis til organisering

Selv om organisert idrett er vist å være positivt for barns disiplin, har den også skyggesider. Professor i treningsfysiologi, Michael Bergeron sa til LA Times i 2007 at organisert aktivitet for barn i førskole-alder kan være hemmende for barns naturlige utvikling.

– Det kan virke uskyldig å lære barn å «ta imot denne» eller «løp litt fortere», men her prøver vi å lære dem noe de kanskje ikke er kapable til. Det kan føre til både frustrasjon og engstelse, sier Bergeron til LA Times.

Les også: – Usunn mat kan gjøre deg slapp og umotivert