Test av sykkellykterNoen av disse er veldig gode kjøp

LYS I MØRKET: God belysning trenger ikke å koste skjorta. Den beste lykta er dyr, men du gjør svært gode kjøp for en tusenlapp mindre. FOTO: Erik Hannemann.
LYS I MØRKET: God belysning trenger ikke å koste skjorta. Den beste lykta er dyr, men du gjør svært gode kjøp for en tusenlapp mindre. FOTO: Erik Hannemann.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men kvaliteten spriker - vi har testet ni sykkellykter.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Om testen:

Utvalget av frontlyktene i testen skal vise bredden i segmentet "se og bli sett". Det vil si lykter som gir syklisten et brukbart lys der det er mørkt og som sørger for at syklisten blir sett av andre trafikanter.

I denne testen er prisspennet i veiledende pris mellom 300 og 1700 kroner.

Produktene er testet av Øyvind Jakobsen og Terje S. Mork, som begge er over gjennomsnittet sykkelinteresserte.

Testerne har brukt lyktene daglig i to-tre uker i østlandsk desembervær med temperaturer mellom +5 og -5 grader. Bakken har både vært tørr, våt og snødekt. Lyktene er brukt til jobbsykling og generell dagligbruk i Oslo, men er også blitt brukt på grusveier i skogen for å gi et inntrykk av hvor sterk og god lysstrålen er når det er virkelig mørkt.

Kriteriene de har vurdert lyktene etter er: opplevelse av lys (utover antall oppgitte lumen), brukervennlighet, holdbarhet og totalinntrykk. Det er kun i sistnevnte kriterie, totalinntrykk, at pris har hatt effekt. Dette kriteriet er vektlagt mest.

For å teste holdbarheten har hvert av produktene blitt dusjet i 15 minutter. I tillegg er det gjort en falltest for å sjekke hvor godt lyktene sitter sikret.

Da alle lyktene besto teknisk test har holdbarhet blitt vektlagt minst.

Stummende mørke og kalde temperaturer er ingen hindring om du vil sykle så lenge du har godt lys.

Utvalget av sykkellykter, i alle prisklasser, er enormt. Så lenge man er synlig for andre og har kontroll på bakken foran seg er det ingen grunn til å sette sykkelen i garasjen bare fordi det snart er jul.

Les også: Her er sannheten om hvite flekker på neglene

Stort utvalg

For å begrense utvalget til denne testen, snevret vi den inn til å dreie seg om "se og bli sett"-lykter under 2000 kroner. Vi endte opp med åtte lykter i et prisspenn på 300 - 1700 kroner. Det innebærer naturligvis at produktene har forskjellig lysstyrke (i denne testen er det målt i antall lumen).

Lyktene er i tre kategorier:

  • Lav pris med vanlige batterier: BikeTec 1W LED.

  • Lav til middels pris med ladbare batterier i én enhet. Disse lades via USB-kabel: Asaklitt LED Rechargeable Front Cycle Light, Bontrager Ion 700, Lezyne Super Drive XL 700.

  • Middels til høy pris med ladbare batterier i separat batteripakke: Magicshine MJ858, Trygg Polaris 4000L, Gemini Duo.

– Det kanskje vesentligste skillet går mellom lykter som utelukkende er ment montert på et sykkelstyre, der lykt og batteri er én enhet, og de som kan kalles multisportlykter med mulighet for bruk som hodelykt i tillegg. De har separat batteripakke. Det er en tydelig forskjell i hvor hverdagsenkle de to gruppene er i bruk, forklarer Øyvind Jakobsen, biljournalist i Vi Menn Bil, som sykler til jobb hver dag, hele året.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Test av isskraper

Verdi for pengene

Poenget med testen er å finne ut hvor du får mest verdi for pengene. På den måten justeres karakteren dersom en billig lykt gjør det veldig bra målt mot bruksformålet, og tilsvarende dersom en dyr lykt ikke innfrir til forventningene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Et annet vesentlig skille er lysstyrke og lysstrålens form, som ikke uventet i stor grad henger sammen med pris. Men unntak finnes, forteller Jakobsen.

Les også: Vi har testet hele 25 akevitter

Dyr, men god, testvinner

Testvinneren denne gang ble Specialized Flux Elite til 1399 kroner. Den er dyrere enn mange av de andre produktene, men ifølge ekspertene får du svært mye for pengene med denne lykta.

"For den som sykler mye vil opplevd kvalitet, synlighet og lyskjegle forsvare prisen. Dette er en lykt som er bygd for å fungere optimalt i trafikken, og for pendleren som skal inn og ut av butikker med raske av- og påmonteringer er den perfekt", står det i begrunnelsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Et litt rimeligere alternativ er Bontrager Ion 700, som får sammenlagt terningkast 5. Den har veiledende pris 799 kroner.

Testerne ble begeistret for lyktas funksjon med svak lysstyrke med pulseffekt.

"Denne gir meget god synlighet i trafikken og batterilevetid til mange, mange turer på sykkelen", skriver de.

Blant de rimeligere alternativene er Asaklitt til 349 kroner favoritten. Den har ladbart batteri og bedre lysstråle enn for eksempel BikeTec, men får trekk for irriterende strølys.

Les også: Vi vet hvilken du bør velge

Stor utvikling

Fagkonsulent i Syklistenes Landsforening, Svein Fagervold, forteller til Klikk.no at det har skjedd mye med sykkellysene de siste årene.

– LED-lampene krever mindre strøm og lyser godt opp. Fra de røde, blinkende baklyktene som kom tidlig på 90-tallet finnes så hodelykter med kraftig lys. Teknologien og belysningen har blitt bedre og bedre. Nå trenger man ikke så veldig dyre lykter for å se brukbart, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fagervold selv er ingen "utstyrsfreak", men han sier at han er imponert over hvor godt selv rimelige alternativer lyser opp.

– Hvilken lykt for passer for deg er avhengig av hvor mye lys du trenger. Slik det er nå, med våt og møkkete asfalt, slukes nesten alt lys. Men når det er snø reflekteres det mye bedre, påpeker han.

Les også: Julenøttene taper testen

Husk refleks!

Fagkonsulenten understreker uansett viktigheten i å bli sett som syklist.

– Rent sikkerhetsmessig er det åpenbart viktig å være synlig så andre trafikanter er oppmerksomme på deg. I tillegg står det i trafikkreglene at syklister som kjører i mørket skal ha lykter foran og bak, festet til selve sykkelen, forteller han.

Ifølge forskriften om krav til sykkel skal man ha hvitt eller gult lys foran på sykkelen og rødt lys bak. I tillegg skal man ha reflekser på pedalene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les hele lovteksten her.

– Min erfaring er at det er lurt å ha reflekser på anklene også. Som syklist beveger man beina og med slike reflekser er man dermed godt synlig fra alle sider av sykkelen, legger Fagervold til.

Se alle produkter i Noen av disse er veldig gode kjøp:


Test av lykter:

Specialized Flux Elite

Veil. pris: 1 399,00

Les hele testen


Test av lykter:

Bontrager Ion 700

Veil. pris: 799,00

Les hele testen


Test av lykter:

Gemini DUO

Veil. pris: 1 699,00

Les hele testen


Test av lykter:

Magicshine MJ858

Veil. pris: 599,00

Les hele testen


Test av lykter:

Asaklitt LED Rechargeable Front Cycle Light

Veil. pris: 349,00

Les hele testen


Test av lykter:

Lezyne Super Drive XL

Veil. pris: 749,00

Les hele testen


Test av lykter:

BikeTec 1W LED

Veil. pris: 299,00

Les hele testen


Test av lykter:

Trygg Polaris 4000 L

Veil. pris: 999,00

Les hele testen


Denne saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no