Telepriser.no legges ned

PÅ IS: Telepriser.no legges på is, inntil en ny versjon forhåpentligvis skal lanseres i løpet av vinteren 2016. Nå må du belage deg på Phonr (til høyre) og andre kommersielle tjenester. (Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE)
PÅ IS: Telepriser.no legges på is, inntil en ny versjon forhåpentligvis skal lanseres i løpet av vinteren 2016. Nå må du belage deg på Phonr (til høyre) og andre kommersielle tjenester. (Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mobilmarkedet har endret seg så radikalt at myndighetene må prøve på nytt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Siden 2002 har nordmenn hatt én offisiell mulighet for nøytral prissammenlikning av mobil- og bredbåndspriser: Telepriser.no. Post- og teletilsynets tjeneste lot brukerne taste inn sitt forbruk, og få tilbake hvilken operatør som tok minst betalt.

Men i 2012 skjedde det noe som endret mobilmarkedet for alltid: Netcom gikk over til faste månedspriser , og bort fra fakturering av ringeminutter og tekstmeldinger. Telenor fulgte etter, og snart var hele mobil-Norge over i den nye prisstrukturen.

Tilbake stod Telepriser.no som et utdatert system basert på en utdatert prisstruktur. Nå er tjenesten lagt ned for en total ombygging. En ny tjeneste kan først dukke opp vinteren 2016.

Ny trøbbel for kundene

- Abonnementsstrukturen har endret seg så kraftig de siste par årene at vi er redde for at Telepriser.no ikke gir forbrukeren de beste rådene. Og da bør vi kanskje heller ikke gi råd, sier assisterende direktør Elisabeth Aarsæther i Post- og teletilsynet (PT) til Dinside.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Prisene har på den ene siden blitt enklere, ofte for eksempel 199 eller 299 kroner måneden uansett hvor mye du bruker telefonen, og bare datamengden skiller inkludert bruk.

Samtidig har operatørene skapt nye skiller, ved å blant annet ta betalt for høyere datahastighet . Dessuten er det forvirring rundt hva 4G egentlig er for noe. Alt dette skal nye Telepriser.no ta hensyn til.

- Er Telepriser.no et resultat av at operatørene ikke gjør jobben sin godt nok?

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- I en ideell verden er det ikke nødvendig å ta på en nøytral maske for å gjøre hva Telepriser.no skal gjøre. Men teletilbyderne har blitt flinkere, og å snakke samme språk kan vi ikke pålegge dem, svarer Aarsæther.

Anbefaler kontantkort

PT-direktøren tror teleselskapenes nye prisstrukturer totalt sett har gavnet forbrukerne, med lavere priser og enklere strukturer. Men bare for de som faktisk bruker mobilen flittig.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Når innmari mye blir inkludert, er det viktig at man faktisk bruker det som er inkludert. Du får ikke igjen det du ikke bruker, men betaler uansett, sier Aarsæther.

- Har du en beskjeden mobilbruk er det derfor ikke noen vits i å kjøpe en veldig stor pakke. Direktørens tips for mobilkunder med lavt forbruk er å heller kjøpe kontantkort. Ifølge PTs siste tall, velger hele 25 prosent av Norges befolkning å gjøre nettopp det.

Fordelen er at du da kan betale for det du faktisk bruker, og ingenting mer.

Husk da å velge kontantkort som ikke inkluderer månedlig bruk, slik mange gjør, for da får du samme problemet som med pakkeabonnementene. Ringer du ti minutter i uka, trenger du ikke betale hundrevis av kroner.

Hva skal du nå gjøre?

Nå som Telepriser.no er borte, og kanskje ikke dukker opp igjen før sent 2016, står du uten en helt nøytral prissammenlikningstjeneste. Det finnes alternativer, men som Aarsæther sier:

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Noen må betale for dem, og da er de ikke helt nøytrale.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En mulighet er appen Phonr som overvåker forbruket ditt slik at du slipper å gjette hva du faktisk bruker i måneden. Appen foreslår i tillegg abonnementer basert på ditt forbruk. Dessverre er den bare tilgjengelig for Android.

Det finnes også nettsider som kan hjelpe deg, deriblant Amobil sin, men da alt dette er kommersielle tjenester bør du prøve flere for å se om resultatene samsvarer.

PT sitt viktigste tips er rett og slett å sette seg inn i abonnementene og gjøre undersøkelser selv. Hva trenger du, og hvem gir deg det med best pris og vilkår?

Bekymret for nedetiden

- Vi føler ikke det er en katastrofe at vi er nede. Tilbyderne er også flinke, og vi er spente på hva som skjer i mellomtiden. Markedskreftene kan ta seg av det meste selv, sier Aarsæther.

Men Forbrukerrådet ser mørkere på det.

- Vi bekymret for hva konsekvensen vil være for forbrukerne og hva mindre gjennomsiktighet i markedet vil gjøre med konkurransen. Det er helt klart at det vil bli vanskeligere å orientere seg i tilbuds- og pakkejungelen, skriver fagdirektør Finn Myrstad på Forbrukerrådets blogg.