Elkjøp kjøper produktomtaler

SLIK KJØPER DE: Her skriver Elkjøp et innlegg på en Facebook-gruppe for Windows Phone-brukere. Butikken tilbyr gratis telefoner til folk som lover å legge igjen en omtale på Elkjop.no. Bak ser du et eksempel på en slik omtale. Hvorvidt denne er kjøpt eller ikke, vet ikke Dinside. (Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE)
SLIK KJØPER DE: Her skriver Elkjøp et innlegg på en Facebook-gruppe for Windows Phone-brukere. Butikken tilbyr gratis telefoner til folk som lover å legge igjen en omtale på Elkjop.no. Bak ser du et eksempel på en slik omtale. Hvorvidt denne er kjøpt eller ikke, vet ikke Dinside. (Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Gir bort gratis produkter mot at mottakeren legger igjen en omtale.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Lyst å teste de to nye medlemmene av Lumia-familien?» skrev en Elkjøp-ansatt på Facebook-gruppa «Vi som liker Windows Phone :)» nylig.

Over hundre kommentarer senere fikk fire personer beskjed om at de ville motta en gratis telefon, mot at de lovet å legge igjen en produktomtale på Elkjop.no.

«Mobilen beholder dere som takk for hjelpen» skrev Elkjøp.

Les også: Synes du Elkjøp og Lefdal er for like? Nå blir det endringer

«Mer trøkk»

På Elkjop.no kan potensielle kunder lese omtaler av produktene, skrevet av andre kunder. De legger inn fordeler og ulemper, gir produktet karakter og oppgir hvorvidt de anbefaler produktet til andre.

Men noen av disse omtalene er altså skrevet på oppdrag av Elkjøp, og ikke av faktiske kunder. Telefoneksempelet vårt er nemlig ikke unikt.

- Vi liker å lese hva andre syns om produktene vi vurderer å kjøpe, og undersøkelser viser at syv av ti stoler på produkttester foretatt av andre på nett. For å få enda mer trøkk rundt dette kjører vi derfor et prosjekt kalt «Tester», skriver kommunikasjonssjef Øystein A. Schmidt i Elkjøp til Dinside.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kjøper omtaler hver uke

Prosjektet går ut på å sende ut gratis produkter mot at mottakeren skriver en omtale. I tillegg til rekruttering som i vårt eksempel, går de også ut på egne Facebook-sider og søker «testere».

Ifølge Schmidt skrives det mellom 600 og 700 omtaler i uka på Elkjop.no, hvorav rundt 0,6 prosent er skrevet på oppdrag.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette vil utgjøre rundt fire omtaler hver uke.

Les også: Se prisen plutselig endre seg etter vi besøker Prisjakt

På kanten av loven

Når Elkjøp sender ut gratis produkter mot at mottakerne skal skrive om dem, er det som skrives trolig å anse som reklame, ifølge fagdirektør Tonje Hovde Skjelbostad i Forbrukerombudet. Samtidig blandes disse omtalene inn mellom omtaler skrevet av faktiske kunder, som ikke vil være å anse som reklame.

- All reklame som ikke framstår som reklame er problematisk, sier Skjelbostad til Dinside.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Og jeg ser at dette kan reise spørsmål etter markedsføringsloven.

Markedsføringsloven forbyr skjult reklame. Det skal aldri være noen tvil om det du leser er skrevet på oppdrag for å reklamere for et produkt, eller skrevet av helt andre årsaker.

Les også: Skjult reklame er nå overalt – slik avslører du den

Etterlyser åpenhet

- Men er ikke alt på Elkjop.no å anse som reklame?

- Joda, men får du inntrykk av at du leser uhildede forbrukeranmeldelser kan det være problematisk, svarer Skjelbostad.

Hun var ikke klar over Elkjøps praksis, og ombudet har ikke behandlet noen saker rundt dette. Men fagdirektøren ser for seg en potensielt enkel løsning:

- Dette kan være greit så lenge leserne gjøres oppmerksom på at testpersonene har fått produktet gratis, og at omtalen dermed er reklame, sier Skjelbostad i Forbrukerombudet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Krever at bloggerne slutter med skjulte reklamebilder på Instagram

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nekter for sletting

Skjelbostad spør seg også hvorvidt Elkjøp luker ut eventuelle negative omtaler fra både kunder og de som tester på oppdrag. Dette nekter Schmidt i Elkjøp for.

- Vi er veldig opptatte av at tilbakemeldingene vi får inn skal være så ærlige som mulig, og dette er også noe vi opplyser om i retningslinjene til de som blir plukket ut som testere, sier Schmidt.

Samtidig: Windows Phone-mobilene ble gitt til folk som allerede har tatt et standpunkt til mobiltypen, ved å melde seg inn i Facebook-gruppa. Og hvorvidt omtalene er negative eller positive vil ikke endre hvorvidt de anses som reklame eller ikke.

- Vi lytter selvsagt til Forbrukerombudets kommentar knyttet til «Tester»-prosjektet vårt, og vil fremover se på hvordan vi kan merke disse anmeldelsene bedre, slik at det fremgår at forfatterne mottar produktet som takk for innsatsen, avslutter Schmidt.