980 549

KULDEGRENSA: Ungene i Longyearbyen barnehage leker ute til til tross for - 15 C og frisk bris. Farlig, mener lege Ole Fyrand. (Foto: Håkon Mosvold Larsen/Scanpix )
ABCNyheter
ABCNyheter AS Kirkegata 17 Oslo 0153
22 80 85 80 tips@abcnyheter.no
true livet barn,Familien,kulde,nyheter,Livet
Tor Strand Tor Strand er redaktør i ABC Nyheter. 90548980 tor@abcnyheter.no

Så lite kulde tåler ungene

Vurderer du en tur ut med småtten? Les dette først.

Maks Minus

Hudelege Ole Fyrand: Minus 5 grader er maks for de minste

Nydalen helsestasjon i Oslo: Ned mot minus 10 grader er ok

Øya barnehage på Røros: Minus 15 grader ved tørr luft og vindstille for barn over 2–3 år

Når gradestokken kryper under minus 10, blir det fort farlig kaldt for små barn.

Hvis det i tillegg blåser, blir det ekstra ille – 15 kuldegrader og svak vind tilsvarer 25 minus når det er vindstille.

Men hvor kaldt er for kaldt for ungene?

- Hold dem inne!

Hudlege Ole Fyrand er ikke i tvil:

- De skal ikke ut i det hele tatt når det er kaldere enn fem minusgrader.

Iskald luft i lungene kan være svært farlig for små barn, advarer den kjente hudlegen.

Fyrand anbefaler foreldre å smøre barna sine i ansiktet i kulda, men ikke med hvilken som helst krem.

Varm opp bilen

- Men hvor skal man trekke grensen? Når er det for kaldt?

- Hvis du som mor eller far i det hele tatt er i tvil, skal barnet holdes inne, sier Fyrand, som ikke vil sette faste temperaturgrenser.

Hvis du absolutt må ut, for eksempel til barnehage, bruk bil og varm opp bilen før du tar ungen ut i den, anbefaler han.

Selv om kulda skulle avta noe, er det viktig å kle barna riktig.

Viktig melding til alle babyer: Hold dere inne

Helsesøster Hilde Halkjelsviks Nydalen helsestasjon i Oslo anbefaling er krystallklar: Avlys trilleturen hvis kvikksølvet kryper langt ned på gradestokken.

- Babyer bør absolutt holdes inne, sier hun.

Les også: Disse hundrerasene passer sammen med barn

Ikke reis kollektivt

Også hun anbefaler varm bil hvis du har et viktig ærend ute.

Å vente på buss eller t-bane bør man derimot unngå.

- Hvis du er tvingende nødt til å dra et sted og ikke har bil, får du heller bestille en taxi.

Helsestasjon: - minus 10 er grensen

Helsestasjonens lege setter grensen for når de minste barna kan være ute ved 10 minusgrader.

Det er på linje med anbefalingene fra helsenett.no.

Kommer an på alderen

I motsetning til Fyrand, mener helsesøster Halkjelsvik at en kort trilletur til barnehagen er helt i orden for en 2-åring.

- De tåler å være litt ute å leke, men maks en halvtime, og aktiviteter som aking bør unngås.

Kle dem godt med ull innerst, og bruk gjerne kuldekrem i ansiktet for å besytte mot frosten, anbefaler helsesøsteren.

Barn trenger heller ikke bli forkjølet av å fryse litt.

Røros: - 3-åringer ute i minus 15

– Vi lar ungene være ute i ned til 15 minusgrader hvis lufta er tørr og det er vindstille, sier styrer Anita Røsten i Øya barnehage på Røros.

Denne temperaturgrensen har de kommet fram til i samråd med Røros helsestasjon og andre barnehager.

– Vi er ekstra påpasselige når det blåser ute, understreker Røsten.

Fare for frostskader

For barn under 2 år er minus 10 grader den veiledende grensa også på Røros, som er kjent for sine strenge vintre.

– Det er ingen garanti for at de minste barna sier fra eller skriker hvis de blir for kalde. Derfor tar vi alltid forholdsregler og sjekker regelmessig om de er kalde i halsgropen samt på fingrer og tær, hvor blodet trekker seg først tilbake når det blir kaldt. Vi ser også etter hvite flekker i ansiktet, som kan være det første tegnet på frostskader.

Les også:

Slik kranger du foran barna

Slik kan du gi avgiftsfrie millioner til barna

Slik lurer du barnet til å gjøre som du sier

 

Les flere nyheter

Lesernes kommentarer

2012-02-04T14:21:41

Tom-s johansen Tom-s Johansen

4. februar 2012 - 14:21

lurer på hvordan unger før

lurer på hvordan unger før overlevde jeg...... kan ikke dit og kan ikke datt..... sunn fornuft pleier og være bra det og. klart di aller minste skal en være ops med.
2012-02-04T15:03:54

Einar Ofsteng Einar Ofsteng

4. februar 2012 - 15:03

Akkurat det som er poenget

Akkurat det som er poenget Tom, barnedødeligheten har gått veldig mye ned, og det kan jo ha noe med at vi er mer forsiktige med ungene våre?
2012-02-04T16:05:35

Tom-s johansen Tom-s Johansen

4. februar 2012 - 16:05

nå hintet jeg til

nå hintet jeg til overbeskytelse og overdrivelse.... når jeg ser unger nå om dagen kan jeg ikke annet enn og riste på hodet... er jo nesten blitt barne mishandling om di får et skrubbsår jo..... litt gammel dags leik og morro skader ikke,og ikke minst frisk luft.... unger nå om dagen har lett for og bli dilla og dalla med
2012-02-04T14:24:00

Ann Karin Sivertsen Ann Karin Sivertsen

4. februar 2012 - 14:24

Du kan så si, Tom-s....

Kanskje en ide å skru av Tv, X-box og dataen de sitter med halve døgnet, og trene dem til å tåle litt frisk vind, som vi gjorde?
2012-02-04T16:04:18

Tom-s johansen Tom-s Johansen

4. februar 2012 - 16:04

helt enig denna data/tlf

helt enig denna data/tlf verden har jo tatt helt over. før gikk/sykkla vi til venner og ringte på da( til di som ikke veit hva det er,så er dette den knappen di fleste har ved døra. ding/dong) nå ringes og tekstes det om di bor 200meter borti gata. og kjør meg dit da,hent meg da.....
2012-02-14T10:17:57

Jørn Pedersen Jørn Pedersen

14. februar 2012 - 10:17

Ja, det var bedre...

...da vi ikke hadde noen ting. Fremskritt er ikke så bra som alle skal ha det til. Eksempel: lydradioen. Før i tiden var det slik at når vi sto opp om morgenen så gikk vi ut og så opp på himmelen hva slags vær det var den dagen. Og hvis vi så at det regnet, så gikk vi inn igjen. Men hvis vi så at sola skinte den dagen, så satte vi oss ned på kjøkkentrappa, og der ble vi sittende til det begynte å regne, og så gikk vi inn igjen. Men nå er det blitt slik at når folk våkner om morgenen og de ser at det regner, så går de ikke ut fordi det regner. men når folk våkner om morgenen og ser at sola skinner, så går de ikke ut, fordi de skal først høre på værmeldingen i lydradioen, og hvis værmeldingen sier at det blir regn senere på dagen, så går de ikke ut den dagen heller, fordi det skal bli regn. Ja, slik er det blitt nå, når man har både fjernsyn og edb-maskin og x- og y- og z-boks og spillestasjon eller hva det er for noe det heter alt sammen.
2012-02-04T17:47:43

Margot Vastvedt Margot Vastvedt

4. februar 2012 - 17:47

Foreldrene må og skrue av!

Ungene tar etter de voksne, og mange foreldre har mobil og PC i hendene.
Men det har jo ikke noe med kulden å gjøre!
2012-02-04T15:42:47

Ove berg Ove Berg

4. februar 2012 - 15:42

Vrøvl fra "ekspertene"

Å herregud sier jeg !! Rådene fra disse såkalte ekspertene er bare vrøvl. Barn har ikke vondt av å leke ute i kulda. Da jeg var liten, var jeg timesvis ute og lekte i 30-40 minus og lever i beste velgående den dag i dag.
2012-02-04T16:00:21

Jørn Pedersen Jørn Pedersen

4. februar 2012 - 16:00

Ja, og i tillegg...

...måtte vi opp og melke kuene og hugge ved før vi gikk på skolen, 4 mil hver vei, langs en trang fjellhylle og over et jorde hvor det bodde en sint okse! Og hvor det var vinterstormer 9 måneder av året og bare glatt føre de siste tre. Mangen en gang mistet vi en tre-fire stykker på vei hjem, men søskenflokken var så stor at vi nesten ikke la merke til det. Og når vi kom hjem banket faren vår oss med beltet sitt HVIS han var i godt humør. Men, det var lykkelige dager, barndommen!
"Timesvis" i "30-40 minus"? høres ut som en tanke selektiv hukommelse spør du meg... Men hva vet vel jeg, jeg er jo bare en simpel ingeniør. Men uansett så er det jo ikke noe vits i å ta sjanser, da. Ville du NÅ tilbringe timesvis ute i 40 minusgrader kanskje? Da kan du ikke mene at ungene dine skal gjøre det heller.
2012-02-04T16:26:12

Elin Abrahamsen Elin Abrahamsen

4. februar 2012 - 16:26

:-)

Bra skrevet Jørn!

Elin.
2012-02-05T09:01:37

Isabel aasen Isabel Aasen

5. februar 2012 - 9:01

Ha,ha!

Veldig bra skrevet! Og, folkens, husk at hvis Du syns det er bare moro å være ute i mange kulegrader det betyr ikke at Alle synes det! Og lungene kan ikke kles på heller. Jeg har bodde i 3 land og har aldri sett så mange snurrete unger med både asthma og excem. Jeg er sykepleier. Og ikke Alle barn tåler like mye heller! Det er noen barn(og voksen) som blir dårlig av ting some kankje andre ligger ikke merke til.Dette gjelder alt fra solen,for eksempel(solstikk) til katter(allergi)til melk(laktose intolleranse). Det hjelper ikke at stafolk relatere at da de var liten så måtte de vare ut i solen hele dagen med 10 katter rundt seg og drikke masse melk og de hadde det bare godt av det,vel?Disse komentarer er ubeskrivelig kortsynt!
2012-02-05T15:26:13

Tom-s johansen Tom-s Johansen

5. februar 2012 - 15:26

har vel ikke så mye med og

har vel ikke så mye med og være trangsynt/kortsynt men og bruke hue og sunn fornuft. ikke dille og dalle så alt for mye med dem
2012-02-04T16:10:19

Mette Eliassen Mette Eliassen

4. februar 2012 - 16:10

Det er grusomt,jeg synes det

Det er grusomt,jeg synes det er veldig dårlig gjort av barnehagene og ta ut barna når det er kaldt,vått.De blir fort syke.Det er en svært stor lidelse for barn av å gå i barnehagen.Man leverer alltid friske barn,og når man henter dem er dem ille syke i hele måneden.Hvorfor betale da for barnehagen???
2012-02-05T14:57:03

Tom-s johansen Tom-s Johansen

5. februar 2012 - 14:57

bra sagt..... hvis det er så

bra sagt..... hvis det er så j... galt så hvorfor levere barna der da?? er jo bare og være hjemme med dem da... eller ha barne-pike hjemme.
2012-02-04T16:25:28

Olav arne rasmussen Olav Arne rasmussen

4. februar 2012 - 16:25

nå må du jammen gi deg mette

nå må du jammen gi deg mette du leverer da barna der frivillig bytt barnehage om de ikke behandler barna dine bra
2012-02-04T16:38:38

Anita larsen Anita Larsen

4. februar 2012 - 16:38

Mette Eliassen

Syntes du det er grusomt av barnehagene å ta barn ut når et er kaldt?
Det høres ut som du selv går i barnehagen, jeg er "bare" 59 år, da jeg var liten var det ikke snakk om og vær inne eller hjemme fra skolen om det var -20, jeg var veldig lite forkjølet, men hva er barnehagebarna idag? jo støtt og stadig forkjølet, prøv og tenk litt fornuft her da,
da mine barn var små sov de best ute i vognen sin selvom det var -10, de var heller aldri forkjølet,
Så..var er forskjellen på kuldegrader idag enn for 40,50.60 år osv,??
Helt sykt!!
2012-02-04T18:07:14

Vincent hovden Vincent Hovden

4. februar 2012 - 18:07

Hvorfor ikke bare låse de inn

Hvorfor ikke bare låse de inn i ett rom laget av bobleplast..... Om de skal ut av rommet så er det full polarutrustning med knebeskyttere etc.
Bare lage mat i perfekt romtemperatur, og lås alle vaskemidler inn i en safe, også koble ut all elektrisitet og vann, ellers kan det jo hende de får livserfaring......
Bare spiselige myke leker, og ett termometer konstant oppi rompa i tilfelle de kan gå en grad opp i temp.
Da blir de nok veldig sosialt og praktisk intelligente, som en ser unge i dag alle har, vi legger til fri oppdragelse også så de ikke får noe manerer av noe slag, og balanse som en giraff
2012-02-04T21:54:02

Jørn Pedersen Jørn Pedersen

4. februar 2012 - 21:54

Det er...

...forskjell på å barbere seg og skjære av seg hodet, Arne.
2012-02-05T15:06:17

Tom-s johansen Tom-s Johansen

5. februar 2012 - 15:06

hehe var vel og strekker den

hehe var vel og strekker den langt men bra sagt... er jo nesten blitt slik rundt
2012-02-04T21:59:05

Mette Eliassen Mette Eliassen

4. februar 2012 - 21:59

Ikke bare harr hatt mange

Ikke bare harr hatt mange barnehager og opplevd de samme.Er ikke fornøyd med noen av dem og synes at de er verdens dårligste.De læerer seg ikke hygiene,ingen barn har sin egen seng,spiser sååå dårlig mat osv...
2012-02-05T15:18:36

Tom-s johansen Tom-s Johansen

5. februar 2012 - 15:18

som sagt hold barna hjemme

som sagt hold barna hjemme da.... egen seng i b.hagen jaja hva blir det neste egen kokk der og.kan da bare sove i vongna,det er da helt normalt...... hvis en bare GIDDER så er det da bare og lage egen mat hjemme og ta med, da får en akkurat det en vil ha og med den næringen en vil.og det med hygene er jo og noe som en faktisk kan lære hjemme og ta med til b.hagen. selv om en har barna i b.hagen innebærer ikke at foreldra blir fritatt for oppdragelse(som mange tror)
2012-12-04T19:17:20

Jan Olaf Per Knutsen Jan Olaf Per Knutsen

4. desember 2012 - 19:17

Du er ikke oppdatert Tom S.

I barnehagene i dag er det ikke lov å ta med mat hjemmefra, vi betaler ca 150 kr extra hver måned for moltider i barnehagen. Barnehagen i dag er blitt veeeldig pedagogisk de har flere planleggingsdager i året akurat som skolene, og de dagene må foreldrene finne andre løsninger, i verste fal ta fri fra jobben for å passe ungene ,men refusjon for de dagene? neida betalingen er den samme.
2012-12-04T20:57:17

Tore hvaal Tore Hvaal

4. desember 2012 - 20:57

Kulde

Så mye vås når det gjelder kulda. Er 75 år og i mine barneår lekte vi etter skolen til det blei mørkt. Da var det bare å sette seg foran ovnen for å tine lissene så vi fikk av oss støvlene ,her jeg bor er det ikke unatulig med minus15-20 grader.Uansett GIKK vi på skolen, som hadde en skikklig veaovn Vi hadde minus 39 minus i tre uker, men på skolen var vi. Det er merkelig at jeg lever. I dag er jeg 75 år og går med hunden hver dag, minus 18 gr. Ingen har daua av frisk luft. Ha en fin vinter.
2012-12-04T21:21:49

Anders Slagsvold Anders Slagsvold

4. desember 2012 - 21:21

Heldigvis ser jeg unger i nabolaget

leke ute også når det er 15-20 kuldegrader,så det er nok ikke alle unge foreldre som har latt seg syntetisere.Fyrand snakker vel bare til seg"penger"og anseelse.Gode klær og observant tilsyn og dette er bare et problem for dem som selvmangler erfaring,men ikke vet jeg,kanskje kommer" barneværnet"?