Norsk pai
I ukas Full av Fuzz tar Tom Skjeklesæther et oppgjør med kritikerkollegers panegyriske omfavnelse av Alexander Rybak.

«I can't remember if I cried/ When I read about his widowed bride/ But something touched me deep inside/ The day the music died».
Det tok McLean 12 år fra han ble satt ut av nyheten om Hollys tragiske endelikt, i 1959, til han skapte ny populærmusikkhistorie med sin lett kryptiske poesi i 1971, da albumet «American Pie» ble sluppet.
«Dagen da musikkjournalistikken døde»
Det tok vesentlig kortere tid for min musikkjournalistkollega å parafrasere McLean med følgende e-post: «Dagen da musikkjournalistikken døde», da han forrige onsdag hadde lest VG-journalist Stein Østbøs sperrefristbrutte anmeldelse av Alexander Rybaks debutalbum «Fairytales». En anmeldelse som ble toppet av en sekser på terningen, en sekser som Rybak sannsynligvis allerede har fått tatovert på felebuearmen sin.
Egentlig hadde jeg tenkt at denne utgaven av Full av Fuzz skulle handle om to andre av mine kolleger i musikkjournalistfaget; ABC Nyheters egen musikksjef, Espen A. Amundsen og P4s Tor Milde, som begge ga «Fairytales» dobbelt så gode terningkast som den fortjener, toere, men etter en smule ettertanke så er det vitterlig ikke Espen og Tor som sitter bak spakene når den norske, kritiske musikkjournalistikken styrter i den hjemmelige pottitåkeren.
Det var ikke bare Østbø som i sin panegyriske anmeldelse satte alle sine prinsipper og anmelderkriterier på hodet. Han ble tett fulgt av Svein Andersen i Aftenposten og Geir Rakvåg i Dagsavisen som begge spanderte sterke femmere på en plate som under normale omstendigheter hadde blitt lagt i plastpose og merket med «Bevis #1- arkiveres på nederste hylle».
Geir Rakvåg og hans kolleger i Dagsavisens musikkredaksjon, Nye Takter, er kjent som journalistene som først og fremst synes at norske artister skal synge på norsk. Det har blant annet den konsekvensen at mange norske artister som synger på engelsk tas ekstra hardt i Dagsavisen om de ikke stiller med feilfrie engelske tekster.
På ungdomskolenivå
I anmeldelsen av Rybaks plate hopper Rakvåg uelegant over at tekstene, engelskspråklig og innholdsmessig, befinner seg på nivå med det ungdomskoleelever legger i skuffen og glemmer.
I sangen «13 Horses» har norsk populærmusikk fått sitt motstykke til Aune Sands film «Dis». Verre pompøst visvas skal det spesielle evner til å klemme inn på fem minutter.
Det hjelper ikke at Rybak har studert musikk ved Barratt Due Musikkinstitutt. Kompetent fiolinspill er ingen garanti for at ikke resultatet, musikalsk og tekstmessig, blir schmaltz og pølsevev.
Det faktum at Alexander Rybak ser ut som en tenåring, en vesentlig del av appellen hans skal vi tro fansen, må ikke få kritikerne til å glemme at han er en ung mann på 23 år.
Ved å vinne Melodi Grand Prix, en musikkonkurranse som bare overlever fordi et gigantisk publikum er narkotisk avhengig av konkurranser og sport, har Alexander Rybak tatt av for outer space. I forbindelse med pressekonferansen(!) han holdt ved utgivelsen av «Fairytales» i forrige uke, fortalte han at han var svært fornøyd med at musikkritikerne nå endelig hadde blitt supportere.
Nasjonal lojalitet?
Altså at Østbø, Andersen og Rakvåg hadde tatt til vettet og forsto at dette dreier seg om noe mer enn Rybaks umiddelbare berømmelse og berikelse. At han er nasjonens ansikt utad, og at hans seier i Melodi Grand Prix, og konsekvensen av den, at tullballet lander i Oslo neste år, er et nasjonalt prosjekt som krever lojalitet. Også fra musikkritikere.
Der tar Rybak feil. Musikkjournalisters oppgave er, når det gjelder anmeldelser, med utgangspunkt i sin kunnskap, sin erfaring og sine evner til å lytte, å omtale og kritisere musikk. Punktum.
At norske medier går fullstendig av skaftet når en slik pseudohendelse inntreffer er ikke uventet. Norske tabloidaviser har internasjonalt rykte på seg for å miste perspektivet, ikke minst når det kommer til dekning av populærkultur.
Det blir også veldig, veldig pinlig og provinsielt når norske radiostasjoner tar kontakt med svenske musikkanmeldere som sier sannheten om «Fairytales» og avkrever dem en forklaring på deres norgesfiendtlige skriverier.
Det skal bli spennende å se om anmelderne i VG, Aftenposten og Dagsavisen husker «Fairytales» når tida blir moden for å sette opp listene over årets beste plater i desember.


Meninger: Er egentlig oppvarmingen global?
Frykt for karnevalet i Rio
Vanskelig å få renten lenger ned
Lesernes kommentarer
Odd Steinar Danielsen
7. juni 2009 - 17:12
Norsk Pai...
Bjørn Westby
7. juni 2009 - 17:13
Norsk Pai
Det er selvfølgelig kun du - Espen Amundsen og Tor Milde som forstår seg på musikk.
Drit i alle de som liker det enkle , tonale--og verbale ............jamen flott at vi har noen som kan fortelle oss hva vi vanlige mennesker skal like ....
Kultursnobberi av versta slag.
Vegard Johnsen
7. juni 2009 - 17:24
Norsk Pai
Samtidig påstår han at de fleste andre kritikere, samt fansen tar feil...
Tro om han ikke møter seg selv i døra her...!
Hans Peter Nylund
7. juni 2009 - 17:28
Sjeklesæther ern sur gammel mann.
Dennis Smedsrud
7. juni 2009 - 17:38
Det Er Fansen som gjør han
William Mulholland
7. juni 2009 - 17:38
Rybak
William
Hans Thomassen
7. juni 2009 - 17:58
Hva er problemet hr Skjeklesæther?
Men hvorfor henge seg opp i stakkars Rybak? Han gjorde kun det de fleste i landet ønsket; han vant ESC. Hvor god komposisjon hans vinnerbidrag er vet ikke jeg men den fenger bra ved første høring. Noe som jo teller enormt mye dersom du skal lansere en slager. Og den fenger over hele Europa,- og i Australia! Ikke vanlig for en norsk poplåt, eller hva?
Så la smaken fortsatt være delt, låten til Rybak bør det være opp til den enkelte å like eller ikke like, som med annen musikk. Det er mye jeg personlig ikke liker og Rybaks CD kommer jeg ikke til å kjøpe. Ikke fordi jeg ikke tåler den eller synes at teksten ikke er "dyp nok" for en så kulturell person som meg. Nei det er kun fordi en hel CD kan bli for mye. Men om andre liker den bør også musikkanmeldere respektere. Dersom dere selv ønsker å bli tatt alvorlig.
Anders Moen
7. juni 2009 - 18:06
Rybak
Magne Haugen
7. juni 2009 - 18:20
vassene komentarer
Truls Finborud
7. juni 2009 - 18:36
takk skal du ha ^^
Kai Stick
7. juni 2009 - 18:41
Helt normalt dette.
Svein Andersen
7. juni 2009 - 19:02
Du tar feil Tom
Frode Hundstad Håkonsen
7. juni 2009 - 19:13
DU TAR IKKE FEIL TOM
Robert Mich
7. juni 2009 - 19:34
Kjip låt
Gølin Irene Kringen
7. juni 2009 - 20:05
En sår realitet om en tapt drøm?
Ole Foss
7. juni 2009 - 20:10
Musikk, ung, dum og utseende...
Slike meningytringer serveres gjerne på sølvfat og får litt mer bredde enn andres grynt, men har noen spektakulære sleivspark som forsåvidt plasserer dem i en helt annen divisjon enn det de måtte mene noe om. Distansert, opphøyet og med evne til å skape ord og vendinger som kan kan fly og flakse av gårde i de ironiske luftlag og som slipper bittesmå bomber av drepende galle som etser hull i en innbilt overflate av gemen, samstemt uforstand. Vår uforstand.
Men jeg tror Skjeklesæther ville hatt det slik; Rybak skulle ikke laget denne sangen. Han skulle i hvert fall ikke stilt opp i Grand Prix med den, og aller helst burde det ikke vært noe Grand Prix, og når han (Rybak) først skjønte at han skulle vinne, burde han ha sett litt eldre ut og gjort alderdommelige, rynkete og dumme ting på scena. Og den gode Alexander burde ikke lage plate eller få synge slik som han gjorde og gjør rundt om nå. Det er mange som mener som Skjeklesæther, men det forandrer ikke situasjonen; Rybak er populær og gjør en del artige stunt som Skjeklesæther ikke ville gjort om han var Rybak. Det er mange som ikke er som Rybak, faktisk alle andre er ikke som Rybak. Men du må da la Rybak være seg sjøl.
Likeledes musikkanmelderne, de er hver og en seg sjøl lik og trenger ikke bli pisket av Skjeklesæther til å mene det han vil.
Simen Schanche
7. juni 2009 - 20:33
PR Kåt
Jan Rudolf Pettersen
7. juni 2009 - 20:41
Norsk Pai
Anmeldeelse er en subjelktiv sak, og en musikkopplevelse har mer enn en sannhet.
Dette har imidlertid vært Tom Skjeklesæthers politikk helt siden han begynte med musikkskriverier på slutten av 70-tallet.
Han er den fremst av de som har vært opphavet til begrepet "musikkpoliti". Et knippe bedrevitende musikk-forstå-seg-påere.
Men, jeg har sittet i samme rom som Skjeklesæther ved mange pressemøter og pressekonferanser, og kjenner "lusa på gangen".
Hans måte å utrykke seg på har ikke forandret seg de siste 30 åra.
Et godt råd til Stein Østbø, noe han sikker er klar over, ta det helt med ro. La Skjeklesæther bråke så mye han vil.
Det betyr absolutt ingen ting for verken deg, meg eller noen andre. Heller ikke for Aleksander Rybak.
Torill Fjæran-Granum
8. juni 2009 - 7:20
Hvem bestemmer?
Jeg har oppdaget at de filmene, sangene og bøkene som kritikerne absolutt ikke liker - de liker jeg. og ikke nok med det - mange andre ser ut til å like dem også! Så mye at de blir bestselgere! Kan det være at folk flest (som jo kjøper dette) har en annen smak enn de som kritiserer? Da blir jo spørsmålet: hvorfor skriver journalistene disse kritikkene? Er ikke det for å hjelpe oss andre å plukke ut noe bra? Hva når vi ikke er enige med dem? Burde vi ikke få kritikere som plukker ut det folk flest liker????? Eller?????
Gunn Rokstad Børnes
8. juni 2009 - 7:37
Aleksander Rybak
Sjelden at noen kan underholde både store og små med humor, alvor, sang, spill og dans på denne måten..Han fikk både barn og voksne til å synge med på den engelske utgaven av "vårsøg" og når ungene ble oppfordret til å danse som Frikar var de ikke vanskelig å be...litt kultur har vel ingen vondt av....og han høstet stor appalus hos alle, ikke bare for sangen Fairytale...
Da gjør det vel ingenting at Aleksander ikke synger så bra som kritikerne vil, han er ikke "Britney" heller selvom kritikerne ofte ønsker en plastikkdukke på toppen....uansett hva kritikerne sier, er han en ung gutt med vanvittig scenetekke, med en egen evne til å underholde....
OG....JO::...Aleksander og Frikar representerte NORGE under Grand Prix...når vi vinner er det lov å være stolt....
Kim andre Gaarder
8. juni 2009 - 8:20
Rybak
Mgp burde vært nedlagt for mange år siden, ja det var morsomt når Bobbysocks vant. Men å være stolt over at rybak vinner mgp? NEI!
Rybak har blitt som et stort og guffent gnagesår!
Simen Schanche
8. juni 2009 - 14:40
HAHA
Kjell-Vidar Solås
8. juni 2009 - 11:30
Kvalitetsmusikk...
Jeg må bare le av det...
Pål Bentsen
9. juni 2009 - 11:49
rydd opp i egen båkgård først....
At norske anmeldere har tatt litt av er jo greit, selv syns jeg Ryback sin plate er kjedelig, men Tom Skjeklesæther skryter jo selv opp alt som kan kalles country når han selv anmelder. Helt ukritisk!
Jeg liker mye av den samme musikken som anmelderen og skulle gjerne brukt hans anmeldelser som kjøpsguide, men det går jo faktisk ikke lenger.
Dersom det er mulig å sette merkelappen "bluegrass/country" på en artist/plate så vil den jo automatisk få uhemmet skryt av Skjeklesæther.
pål
ABC nyheter er no dritt Fly Forbanna
14. juni 2009 - 20:46
uff da... fælt til gneldring da!...Tom Skjeklesæther
Ja, Skjeklesæther... jeg ser hva som rir deg,....du har helt rett,...det er og blir en velplassert og dødelig fornærmelse.... (takk Rybak ;-D )
Ja, jeg skjønner, at det må være fryktelig deprimerende, når dere skriker av full hals mot en hel nasjon,...som ikke gidder å hører dere!
Jo da, jeg skulle ønske jeg kunne gi dere min medfølelse, (dere smålige, selvhøytidelige...blah...)
men jeg klarer ikke med min beste vilje...SORRY!!