
- For dramatisk å gi Gelius sparken
OSLO (ABC Nyheter): - Jeg er overrasket over at man nå vurderer å gå til oppsigelse. Det synes jeg er et alt for dramatisk virkemiddel, sier professor ved det teologiske fakultet ved Universitetet i Oslo, Hallgeir Elstad til ABC Nyheter.
Han er kritisk til måten Einar Gelius har opptrådt på som prest, men mener at dette ikke er en sterk nok grunn til til å avskjedige ham fra stillingen som sogneprest i Vålerenga menighet.
- Jeg mener at det i Den norske kirke må være rom for Einar
Gelius og prester som ham, sier Elstad.
Les også: LO-prester kjemper for Gelius
- Dette er dråpen
Når det gjelder årsaken til at biskop Ole Christian Kvarme reagerer så hardt, tror Elstad at det dreier seg om måten Gelius har utført prestegjerningen og ikke måten han har tolket Bibelen på i skandaleboken «Sex i Bibelen».
- Det handler om en del kontroversielle utspill som jeg kan tenke meg at biskopen ser på som uforenlig med det å være prest i Den norske kirke. Denne boken er bare dråpen som har fått begeret til å flyte over, sier han til ABC Nyheter.
Kvarme har tidligere uttalt at han mener at «Sex i Bibelen» ikke
burde blitt publisert.
Les også: Sju av ti støtter Gelius
Får støtte av folket
En undersøkelse gjort av In Fact for VG onsdag viser at 57 prosent av de spurte mener at det vil være feil å avskjedige Gelius.
I skrivende stund har også over 28 000 Facebook-brukere gitt sin støtte til Gelius i gruppa «La Einar Gelius beholde jobben».
Han har også fått sterk støtte i media og den norske offentlighet der Gelius nå omtales som «en fargeklatt», «åpen», «aksepterende», «personlig», «folkelig» og «ærlig».
- Sviktende dømmekraft
En del av de tingene Gelius har gjort som prest, mener Elstad
likevel gjør det legitimt å sette spørsmålstegn ved hans dømmekraft som
prest i visse situasjoner.
Les også: Hylles på Twitter
- Noe av det verste han har gjort er å bruke kirkens begravelsesrituale for å gravlegge fotballklubben Lyn på en fotballstadion. Det kan vitne om en sviktende dømmekraft i forhold til hans rolle som prest. Han er ansatt i en offentlig posisjon. Da kan man ikke gjøre hva som helst. Som prest står du overfor sårbare mennesker. Jeg er også ordinært til prest, og for meg harmonerer det ikke å bruke et begravelsesrituale på denne måten. Det kan bidra til at presterollen stilles i vanry. Det kunne aldri ha falt meg inn å gjøre en sånn ting, sier Elstad.
Lar seg ikke sjokkere
«Sex i bibelen», er ikke sjokkerende mener han.
- Det er ikke så veldig oppsiktsvekkende det han gjør. Bibelen har et veldig nyansert syn på sex som en naturlig del av skaperverket. En annen sak er jo at Gelius også skildrer sitt eget sexliv her, sier teologiprofessoren.
- Ikke teologisk begrunnet
I en kronikk i Dagbladet har professor i religionsvitenskap ved Universitetet i Bergen Dag Øistein Endsjø etterlyst en teologisk begrunnelse for avskjedigelsen av Gelius.
Elstad sier til ABC Nyheter at han ikke tror at det ligger teologi til grunn for det Kvarme nå gjør.
- Jeg har vanskelig for å finne de teologiske begrunnelsene for å avsette Gelius. Det er vanskelig å ta Einar Gelius på teologi, så jeg tror ikke det er der en avskjed vil ta utgangspunkt. Mange kan være uenige med ham, men når det gjelder teologi har vi i Norge en veldig romslig kirke også blant presteskapet, sier han.
- Kvarme er ingen fundamentalist
Biskop Ole Christian Kvarme har den siste tiden blitt omtalt som en kirkens «mørkemann», men Elstad tror ikke at det er riktig å betrakte dette som en teologisk kamp fra hans side.
- Det er klart at når det gjelder teologi så er Kvarme og Gelius ganske forskjellige. Jeg tror ikke at det er der det ligger. Det har jeg ikke grunnlag for å si. Media omtaler han gjerne som en mørkemann, men Kvarme er ingen fundamentalist. Han er rimelig mainstream i Den norske kirke. Jeg tror ikke at det ligger noen fordekte teologiske hensikter her, sier professoren.

Ett år på Boklista
Ny pris til Bjella
Slutt for Lydverket
Lesernes kommentarer
Dag Remen
18. november 2010 - 19:43
Kanskje på tide ?
Terje Brekke
18. november 2010 - 19:55
Dåp, konfirmasjon, bryllup og
Daniel Nergaard
18. november 2010 - 20:08
Kvarme bør gå!
Vi har ikke behov for slike håpløse, gammelmoralistiske ledere i kirken. Merk at han ikke ble valgt som presens i bispekollegiet, det sier vel nok......
Alf Østvik
18. november 2010 - 20:20
Gelius bør fratre!
Daniel Nergaard
18. november 2010 - 20:45
Re: "Gelius bør fratre!"
Husk, det er ikke opp til mennesker å dømme.
Tore G.F.K. Hansen
18. november 2010 - 21:09
Stor arbeidsledighet i anmarsj!
Det finnes ikke ett menneske som oppfyller dine snevre etiske krav! Milliarder av mennesker slengende gatelangs uten jobb.
Daniel Nergaard
18. november 2010 - 21:18
"Stor arbeidsledighet i anmarsj!"
Det er innlegget til Alf Østvik jeg kommenterer.
18. november 2010 - 21:35
Misforståelse
Tore G.F.K. Hansen
19. november 2010 - 9:34
Beklager på det sterkeste!
Ketil Jansen
18. november 2010 - 21:32
Ha-Ha!
Ingar Nilsen
18. november 2010 - 21:37
Herregud, Alf Østvik
Hvordan vet du det? Har du snakket med Ham?
Du glir rett inn i gjengen med de skinnhellige, som Kvarme og co.
Gelius er en slik prest vi trenger. Blant folk, respekterer deres meninger og ikke minst: Han hever seg ikke over alle i sin religiøse prakt.
Sikker på at du ikke skal konvertere til islam?
Ingrid Wessel
18. november 2010 - 21:49
Gud?
18. november 2010 - 21:49
Hvordan har Gelius forbrutt seg
18. november 2010 - 20:42
"Staskjerka..."
18. november 2010 - 20:33
EINAR GELIUS
stat og kirke.
JILL
Knut Amundsen
18. november 2010 - 20:52
Gi ikke Gelius sparken.
Gir han Gelius sparken så tror jeg at jeg melder meg ut frivillig før det er for sent.
Gelius gjør sitt til at veldig mange føler seg hjemme i den kirken han representerer slik at om han skulle få sparken er det ikke lenger rom for dem heller.
La oss vise storsinn , la oss få lov til å ha en prest som oppfører seg som fok og ikke bare slike alvorlige grå menn som tror de står nermere vår herre en alle andre.
18. november 2010 - 22:00
Bra
Kyrre Storli
19. november 2010 - 9:45
E E B, om perfekte mennesker ???!!!!
Katarina Olsen
19. november 2010 - 10:18
Lage sin egen "røver-hule"
20. november 2010 - 21:58
Sammenligning
De sa bl.a.- Denne mannen har omgang med tollere og syndere og eter sammen med dem. Jesus ble kritisert for å helbrede på sabatten. Han ble kritisert for at han ga disiplene lov til å stille sulten ved å plukke aks på sabatten. Da han tok i mot horen i farisereren Simons hus, ble han kritisert. Jesus på sin side sa om kirkelederne:- Ormeyngel! Dere renser fat og beger utvendig, men inni dere er dere full av dødningebein. Dere lager også lover og regler for folket, men selv lever dere ikke etter dem. Nikodemus " en rådsherre" oppsøkte Jesus på natta, fordi han trodde Jesus Kristus var utsendt av Gud. Det kan kanskje være flere grunner til at visitten ble lagt til natta, men en av dem var nok at han ikke ville at hans kolleger skulle få vite det. Det kunne ha ført til at han kunne ha blitt utstøtt av det gode selskap.
Gud har utvalgt seg det som ingenting er, for å gjøre til skamme det som synes seg å være noe. Jesus snudde alt som den gang var bestående på hodet. Folket elsket å høre på Jesus, og de løp etter han. Det var de geistelige og kirkelederne som av sjalusi var i mot han. Sånn vil det trolig alltid være. De som går utenom mønstret, vil få på pukkelen.
øistein Evensen
18. november 2010 - 21:01
"Gelius"
her i landet,eller de som støtter aktiv sensur.
Edvard Johan Larsen
18. november 2010 - 21:51
Kvarme.
Martin Terje Nikolaisen
18. november 2010 - 21:54
Gelius
7 av 10 støtter Gelius, er direkte latterlig, da den jo er tatt i Oslo.
Vil dere ha en slik prest der nede, så velbekomme.
Det er jo snart flere registrerte muslimer i Oslo enn kristne, så resultatet
var ikke overraskende.
Resten av Norge betakker seg for å få en prest som leser opp grav-
ritualer over naboklubben fra prekestolen, ellers takk.
Slit han med helsa,han har ingen ting i kirka å gjøre.
Katarina Olsen
19. november 2010 - 10:04
Så enig med deg Martin Terje !
oppførsel. Det er noen som ikke tåler at ikke alt skal være lov i kirken .
Tenk om feks politiet skulle oppføre seg på en slik måte at de ikke fulgte de lover og retninglinjer de har.Hadde man da hatt tillitt til dem?
Alt det stygge snakket om biskop Kvarme,er helt urettferdig! Han er en kirkens mann og oppfører seg slik som en prest skal være.Hva i all verden har fotball-laget Vålerenga med kristendom å gjøre? De holder med Celius KUN fordi han er tilhenger av deres lag,og går i "bresjen" for dem.
Jan Erik Hansen
18. november 2010 - 22:08
Misunnelse