- Vi burde respektere uenighet
Francis Sejersted forsvarte Fritt Ord-vinner Nina Karin Monsen. Hva synes du?
Nyheter
Siste kommentarer
Siste fra forsiden
-
Vil få Island ut av Icesave-søla
-
I politiavhør om slumfesting
-
– Nok stemmer til å vedta helsereform i USA
-
- Økte ventetider, dårligere tilbud
-
Ingen tapte krigen på Fornebu
-
Lyttelua 67 (Alice!)
-
Katastrofevarsel i Australia
-
Raser mot Hells Angels-klubb for barn
-
Forlanger at «inhabil fiskeriminister» går av
-
Suveren Northug
- Vil få Island ut av Icesave-søla
- I politiavhør om slumfesting
- – Nok stemmer til å vedta helsereform i USA
- - Økte ventetider, dårligere tilbud
- Ingen tapte krigen på Fornebu
- Lyttelua 67 (Alice!)
- Katastrofevarsel i Australia
- Raser mot Hells Angels-klubb for barn
- Forlanger at «inhabil fiskeriminister» går av
- Suveren Northug
Oslo (NTB-Mats Rønning og Anne M. Gøystdal): Nina Karin Monsen fant ikke rom for beklagelser da hun tirsdag mottok Fritt Ord-prisen. I stedet langet hun ut mot «de sårede følelsers tyranni».
– Jeg er trett av dette. Det ødelegger for fri tenkning og frie refleksjoner. Det er alltids noen som såres, sa den omstridte moralfilosofen i sin takketale i Operaen tirsdag kveld.
Nina Karin Monsen har provosert og nettopp såret mange med sine spissformuleringer i debatten om den nye ekteskapsloven. Mange hundre mennesker demonstrerte da også sin misnøye med tildelingen før prisseremonien tok til.
– Det er rart at de som vant, ikke tåler at de som tapte, fortsetter kampen. Vi burde respektere uenighet uten at det blir mistenkeliggjøring og demonisering, sa Monsen.
– Urett mot barna
Nina Karin Monsen fikk årets Fritt Ord-pris for sine mange bidrag til den offentlige debatten gjennom flere tiår. Men det er særlig hennes motstand mot ekteskapsloven og lesbiskes rett til assistert befruktning som er blitt tema for de siste ukers intense diskusjoner.
I sin bok «Kampen om ekteskapet og barnet» går hun hardt ut mot ekteskapsloven som hun mener feier til side barns rett til far, arv og navn.
– Det er urett mot barna at de er fratatt en far, som hun uttrykte det i sin takketale.
Monsen tok ingen selvkritikk for sitt ordvalg i debatten, som kanskje særlig er det som har skapt reaksjoner.
– Jeg kan ikke angre på det jeg mener, sa hun til NTB før prisutdelingen startet. I stedet gikk Monsen i rette med medienes gjengivelse av hennes holdninger.
– Det har vært en voldsom pågang, en voldsom aggresjon. Det virker som det har vært ubegrenset plass i mediene når det gjelder hendelser som jeg har vært med på å forårsake, men det har vært veldig lite plass til informasjon, sa hun.
– Riktig avgjørelse
Blant uttalelsene som har vakt oppsikt, er den om at barna lesbiske får, starter livet med et handikap. En annen er påstanden om at lesbiske betrakter mannen som en stut til bruk i avl.
– Vi gjør klokt i å ta henne på alvor. Vi er avhengig av å bli møtt med motargumenter for å bli klokere, sa Fritt Ords styreleder Francis Sejersted i sin tale under pristildelingen.
– Verken Monsen eller Kim Friele fikk Fritt Ords pris for sin toleranse, men vi trenger slike konfronterende mennesker, la han til.
Sejersted mener mottakelsen prisen har fått, viser at tildelingen var riktig.
– Hvorfor har moderne frigjøringsbevegelser så trange rammer for ytringsfriheten? spurte han og viste til at Monsen muligens har folkeflertallet i ryggen i denne saken.
Sejersted understreket at komiteen ikke premierer krenkelser, like lite som den kan gå god for Monsens meninger eller formuleringer.
Får støtte
Et veritabelt A-lag av kjendiser innen norsk åndsliv var møtt fram i Operaen for prisseremonien. Også konservative kristenfolk var det mange av, blant dem Oslo-biskop Ole Christian Kvarme.
– Monsen som prisvinner er et dristig, men viktig valg. Ekteskapsloven er kjørt igjennom med hastverk, sier han til NTB.
Kvarme er enig med Monsen i sak, men sier han har valgt en annen tone enn henne i det offentlige ordskiftet.
– Hun er en debattant, skarp i analysene og i kommentarene. Jeg er prest, min oppgave er en annen.
Selv om Kvarme hadde følge av flere meningsfeller i Operaen, var nok de fleste av de frammøtte uenige med Monsen i synet på homofilt ekteskap. En av dem var Aftenpostens Knut Olav Åmås. Kulturredaktøren, som selv er homofil, fulgte demonstrasjonen før han overvar prisseremonien.
– Monsen tar opp til debatt fundamentale identitetsspørsmål. Tildelingen er fruktbar og riktig. Samtidig synes jeg demonstrasjonen og reaksjonene er strålende eksempler på demokratisk debatt, sier han. (©NTB)
Hva synes du? Si din mening i våre kommentarfelter.



























































Kommentarer (12)
Olav Sæter
6. mai 2009 - 7:38
Endeleg
Håvard Solberg
6. mai 2009 - 7:42
Fritt ord prisen
Håvard Moe
6. mai 2009 - 7:53
Det handler først og fremst om barnets rett til en far
Monsen kunne sikkert formulert seg litt mer diplomatisk. Men i sak er jeg 100 prosent enig med henne.
Gølin Irene Kringen
6. mai 2009 - 8:05
Nina Karin Monsen og Fritt Ord gratuleres!
http://minerva.as/?vis=artikkel&fid=2573&id=0310200708425611598&magasin=ja
Nina Karin Monsen(NKM) har selvfølgelig helt rett når hun sier at barn som fødes uten mulighet for noen gang å finne sitt faderlige opphav, starter livet med et handikapp. Ingen oppegående mennesker kan vel påstå at disse barna har et fortrinn? Disse barna blir nå gjennom norsk lov, fratatt muligheten til noen gang å kjenne sitt biologiske opphav. Vi har her en interessekonflikt mellom de homofile som ønsker barn, og barna som blir unnfanget ved ukjent donor. Våre myndigheter har tatt de homofiles og ikke barnas parti. NKM derimot har tatt barnas parti. Hun går i krigen for barna. NKM visste hvilke krefter hun utfordret. De som hyler mest om toleranse er plutselig ikke så tolerant, når de for en gangs skyld selv ikke definerer toleransen.
Jeg syntes forøvrig synd på Sejersted i Redaksjon En mandag kveld. Der satt denne eldre mannen som en representant for de kultiverte og reflekterte og ikke minst sanne intellektuelle fra en forgangen tid og skulle møte bl.a. to unge, kvinnelige motdebattanter hvis argumentasjon befant seg på et pinlig og infantilt nivå. Det var jo ikke disse jentenes feil, men NRK sin. Man må da kunne finne mer reflekterte stemmer enn disse to? Den ene fikk seg til å si noe sånt som at man kunne bytte ut ordet ”homofil” med ”neger” eller ”jøde” for å høre hvordan det lyder da. Så kom eksemplet: Barn født av jøder begynner livet med et handikap. Hva ville nå folk si til et slikt utsagn? Underforstått, alle ville reagere, men NKM får Fritt-Ord prisen for å si det samme om homofile!? (sic) Hele NKMs argumentasjon ligger jo nettopp i mangelen på evne til reproduksjon hos homofile kontra heterofile. Å blande jøder og negre i debatten er fullstendig skivebom, men slike ting får passere i NRKs debatter. Programlederen stilte ingen oppfølgingsspørsmål om denne sammenligningen er relevant. Alt blir et medieshow med beskyldninger om homofobi og intoleranse. De reflekterte tanker og den meningsfulle ordvekslingen er fraværende. Betegnende var også NRKs nyhetsinnslag om prisutdelingen i går kveld. NKM ble i bakgrunnen for ei jente oppvokst i en homofil familie. Hennes poeng var at hun ikke var handikappet! (sic!) Her blir NKMs bevisst misforstått og debatten blir holdt på et troskyldig individnivå. Det må kanskje bli slik når NKMs motstandere ikke har argumenter for sin sak. Da hentes de store merkelapper frem, da hentes individet frem, da hentes de billige poenger frem. (Hvor var forresten NRK da tusenvis av mennesker demonstrerte mot den nye ekteskapsloven som ble vedtatt i ekspressfart, uten de vanlige høringsrunder og konsekvensutredninger?) Den viktige prinsipielle debatten NKM reiser, drukner i støy. Men Fritt Ord har heldigvis oppfattet debattens betydning og NKMs hovedinnvending hva gjelder den nye ekteskapsloven. Gratulerer Fritt Ord! Gratulerer Nina Karin Monsen!
Bjørn Weld
6. mai 2009 - 8:17
Prisen er fortjent og riktig
De har omdefinert barnets verdi og gitt det en nytteverdi. Fra barnets ståsted er det ikke i barnets beste
interesse kun å få kjennskap til sin fars identitet ved fylte atten år og leve opp uten i årene før. Det er
opplagt at det hele veien er barnet som må betale prisen fordi staten ønsker å avhjelpe homofile.
Dette handler ikke om at barn kan ha det bra her eller der, men om at barnets rettsstilling er blitt truet.
Men for venstresiden ser det ut til at det er iorden at barnet skal være til for staten og ikke for seg
selv. Dets eksistensberettigelse skal bestå i å fylle ekteskapslovens intensjon og statens ønske uten
tanke på hva barnet må ofre,
Nina Karin Monsen peker på at når barnet ikke får erfare objektsrelasjoner med begge kjønn så kan
det være som å starte livet med et handikap. Sier hun dette for å sverte homofile eller for å ivareta
barnets stilling i lovverket? Vi ser hele veien at hun tas i værste mening av de som mener at hun ikke
skulle hatt prisen. Men litt må folk tåle, og hun har da også måttet tåle en masse usaklige og krenkende uttalelser som er gjengitt i media
Det skal ikke bli lett å forsvare ekteskapsloven fremover nå som det er tid for å slippe frem saklige
argumenter. Loven er utslag av fordommer og et overoppdemmet kompleks overfor hvordan homofile
er blitt behandlet hvilket, - selvfølgelig er beklagelig.
Men at f.eks kjønnspolaritetens stilling og betydning i natur og samfunn ikke skal komme
til uttrykk viser med all tydelighet hvilken slagside det har vært i hodene til de som har vedtatt loven.
At loven heller ikke skal signalisere at et topolet forhold faktisk har flere oppsider enn et enpolet av frykt for å diskriminere kan heller ikke begrunnes.
Monsen har videre et godt poeng når hun hevder at alle som er gift før denne loven ble iverksatt har faktisk ufrivillig har fått endret sitt ekteskap. Men så er det mangel på respekt som kjennetegner
loven og gjennomføringen av den. De som har utformet den har hatt ambisjoner langt utover å bedre forholdene til homofile. De kunne leve under beskyttelse av et lovverk uten at alt ble blandet sammen i et motsetningsfylt samrører hvor verdier blir satt opp imot hverandre. Loven bidrar derfor til økende forvirring om kjønnsidentitet overfor barn og unge og gir ingen veiledning i forhold til å fremholde kjønnspolariteten som hovednormen for folk flest.
Nina Karin Monsen fortjener ros fordi hun problematiserer loven som aldri skulle sett dagens lys slik den er utformet. Her er det ikke tale om barns situasjon generelt, men om de settes inn i en lovfestet livssituasjon hvor det frarøves kontakten med en av foreldrene fordi staten krever det. Dette kan ikke
være rett og barnets rettstilling er blitt svekket til stor skam for alle som var for denne loven.
Gabor Kovacs
6. mai 2009 - 8:29
Handikappede barn
Gratulerer og takk til Nina Karin Monsen!
Jan Myhre
6. mai 2009 - 8:57
Ikke bare homoer og kristne.
Det er klart vi må la kvinnene, homoene og lesbene få det de vil ha. Det er jo så synd på dem. Drit i barna. Det går jo godt med de fleste.
Tilhengerne av loven forsøker å gjøre denne debatten til en kamp mellom homoer og kristne. Det er samme strategi som de har lykkes med tidligere, i abortkampen og homofilidebatten. Kvinnesakskvinnene og homoene har funnet hverandre, og funnet en felles syndebukk: De kristne.
Smart - til nå har de lykkes med å stigmatisere resten av befolkningen. Ingen har turt å si noe, i redsel for å bli kalt homohetser eller, det som værre er, kristen.
Takk NKM for at du tok støyten! Og takk fra alle de barna som vi kanskje nå kan redde fra å slite med identitetskrise i oppveksten. Bare fordi noen få vil ha barn - fordi de mener de fortjener det.
Geir Hovden
6. mai 2009 - 9:10
Til ettertanke
http://bjornnorsk.blogspot.com/2009/04/debatten-med-nina-karin-monsen.html
Jan Myhre
6. mai 2009 - 9:25
Hva?
Susie Trøen
6. mai 2009 - 11:43
Fritt ord
Svein E Furum
6. mai 2009 - 18:42
Fritt Ords pris og yttringsfriheten
Det argument en hvilken som helst tyrann vil bruke når han vil undertrykke ubehaglige sannheter er krenkelse. Yttringen krenker herskeren eller det hellige. Derfor - straks man må ta hensyn til en person eller gruppes følelse av å bli krenket, er yttringsfriheten borte. Prisen for å leve i et fritt samfunn er at vi må tåle å bli krenket. Trøsten er at vi fritt kan ta til motmæle.
Sivert Sæterbø
6. mai 2009 - 19:03
En liten meningsanalyse av befolkningen
Tidligere målinger viser at et flertall av Ap sine velgere er på Monsen sin side i saken, altså uenig i ekteskapsloven..Ap har sånn i gjennomsnitt litt større oppslutning enn FRP, defor kan vi her legge til ca 20 % av velgerne, og vi er oppe i ca 55 % av velgerne på Monsens side..
Høyre har ca samme andel motstandere av ekteskapsloven som AP, dvs et flertall av velgerne.
Da har Nina Karin Monsen godt over 60 av velgerne på sin side....
Velgerne til SP og Venstre er ca delt på midten, med noe flere motstandere hos SP enn Venstre. Da kan vi plusse på enda fem prosent...
SV er det eneste partiet over sperregrensen som har et flertall for ekteskapsloven, men det flertallet er ikke overveldende...Og Monsen for nye 2-3-4 % og er oppe i over 70 % av velgerne...
Skal disse telle mindre enn «de sårede følelsers tyranni» ?
Motstanden mot de homofiles rettigheter utover det som angår de homofiles grunnleggende mennskerettigheter som enkeltindivid, har i et par-tre tiår vært på mellom 70 og 80 % av befolkningen.....Noen målinger har visste enda større motstand .. Defor er det forståelig at regjeringen frekt og udemokratisk kjørte ekteskapsloven gjennom i hurtigtogsfart slik at folk skulle glemme saken frem til valget..
AP viste at dette var en meget dårlig sak for nært valget, og med en grundig debatt..
Bit dere merke i at spesielt AP ikke har deltatt i debatten om Monsen.. De tørr ikke pga av konseksene det kan få...
Monsen har overlegent folket med seg i denne saken og kan ta det helt med ro, men kjempe videre..
Saken er kanskje ikke over i enda. Dette er en sak som bør få omkamp..