
- Kun helt ekstreme ytringer skal rammes
Forslaget til ny rasismeparagraf som beskytter mot angrep på tro og livssyn er kun ment mot «svært hatefulle ytringer», sier justisministeren.
- For det første er ikke dette en ferdig utformet lovtekst. Og hensikten er faktisk at en mye mer omfattende paragraf, blasfemiparagrafen, skal bort, sier justisminister Knut Storberget til ABC Nyheter fredag ettermiddag.
LES OGSÅ: – Lever godt med å ha tvunget Ap i kne
Justisministeren understreker at forslaget regjeringen ser for seg kun vil dreie seg om «svært hatefulle ytringer, utenfor ethvert rimelig saklighetsinnhold.»
Før jul fremmet regjeringen et forslag til endring av straffeloven, der den går inn for å fjerne den såkalte «blasfemiparagrafen» fra 1902 (§142), som forbyr krenkelse av religioner. Samtidig ønsker regjeringen å utvide «rasismeparagrafen» (§185) om hatefulle ytringer til å ivareta «behovet for et strafferettslig vern mot kvalifiserte angrep på trossetninger og livssyn.» Dette har fått mange debattanter til å se rødt. – Ytringsfriheten må stå over vernet av religiøse følelser, mener de.
«Sovende paragraf»
Blasfemiparagrafen har siden mellomkrigstiden vært en såkalt «sovende paragraf».
- Hvis vi hadde vedtatt den på nytt i straffeloven ville det på en måte vært å gjenopplive den. Det ønsket vi ikke, sier Storberget.
Denne uken har debatten rast i flere norske medier. Kritikere frykter at regjeringens forslag kan føre til en innskrenkning av ytringsfriheten. Torsdag uttalte Ytringsfrihetskommisjonens tidligere leder, professor Francis Sejersted, at den utviser manglende prinsipiell forståelse av ytringsfriheten. Sammen med en rekke profilerte professorer, kunstnere og mediefolk har han skrevet under på oppropet «Nei til straff for religionskritikk». Fredag ettermiddag var det 5.665 som hadde signert på Opprop.info, der det kreves at regjeringens forslag trekkes tilbake.
- Ytringene det er snakk om må møte det meget strenge kravet om at ytringen skal være hatefull og utenfor ethvert rimelig saklighetsinnhold. Det er det nivået man må opp på, så etter min mening er det en meget snever bestemmelse som lanseres, sier Storberget.
Karikaturstriden
Justisministeren avviser at den nye paragrafen er ment å ramme ytringer som Muhammed-karikaturene, som stod på trykk i danske Jyllands-Posten høsten 2005. Disse tegningene vakte store opptøyer i den muslimske verden og ble trykket i flere andre europeiske aviser, deriblant norske.
- Slik intensjonen er i dette ville de ikke bli rammet. Jeg ser det har vært skapt debatt rundt dette, men det er ikke målet med forslaget. Det er de hatefulle ytringene som rammes, sier Storberget.
Justisministeren vil ikke gi noen eksempler på hva slags ytringer som kan bli rammet av en eventuell ny paragraf.
- Jeg vil være forsiktig med å si hva som vil rammes og ikke. Lovteksten er ikke laget ennå. Vi har sagt at nå skal vi lytte til hva både aksjonister, redaktører og andre sier. Det er viktig at alle blir hørt i forhold til dette, sier justisministeren til ABC Nyheter.
- Ikke enkelt
- Det er veldig viktig at dette ikke blir til hinder for idékamp, og det er derfor vi er så tydelige på at dette dreier seg om spesielt hatefulle ytringer, uten ethvert saklig meningsinnhold, sier Storberget.
- Men jeg synes vi skal være så ydmyke å innrømme at dette ikke er noen enkel problemstilling, og det er derfor vi skal lytte til de aktørene som nå tar del i debatten, sier han.
Aftenposten har meldt at bakgrunnen for vedtaket er en intern strid i regjeringen, der Senterpartiet har gått inn for å bevare et vern av religion, mens de andre partiene har vært mot.
- Det kommenterer jeg ikke, for vi står bak det forslaget som er lagt frem alle sammen, og vi har bare én regjering, sier Storberget til ABC Nyheter.
Stortinget skal gi sin innstilling til proposisjonen 12. mai.

Grekere retter sinnet mot EU
Politiet: – Flere kan ha lekket opplysninger
Expert nektet å gi penger igjen for defekt tv
Lesernes kommentarer
Leif Jørgensen
30. januar 2009 - 17:53
Hatfulle ytringer uten mening
Tommy Eriksen
30. januar 2009 - 20:14
Totalt ute å kjøre....
Du må gjærne si deg uenig med meg, men det skal da ikke være lov å traksere av den grunn.
Det er IKKE ytringsfrihet å mobbe andre. Det er det heller ikke å å snakke nedsettende om en bestemt religion eller rase osv..
Når jeg så sitter å skriver dette, leser jeg plutselig dette som står under skrivefeltet.
"ABC Startsiden forbeholder seg retten til å fjerne usakligheter, sjikane eller dårlig formulerte kommentarer som ikke tilfører debatten noe nytt. ABC Startsiden aksepterer ikke nedsettende kommentarer om kjønn, rase, religion eller seksuell legning. Markedsføring av produkter eller tjenester er ikke tillatt. Kommentarer som er i strid med dette, gjeldende lovgivning og alminnelige skikk og bruk på nettet vil bli slettet, og brukeren vil kunne bli utestengt."
Understreker ikke dette, at denslags oppførsel vil vi ikke ha?
Og dette har da ikke noe med muslimer å gjøre, annet at det er noen som er så glad i å slenge dritt om og til dem.
Trond Setså
30. januar 2009 - 21:16
Totalt ute å kjøre...
Edvard Oker
30. januar 2009 - 21:28
Respekt
Tommy Eriksen
30. januar 2009 - 21:50
Det er da mange lover i
Ellers tar du feil om at det er Islam som steiner små jenter. Islam er en religion, den kan ikke gjøre annet enn å være en religion. Det er menneskene som utfører slike grusomheter. DEM kan du kritisere. ikke religionen deres.
Terje Johannessen
30. januar 2009 - 18:05
Med dette forteller
Terje Johannessen
30. januar 2009 - 18:05
Med dette forteller
Christian Nymark
30. januar 2009 - 18:20
det e ikke mulig...
Thorstein Baarnes
30. januar 2009 - 18:29
enig
det mest verdifulle vi har her i verden er ikke olje, gull eller selve livet. men RETTEN til frie yttringer mot hvem som helst uavhengig relgion eller region.
relgion har bare ført med seg død og fordervelse siden tidenes morgen å nå skal man ikke ha lov å "protestere" mot dette som i bunn og grunn er tidenes lengst varende LØGN. UTROLIG!!
Edvard Oker
30. januar 2009 - 21:52
Fjernet
30. januar 2009 - 18:35
Knehøne
Åge Gunnar Ruste
30. januar 2009 - 20:27
Knehøne...
-- Legg også merke til at et samlet politikorps i Norge sier at de ikke har tillit til Storberget.
Lars Haus
30. januar 2009 - 18:44
?
Tommy Eriksen
30. januar 2009 - 20:26
si det andre ikke vil høre ?
Edvard Oker
30. januar 2009 - 21:41
Ytringsfrihet
Lars Haus
31. januar 2009 - 11:26
riktig
Even Holth
30. januar 2009 - 18:57
Lov mot krenkelse av julenissen
Dersom en av gudene som dagens største religioner tilber faktisk skulle eksistere, trenger ikke vedkomne beskyttelse fra noen lov. Dersom ingen av disse gudene eksisterer, noe ingen ting tyder på at de faktisk gjør, blir denne loven desto mer meningsløs. Som å innføre forbud mot å gå til verbalt angrep på Julenissen eller enhjørninger.
Tor Berg
30. januar 2009 - 19:37
Hvorfor ??????
Arnt Jørgensen
2. februar 2009 - 16:37
JEG ER USIKKER TOR BERG
Jeg vet heller ikke hva : ...ha...ha..kafur!! Betyr ?
Hvis du er seriøs, så oppfatter jeg deg som en brønnpisser. En som ødelegger det andre har bygd opp.
Hvis du er så forbasket imponert over muslimenes kultur, kontra vårt demokrati, hvorfor flytter du ikke til et muslims land? Eller konverterer ? I stedet for å håne de verdier våre forfedre har bygd opp?
Og hvorfor tror du så mange muslimer søker seg over til Europa?
Eilert Steen
30. januar 2009 - 19:40
Dette er ikke til å tro
Edvard Oker
30. januar 2009 - 19:53
Senterpartiet
Eilert Steen
30. januar 2009 - 20:10
Bondepartiet, ja
Svein E Furum
30. januar 2009 - 19:48
Farvel ytringsfrihet?
Et forbud mot i skrift og tale å gi uttykk for meninger vil alltid ende opp som et middel for makthavere til å undertrykke folks misnøye.
Godt at det ennå finnes politiske partier som har klare begreper om dette. Gjør noe med det 14. september!
Yngling Har rett
30. januar 2009 - 19:56
Og konsekvensen blir...
Dette blir for sykt. Det skal bli slutt med å tegne noen typer Mohammed tegninger. Skal vi slutte å lage kritiske yttringer om Israelske overgrep også? Kan dere se for dere en Mossad spionere på Nordmenn in Norge for å se om de finner på noe blasfemisk overfor Israel eller jødedommen? Det er det som kommer til å skje. Er det Iran, Israel eller en eller annen Sjeik Ben Reddik Fy Fasan som skal bestemme hva jeg skal få lov til å si og skrive i Norge? Er det dette politikere kaller frihet, demokrati eller har de drukket litt for mange snapps og kanapéer i det siste?
Er det noen som tror at alle de hundre menneskene som brenner norske flagg i en araberstat vil bli straffet for blasfemi?
Hvems idé var dette forslaget egentlig? Bjarne Haakon Hansen og Eli Rygg????
Snåsakulten Norge - hvor IQ og rasjonalitet er en uting.
Tommy Eriksen
30. januar 2009 - 20:20
Litt kort tenkt?
Hva de gjør i Irak, har vel ikke noe med denne loven og gjøre.
Det er forøvrig vesentlig forskjell på å lage kritiske yttringer om Israelske overgrep, og å tegne Muhammed.
Tommy Eriksen
30. januar 2009 - 20:24
Ja den tenker jeg satt?
Hvorfor skriver du "F"
Det kan vel ikke være så farlig å banne skikkelig? Husk du er vel for Yttringsfrihet?
Geir Rødsand
30. januar 2009 - 20:25
Hva er en "helt ekstrem ytring"?
Håper vi får en type bok slik som Veitrafikkloven.
Der har vi ulike typer skilter for påbud, forbud, fare, forkjørsrett, vikeplikt osv...
Får vi en slik bok med ekstreme ytringer, vet jeg hvordan jeg kan ordlegge meg i forhold til mine medmennesker før inkvisisjonen kommer og tar meg.
Før i tiden var jeg nemlig yngre og usikker og forsiktig, kanskje jeg tenkte på om jeg såret andre mennesker med mine milde ord. Nå for tiden er jeg noe eldre enn jeg var før, mer sikker og uttrykker meg til tider i så ekstreme ordelag at jeg er redd jeg kan komme til å legges i jern. Så nå behøver jeg flere lover og regler for hva jeg kan tillate meg av frie ytringer.
Tommy Eriksen
30. januar 2009 - 20:29
Er det ikke bedre å tenke
Folkeskikk. Og så forholder du deg til det.
Det er ikke værre skjønner du..
Geir Rødsand
30. januar 2009 - 20:43
Barnas foreldre er ulike.
Det som er riktig i en familie er ikke det i en annen.
Tommy Eriksen
30. januar 2009 - 21:08
barns foreldre forskjellige?