Når en komiker setter dagsorden
Svarthvitt
Kari Helene Partapuoli leder Antirasistisk senter. Hun tar over etter Henrik Lunde som i flere år skrev «Lundes luke» for ABC Nyheter med den nye kommetarserien «Svarthvitt».
Her er de tidligere kommentarene:
![]()
Allerede dagen før Harald Eias program om rase skulle vises begynte diskusjonene. På veg inn til en radiodebatt om temaet møter jeg et par andre debattanter som skal snakke om noe helt annet enn rase. De forteller meg, uten at de har sett programmet, at det selvfølgelig er sånn at det er store forskjeller mellom de såkalte menneskerasene. Den ene sier at svarte i amerikanske fengsler er lactoseintolerante og når de får melk blir de voldelige. En annen forteller meg at IQ-en selvfølgelig er lavere blant noen menneskeraser. Min meddebattant har bodd i Harlem og han vet at svarte amerikanere har mer sukkersyke enn andre. Det sier visst også et eller annet om menneskerasene. Sånn er det bare og nå er katten ute av sekken.
Men katten har vært ute av sekken veldig lenge og det er ikke Harald Eias fortjeneste. Vi, de hvite, har i årevis hatt hang til enkle forklaringer på undertrykkelse. Dette er gammelt nytt og teorier om raseforskjeller dukker opp med jevne mellomrom.
I den norske offentligheten har vi hatt en liten pause fra dette, men nå får de av oss som blir mistenksomme når hvite forskere finner bevis på de svartes underlegenhet litt mer å gjøre igjen. Jeg gruer meg allerede til middagsselskap og familiesammenkomster hvor folk endelig skal få si det de mener om innvandrere. Som om det ikke var nok av det allerede både i blogosfæren og papiravisene.
For dette er middagsselskapsfjernsyn. Fordummende popularisering av et komplekst og viktig tema.
Det gjøres viktig forskning innen blant annet genetikk og psykologi som tar utgangspunkt i etnisitet både i Norge og internasjonalt. Men Harald Eias sveip over komplekse fagfelt har lite med denne forskningen å gjøre. Harald Eia setter standarden når han begynner programmet på en hundeutstilling. Fra begynnelse til slutt bringer programmet lite nytt på banen.
Før man begynner å diskutere Eias ferd mellom hundeutstillinger og forskerkontorer kan det være verdt å merke seg at forskerne i programmet er hvite, at Obamas suksess nærmest blir forklart som unntaket som bekrefter regelen og at IQ-testene ikke problematiseres som vestlige fenomener. Borte er også hele den koloniale historien, sosialdarwinismen, Holocaust, den amerikanske borgerrettighetsbevegelsen og apartheidsystemets voldelige undertrykkelse. Dette er uansvarlig lek med et alvorlig tema. Denne uansvarlige leken tar fokuset bort fra det viktige arbeidet for like rettigheter og et samfunn hvor vi grunnleggende vurderer alle mennesker som likeverdige.


Nye feil i klimadebatten
Lesernes kommentarer
13. april 2010 - 16:35
Når en komiker....
Pål Dahl
13. april 2010 - 16:47
Det er ihverfall ikke deg, Thor Jensen...
Stein Hove
13. april 2010 - 17:00
Fordummende popularisering?
Fordummende ?
Ble hun dummere etter å ha sett programmet?
Jeg syntes det var et interessant program, og at det kom opp mange
problemstillinger som var tankevekkende. F.eks dette med at askenasiske jøder har vunnet mange nobelpriser, og at de har lang tradisjon for undervisning osv.
Harald starter på en hundeutstilling. Hunden stammer opprinnelig fra ulven, men er blitt avlet frem til ulike hundevarianter. Derfra går han videre til mennesker. Hva er galt med det? Genetikk er absolutt saklig.
Jeg syntes disse programmene er interessante. De viser hvertfall hvor ulike synspunkt forskere innenfor ulike tradisjoner har på de ulike problemstillingene.
Alle mennesker er selvsagt like mye verd, men er vi alle like?
Det tror jeg ikke.
Stå på, Harald :)
Magnar Husby
2. oktober 2010 - 17:43
Fordummende popularisering
Men det gjør det, viss ikke ledetråden for alle som deltar holder seg til premisset i den siste setningen din: Alle mennesker er selvsagt like mye verd, men er vi alle like? Og det er jo svært mange som er på feil spor allerede. Det ser vi ikke minst i disse spaltene (abc).
Og NB! Det er jo ikke BEVIST at de askenasiske jødenes mange nobelpriser skyldes genene deres. Og BEVISENE mangler jo enda stort sett når det gjelder de postulatene Eia har framsatt.
13. april 2010 - 17:23
Jaja, de kan drive ap med oss
http://www.youtube.com/watch?v=fsMkuFLGDk0
Bent Wehler
13. april 2010 - 17:57
Ordforråd
Hvorfor er det ifølge våre røde venner så galt å stille helt åpenbart rimelige spørsmål?
Vi er alle undrende, små barn.
Magnar Husby
2. oktober 2010 - 17:25
kumøkk og gress
Benny Einarsen
13. april 2010 - 17:27
Kem i fan bryr seg? Harald
13. april 2010 - 17:55
HJERNEVASK
sendt.NRK burde tatt det av plakaten når
man ser motstanden det møter.
JILL
Bent Wehler
13. april 2010 - 18:07
enig, Jill!
13. april 2010 - 20:43
Hva med ...
Odd Halsnes
13. april 2010 - 18:06
Eia program
Jjr kongens nye klær
Bent Wehler
13. april 2010 - 18:15
Odd
Are Eriksen
13. april 2010 - 18:15
Et populærvitenskaplig innslag
Alle skjønner at slike TV-program ikke er akademia, med de krav til seriøsitet og grundighet som der kreves. Et program på en halvtime, med underholdningskrav, kan aldri bli utfyllende.
Det jeg synes blir helt feil, er at ting ikke skal diskuteres selv om de er kontroversielle, og at man nærmest hevder en slags enerett for de kompliserte diskusjoner til akademiet. Holdninger og fordommer skapes overalt i samfunnet, og vil formes i opplevelser og diskusjoner hvor folk møtes. Det er bare et mindretall av folket som møtes på den akademiske arena.
13. april 2010 - 18:40
IQ meg midt i ræ..!
Øystein Haug
13. april 2010 - 20:36
Er matematikk, fysikk, og
14. april 2010 - 11:46
Egenlig ikke.
Bjørn Barstad
13. april 2010 - 19:16
komiker, Eia. neinei
Han kommer med spörsmål om ting mange ikke vil snakke om eller svare på. Hvorfor kalles det folkegrupper og ikke menneskeraser. Noen er for feige til å svare.
Øystein Haug
13. april 2010 - 20:32
Du lider av kognitiv
Det blir som da kirken satte seg imot vitenskapen da den ble fremlagt bevis for at jorda går rundt sola og ikke motsatt. De prøvde å fengsle de som sa sannheten, for de som har makt vil gjøre alt som er mulig for å beholde sine privilegier.
Det viktigste er ikke hvem som har høyest IQ for IQ isolert sett er overvurdert. Det viktigste er at vi kjenner oss selv som mennesker bedre og på en mer korrekt måte.
13. april 2010 - 20:52
Kan du...
13. april 2010 - 20:47
Vi er....
Roland David Kalle
13. april 2010 - 20:50
Uhørt !
Rasistene er selfølgelig svært enige med dem, som servere slike utsagn i en skinn av vitenskap og serijøsitet.
Enda bedre når det blir frembringet humoristiskt,vi ler kanskje alle,og samtykker uten å tenke oss nærmere om.
Slike utsagn er rasistiske uansett hvordan de bli fremlagt og burde forbyes.
Alle mennesker er like for Gud og har de samme mulighetene dersom miljøet tilater det.
Når gjør vi oss ferdige med sosialdarvinismen,.og kommer på andre tanker,som er mere human og siviliserte.
John Einbu
14. april 2010 - 9:50
To svakheter ved innlegget
Hun forsøker seg i siste setning på den helt umulige logiske kortslutningen at siden alle mennesker har like rettigheter, så må de også være like på alle måter.
Bjørn Kile
14. april 2010 - 10:40
Enig, John
Kim Edwin Jektvik
14. april 2010 - 10:32
Ingen er like..
Frank Martin Skogan
17. april 2010 - 11:56
Det er besynderlig...
Problemet er altså bare når vi kommer til mennesker..men det er stilltiende akseptert at vi har fysiske ulikheter etter rase (fy!!) men intelligensen den er altså prikk lik..
La oss analysere mennesket litt : vi er en biologisk organisme,svært lik dyr anatomisk, pattedyr vel og merke.. Vi er faktisk så lik grisen innvendig at leger øver seg på disse, og grisen blir faktisk og vurdert som en mulig organdonor..
Men så var det intelligensen da.. jeg kan ikke hjelpe for det, men må stille spørsmålet ; Er det noe religiøst bak dette? at vi mennesker er fra gud? men det er jo dyrene og isåfall...eller hvem skapte de?
Tilbake til intelligensen, ja sansynligvis er vi mennesker det klokeste vesenet på jorden, men hva med dyrene? har de forskjellig intelligens? er ei ku klokere enn en katt? er ei ku litt enfoldigere enn de andre i flokken?
Er en asiat og en nordeuropeer prikk like? ja hvis du er blind og døv..
Er det rart at kunnskapsnivået faller i Norsk skole, alle er jo pr definisjon like kloke, alle er like gode i matte, i engelsk, i sløyd, i mekanikk. Så fint at det er slik, for da kan lærerne legge lista høyt, og alle følger like lett med, ingen ramler av og blir tapere.. iallfall ikke offisielt...
Olaf Rustad
18. april 2010 - 16:26
Pinlig
Det er innspill som dette, i langt større grad enn programmer som Hjernevask, som gjør at nevnte debatt fremdeles befinner seg på de mer primitive nivåer. Dette minner mistenkelig om kreasjonistenes innspill i saker som angår biologi og evolusjon.
Og det er jo synd at hensikten med besøket på hundeutstillingen gikk artikkelforfatteren hus forbi. Det var for å vise hvor tabu og betent diskusjonen egentlig er; når man er redd for å lage oppstyr ved å kommentere hunderaser, eller hundegrupper siden vi i dag liker å late som om raser ikke eksisterer (det har nemlig SOS-rasisme og lignende institusjoner bestemt), hvor forsiktig forsøker man ikke da å trå når vi snakker om mennesker? Og hvis mentale egenskaper hunderaser imellom varierer pga de genene som definerer dem, hva da med mennesker der de genetiske forskjellene er enda større? Nøyaktig hva er så vanskelig å forstå med dette? Jada, vi er alle sammen mennesker osv, det er det ingen som nekter for, men hvorfor skal dette åpenbare faktum holdes opp som et krusifiks hver gang man forsøker å få trollet frem i sola?
Og da har jeg ikke engang nevnt resten av artikkelen.
Ingvar Sveinsvoll
19. april 2010 - 10:04
Det er så enkelt
Tore Karlsen
29. april 2010 - 19:50
Fordummende, for hvem?
Jeg synes progamserien var meget interessant. Harald Eia gjorde gjentatte ganger, oss vanlige oppmerksome på at forskere ofte trekker sluttninger på helt ufullstendig grunnlag. Hvor mange ganger opp gjennom tiden har vi ikke erfart at forsknings sannheter endrer seg med ny viten, at autoriteter tar feil. Mye vitenskap er blandet med fantasi og presentert som ren vitenskap. Vi fleste vet jo at jorda var flat for noen hundre år siden og noen tider senere var jorda universets sentrum - alt roterte rundt jorda. Men for all del, sann forskning med ekte resultater ser vi jo mye av. Jeg synes Harald Eia gjorde en veldig god programserie.
Håper på flere av samme opplysende karakter
Ole Thomas Gulbrandsen
1. oktober 2010 - 20:33
Killing Ganget.
Tipper de må ha vært til enorm inspirasjonen for Bård og Harald i starten og underveis.(Og deres fantastiske film "Torsk i Tallin", kanskje verdens morsomste film...senere fulgte de opp med ;Fyra nyanser av brunt"...så svart att man nesten... )Det som gjør disse svenskene så ekstremt bra ! Kunnskap om Pop-Culture.Hva med Heavy rock duden som heter Tommy Bolin? Det høres veldig svenskt ut..Men er faktisk navnet på gitaristen som tok over etter Ritchie Blackmore i "Deep purple".. Før det var han innom "James Gang", + et par solo skiver før han døde av en overdose Heroin rundt 76`.
Når jeg ser Bård med skjegg og led zepplin T-Shirt ., så skulle jeg ønske att han hadde hatt den på seg 15 år før.på tv.. jeg er redd han digger` U2. Harald vil heller dytte en dildo i øret ,; enn å bli` slått` ì improvisasjons Teater(Battle`:) ,èller kanskje i en Tv debatt om hans metoder` i denne serien hans;_-" Ape eller Nazist?"; som jeg kikket` på noen ganger.Han inrømmer nok enkelte ting rundt disse metodene, men , det er mest sjarmerende ærlighet fra den kanten`.Jeg liker godt fiske prog. til Bård, og hans siste fotball serie. De minuttene flyr for fort! Så takk til deg og fiske kompisen og fortsett med den type TV. ! Jeg lo så jeg gråt første gang jeg så Lena-Harald, og jeg har hørt taste privat mange ganger..Fikk meg alltid i godt humør. Takk! .
Percy Nilegaard