
Fange i særklasse
Den bortførte israelske soldaten Gilad Shalit har i tre og halvt år sittet som fange hos islamister i Gaza. Hundrevis av libanesere og palestinere har i årenes løp lidt samme skjebne – i israelske fengsler.
Kommentar
Siste kommentarer
Siste fra forsiden

Jeg husker godt datoen 25. juni 2006. Familien var på bilferie i Irland, og jeg ble oppringt av redaksjonen i Dagbladet. En grensepost mellom Israel og Gaza var blitt angrepet av militante palestinske islamister. To soldater var drept og en bortført. Fra en internettkafé i den lille byen Dingle skrev jeg for første gang om Gilad Shalit, den gang 19 år gammel. Seinere er det blitt flere artikler om soldaten som i løpet av sin tid som fange er forfremmet fra korporal til sersjant i den israelske hæren.
Gilad Shalit har vært fange i tre år. Foto: AP
Helt siden Shalit ble bortført har israelske myndigheter vært opptatt av å få ham fri. Saken har fått enorm oppmerksomhet i Israel, der alt gjøres for å få tilfangetatte soldater hjem. Både i hjemlandet og i andre deler av verden har Shalit fått enorm sympati. Han har sittet isolert uten å få ta imot besøk, ikke engang fra Den internasjonale Røde Kors-komiteen (ICRC). Et sjeldent livstegn kom fra ham i oktober, i en video som Hamas ga israelerne i bytte mot løslatelsen av tjue kvinnelige palestinske fanger. Håpet om å få Shalit fri steg, og de indirekte forhandlingene mellom Israel og Hamas, som pågår med egyptiske og tyske meklere, ble intensivert.
I Israel omtales Shalit som gissel. Det vil nok være mer korrekt å kalle ham krigsfange. Han var i uniform da han ble bortført, og islamistorganisasjonen Hamas, som styrer i Gaza, er i væpnet konflikt med okkupasjonsmakten Israel. Men Hamas bryter glatt internasjonale konvensjoner om fangebehandling og bruker Shalit som forhandlingskort for å få palestinere som sitter i israelske fengsler fri.
Situasjonen for den tilfangetatte israeleren er selvfølgelig helt uakseptabel, men det er en annen side av denne saken: Israelerne driver selv med bortføringer og illegale fengslinger, mange ganger av helt uskyldige personer.
Den 70 år gamle moren til Khaled Saleh al-Mugheir viser fram bilde av sønnen som har sittet i israelsk fangenskap i 18 år. Foto
Jeg kom selv over flere slike tilfeller da jeg dekket de norske FN-soldatenes tilstedeværelse i Sør-Libanon fra 1978 til 1998. Like ved det norske operasjonsområdet lå Khiam-fengselet, et av verdens mest beryktede, både på grunn av soningsforhold og utstrakt bruk av tortur. Formelt ble det drevet av kristne militssoldater i Den sørlibanesiske hæren (SLA), israelernes samarbeidspartner. Men i realiteten var det Israel som hadde kontrollen.
Og som en av SLA-lederne fortalte meg og et par norske kolleger på 1980-tallet: –Trenger vi litt sofistikert hjelp for å få fanger til å snakke, sender vi bud på israelerne.
I Khiam-fengselet havnet libanesiske motstandsfolk som bekjempet den israelske okkupasjonen, men også helt uskyldige personer. En bror eller far til en politisk aktivist eller geriljasoldat kunne bli tatt til fange, bortført og sendt til Khiam. Der kunne han sitte i måneder eller år, og beskjeden til broren eller sønnen var soleklar: Finner du på noe tull, går det utover slektningen din i fengselet.
Den samme strategien har israelerne brukt overfor palestinere. Her er en historie fortalt av den israelske soldaten Arik Diamant i 2006, rett etter kidnappingen av Gilad Shalit:
«Det var tidlig om morgenen og fremdeles mørkt utenfor. En geriljagruppe dukker opp fra intet for å kidnappe en soldat. Etter å ha beveget seg i stillhet i flere timer, når gruppa sitt mål, og et bakholdsangrep er i gang. I løpet av sekunder ser soldaten rett inn i et rifleløp.
Et slag i ansiktet med geværkolben, og soldaten faller blødende til bakken. Kidnapperne reiser ham opp, binder hendene hans raskt og setter bind for øynene hans. Så forsvinner de i mørket.
Dette burde ha vært slutten på kidnappingen, men marerittet har akkurat begynt. Soldatens mor bryter sammen, faren hans ber.»
Når man har lest dette, tror man selvfølgelig at Arik Diamant skildrer kidnappingen av en israelsk soldat, og parallellene til Shalit er påfallende. Men det er slett ikke tilfelle. Diamant skriver om en operasjon han selv deltok i som medlem av de israelske forsvarsstyrkene, IDF. Det er ikke en soldat som blir kidnappet, men en 17 år gammel palestinsk gutt. Og hvorfor blir han tatt?
Han kjente «noen» som hadde gjort «noe».
Diamant fortsetter:
«Bundet og med en lerretssekk over hodet førte vi ham til et avhørssenter som var kjent som «skrikets høyde». Der ble han slått, ristet og fratatt muligheten for søvn i uker eller måneder. Hvem vet?»
Og så kommer en meget viktig observasjon:
«Ingen skrev om det i avisene. Europeiske diplomater ble ikke bedt om å hjelpe ham. I virkeligheten var ikke kidnappingen av dette palestinske barnet noe utover det normale. I løpet av mer enn 40 års okkupasjon har vi kidnappet tusener av mennesker, akkurat slik Gilad Shalit ble tatt til fange; truet med våpen, ubarmhjertig slått, uten noen dommer, jury eller vitner og uten å gi familien noen informasjon.
Når palestinerne gjør noe slikt, kaller vi det terror. Når vi gjør det, arbeider vi overtid for å skjule ugjerningen».
Arik Diamant var i 2006 leder for Mot til å nekte, en organisasjon bestående av israelske reservesoldater som ikke vil tjenestegjøre i de okkuperte områdene Gaza og Vestbredden. Flere hundre soldater har undertegnet organisasjonens opprop, men soldatene er lite populære blant vanlige israelere. For slikt gjør man ikke.
Men Amnesty International og andre menneskerettighetsorganisasjoner slutter ikke å rapportere om palestinske fanger og deres skjebne. Ifølge Amnesty sitter 8.500 palestinere i israelsk fangenskap. Som en del av blokaden av Gaza har israelske myndigheter siden våren 2007 nektet 900 fanger fra dette området familiebesøk. Før det tid var det store restriksjoner, noe som betyr at enkelte pårørende ikke har sett sine kjære på ti år eller mer.
Rundt 300 palestinske barn sitter i israelske fengsler. 550 mennesker blir holdt i såkalt administrativ forvaring, uten å være siktet, tiltalt eller stilt for retten. Noen av disse er blitt holdt fanget i opptil seks år, ifølge Amnesty.
Også palestinske fanger i israelske fengsler blir holdt som forhandlingsbrikker, slik tilfellet er med Gilad Shalit. I slutten av juni 2006 ble 45 Hamas-tilknyttede medlemmer av den palestinske lovgivende forsamlingen arrestert. Arrestasjonene ble sett i sammenheng med bortføringen av Shalit. Selv om israelerne har nektet for at Hamas-politikerne skulle brukes som forhandlingsbrikker, mener mange at akkurat det har vært tilfelle.
Det er ganske påfallende at seks av dem ble løslatt i begynnelsen av november, kort etter at israelerne hadde mottatt videoen som viste at Gilad Shalit var i live. Rundt 15 av parlamentsmedlemmene skal ifølge Hamas fremdeles sitte fengslet.
Når Gilad Shalit og de palestinske fangene blir satt fri, er uvisst, men pårørende håper det bare dreier seg om dager. Det striden nå står om er enkeltpersoner som er dømt for terrorhandlinger mot israelere. Hamas i Gaza vil kompromisse, mens Hamas-ledelsen som holder til i Syrias hovedstad Damaskus, står hardt på de opprinnelige kravene om løslatelse av rundt 70 militante islamister som en del av pakkeløsningen. Men det er også intern uenighet i Israel, både i regjeringen, blant religiøse ledere og i befolkningen ellers.
Mange frykter at løslatelsen av palestinske militante aktivister vil føre til nye bombeaksjoner og mer terror. I tillegg brukes argumentet om at en avtale som er gunstig for Hamas, vil kunne gi motivasjon for å bortføre flere soldater.
Men man kan også se saken fra en annen vinkel. Kanskje vil færre israelske soldater risikere å bli bortført dersom israelerne på sin side stanser sin praksis med å holde palestinere som ikke har begått noen forbrytelser, i administrativ forvaring.
Les også: - Jobben er ikke gjort



















































































Kommentarer (31)
Ole Nilsen
28. november 2009 - 13:03
Per (Jan Erik) de lyver!!!
GEIR VIKA
28. november 2009 - 21:25
storkrig??????? hvis IRAN
hvis IRAN gjør alvor av å angripe Israel med masseødleggelsesvåpen, i fremtiden, kan jo
Russland også bli involvert, og da blir det 3. verdenskrig
jeg er ikke så kjent med spådommer, men så vidt jeg vet kan jo det være GOG-krigen, 2. verdenskrig
vil være en konflikt i forhold til en kommende krig.
Dag Breimo
1. desember 2009 - 15:33
Re; storkrig??????? hvis IRAN
http://www.informationclearinghouse.info/article24067.htm
Artikkelen kommer opprinnelig fra Jerusalem Post.
GEIR VIKA
2. desember 2009 - 12:10
så vidt jeg vet så har
ikke uten grunn Iran jobber aktivt med å utvikle atombomben.
Israel har ikke truet med å utslette Iran.
O Korsnes
3. desember 2009 - 15:18
Israel
November 26, 2009 "Jerusalem Post" -- Two senior officials from the White House, Dennis Ross and Jeffrey Bader, made a trip to China on a "special mission" to garner support in Beijing over the Iranian nuclear program, according to a Thursday report in The Washington Post. The officials visited China two weeks before US President Barack Obama arrived in Beijing.
The officials reportedly carried the message that if China would not support the US on the issue, Israel would be likely to bomb Iranian nuclear facilities. The paper quoted the officials as saying that Israel saw the issue as "an existential issue," and that "countries that have an existential issue don't listen to other countries."
They stressed that were Israel to bomb Iran, the consequences for the region would be severe
Så sannsynligvis så vil Israel gå til angrep på Iran først,de hører jo ikke på andres råd samme hva,som det står i artikkelen
GEIR VIKA
4. desember 2009 - 13:09
hvis Israel går til angrep
hvis Iran går til angrep på Israel, er det kun for å utslette det jødiske folk, du har vel fått med deg hva presidenten i Iran har uttalt bl. a. i FN
burde ikke den trusselen fra en president bekymre deg.
Dag Breimo
5. desember 2009 - 19:35
Re; Hvis Israel går til angrep - Ahmadinejads tale
som han skal ha holdt i FN hvor han truer med å utslette det jødiske folk?
Dersom du har fulgt litt med, så vil du ha fått med deg at der var delte
meninger ang. den korrekte oversettelsen, og dette ligger på nettet.
Der er også mange jøder som er motstandere av zionistregimet i Israel.
Erik Danielsen
28. november 2009 - 13:45
Total mangeø på dømmekraft
Palestinske fanger i Israel er velfødde og vet at de ikke vil få skåret strupen over når tis som helst. De lever ikke 24 timer dagen med konstant frykt for tortur eller å bli brutalt tatt av dage. De lever heller ikke i islolasjon. De fleste har blod på hendene. Andre palestinske fanger har vært så "uheldig" at de ikke klarte å gjennomføre sine grusomme akter før de ble fengslet. Flere ganger har Israel frigitt hundrevis av dem om gangen i bytte mot israelske lik. Shalit har de ikke fått med på kjøpet. Mange av fangene Israel har sluppet fri har gjentatt sine morderiske handlinger på sivile jøder etter at de ble sluppet fri. Det har ofte kostet mange jødiske ungdommers liv å få fanget dem i utgangspunktet.
Alt dette som jeg har nevnt trenger vel ingen ytterligere kommentar. Handlingene taler for seg selv. Her finnes ingen symmetri mellom Israel og palestinske ledere. Den finnes bare i hodet til norske venstreintelektuelle som lever i total fornektelse om virkeligheten i den verden som de så arrogant ønsker å frelse. Således fungerer denne artikkelene mer som en barometer på graden av venstresidens pervertering av virkeligheten og moralske verdier, enn som en nyhetsartikkel om fangebehandling i Midtøsten.
Har selv truffet en palestinsk fange (under det palestinske selvstyre) som sammen med mange hundre andre fanger ble befridd av israelerne underer et antiterrorraid. Mange av dem fikk oppholdsstatus og beskyttelse i Israel. Også der lever de i konstant frykt for å bli tatt av dage av islamister som stort sett kan bevege seg fritt mellom Israel og palestinske selvstyreområder.
Når det gjedler barn (de fleste 17-18 år) som holdes i forvaring i israelske fengsler, er det lett å sitte i Norge å kritisere. Faktum er at mange av disse barna har blitt reddet av Israel før Hamas og Fatah og hva nå alle deres miltistgrupper heter, lyktes i å lage barnebomber av dem. Ønsker Smilden at de skal utleveres til nådeløse Hamasledere som elsker barnebomber?
At Jan-Erik Smilden forbrilske forsøk på å skape et inntrykk av parallellitet eller symmetri mellom
palestinernes og israelernes behandling av fanger er nok først og fremst ment som indremedisin for hans egen menighet (altså venstresiden i Norge), som har behov for å rettferdiggjøre sin demonisering av Israel og rettferdiggjøring av "fortvilte uskyldige palestinere". Melodien har vi hørt gjentatt med ulike vers gjennom en årrekke.
Dag Breimo
1. desember 2009 - 17:31
..........dømmekraft
Det er han i såfall ikke alene om. Du kan jo kjøre: torture+Israel+prisoners i Google,
og plukke ut noe der, eller ta en titt her først for appetizers:
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/articles/A44664-Jun15_3.html
http://www.democracynow.org/2006/2/14/fmr_israeli_foreign_minister_shlomo_bin
I den første linken vil du finne eksempler på palestinske fanger som uten tvil ikke
ble behandlet etter internasjonale konvensjoner.
I den siste linken er det en tidligere Israelsk minister som innrømmer torture,
plus mye annet.
For ordens skyld må jeg bare si at jeg aldri har stemt rødt.
Det går an å være interessert i fakta og rettferdighet allikevel.
Dersom det antiterrorraidet var av et slikt omfang som du påstår, så bør det finnes
en pålitelig link på nettet ??
"...islamister som stort sett kan bevege seg fritt mellom Israel og palestinske
selvstyreområder". Really ?
Dette er linken til en journalist stasjonert i Nazareth: http://www.jkcook.net
Enjoy!
Erik Danielsen
2. desember 2009 - 17:49
Det er utbredt bruk av tortur i Norge
PS. Dersom du ønsker å sidestille Norge med land som for eksempel Tyrkia og Saudi Arabia, hvor tortur er utbredt, så gjerne for meg. Du kan starte en starte en kampanje i Kina for å påvirke kinesisk opinion til å boikotte norske varer. Da har du gjort en konkret handling for menneskerettighetene i Norge.
O Korsnes
3. desember 2009 - 15:27
tortur
Erik Danielsen
3. desember 2009 - 16:19
Welcome ti Pallywood
Her blander du sammen tortur som en normal straffemetode ved "behandling" (mener du abmulansesjåfører som kjører pasienter til sykehus, lærere som retter prøver, skatteinndragning eller...) av arabere i Israel, palestinere ved grensene, okkupaskon av palestinske hjem.
Har selv krysset grensen med arabisk bil og sett hundretalls arabere krysse grensen uten å bli stoppet eller torturert. Der Israel har brukt tortur (som søvnberøvelse) har det ikke vært for å stradde, men for å avverge katsrofer og redde liv. Ved å sause sammen, grupper, situasjoner og motiver avslører du en total mangel på faktkunnskap. Og nyhetene du ser i NRK er vel neppe brukelig som informasjonskilde.
Her har du noe å kose deg med. Håper du analyserer nyhetsdekningen (som ofte er mer kommentarer enn nyheter)...
http://www.youtube.com/watch?v=uL8ANySuSuk
O Korsnes
3. desember 2009 - 16:48
Skog snakker du om?
Selvfølgelig krysser tusener av palestinere grensen hver dag uten å bli torturert,har jeg sagt at de ble det kanskje?Hvor står det?At israelerne tar fanger ved grensen,enten på den ene eller andre siden av grensen forekommer,de blir ofte utsatt for tortur,og de som blir satt i fengsel av palestinere som er israelske innbyggere,blir også ofte torturert,alder spiller ingen rolle for vold mot fanger,har sett reportasjer med barn ned i 12-13 års alderen som er blitt slått og sparket,så ikke prøv på noe sprell om hvordan jeg sauser til noe som helst,det klarer du jaggu selv når du ikke kan innrømme at både politi og militæret i israel gjør ting som strider imot både geneve konveksjonen og allmenn menneskehetsrettigheter,da er du jaggu snøblind for hva som virkelig skjer der nede
Erik Danielsen
3. desember 2009 - 18:38
Du skriver: Tortur er en
Trenger jeg å si mer?
For noen år siden sendte Sverige noen representanter til Hebron for å intervjue "tortuerte" barn i palestinske områder. På forhånd hadde de palestinske myndighetene instruert "torturofrene" med hva dde skulle svare de naive svenskene. Som resultat av instrueringen, var at det var lite individuell "variasjon" og kreativitet i "virnesbyrdene".
Men som sagt, kos deg med pallywood.
Dag Breimo
3. desember 2009 - 20:35
Re: Du skriver: Tortur er en
å se hva det er en skriver om. Glem tøyset angående tortur i Norge.
Dersom du ikke stoler på Washington Post og Democracy now,
så gå til B'Tselem.org og les under "Beatings and abuse" for starters.
Siden dette er en Israelsk organisasjon, så blir det jo vanskelig å sette
merkelappen "pallywood" på dem.
Det er ikke så merkelig at dette foregår, siden 53% av Israelerne er
tilhengere 'of some form for torture' - Se: Torture - Wikipedia.
Vil gjerne ha links til dine "svenske historier".
O Korsnes
4. desember 2009 - 17:57
Slitsomt
Med dokumentasjon på at det skjer og du allikevel avviser det,forteller oss at du er blind for ting som er mot israel,enten det er fra nåtid eller fra tiden før WW2,så ha en god helg og lev i glansbildet du har av Israel
Erik Danielsen
28. november 2009 - 14:00
Som sagt har jeg selv
Han jeg traff var å heldig å komme til Norge. Han fortalte meg en gang at han hadde blitt frarøvet søvn i 13 døgn i sammenheng. Han var så desperat etter søvn at han trygler om å få gå på do i håp om å få sove noen stakkars sekunder - men med avslag. Han fortalte med at "rekorden" i fengslete var 29 dager sammenhengende uten søvn. Grunnen til tortureen? Mannen hadde sviktet islam og blitt en kristen.
Artikkelene til Smilden er som sagt et produkt av venstresidens desperate forsøk på å beholde sitt naive og forenklede bilde av verden. Ikke en gang etnisk utrensing som i skrivende stund foregår i samtlige Midtøstenstater klarer å vekke dem opp fra sin selvvalgte søvn. Og etterhvert som den brutale virkeligheten i Midtøsten kommer nærmere Norge, øker også venstresidens behov for å "beskytte" sin fornektelse av den totale brutale og kyniske virkeligheten som finnes i Miidtøsten. Og da er alltid Israel den lette løsningen. Israel er syndebukken. Give me a break Smilden! Shabatt shalom!
Jo Volle
28. november 2009 - 14:04
En urett rettferdiggjør ikke en annen
Hvor lenge må en mann snakke som en terrorist, se ut som en terrorist og oppføre seg som en terrorist, før vi skal tro på det vi hører og ser? Jeg ser ikke at du har det minste grunnlag for ditt "kansje". Ditt underliggende premiss ser ut til å være at der er to like parter med felles interesse for fred; hvis det er slik så tror jeg du tar feil.
Jan Larsen
28. november 2009 - 14:19
Fange i særklasse?
O Korsnes
28. november 2009 - 15:38
Utroligt
http://www.youtube.com/watch?v=rX20T9hZg6I&feature=player_embedded
Her er utdrag fra avisa som publiserte dette 1september 2009
On Sunday this incident was publicized [Hamevaser Sep 1, 2009 A newspaper published by Menacem Porush, an Israeli Member of Parliament ], and when the prime minister and his cabinet heard of it, they justified the conduct of this police officer. Prime Minister Netanyahu said on radio: “I give my full support to the Police”. The Minister of the Police said: “Well, if you call the police 'Nazis,' that is what happens.”
The conduct of the police officer was almost what we would expect from this kind of police force, but what was more shocking to us was the political leaders’ reaction. When you release statements like these, you are in effect saying that any religious Jew is a legitimate target for another such brutal crime.
And such a crime did indeed again take place less than 48 hours after the first one. On Sunday evening, the religious community protested in the street against the holding of several of its members in jail, and against the brutal act of driving over Rabbi Schwartz. In the middle of the demonstration, a new issue arose. A Jew was murdered in a nearby building, and the police wanted to take the victim’s body away to do an autopsy, which is strictly forbidden in Jewish law. Thousands of religious Jews came and blocked the doors of the house for five hours. The police had no way to get the body out. At about one o’clock in the morning, they began using tear gas.
tear gas was usedThey must have used a lot of it, because I was standing a few blocks away, and I felt I couldn’t breathe. We heard gunshots; they were probably shooting in the air.
bullets were foundPedestrian women and babies panicked and escaped in to a nearby synagogue. At this point the crowd dispersed, leaving only a few protestors who refused to surrender. The police grabbed the body, put it in their car, and tried to drive. But a young man named Shlomo Klein, a member of the Satmar Hasidic group, stood in front of the car and didn’t let it go. The police officer drove right over him. And then, as he was lying on the road, wounded in every part of his body, another police car drove over him and dragged him 20 or 30 feet, till the intersection known as Shabbos Square, and then left him lying there. All which was witnessed by hundreds of people.
Så da kan du kanskje reflektere litt over brutaliteten til det isarelske politiet,om det samsvarer med det du prøver å fortelle oss her,at de er snille,kan man gjøre slike ting med sin egen befolkning,da vil jeg tro man også kan gjøre verre ting med innsatte fra andre siden av grensen
Erik Danielsen
28. november 2009 - 17:24
Generaliseringens mester
Å dømme hele det norske folk ut fra hva Hansen eller Jensen har gjort mot en eller annen en eller annen gang er å måte¨å argumentere på som faller på sin egen urimelighet. Selv om du indirekte forsøker å trekke Smilden ned på samme usaklige nivå som deg selv, må han berømmes for å holde en mye mer etisk profil.For øvrig forstår jeg ikke helt hvilket budskap du forsøker å uttrykke.
O Korsnes
28. november 2009 - 17:44
sorry
men hadde jo vært hyggelig å høre din mening om israelernes oppførsel mot egne innbyggere,noe som oppleves ukentlig for de som bor der,du synes kanskje det er greit måten de går fram på?Er jo interresant å få vite det siden du mener palestinerne er der på en form for ferie og har det bra,legger på seg og er uthvilte til eventuell byttehandel
Fantastisk hvordan du bare gir blaffen i den organisasjonen av tidligere israelske soldater som vil at sannheten skal fram i lyset,siden du er slik en israelvenn så vil sikkert hele glansbildet revne hvis du begynner å tro på disse ex-soldatene
Erik Danielsen
28. november 2009 - 19:12
Fangebehandling i Midtøsten
Derimot finner man ikke mange slike opposisjonelle røster blant palestiere eller i det palestinske selvstyreområdet. Den palestinske flyktningen som jeg nevnte kan selvsagt ikke stå offentlig frem i Norge. Han har nær familie i det palestinske selvstyreområdet. Disse holdes som gisler (altså som fanger) og blir avkrevd egen dhimmiskatt av islamsister (som operere med myndighetens godkjennelse). Altså en lovpraksis helt i tråd med koranens påbud for "beskyttelse" av "bokens folk". I islamsk lovgiving kalles det som sagt "beskyttelse" av bokesn folk (jøder og kristne). I vestlig dagligtale kaller vi det mafiavirksomhet.
Familien til min palestinske venn holdes som gisler (les: fanger) i det palestinske samfunn. Så enkelt er det. Og så komplisert!
Ellers kjenner jeg mange i min omgangskrets som samler inn penger til forfulgte palestinere. Men dette er vel ikke noe du like å høre om ut fra det jeg kan lese av dine uttalelser.
O Korsnes
29. november 2009 - 10:03
bra
At ting skjer i Palestina i forbindelse med Hamas og andre muslimske ekstremist organisasjoner,det trenger du ikke fortelle meg eller andre,det er noe alle vet,det skjer og det kommer til å skje så lenge disse folkene vandrer på palestinsk eller en annen muslimsk jord,de er kun ute etter å skape frykt og redsel,og vanlige troende muslimer er rasende på disse organisasjonene som setter hele deres religion i ett dårlig lys.Det er ikke så rosenrødt allt innad i Israel som du vil ha det til,kun det jeg prøver å forklare deg,allt vondskapen der er pga sionismen,en ideologi som til og med Hitler hadde sansen for
Dag Breimo
3. desember 2009 - 21:41
Re: Fangebehandling i Midtøsten
som er uenige.
I desember i fjor ble den jødisk-amerikanske FN diplomaten Richard Falk
deportert fra Israel fordi han hadde kritisert Israel.
I mai i fjor ble den jødisk-amerikanske akademikeren Norman Finkelstein
arrestert av Shin Bet ved ankomst til Israel, ble fratatt mobilen, og måtte
tilbringe natten under arrest. Den neste dagen ble han deportert og fikk
forbud mot å sette foten i Israel i 10 år.
Så har vi den israelske historikeren Ilan Pappe som fant sitt bilde i midten
av en skyteskive i landets største avis. På siden hadde en kjent spaltist skrevet:
"I'm not telling you to kill this person, but I would not be surprised if someone did".
Etter diverse drapstrusler fant han det sikrest å forlate Israel.
Alt han hadde gjort var å publisere stoff han hadde funnet i nylig "declassified"
britiske og israelske arkiver.
Men dette er vel kanskje bare et tegn på ytringsfrihet?
Det var vel kanskje på grunn av mangel på føyelighet at det gikk som det
gjorde med Folke Bernadotte.
Drapet på han var det jo en senere israelsk statsminister, Y. Shamir som sto bak.
Så mye for å kunne si hva en vil i Israel.
Kommer gjerne med links dersom du gidder å lese dem.
Siden du er bruker av YouTube; skriv i search: Naeim Giladi - 11-07-94
Interessant video - Enjoy!
Shaukat Mumtaz
29. november 2009 - 12:44
OPNE OPP ØYNENE FOLKENS
Erik Danielsen
29. november 2009 - 13:18
Hvilke historiebøker leser du?
O Korsnes
30. november 2009 - 21:36
svar?
Ved demonstrasjoner i Israel der den arabiske minoriteten deltar,er det masse arrestasjoner og avhør der vold er en vanlig del av avhørene.Er du av arabisk avstamming,risikerer du 20 års fengsel for å kaste stein på politibiler mens demonstrasjoner der den høyrevridde delen av jødisk befolkning deltar,der er det ikke arrestasjoner og ingen blir tiltalt for steinkasting,selv om det skjer der også
I forrige uke så ble det en historisk avgjørelse i Israelsk rettsvesen der en dommer avslo å dømme en 17år gammel arabisk gutt for steinkasting,selv om han ble kjent skyldig,dommer Yuval Shadmi sa at det var vel kjent at det foregikk stor diskriminering av jødisk/arabisk minoritet i det israelske rettsvesen.Minoritetene får en høy straff for småting for å skremme andre fra å gjøre samme tingene
I alle sakene der jødiske unge er innblandet med straffbare ting mot politi/sikkerhets styrker,har hr Shadmi aldri hørt om noen som er blitt siktet eller arrestert,mens minoriteten blir både siktet og kastet i fengsel.Foreldrene til gutten som ble sluppet fri uttalte til pressen .l“Thank God we had a judge like him, who is not motivated by racism. This may lead the state of Israel to understand that it’s time to stop treating the Arab population like enemies.”
Nettopp,rasisme er det store problemet for den arabiske minoriteten,de blir diskriminert når det gjelder jobb,kvinner spesiellt,mennene får som regel bare hardt fysiske jobber og er nødt til å førtidspensjonere seg i 40års alderen pga av de blir erstattet av arbeidskraft fra den 3verden som får langt under minimumslønn
Diskriminering er en del av hverdagen på alle plan for de palestinerne som har bodd der siden israel tok landet
Så her er det faktisk ett avkomme med urettferdighet og forsøk på etnisk rensing som folk ikke får høre om,eller vil høre,er nesten ulovlig for jøder å finnne seg arabisk partner,så man er nesten i enkelte saker tilbake til europa i 30-40 årene
Så nå er jeg nyskjerrig på om allt dette som skjer er ok,eller tror du kanskje dette bare er oppspinn?
Erik Danielsen
1. desember 2009 - 19:36
Arabisk rasisme er problemet
Hva synes du forresten om behandlling av fremmedarbeire i arabiske land hvor fillipinske mødre som forsøker å skaffe utkomme til sine barn brutalt voldtas og straffes hver enste dag? For noen år siden ble flere hundre svarte fremmedarbeidere i Libya slaketet i løpet av noen få dager.
Du er flink å snu fakta på hodet, men fortell dem i rett rekkefølge takk!
Flertallet av araberne i de palestinske områdene ønsker å leve i fred med Israel. Mange uttrykker at de heller vil være under israelsk styre enn under palestinsk. Desverre hindrer de militante jihadistene en slik løsning.
O Korsnes
2. desember 2009 - 11:30
å du hendelse
Nei,saken er den at israelerne ser på araberne som unthermench,derfor kan det ikke bli bedre forhold mellom dem
Håper du går inn på noen av linkene du har fått her i noen av innleggene,så ser du hva som er sant i hverdagen der for palestinerne som bor i Israel.Men dessverre vrir du det til at det er palestinerne som lager allt bråket,men se hva de gjør med egne jøder så vil du etter hvert forstå at sionismen ikke er noen bra ideologi du også