
Kontroversiell konservativ
Årets utdeling av Fritt Ord-prisen har høstet mye kritikk.
Kommentar
Siste kommentarer

Marie Simonsen skriver i Dagbladet at Nina Karin Monsen har «kjempet en utrettelig kamp for å fortsette diskrimineringen av homofile». På blogger blir hun kalt et troll, grums og noen spør rett og slett om det er på tide at Fritt Ord-prisen avvikles.
Nina Karin Monsen er kontroversiell, og det er ikke uproblematisk å gi henne prisen. Men så er da heller ikke verdidebatten uproblematisk. Hun fortjener kritikk for måten hun spisser debatten på når hun omtaler den nye ekteskapsloven og sier at Hitler ville likt bioteknologilovgivningen godt. Men det underslår ikke viktigheten av å ha stemmer i offentligheten som problematiserer rundt vanskelige temaer. Selv om det sårer.
NINA KARIN MONSEN HAR MARKERT seg som en sterk motstander av den nye ekteskapsloven som gir likekjønnede par muligheten til å inngå ekteskap. Hun mener at loven diskriminerer det religiøse ekteskapet ved å akseptere homofili, hvilket ingen religioner gjør. Dermed oppheves religionsfriheten. Ingen kan lenger gifte seg inn den ekteskapsloven som bygget på familien, mor, far og felles barn.
Hun er også motstander av at bioteknologiloven og barneloven nå gir alle gifte og samboende kvinner rett til barn ved kunstig befruktning. Hun mener at når et barn blir planlagt født uten far eller mor, uten fars eller mors familie og slekt som en del av dets liv, er det et ekstremt valg. Det er konstruert i hoder på voksne mennesker som leker Gud, skriver hun. Og fordi alle sæddonorer blir nøye utvalgt og sæden renset, kaller hun det rasehygiene.
DETTE SKAPER REAKSJONER. Det skaper debatt. Men er det å diskriminere homofile når man er mot retten til assistert befruktning? Er det en rett å få barn, selv når naturen har innrettet det på en annen måte? Skal man ikke få lov til å spørre om dette? I så fall, hvorfor?
Å likestille homofile og heterofile par gjennom en ny ekteskapslov var lite relativt lite omstridt. Men endringene i som kom i bioteknologiloven, barneloven og adopsjonsloven, ble vedtatt uten en bred, demokratisk debatt i Norge. Til tross for bred støtte i befolkningen til en kjønnsnøytral ekteskapslov, er det ikke gitt at støtten er like stor når det gjaldt homofiles rett til å adoptere og lesbiskes rett til assistert befruktning.
NÅR MAN IKKE SIKRER bred folkelig støtte gjennom åpen debatt kan man få en lignende situasjon som abort er i USA. De aller fleste land som tillater abort har sikret rettigheten ad demokratisk vei, enten gjennom lovforslag eller ved folkeavstemninger. Dette førte til bred debatt som i de fleste tilfeller endte med et ja til abort og abortmotstanderne aksepterte i stor grad nederlaget.
Tiden vil vise seg om man har gjort homofile en bjørnetjeneste ved å ikke sørge for legitimitet gjennom støtte i befolkningen.
USA har aldri lovfestet retten til abort. De unngikk debatten ved at en privatperson, Norma L. McCorvey, (beskyttet under pseudonymet Jane Roe), gikk til sak for retten til å ta abort. Den lange saksgangen førte til at da dommen falt, i McCorveys favør, hadde hun allerede født barnet og adoptert det bort. Men Roe vs. Wade har så langt vært den eneste garantisten for kvinners rett til abort. Mangelen på forankring i en bred, demokratisk debatt har ført til at dommen har vært under konstant angrep siden 1973 og fortsatt er et hett tema i amerikansk politikk. Tiden vil vise seg om man har gjort homofile en bjørnetjeneste ved å ikke sørge for legitimitet gjennom støtte i befolkningen.
Begrunnelsen for å gi barnløse, heterofile par assistert befruktning er at barnløshet defineres som en sykdom. Argumentet for å gi lesbiske rett til assistert befruktning er likestilling. Rådet for legeetikk mener at leger bør få rett til å reservere seg mot å hjelpe lesbiske å bli gravide. Enkelte leger har trukket frem at de er utdannet til å behandle alvorlig sykdom, og at lesbiske uten barn ikke kan sies å ha et helseproblem.
MONSEN STILLER SPØRSMÅL ved om barn som blir født uten far eller mor starter livet med et handikap. Hun har rett til å stille spørsmålet, og spørsmålet er rimelig. Mange vil ønske å vite om sitt biologiske opphav, om ikke annet for å vite hvem sitt ansikt de ser refleksjonen av i speilet hver morgen. Men det å ikke kjenne sitt biologiske opphav er ikke det samme som å ha en dårlig oppvekst.
De som mener hun tar for lett på egne argumenter, senker debatten ytterligere ved å ta hennes meninger som en personlig fornærmelse. Det går faktisk an å argumentere mot synspunktene ved å vise til fakta, ikke påstå at hun angriper «forsvarsløse barn» ved å skyve de samme barna foran seg under en vridd parafrasering av Monsens påstand.
Ingenting i den utstrakte forskningen som har vært på barn av enkjønnede par tilsier at barna lider noe last. Om noe så viser det seg at barn som vokser opp med homofile foreldre er mer fordomsfrie og mindre stereotype syn på kjønnsroller.
Nina Karin Monsen fikk ikke Fritt Ord-prisen for å kjempe en «utrettelig kamp for å fortsette å diskriminere homofile». Hun fikk den fordi hun stiller spørsmål ved vedtatte sannheter, ikke i samfunnet, men i Stortinget. Hun fikk den fordi hun kjemper for å beholde den gamle ekteskapsloven, fordi hun mener den biologiske familien har betydning og at barn har rett til å ha en far.
AT MAN BLIR ANGREPET for å være et troll og grums for å mene dette, kan jo bety at prisen var fortjent.
Heidi Nordby Lunde er borger- og debattredaktør i ABC Nyheter og aktiv i Høyre. Hun er tilhenger av at homofile skal få adoptere barn, men mener at det ikke er en "rett" å få barn.
Hva synes du om utdelingen av Fritt Ord-prisen til Nina Karin Monsen? Alle innlegg kommer under fullt navn, sjikane og irrelevante innlegg vil bli fjernet.




























































Kommentarer (32)
Jorunn Lauvstad
29. april 2009 - 7:11
Menneskesyn
bevisste på egne standpunkter.
Problemet er at hennes menneskefiendtlige holdninger anerkjennes som velreflekterte av mennesker
en burde kunne vente mer av. Det menneskefiendtlige ligger i at hun sorterer mennesker langs en vertikal
skala avhengig av hvilke egenskaper de har.
Terje Johannessen
29. april 2009 - 7:14
Det er en smule pussig at de
De tolerante kan nok vise seg ganske intolerante . Dobbeltmoral er ikke alltid lik dobbelt moralsk.
Espen Thygesen
30. april 2009 - 17:51
Terje
Terje Johannessen
1. mai 2009 - 17:33
For meg er hun en person som
Som jeg leser av innlegget ditt ser jeg straks du er en intolerant person. Du tåler ikke andres meninger enn dine egne. Men heller ikke du sitter med fasitsvarene. Du synes kanskje vi skulle ha en mer despotisk presse og sensurform der du og dine likesinnede skulle sensurere det skrevne ord?
Nils Tore Molvik
29. april 2009 - 7:28
Terje
Harald Olsen
29. april 2009 - 8:20
Fritt ord ?
Espen Thygesen
30. april 2009 - 17:53
det er greit
Gølin Irene Kringen
29. april 2009 - 8:49
Eksistensielle spørsmål
Nina Karin Monsen (NKM) har fått svært mye pepper for sin argumentasjon. Noe er muligens berettiget, mens noen av hennes argumenter utvilsomt er vridd på til hennes disfavør. Jeg tenker særlig på det hun sier om at barn av homofile starter livet med et handikap. Jeg har både lest og hørt mennesker si at dette er forferdelig fordi de tror hun mener at det å vokse opp i et homofilt hjem er et handikap i seg sjøl. Det ser ut til at de ikke har skjønt NKMs anliggende. Hun taler vitterlig barnas sak når hun er bekymret for en lov som med vitende og vilje fratar barnet muligheten for å kjenne sitt biologiske opphav. Det er ikke bare det at barnet vokser opp uten far, det gjør mange barn, men det er det at barnet er fratatt muligheten til å finne ut hvem far er. Dette skjer også med en del barn allerede, særlig adopterte. Det nye her er at staten, i lovs form, har gitt voksne, homofile mennesker en legal rett til å frata barna denne muligheten Jeg synes dette er en svært betenkelig utvikling. Jeg stiller et stort spørsmål ved om dette kan være til barnets beste, altså i tråd men FNs Barnekonvensjon. Dette handler ikke om det er godt å vokse opp i et homofilt hjem eller ikke, men det handler om eksistensielle spørsmål som hvem er jeg og hvem er mitt opphav? Spørsmål som kan komme i puberteten og som kan øke i styrke når de dype spørsmål om liv og død melder seg senere i livet.
Hans Martin Arnesen
29. april 2009 - 10:42
Nok en fornuftig kommentar
Bare i Danmark fødes det nå hvert år ca. 400 barn som aldri vil kjenne sitt faderlige opphav.
At dette på sikt kan føre til store eksistensielle problemer for mange av disse barna sier seg selv.
Det at foreldrene er enkjønnete er bare en faktor som kommer i tillegg.
Naturen har utviklet en orden for hvordan forplantningen skal foregå. Man skal være varsom med å tukle med denne orden. Dessuten må alltid hensynet til barna komme først. Men i vår tid og i vårt samfunn mangler barna tydeligvis en sterk pressgruppe.
Paul Roy Muni
27. mai 2009 - 19:17
Nina Oline Borgen.
Det er en hel del "møl" i mange inlegg , desto gledeligere
er det å lese det du skriver , det er fornuft og refleksjoner
som gjør godt ! Takk !
Turid Sandø
29. april 2009 - 10:22
Nina Karin Monsen!
Steinar Stigum Olsen
29. april 2009 - 14:06
DEN NYE ETIKKEN
Espen Thygesen
30. april 2009 - 18:10
Steinar
Er det medmenneskeligheten, nestekjærligheten og omsorgen du finner i Nina K Monsens skriverier ?
Det gjør ikke jeg - det er derimot påfallende hvordan disse verdiene er så til de grader fraværende hos Monsen.
Jørgen Ingeberg
29. april 2009 - 14:32
Ytringsfrihet betyr også å ta ansvar
Den nye ekteskapsloven er et stort fremskritt for et åpnere, mer rettferdig samfunn. Ikke minst er den viktig for å gi samme juridiske rettigheter til alle par som ønsker et forpliktende samliv. Bekymringen for barn som vokser opp uten å kjenne far eller mor kan jeg nok til en viss grad dele, men et hetrofilt ekteskap er vel heller ingen garanti for det motsatte?
Barn som vokser opp i et stabilt hjem med foreldre som er glad i dem og tar seg av dem samt et samfunn som gir trygge oppvekstvilkår er sannsynligvis vesentlig viktigere enn kjønnet på foreldrene.
Kirsten Ebersten
29. april 2009 - 19:39
Så enig
De pratet mye om normen mor/ far skulle falle bort. Er dette noe å være redd for? Hva er norm? Er ikke det flertallet? Finnes det flere homofile og lespiske i landet en mor/ far, javel, så blir vel det normen, men jeg tror ikke det er noe å være så utrolig bekymret over. Ja til barn i lykkelige ekteskap!
Gard Abrahamsen
30. april 2009 - 10:52
100% enig med deg, Jørgen!
Tror jeg vil bytte startside snart. Er lei av å lese all hetsen og de generelt ufine/tankeløse innleggene her! Mye brunt grums for å si det sånn!
Espen Thygesen
30. april 2009 - 18:15
Godt
Arne Knutsen
6. mai 2009 - 12:23
Godt skrevet
Å ta til orde for en av partene i en sak, betyr ikke at man får fritt frem til å harselere med den andre parten. I alt dette forsvaret av sin ytringsfrihet er det én verdi hun har glemt: folkeskikk.
Ernst Cato Strandmoen
29. april 2009 - 16:35
Fritt ord.
Hennes meninger er jo helt riktige.
Stå på NKM, du har mange med deg.
Hans Thomassen
29. april 2009 - 17:11
Ro deg ned Friele!
Espen Thygesen
30. april 2009 - 18:23
Det er ingen
(for å presisere - det er ikke min oppfatning at jødiske barn blir født med noe handikap)
Sarah Schedin
30. april 2009 - 7:39
er sikker på
At hun er imot dette er noe hun absolutt kan mene ,men måten hun fremstiller dette og kommer med uttallelser som at de barna som blir født med homofile foreldre blir født med en handicap og andre hårreisende uttallser er helt syk! Hun burde skamme seg.
Thor Rohde
30. april 2009 - 7:47
Fri ytring er uenighet
Homofile jager nå i flokk mot en som er annerledes tenkende.
En gruppe som i mange år har vært annerledes jager nå en som ikke passer inn.
Dette bør være et tankekors.
Ytringsfrihet, retten til å ytre seg er en av de viktigste grunnpilarene i et demokrati.
Innen dette ligger også retten til å være uenig i nær sagt hva som helst.
Jeg har ved flere anledninger vært uenig i det NKM skriver, forrige gang var det da hun fremstilte Gerd Liv Valla og Inngun Yssen som likeverdige parter i en konflikt (februar 2007). Det er ganske stor forskjell på arbeidsgiver og arbeidstakers ansvars og arbeidsområder, også her avslørte hun etter min mening mangler i kunnskap og innsikt.
Dette forhindrer ikke at jeg vil om nødvendig kjempe for hennes rett til å ytre seg fritt.
Er det fri ytring, er det alltid noen som vil være uenige.
DET ER SLIK VI VIL HA DET I NORGE!
Espen Thygesen
30. april 2009 - 18:27
Monsen
Gabor Kovacs
30. april 2009 - 8:03
Hvepsebål
( fremdeles " Evolusjonisten " )
Werner Unhjem
30. april 2009 - 8:07
Å fremføre kontroversielt
Likevel får man denne gang bekreftet hvilke fascistiske - menneskforaktende - understrømminger
fremtredende katolikker representerer. Først pavedyrker - dernest medmennske!
Tilhengerne av dette kirkesystem, som gjør krav på å forvalte enerett på kjennetegna for sannhet
og frelse, har åpenbart glemt et par skriftsteder som kontinuerlig burde "romstere" fremst i
pannelappen hos den enkelte troende. Jeg påminner om følgende skriftutsagn: "Døm ikke - for at
dere selv ikke skal (for)dømmes!" Enn videre: "Herrens veier ER og FORBLIR uransakelige!"
Med referanse til sist omtalte skriftsted påstår jeg følgende: "Gud skapte de homofile ene og
alene for at all denne verdens religiøse fundamentalister i alle religioner skulle få noe å grunne
på i all evighet!"
Seksuell legning velger man ikke! Det er noe man har. Intet menneske kan endre sin seksuelle
natur ved bevisttgjøring.
De ulike seksuelle minoriteter vil ALDRI true menneskehetens reproduksjon rett og slett
fordi majoriteten - de heterofile - er tilstrekkelig dominerende. Hverken humant eller religiøst
tankegods gir oss rett til nekte andre å leve i samsvar med sin natur.
Arne Olsen
30. april 2009 - 10:34
SLETTET
Vi oppfordrer kommentatorer til å kritisere, rose, utvikle og tilføre ny kunnskap om temaet som diskuteres. Saklige og velformulerte innlegg blir satt pris på av både artikkelforfatter og leserne.
ABC Nyheter fjerner usakligheter, sjikane og/eller dårlig formulerte kommentarer som ikke tilfører debatten noe nytt. ABC Nyheter aksepterer ikke nedsettende kommentarer om kjønn, rase, religion eller seksuell legning. Markedsføring av produkter eller tjenester er ikke tillatt. Kommentarer som er i strid med dette, gjeldende lovgivning og alminnelige skikk og bruk på nettet vil bli slettet, og brukeren vil kunne bli utestengt. Les mer om debattkulturen på ABC Nyheter
Bidra positivt selv. Det er fullt mulig å uttrykke uenighet uten å måtte ty til skjellsord eller personangrep. Ikke tillegg motdebattanter meninger eller tilhørighet de ikke har. Oppfør deg mot andre som du vil at de skal oppføre seg mot deg. For å melde innlegg som bryter med ABC Nyheters retningslinjer trykker du på ”meld som upassende” på innlegget det gjelder og legg gjerne ved en begrunnelse.
Er du uenig. Send moderator en e-post
Gard Abrahamsen
30. april 2009 - 10:55
Arne!
Torill Lovra
1. mai 2009 - 10:17
Ordet i dette landet er
Karin Nystøl
6. mai 2009 - 8:49
Fritt ord prisen til Nina Karin Monsen