
Det Perfekte Parti
Du tror det ikke før du ser det, men det finnes et parti fullstendig fritt for rasisme!
LUNDES LUKE
Henrik Lunde jobber til daglig som informasjonsleder i Antirasistisk Senter.
Flere innlegg fra hans faste spalte hos ABC Nyheter kan leses her.

I resepsjonen møtte de resepsjonisten og tidligere politisk rådgiver Asbjørn Kristoffersen som tydelig var lite imponert over ungdommenes stunt. Han fikk forklart dem i klare ordelag hva han mente og illustrerte den ungdommelige naivitet med at «det var ikke alle som så 9. april komme heller».
Kristoffersen står ved sine uttalelser og henviser til at PST ikke kan utelukke at det kan være personer som støtter en radikal islamisme i Norge.
Det er ikke voldsomt overraskende eller sjokkerende at en AP-veteran uttrykker seg slikt i de ulvetider vi er inne i. Det som er en smule spesielt er når Martin Kollberg rykker ut for å glatte over og forklare.
Kolbergs tok avstand fra uttalelsene som han mente ikke var partiets offisielle syn. Det er greit nok, men så blir det verre, for han påpeker overfor VG Nett at «uttalelsene falt i en spesiell og uoffisiell situasjon».
Aha? På kammerset er det altså greit å sammenligne minoritetsbefolkningen med den nazististiske okkupasjonsmakten? Etter mange år i bransjen har jeg utallige ganger opplevd at det er stor avstand mellom vakre ord fra seminarets talerstol og til «nå-skal-jeg-si-deg-en-ting» etter noen øl om kvelden, og Kolbergs påpekning av situasjonens uoffisielle preg er i samme gate.
Kolbergs neste argument er også klassisk. Den omtalte Ap-veteranen er nemlig «en hedersmann som har kjempet mot urettferdighet i hele sitt liv». Det er et argument av samme type som jeg kan ikke ha sagt noe rasistisk fordi jeg har så mange svarte venner.
Men kronen på verket er Kolbergs konklusjon: «Det finnes ingen
fremmedfiendtlighet i Ap». Intet mindre. Det er så fantastisk at det er knapt til å tro, og kanskje det til og med er for godt til å være sant?
Det er likevel sterkt urimelig å skjære alle veteraner over samme kam. Erik Såheim med mange års fartstid i politikken analyserte situasjonen i artikkelen «Aps multikulturelle evneveikhet»
Såheims artikkel ble skrevet før skandalen i resepsjonen, men han skrev mer framsynt enn han visste: «Min sterkeste assosiasjon er at Kolbergs generaliserende og demoniserende polemiske form minner urovekkende om den agitasjonstype som rammet en annen folkegruppe i mellomkrigstiden og i de dramatiske år som fulgte.» Kolbergs partifelle tok den helt ut ved å trekke 9. april inn i debatten. Det var lenge de høyreekstremes spesialitet å sammenligne innvandring med okkupasjon. I dag er det dagligtale i uoffisielle situasjoner.
Skal Arbeiderpartiet begynne å nærme seg det første skritt mot sitt uttalte mål om at Norge skal bli det mest inkluderende landet i verden, kan de begynne med seg selv og eget partiapparat. Det krever en selvinnsikt som foreløpig kan synes å mangle noe hos partisekretæren.
Jeg slutter meg til Erik Såheims konklusjon: «Gode løsninger forutsetter klokskap, tålmodighet, evne til å føre dialog og en god porsjon politisk mot.»
Å leke følg lederen med Siv Jensen, er ikke mot. Det er feighet som ikke
løser en tøddel.
Tror du på Kolberg når han sier «Det finnes ingen fremmedfiendtlighet i Ap»?

Høytlesning gir skoleflinke barn
Grekere retter sinnet mot EU
Lesernes kommentarer
30. mars 2009 - 8:17
"Komiske (Ali) Kolberg", har ikke lenger noen troverdighet.
Mitt svar er krystallklart, NEI, NEI, og atter NEI !!!
Det må være en grense for hva man skal tro på av oppstøtene til Kolberg. Det er tydelig at han nå har panikk. Er det ingen oppegående mennesker i AP som tør "snakke litt" med Kolberg. Jeg avskriver helt Jens. Han styrer unna alle ubekvemme saker, og overlater til andre å ta støyten.
Det er snart valg. For de klarsynte, - det finnet ett alternativ !
Atle Rusten
30. mars 2009 - 9:09
Å jo da...
Resten av innlegget ditt støttes fullt ut.
Kjell Helander
30. mars 2009 - 10:55
Hå nei da!
Hva mener du, for oss uopplyste, hvilke år er det du snakker om?
Hvilke år var de for eksempel stengt når venstre siden ikke satt i regjering ?????
Atle Rusten
30. mars 2009 - 18:34
Alle år.
Kjell Helander
2. april 2009 - 9:25
Invandrerstopp menes..
Guess who, går ut fra du da tenker på FRP??
Etter min mening kommer FRP til å havne i samme " grøfta " som SV falt ned i. FRP er frem for noen ett populistisk og opposisjons parti som aldri har sittet i regjering, dette på lik linje med SV.
Jeg har ingen tro på at FRP er partiet som skal løse alt mulig, jeg er rimelig sikker på at med det partiet med makta i 4 år vil ende opp i ramaskrik fra det norske folk, her på berget trenger vi ikke amerikanske tilstander !!!!
Paal Nilsen
30. mars 2009 - 8:24
Fremmedfientlighet
Jeg tror ikke det er mer fremmedfientlighet i Arbeiderpartiet enn det er i hvilket parti som helst av de store partiene i Norge. Og det er vel ikke fremmedfientlighet når det påpekes at det finnes elementer blandt enkelte innvandrergrupper som kan være skadelige. Altså ikke fientlighet mot fremmede fordi de er fremmede, men mot farlige elementer som bør overvåkes nøye og samtidig ha midler til å stoppe slike om nødvendig.
Hans Martin Arnesen
30. mars 2009 - 9:43
Henrik Lunde er ute og
Kjell Helander
30. mars 2009 - 11:00
Selvfølgelig er de spurt!
Du må ta ett kurs parlamentarisk lære.
Folket gir politikerene mandatet, med andre ord folket får de politikerene de fortjener.
Atle Rusten
30. mars 2009 - 19:45
Demokratiske valg.
I tillegg er det så som så med demokratiet i den nominasjonsordningen vi har. Den vanlige velger har ikke mye innvirkning på hvem som kommer på "tinget", da kummuleringsmulighetene er nesten ikkeeksisterende.
Så hvor demokratisk vår valgordning er kan virkelig diskuteres. men du har rett i at man får de politikerne man fortjener. Det norske folk har faktisk et troverdig alternativ. Guess who...
Olav Gimse
30. mars 2009 - 19:59
Dessverre
Henrik Lunde
30. mars 2009 - 11:43
Folket som ikke blir spurt
F Iversen
30. mars 2009 - 8:49
Nyheter VS kommentarer. Om overskrifter som "henger" i lufta.
Denne overskriften er et godt eksempel på dette, de bruker overskriften - Det Perfekte Parti
Overskrifter av denne typen bør vel strengt tatt utstyres med enten et ? eller en" for å markere at dette er en subjektiv mening og ikke avisens påstand?
At Henrik Lunde skal brukes som sannhetsvitne på hvilket parti som er -Det Perfekte Parti, er i beste fall naivt, hans politiske ståsted tatt i betraktning..
-Og til selve saken, at Kolberg/Ap plutselig skulle få troverdighet i denne saken er vel heller usannsynlig.
Like usannsynlig som at Henrik Lunde skulle ha troverdighet i saker som omhandler innvandring i Norge.
Henrik Lunde
30. mars 2009 - 11:45
subjektiv
F Iversen
30. mars 2009 - 13:03
Lundes luke
Jeg velger å tro at dette heller er en glipp fra utgiver/redaktør.
Henrik Lunde
30. mars 2009 - 11:45
subjektiv
Tor Løken
30. mars 2009 - 9:05
Henrik Lundes ironi og
Løgn og bedrag preger asylkøen; om trent ingen har pass eller andre identifikasjonspapirer når de skal registrere seg hos politiet, men som et under kommer papirene frem ved senere anledninger. Fingertupper slipes for å fjerne fingeravtrykk, triste historier serveres enten de er sanne eller ikke. Mannen som søkte asyl med homofil legning som begrunnelse begikk altså senere en serie med voldtekter på kvinner rundt seg. Et mirakel hadde skjedd. Han skiftet legning fra homo til hetero på kort stund. Slike ting vil Henrik Lunde som fanebærer i Antirasistisk senter ikke ta innover seg, og hans institusjon vil heller ikke se på konsekvensene av innvandringsflommen. Over 40% av barna i Oslo-skolen er innvandrerbarn, antallet skoler med over 90% innvandrere øker. Om noen få år er etnisk norske barn minoriteter på mer enn halvparten av skolene i Oslo-skolene.
- Hva er mulighetene for en god integrering da?
- Er det en slik utvikling vi ønsker i dette landet?
Det er denne type konsekvenstenkning vi trenger. Ikke bare stikke hodet i sanden og håpe det går bra.
Gerd Bratli
12. april 2009 - 9:00
Jeg husker engang.....
Akp-ene mente jo at vi brukte alt for mye energi som det var, og å å brenne ved f.eks. var katastrofe for miljøet.
Hva skulle de leve av? Skulle de alle gå på trygd?
Dette viser hvor lite disse venstreradikale har mellom ørene. Vi som tar fornuften i bruk og ser realitetene blir så alt for lett beskylt for rasisme, og det er utrolig synd at enkelte ikke evner å se lengere enn til sin egen nesetipp.
Roar Jonassen
30. mars 2009 - 9:10
Kolberg er blitt en "gammel" man !
Mannen skal gå av som partisekretær det burde Ap være glad for. Kolberg har jo overlevd seg selv på mange måter.
Jan Pettersen
30. mars 2009 - 9:10
DET PERFEKTE PARTI ?
30. mars 2009 - 9:26
Om
Steinar Stigum Olsen
30. mars 2009 - 9:45
"DET PERFEKTE PARTI!
Atle Rusten
30. mars 2009 - 19:11
Sannhet med modifikasjoner
Dette er riktig, men med et par "små" unntak; Før krigen med "det brukne geværs" politikk som mer eller mindre førte til at vi sto der forsvarsløse da tyskerne kom.
En annen ting som bør nevnes er at det ligger ikke så få menneskelige tragedier igjen i kjølvannet av deres måte å holde på makten.
De soler seg i glansen av at det var de som styrte da man bygget opp igjen landet etter krigen. men hvem i h.... ville ikke gjort hva man kunne for den saken. Det vi ikke vet, men kan ane, er at de borgerlige kanskje kunne ha klart dette på en for folk flest mindre belastende måte. tenker da på høye skatter og avgifter, samt på hvordan man stjal ufattelige summer fra de som utgjorde den beste og mest effektive motstandskampen under krige; den norske sjømann.
Forøvrig er jeg helt enig i din beskrivelse av AP.
Yngvar Spone
30. mars 2009 - 20:36
Det hører med til historien.
Svein Grønnevik
30. mars 2009 - 9:50
Herr Lunde skriver tullball
løser en tøddel. ...
Noe mer virkelighetsfjernt er det lenge siden jeg har lest. Det grenser faktisk til løgn! Det å påpeke hva som er galt med innvandrings og integreringspolitikken er ikke fremmedfientlig. Og det å ha andre løsninger enn åpne grenser og nyttesløs dialog er heller ikke fremmedfientlig. Å kreve at innvandrere skal respektere norske verdier er ikke fremmedfientlig. Det krever mot!
Det aner meg at Lunde har vikarierende hensikter med sine uttalelser og bedriver stråmannsargumentasjon. Velgerne ser mer og mer relultatet av den feilslåtte innvandrings og asylpolitikken fører med seg av problemer. Dagens såkalte dialoglinje er i beste fall strutsepolitikk. Den fører ingenting av bedring med seg. Å føre en strengere asyl og integreringspolitikk vil føre til at lykkejegerne og de kriminelle lukes ut. Dette vil gjøre at innvandrere og asylanter ikke ubegrunnet blir utsatt for fremmedfrykt, da flere av dem kommer i arbeid og ferre av dem i fengsel for kriminell virksomhet.
Flere innvandrere etterlyser nemlig bedre norskundervisning og skolering for å komme i arbeid. Da er ikke sosialkontoret noe løsning. For de fleste av dem vil faktisk jobbe. Det er da et paradoks at mens tredjegenerasjons ungdom med opprinnelse fra midtøsten går arbeidsledig, kommer det unge mennesker i hopetall fra tidligere østblokk land og skaffer seg fast arbeid. Mange av dem tar sin familie opp hit og etablerer seg og trives veldig godt.
Kanskje Lunde skulle sette seg ned å se litt på hvorfor ungdom fra østblokkland helt uten språkkunnskaper lærer språk, skaffer seg fast jobb, venner og etablerer seg og helt tydelig trives? Kanskje kunne det føre noe godt med seg for andre innvandrere ved å dra veksler på slike erfaringer?
Kurt Guldvik
30. mars 2009 - 10:57
Veldig godt innlegg
Lorentz Hanssen
30. mars 2009 - 14:02
Legg også merke til at den
Venter spendt på den dagen da de andre partiene og tillhengerne av disse, gjør en eneste dag i media uten å prøve å sverte FRP og heller prøver å fremme sin egen politikk!!
Jan-egil Bogdanoff
30. mars 2009 - 10:35
Ugjennomtenkte handlinger fra Lunde igjen !
Det er nå bare å slå fast at Lunde holder liv i rasismedebatten,
og derfor vil jeg herved oppfordere alle gode nye landsmenn om
at Henrik Lunde stopper med rasisme-skrivingen sin. Han er jo mer oppptatt av
dette temaet enn de jeg kjenner sopm er kommet til landet. Men dette kan skyldes
at han har en fet lønn i Antirasistisk senter ?
Lunde du skaper rasisme, og burde sluttet i Antirasistisk senter omgående.
ABC madman.
Gølin Irene Kringen
30. mars 2009 - 11:11
Lukk Lundes luke!
Ser at du raljerer over det faktum at AP-folk (gjelder ikke bare innen AP) sier en ting offentlig og noe annet privat. Dersom du ikke vet det, Hr Lunde så kan jeg fortelle deg at dessverre så er det blitt slik i Norge i dag at de av oss som ikke deler din overbegeistring for en innvandring ute av kontroll, så kjennes det svært tøfft å forfekte sine meninger offentlig. For noen blir det faktisk så tøfft at de lar det være.
Apropos radikal islam som du bringer på bane. Jeg undres på om du fikk med deg hva briten Ed Husein, forfatteren av boka ”Islamisten” sa på Rajas dialogmøte på Litteraturhuset forrige helg? Han sa at definisjonen av radikal islam er altfor snever i Norge. Man kan ikke regne kun de som er villige til å bruke vold og terror som islamister. Man må også regne med de islamistene som ikke går inn for vold som virkemiddel. Hørte du det? Vi har islamister som driver åndelig jihad her i steinrøysa vår. Vi har hørt dem i årevis i media. Vi har gjennomskuet deres retorikk om multikulturelle krenkelser fra islamofobiske rasister. Hvor vi er trøtt av dette teater. Vi har også sett landets fremste tillitsvalgte nikke i misforstått toleranse og sole seg i humanitetens dialog med vanlige folks skattepenger. Hvor uendelig trøtt vi er av dette maskeradespill. Måtte denne perverterte forestilling være over for godt. Måtte maskene falle for alltid. Måtte vi igjen få puste fritt i dette landet! Måtte din luke lukkes!
Atle Rusten
30. mars 2009 - 20:38
Ikke bare i utgangspunktet islamister.
Glimrende innlegg Nina.
I tillegg til det du nevner her (sitatet ovenfor), men vi vet også at når det blir besluttet fra høyere hold i den islamske verden at nå skal støtet settes inn, så er det ikke bare de som vet at er soldater i islamsk tjeneste, det være seg åndelig eller voldelig, som blir utkommandert, men alle som bekjenner seg til denne ideologien blir også utkommandert og nåde den som ikke gjør som de får beskjed om, de er ikke rette muslimer og følgelig stiller de på lik linje med oss andre, det være seg kristne, jøder eller ateister, de er da på lik linje med oss "vantro hunder" og skal likvideres.
Da er man inne i andre fase av okkupasjonen.
Les om dette i Mark Gabriels bok "Islam og Terrorisme"
Gølin Irene Kringen
30. mars 2009 - 14:52
Takk for opplysninger.
Når det gjelder organisasjonen han arbeider i; Antirasistisk senter, trodde jeg den tross alt var bedre enn SOS-Rasisme. SOS-Rasisme har tette bånd til Tjen Folket og det opereres med dekknavn på tillitsvalgte i møtereferater. Organisasjonen selv har fått dekknavnet "Smørbukk" (Vil tro det henspeiler på inntekter og medlemstall). Dagens Næringsliv skrev 15. januar 2006: SOS Rasisme er blitt Norges desidert største politiske ungdoms-organisasjon med 46.000 medlemmer. Den styres av ytterste venstre fløy. Noen av dem hyller Mao og Stalin og synes AKP er for høyrevridde. Her er historien om den harde kjernes siste kupp…” SOS-rasisme har også jaget jøder med det israelske flagget bort fra markering av Krystallnatten Det Mosaiske Trossamfunn har trekt seg fra markeringen pga venstre-ekstreme grupper. Gjett hvilke? Mange av bidragsyterne til SOS-Rasisme er sanitetskvinner som har null peiling på organisasjonens ideologiske agenda. (Les mer om dekknavn og møtereferat i Bergens Tidendes nettavis og om Krystallnatten på nettsidene til "Senter mot antisemittisme". Det er jammen på tide at maskene faller. Vi trenger å opplyse hverandre om det omfattende bedraget. Det norske folk fortjener opplysning og sannhet. Vi er lei den tilslørende virkelighetsfornektelse som vi nå også får servert fra kriminelle.