
La dem gå konkurs
Det er ikke fornuftig å ta penger fra skattebetalere og livskraftige industrier for å holde noen industrier kunstig i live, skriver Heidi Nordby Lunde.

Mange av de republikanske senatorene ville ikke stemme for demokratenes forslag og begrunnet dette med at bilindustrien selv var skyld i sine problemer. Foran en komitehøring i den amerikanske kongressen tryglet sjefene for de tre store amerikanske bilprodusentene Ford, General Motors og Chrysler om hjelp til å unngå konkurs. De ble rettmessig møtt med lite sympati fra representantene fra begge partier og kritikk for sine skyhøye lønninger og private jetfly.
De store bilgigantene i USA har blødd penger i flere år. Det er ikke en svikt i markedet som har ført dem ut i uføret. Tvert imot. Da bensinprisen i USA vippet over en dollar literen, parkert folk bilen og begynte å kjøre kollektivt. Salget av store, bensindrikkende SUV'er stupte. Amerikanske bilprodusenter ikke har tatt signalene fra markedet på alvor. De har fortsatt med å produsere bensinslukende monstre samtidig som bensinprisen har vært rekordhøy og latt være å gjennomføre nødvendige og omfattende omstruktureringer mens markedet var godt.
Finanskrisen har bare satt fart i problemene som allerede eksisterte. Bilprodusentene trygler med andre ord om hjelp for å redde dem ut av en krise de selv har skapt. På forhandlingsbordet ligger flere hundretusen arbeidsplasser.
For å unngå gigantkonkurser går nå USAs regjering ut med løfter om opptil 123 milliarder i lån. Det er kanskje ikke så rart. Ifølge NTB tyder noen studier på at bilprodusentene og andre tilknyttede sektorer står for så mye som 10 prosent av USAs BNP og minst 2 prosent av arbeidsplassene.
Økonomiprofessor ved UiO, Helene Ulltveit-Moe, mener at ulønnsomme bilprodusenter bør gå konkurs. Hun har nylig publisert en rapport om problematikken rundt den svenske bilindustrien på oppdrag fra den svenske regjeringen. Skal man holde liv i den, går det utover noe annet, sier hun til DN.
Det bør også være et tankekors at viljen til å støtte gammel industri er så stor blant de samme menneskene som tror på menneskeskapt global oppvarming og vil gå kraftig til verks for å redusere utslipp av klimagasser. Amerikanske biler står for 6 prosent av verdens CO2-utslipp. Men i kampen mellom fagforeningssterke arbeidsplasser og miljø vil arbeidsplasser ofte vinne.
Det er ikke fornuftig å ta penger fra livskraftige industrier og skattebetalere for å holde noen industrier kunstig i live.
Bush-administrasjonen stiller tøffe krav til bilindustrien og deres ledere og fagforeninger. Innen 31. mars neste år må General Motors og Chrysler legge frem troverdige planer for konkurransedyktig lønnsom drift. Dette inkluderer å senke kostnadene dramatisk, gjennom omstillinger, effektivisering og lønnsreduksjoner. Myndighetene krever fullt innsyn i regnskaper, stopp på lederbonuser og at ledelsenes privatfly settes på bakken. Klarer ikke selskapene å overbevise den nye administrasjonen om at de er levedyktige, skal pengene betales tilbake.
Denne pakken gir selskapene den omfatter mulighet til å gjøre de omstillingene de selv burde ha gjort på et langt tidligere tidspunkt. Klarer de ikke dette innen kort tid, vil de gå konkurs. Noe som rett og slett er fornuftig.
Gjennom at gammel industri og ineffektive bedrifter går overende, kan nye og bedre løsninger se dagens lys. Det er ikke fornuftig å ta penger fra livskraftige industrier og skattebetalere generelt for å holde noen industrier kunstig i live. Konkurser og økonomiske nedgangstider er faktisk en del av markedsøkonomiens måter å justere seg på.

Barns beste
Lesernes kommentarer
Magnar Husby
20. desember 2008 - 11:10
Og hva med de arbeidsløse?
Ernst Skage
20. desember 2008 - 11:25
HVOR ER DU MAGNAR.......
Espen Hæhre
20. desember 2008 - 13:36
Hjelpepakkene er sosialistisk manipulasjon
Nytenkningen som kunne gjort bedriften lønnsom, kreativ og uavhengig blir undergravd, og snylterne kan regjere samtidig som de lar kritikken regne ned over bedriftene de har lagt under seg. Dermed skapes svakere bedrifter under statlig beskyttelse og overvåkning som igjen er enklere å kontrollere. Dette er en økonomisk løsningsmodell som skaper midlertidig "stabilitet", men ikke fremdrift. Dette er kun en pacemaker, og ikke nytt liv.
Dag Remen
20. desember 2008 - 15:27
Nytenkning
Espen Hæhre
21. desember 2008 - 11:49
Enig
Et annet internasjonalt språk er musikken, kanskje vi burde ha flere musikere i topplederstillinger. Eller kanskje vi rett og slett burde ha færre topplederstillinger?
Økonomi er en eksakt og forståelig måte å kommunisere en bedrifts kjerneverdier på. Desverre er det slik at det skapende element, fantasien.. og rett og slett alle nye ideer umulig kan vurderes økonomisk. Å legge frem nye produkter for en økonom er derfor ofte en frustrerende prosess.
Det er jo som regel umulig å dokumentere noe som helst om fremtiden, hvis vi ikke forsøker å gjenskape en suksess fra fortiden. Det er mulig å dokumentere at slikt er mulig, men beklageligvis er det mindre mulig nå i og med at det allerede er gjort. Da det ikke var gjort men lot seg gjøre var det imidlertid umulig å dokumentere at det ville la seg gjøre. Hvis du skjønner hva jeg mener. :)
Ernst Skage
20. desember 2008 - 11:17
HELT RIKTIG HEIDI...............................
Bare vent så får dere en på kjeften, HVA DA?????? Jeg er ingen storøkonom, men jeg har drevet nok av bedrifter og er gammel nok til å forstå dette tulle som ekspertene maser om... SLUTT folkens mens tiden er god,,,,,,,LA DEI GÅ KONKURS......bedre oppskrift finnes ikke.....GOD JUL.....
Ivan Tubez
20. desember 2008 - 11:33
Det er fornuftig å få vekk biler som forurenser
Arne Solvang
20. desember 2008 - 12:27
Amerikansk bil industri har store problemer
Min mening er ihvertfall at jeg virkelig håper at de amerikanske myndigheter strekker seg meget langt i å opprettholde den amerikanske bil industri. Vi er mange tusener her i dette langstrakte land som gjerne vil ha tilbudet om å anskaffe oss disse såkalte "bensin drikkende dollarglis" Tenk på alle arbeidsplassene som berges..... Det med teorien vedr ozon laget og miljøet & forurensing > må tas med en klype salt....snakk om storm i vannglass....at ett antall forskere skal pådytte sin overbevisning til hele verden.
Ett større og større antall forskere i kjente miljøer tviler mer og mer på teorien om forurensingen er til de grader skapt av mennesker. Det er naturlige svingninger med tidsintervaller som her gir utslag.
Det at de koster noen tusener mer i avgifter pga CO2 og eller stort motorvolum gjør ikke noe....for oss som vil ha disse bilene...
Lyden av V8 og crusing langs landeveien for ikke å snakke om livsforsikringen det er i å eie, kjøre en slik bil kan ikke sammenlignes med en fortaus racer fra ett riskoker land.....
KJØP EN AMERIKANER !
Tore Laugen vestnes
20. desember 2008 - 13:06
Enig med Arne Solvang
Det som er litt rart er at drivstoffforbruket på mine Chevroleter ikke er høyere en f.eks en Toyota Rav4,landcruiser eller en Pajero.
Å eie en Volvo x90 er akseptert blant flertallet av befolkningen,men ikke en Amerikaner.
Merkelig.
Det er også rart å se hvor populær jeg er med mine biler om en riskoker har kjørt seg fast eller noen trenger større lasterom...
Det skal bli morsomt å se det amerikanske forsvaret kjører rundt i en Kia eller en Rexton(Kinabil)
Nei, KJØP 2 AMERIKANERE!
John Hoel
20. desember 2008 - 13:08
amerikansk bilindustri
Men dette er prinsippene, realiteter er en helt annen ting.
Hvem tror Nordby Lunde blir de som får størst problemer om den amerikanske stat ikke vil hjelpe disse kriserammede bilgigantene, tror hun det først og fremst blir lederne som blir rammet ?
Om så, så tar hun fullstendig feil, det er den vanlige borger som jobber direkte hos disse bilgigantene eller hos underleverandører, folk som trenger pengene for å klare sine forpliktelser i hverdagen, folk som knapt har sittet i et jetfly, men som hver måned er avhengige av sin lønn for at familien skal klare seg videre fremover.
Tenk over hvor store ringvirkninger det vil skape etterhvert som underleverandører og distributører rundt om i verden begynner å gå konkurs, neste steg da blir alle som tidligere har jobbet hos disse begynner å gå personlig konkurs og mister sine hjem.
Da kommer hele den industrialiserte verden til å gå inn i en mye dypere resesjon en man har sett på veldig lenge, man må nok helt tilbake til 30 tallet for å finne en lignende situasjon om dette skulle bli utfallet.
Derfor vil jeg gjerne takke hele det amerikanske folk av hele mitt hjerte om de bruker sine skattepenger og går inn og redder den amerikanske bilindustrien,for det kommer alle oss i den industrialiserte verden til gode.
PÅ FORHÅND TAKK TIL AMERIKANERNE.
Irene Løkke
20. desember 2008 - 13:38
??
Stroybengods
20. desember 2008 - 13:58
Jeg vet ikke!
Hvordan er det å bli arbeidsledig i Amerika, i forhold til å bli arbeidsledig i Norge?
I Norge har vi rettigheter. Hvordan er det "over there"?
Arbeidsledige skaper ingen verdier, de bare suger (snylter).
Dette er en situasjon vi for alt i verden må unngå. Myndighetene må gjøre alt de kan for å unngå konkurser, og de må holde samfunnshjulene i gang for enhver pris. Kriseløsninger ut i februar?
Hva er det mr.Stoltenberg tenker på? I februar har samfunnet allerede satt bremsene på.
Gi gass nå, og unngå kriser fra februar og utover.
Dag Remen
20. desember 2008 - 15:35
Til Arne
Hallgeir Olden
20. desember 2008 - 15:34
Hei Tore Laugen Vestnes
forrige generasjon diesel,bilen din er dobbelt så tung,jeg vet hva disse bilene bruker av egen erfaring.
De er morsomme å kjøre når alt er i orden,men de er noen store, tunge og uøkonomiske monstre.
Jeg må bare si at jeg også var hekta på SUV, men har heldigvis vokst fra det etterhvert.Jeg er glad
for at det også fins normale amerikanske biler med kjøreegenskaper og normalt forbruk.De skjeldne gangene jeg trenger stort lasterom bruker jeg bare henger eller leier en bil.Du må ikke kjøre rundt med
2,5 tonn jern hele året bare for å ha nytte av det en promille av tida.
Har vært i USA mange ganger,og sett at først de siste tre årene har amerikanerne begynt å skjønne at
de må tenke litt mer fornuftig når det gjelder bil og forbruk.For 6-7 år tilbake kostet bensinen der under $2
pr. gallon.Det var ca. 2,50-3 kr. literen. Derfor kjøpte over 50% av amerikanerne SUV'er og pick-up'er
med bensin-åtter og 2,5 tonn vekt.Det ble en trend,og vi ser den også i Norge.
Dette er nå på kraftig retur,og normale personbiler er på vei tilbake.Men Tore,det er helt greit at du er hekta på dine favorittbiler og trives med det, men at du på død og liv må legitimisere det med å rakke ned på andre biler blir litt dumt.Jeg abonnerer på et amerikans blad som heter Consumers Report,
det har en totaloversikt over alle standardbiler på det amerikanske markedet.Jeg skal ikke ta fram noe fra det bladet, men jeg kan si at hvis jeg gjorde, ville mange av dine illusjoner og påstander bli knust.
Kristian Lyse
20. desember 2008 - 19:48
Man behøver ikke gå 6-7
og flere bensinstasjoner hadde priser på 1.99. Synes forøvrig at det er svært egoistisk å forbrenne store mengder fossilt brenstoff som fritidsyssel. CO2 mengden i atmosfæren har økt drastisk de siste 30 årene og CO2 varmer opp atmosfæren. (Bevis: mindre is i arktis, -sterk nedsmelting av Grønlandsisen og mindre snø i lavere områder f.eks i Oslo området). Produksjon av store biler bruker også svært mye energi.
Når det gjelder ansatte i bilindustrien bør disse få støtte/lønn til omskolering/etablering av produksjon av f.eks solscellepaneler/ vindmøller, små bensingjerrige biler/T-banevogner Jernbanevogner
Busser etc. Forutsetter her at offentlige myndigheter øker sine innkjøp slik at man unngår unødvendge konkurransevridninger.
Gunnar Pettersen
20. desember 2008 - 16:48
Amrikansk bilindustri.
kjørt produksjonen i grøfta. Nei dette blir det rene tullball. For å bruke filosofens ord. Til galgen med svina.
Heidi Nordby Lunde
20. desember 2008 - 19:42
Gammel industri bør ikke fortrenge ny
Nå skal det sies at Bush-administrasjonens pakke, inkludert krav til industrien, er langt bedre (mindre skadelig) enn den som ble foreslått av Demokratene i Kongressen i forrige uke og nedstemt.
Det er ingen som ønsker flere hundretusen arbeidsledige i USA, men de fleste av disse vil få nye jobber i mer lønnsomme bedrifter som trenger arbeidskraften deres. Vi har sett det her i Norge, blant annet i Grenlandsområdet - der hjørnesteinsbedrifter gikk dukken og alle trodde området ville dø. Industriarbeidsplassene ble erstattet med nye, innovative, livskraftige arbeidsplasser som lever i beste velgående. Disse hadde ikke eksistert om arbeidskraften hadde blitt hengt opp i statssubsidierte ulønnsom industri.
Eller i Nydalen her i Oslo, hvor til og med Høyre-byrådet i sin tid seriøst vurderte å gi penger til spikerverket for å redde 2000 arbeidsplasser. I dag har over 20 000 mennesker sitt daglige virke i området.
Med vennlig hilsen
Heidi - ABC Nyheter
Magnar Husby
22. desember 2008 - 12:27
Svar til Heidi Nordby Lunde
Ola Nordtug
20. desember 2008 - 21:34
Utvikling ?
Helge Samuelsen
20. desember 2008 - 21:49
Usunne bedrifter
Dette er en krise som først og fremst er skapt av at bilfabrikantene i USA i MANGE år har hatt særfordeler og blitt skjermet fra virkelighetens verden. Da kommer ikke omstillingene, og en fremelsker status quo. Forholdet mellom bilfabrikantene og det politiske system har vært et kompisvelde som en bør skamme seg over. I tillegg kan det sies at å ha ledere som er så opptatt av eget ego og penger er en katastrofe for ethvert selskap, og garanterer ikke-evolusjon. Dette kan ikke rettes opp i med all verdens penger.
Disse pengene vil uansett stjele ressurser fra foretak som virkelig har livets rett og garantere en sterkere krise på sikt.
At mennesker blir arbeidsledige er selvsagt synd. At enkelte tar frem "snylter"-begrepet så snart er imidlertid også synd. Her må man ha gangsyn. Det er vel ingen i den amerikanske bilinsustrien som ønsker å bli arbeidsledige. Krisepakken kunne med fordel heller ha blitt brukt til å sikre disse menneskenes økonomi i en overgangsperiode inntil de får nytt arbeid i bedrifter som har livets rett. DET er både smart og gir gevinst på sikt.
Både banker og bedrifter som ikke har livets rett bør gå konkurs. Innskudd og arbeidsledighetstrygd bør favoriseres fremfor kunstig åndedrett for slike bedrifter. Det er den beste løsning. Og det vil også sikre at bedrifter i fremtiden ikke tror de kan gjøre som de vil og stjele skattebetalernes penger når det går galt. Da får man incitament for nyskapning og solide investeringer istedet for å pleie forhold i gutteklubben grei og den korrupsjon som dette medfører. Sannsynligvis får man også bukt med den surrealistiske dansen om gullkalven og høyrisiko pengeplasseringer som gir enkelte millionbonuser men skaper null - nada - ingenting av verdier. Det må anses som et alvorlig problem at systemet ikke lenger favoriserer soliditet, men snarere utsvevende finansielle akrobatøvelser med kortsiktig gevinst som eneste mål.
Hjelpepakker bør kun dreie seg om generell skattelette for å bedre forholdene for alle, slik at nyskapning og nyinvesteringer stimuleres. Hjelpepakker slik en ser her burde være kriminellt.
20. desember 2008 - 21:49
Ikke enig
Grunnen til at jeg er uenig er pga. at da vil USA/Europa miste mye av sin teknologiske ledelse og servere alt på et fat til kineserne, det er hva som vil skje, all bilprodusjon vil bli konsentrert i Asia, og fortrinnsvis i Kina - SørKorea - Japan, og et annet land som heller ikke vil prøve å bry seg hverken med arbeiderrettigheter og miljø, nemlig India.
Så støtt opp om både Chrysler, GM, Ford, SAAB og Volvo, la oss beholde fabrikkene i USA og Europa, men sett knallharde krav og fjern den gamle eliten og få inn nye folk.
Helge Samuelsen
20. desember 2008 - 22:26
Teknologi?
Nylig ble det iverksatt tiltak fra bilfabrikantenes side for å påtvinge forhandlerne å selge mer SUV - enda folk ikke lenger vil ha det. Hvor kan levedyktigheten være i slike selskap som faktisk ikke evner å se virkeligheten i øynene?
Håvard Solberg
22. desember 2008 - 10:50
Se på Think
Det samme er det i Amerika og Sverige.De lager noe ikke folk vil ha.Det lønner seg aldri å bære havre til en død hest.Leste et sted at bilfabrikker i Usa som laget japanske biler gikk med overskudd.Så de gamle smiene må nok saneres før nye kan komme.