Debattér islams forhold til andre minoriteter her
Mohyeldeen Mohammad, som holdt hovedappellen under den muslimske demonstrasjonen mot Dagbladet i Oslo fredag, forsvarer drap på homofile i Klassekampen.
– Etter det jeg kjenner til var den personen homofil, og det er den straffen han da fortjener. Det er det standpunktet enhver muslim er påtvunget gjennom sin religion, sier 24-åringen fra Larvik.
Flere reagerer skarpt på uttalelsene, deriblant Høyres Torbjørn Røe Isaksen.
- Når han sier at homofile fortjener å bli steinet, har jeg ikke noe annet ord enn kvalmende å beskrive det med. Det er en ekstremt provoserende påstand. Jeg må si at det opprører meg veldig, sier stortingsrepresentanten til ABC Nyheter.
- Er det greit å se på at slike meninger blir forfektet, eller hva må man gjøre?
- Det man må gjøre er å protestere, og en måte å gjøre det på er å si ifra at det er uakseptabelt. Det er ikke en kritikk mot alle som demonstrerer mot Dagbladet-karikaturen, for det har de full rett til, sier Røe Isaksen.
Takker Mohammad
Røe Isaksens partifelle Jon Ole Whist, talsmann for Høyres homonettverk Åpne Høyre, takker i et leserinnlegg hos ABC Nyheter Mohammad for å ikke legge fingrene i mellom for sitt syn på homofile:
«Selv om Mohammads ytringer kan virke skremmende på majoriteten i Norge, og helt klart er sårende for Norges homofile minoritet, er det bra at de nå er oppe i dagen. Jeg vil takke Mohammad for at han ikke legger to fingre i mellom og redegjør for sitt syn. Etter mitt syn er dette godt over grensen for ekstremisme.
At Mohammad kaller seg muslim og fremmer disse ytringene, betyr ikke at han taler på vegne av alle muslimer. Det gir imidlertid norske ”moderate” muslimer en gylden anledning til å posisjonere seg et sted mellom de ekstremistiske utsagnene på begge sider i debatten, Mohammad og FrP.»
Ta debatten
ABC Nyheter samler alle kommentarer til debatten under denne artikkelen og modererer debatten aktivt. Vi oppfordrer som vanlig til å kritisere, rose, utvikle og tilføre ny kunnskap om temaet som diskuteres. Saklige og velformulerte innlegg blir satt pris på (av både artikkelforfatter og leserne) og kan bli sitert av redaksjonen.
ABC Nyheter fjerner innlegg som ikke har noe med saken å gjøre, sjikane eller dårlig formulerte kommentarer som ikke tilfører debatten noe nytt. ABC Nyheter aksepterer ikke nedsettende kommentarer om kjønn, rase, religion eller seksuell legning. Kommentarer som er i strid med dette, gjeldende lovgivning og alminnelige skikk og bruk på nettet vil bli slettet, og brukeren vil kunne bli utestengt.
Meld heller upassende kommentarer til moderator enn å svare med samme mynt. Vi oppfordrer til å bidra i debatten for å heve nivået og sakligheten.

Pengesedler varmer fattige ungarere
Lesernes kommentarer
Stein Roksvaag
16. februar 2010 - 12:32
Blasfemi
Noen som forstår det?
18. februar 2010 - 14:52
Navn
Jeg undrer meg også over det.
Torgeir Mathiesen
19. februar 2010 - 9:20
Både Jesus og Mohammad /
Roy Belseth
13. september 2011 - 11:48
Korrekt.
Og, navnet skjemmer ingen, heter det jo!
Henning Eide
16. februar 2010 - 12:43
Kan vi forvente en demonstrasjon etter dette? Tror ikke det...
Oddgeir Andersen
16. februar 2010 - 13:01
Takk for ærligheten!
Øistein Darup
17. februar 2010 - 14:16
Takk for ærligheten!
Helge Bråthen
17. februar 2010 - 19:28
Utvise statsborgere?
Hans Fosshagen
19. februar 2010 - 10:04
Vedr. utviselse..
Da må man jo bare oppføres seg i henhold til gjeldende regler for stedet man er statsborger da, noe annet vil jo væreillojalt ovenfor landet du bor i..
Da har i hvertfall ikke sharia og fritolking av Muhameds tekster og meninger noe i denne debatten å gjøre. hvoedan han lever innenfor husets fire vegger er jo hans sak men fri oss andre fra dette vrøvlet. Vis respekt og få respekt, det lever jeg selv etter og det går veldig greit.. Takk.
18. februar 2010 - 15:21
Gal?
Torgeir Mathiesen
19. februar 2010 - 9:23
Gal?
Jørg-Kåre Bjørsvik
24. februar 2010 - 20:15
Gal ?
Men det er nok en defekt i hjernen som gjør at man tror på noe som aldri er sett, eller noensinne bevist.
Roy Belseth
13. september 2011 - 12:19
Ja, hehe!
Det skulle tilsi at bare 6-7% av jordas befolkning er normale.
Idunn c Andersen
11. september 2011 - 18:21
Takk for ærligheten !
Gudmund Havardsgard
16. februar 2010 - 13:19
Det var dette vi ikke trengte
For reflekterende etniske nordmenn er det Mohammad uttrykker, meget skuffende, for å si det mildt. Og en tenker på hva slags miljø han har vokst opp i. Om harn eventuelt er representativ for dette miljøet osv. Det kommer ikke fram i Klassekampens artikkel.
Muslimer i Norge, f.eks. Tanja Hassan, har karakterisert Mohammads ideer som galskap, og sier han over hodet ikke er representativ for norske muslimers tankegang. Meget godt å høre! Jeg håper hun ikke blir en enslig svale blant muslimene i å uttrykke sin avsky. Vi etniske nordmenn trenger muslimer som sier fra om muslimers oppfatning av Mohammads oppfatninger.
I Norge (og mange andre steder i Vesten, tror jeg) har vi et ordtak som sier: "Den som tier, samtykker!". Muslimer, har dere et liknende ordtak?
Og om Sharia-lover og statsstyre MÅ til og med Mohammad ha vanskeligheter med det som nå skjer i Iran. Menneskeverdet trampes rett ned av et styre som i navnet gjemmer seg bak islam og Koranen. Virkeligheten er at de i islams navn viser sitt folk ingen kjærlighet. Kun vilkårlig vold - og død - er svaret deres når folk ber dem også trekke inn andre enn sine egne oppfatninger av det å styre et land.
Muslimer, I Vesten ser vi på den regjerende allatollah og hans lakeier som rene voldsmennesker. Er det slik et land skal styres etter Sharia-lovene? Og er dette Mohammads idealverden på jord ifølge Islam?
Hvorfor Mohammad fikk holde hovedappell i demonstrasjonen mot Dagbladets Muhammed-karrikatur, må muslimene bak arrangementet tenke meget alvorlig gjennom nå etter at Mohammad har uttalt seg som han har gjort.
Walter Langøen
17. februar 2010 - 13:23
Re: Det var....
De har klart det kunststykke å få nordmenn til å være ytterst forsiktig med å si noe som kan oppfattes rasistisk eller være diskriminerende overfor islam. Vi skal altså være forsiktige, mens radikale muslimske fanatikere kan lire av seg hva de vil. De er jo beskyttet av loven.
Hele denne radikale islamismen som sprer seg som en farsott i vestlige land, er Slaget om Europa, der det endelige mål er det islamske kalifatet " Europistan" innen 2050. Hvis vi ikke tar et skikkelig oppgjør med radikal islam og slutter med å beskytte den, går vi rett inn i undertrykkelsen. Takket være sløve politikere uten ryggrad som er overbevist om at de kan prate seg ut av problemene.
Heldigvis finns det muslimer som som synger ut mot radikal islam og mot de meget tolerante politiske inkjevettaene. Som blir gjenvalgt gang på gang. Vi lærer aldri.
Jorunn Indrefjord
16. februar 2010 - 14:04
Islamister i Norge
Hvis ytterliggående muslimer er så misfornøyde med våre holdninger, går det helt fint å forlate landet. Tror ikke de blir savnet av noen. Denne type oppførsel passer ikke inn i vårt samfunn.
Terje Kristiansen
17. februar 2010 - 12:14
Islamister i Norge
Jeg skal gi henne to gode grunner for det;
1.)De ønsker å få del i de goder for sine innbyggere som vårt samfunn gjennom årtider har bygget opp og som det ikke finnes tilsvarende av i den muslimske del av verden.Det strides vel litt om hvor livets vugge lå, men det er vel ikke tvil om at i historisk tid så var de områdene som muslimene befolker de mest utviklede og de som lå fremst i velstand. At de har mistet denne posisjonen og i dag ligger helt i bakleksa må ha en årsak. Jeg vil påstå at deres religion og tolknig/praksis av denne er hovedårsak til det forfallet som har forekommet.
2.) Ett av de viktigste punkter i koranen er at muslimene skal dra ut og ta over verdensherredømmet. Derfor må vi anta at en vektig grunn for at ekstreme muslimer som ikke ønsker vårt levesett (utenom vår rikdom) trosser de plager et liv i dette landet påfører dem med kun dette for øyet: "En dag er det vi som har herredømmet. Da vil jeg bli sett på som en hellig mann som brakte heder over min familie, mitt land og min religion."
Derfor: Vi må vokte oss og ta grep før det er for sent!!!!!!!!
Vi kjenner alle det som er avslørt om overvåking av kommunister etc. på 50 og 60-tallet. Nå må vi som vil forsvare vårt samfunn igjen ta disse virkemidlene i bruk mot vår nye samfunnstrussel. Og vi må starte før det er for sent!!!!!!!!!
Fredrik Sandvik
17. februar 2010 - 14:11
innlegg
Egil Strøm-Olsen
18. februar 2010 - 14:53
Støtter også dette innlegget,
Håkon Albert Olaussen
18. februar 2010 - 16:22
Flytte?
Tove Johansen
18. februar 2010 - 18:55
Islamister i Norge
Odd Steinar Danielsen
16. februar 2010 - 14:00
Muslimer har rett til å drepe homoer!
Tom Wulff
16. februar 2010 - 14:27
Ja,
Sivert Almvik
17. februar 2010 - 15:32
Nå tuller du Tom...
Runi Johansen
16. februar 2010 - 14:31
Homofili og muslimer!
16. februar 2010 - 14:38
Sakset fra et annet
"Kunne tenkt meg en ansvarlig statsminister eller annen toppolitiker som sier klart ifra som den australske statsministeren Kevin Rudd gjorde: 'IMMIGRANTS, NOT AUSTRALIANS, MUST ADAPT. Take It Or Leave It.
I am tired of this nation worrying about whether we are offending some individual or their culture. Since the terrorist attacks on Bali , we have experienced a surge in patriotism by the majority of Australians. ' 'This culture has been developed over two centuries of struggles, trials and victories by millions of men and women who have sought freedom' 'We speak mainly ENGLISH, not Spanish, Lebanese, Arabic, Chinese, Japanese, Russian, or any other language.
Les NORSK istedet for English. Skulle gjerne hatt med alt...men sånn ble det nå... til ettertanke for noen og enhver?
Lisbeth Pedersen
16. februar 2010 - 15:44
Jeg lagret fordi det er så enestående flott! så her er hele
Kunne tenkt meg en ansvarlig statsminister eller annen toppolitiker som sier klart ifra som den australske statsministeren Kevin Rudd gjorde:
'IMMIGRANTS, NOT AUSTRALIANS, MUST ADAPT. Take It Or Leave It. I am tired of this nation worrying about whether we are offending some individual or their culture. Since the terrorist attacks on Bali , we have experienced a surge in patriotism by the majority of Australians. '
'This culture has been developed over two centuries of struggles, trials and victories by millions of men and women who have sought freedom'
'We speak mainly ENGLISH, not Spanish, Lebanese, Arabic, Chinese, Japanese, Russian, or any other language. Therefore, if you wish to become part of our society . Learn the language!'
'Most Australians believe in God. This is not some Christian, right wing, political push, but a fact, because Christian men and women, on Christian principles, founded this nation, and this is clearly documented. It is certainly appropriate to display it on the walls of our schools. If God offends you, then I suggest you consider another part of the world as your new home, because God is part of our culture.'
'We will accept your beliefs, and will not question why. All we ask is that you accept ours, and live in harmony and peaceful enjoyment with us.'
'This is OUR COUNTRY, OUR LAND, and OUR LIFESTYLE, and we will allow you every opportunity to enjoy all this. But once you are done complaining, whining, and griping about Our Flag, Our Pledge, Our Christian beliefs, or Our Way of Life, I highly encourage you take advantage of one other great Australian freedom, 'THE RIGHT TO LEAVE'.'
'If you aren't happy here then LEAVE. We didn't force you to come here. You asked to be here. So accept the country YOU accepted.'
Paal Schøyen
17. februar 2010 - 8:40
Merkelig utsagn fra en "australier"
Pål Vedeld Djupvik
17. februar 2010 - 9:48
"mainly english"