Våre asylsøkere
Går vi mot italienske tilstander i Norge?
I Italia finnes der i dag ca. en million papirløse innvandrere.
Det er nå opprettet leirer eller «sentre for identifisering og utsending». Mennesker som ikke har gjort annet galt enn at de på desperat leting etter trygghet for seg og sin familie opplever å bli behandlet som dyr.
Journalist Per Kr. Aale i Aftenposten har 3.10.09 skrevet en viktig artikkel om det som foregår nå Berlusconi til krig mot papirløse innvandrere. Jeg håper mange blir oppmerksomme på denne saken og at den belyses av våre politikere som nå selv ivrer for internering av våre papirløse. Jeg frykter at det som nå skjer.
Vi liker gjerne å tro at de som kommer hit er kriminelle. Først og fremst så er de aller fleste i en umulig situasjon. Ingen ønsker å være kriminelle. Det blir man når man presses mot veggen.
Norge har god råd. Og her er rikelig med plass. Uansett hva som blir en asylsøkers skjebne så må vedkommende mens han oppholder seg i Norge behandles med verdighet. Italia styres av en halvkriminell statsleder. Vi behøver ikke etterlikne denne mannens modeller. Vi trenger dem ikke.

Høytlesning gir skoleflinke barn
Grekere retter sinnet mot EU
Lesernes kommentarer
Fred Holt
12. oktober 2009 - 14:42
Menneskerettighetene trues
Det er selvsagt et problem for myndighetene, også i Norge, når man mottar asylsøkere som ikke bringer noen identitetspapirer med seg. Noen asylsøkere kan imidlertid ha en god grunn for det. Hvis hun eller han frykter forfølgelse av grunner som nevnt i flyktningkonvensjonens artikkel 1 A, så har vedkommende krav på beskyttelse.
Det er særdeles viktig at vi verner om reelle politiske flyktningers rettssikkerhet. Vi vet at det i verden i dag finnes et meget stort antall slike.
Av hensyn til alle de som har en velgrunnet frykt for forfølgelse, er det samtidig viktig å unngå misbruk av asylinstituttet. Den italienske måten å søke å unngå dette på, synes imidlertid svært lite human og i strid med de universelle menneskerettighetene.
Ingar Nilsen
12. oktober 2009 - 14:48
og så levde de lykkelig.........
Tenk om hele verden kunne leve i fred og harmoni og dele alle goder. Fint, hva?
Joda, vi har plass nok vi. Hele Hardangervidda og hele finnmarksvidda - men hvem vil bo der?
Oslo begynner å bli fylt opp i ghettoer, de andre norske byene likeså. Vi har ikke råd til å fø så mange ikke-produktive mennesker over lang tid.
Disse menneskene har også rettigheter med hensyn til utdannelse, bosted, mat og klær.
Noe som vi allerede nå vet er uten interesse for mange.
Mange av de papirløse mangler ikke papirere for at de er papirløse i utgangspunktet, men for at de skal være vanskelig å identifisere og dermed høste de godene som kan høstes i kortere, men helst lengre tid.
Joda, det høres fint ut å si at de søker trygghet for seg og sin familie. Joda, de gjør det. Å komme til Norge er som å vinne i lotto. Er det da rettferdig at vi skal la ALLE som kommer hit vinne i lotto i forhold til de som er tilbake?
Vi kan ikke redde eller hjelpe hele verden ved å importere lottovinnere. Men - vi kan legge forholdene til rette for mange til å skaffe seg en egen fremtid i hjemlandet. Men interessen for å kunne etablere en jobb i hjemlandet er ikke like påtagelig for alle som kommer hit. Her slipper man å jobbe, får leilighet, mat, klær, hvitevarer, TV samt andre forbruksartikler de måtte trenge for ikke å føle seg tilsidesatt i det rike Norge.
Kutt ut det romantiske pratet om menneskeverd og muligheter. Menneskeverd er å jobbe for å fø sin egen familie. La oss skape menneskeverd for disse menneskene der de kommer fra.
12. oktober 2009 - 15:37
Ja, det ville vært hyggelig
Samtidig går der mange i mottakene som ikke får arbeide, og mange som underbetales i den grad de får lov til å hjelpe til . Når asylmottak skal ha klippet gresset spør de ikke om hjelp hos beboerne, men oftest
hos et nærliggende gartnerfirma. Norske arbeidsplasser må ikke trues, må vite.
Hvilke andre norske byer er det som er iferd med å få ghettopreg? Jeg vil gjerne vite
Jeg tror absolutt ikke det er som å vinne i lotto å komme til Norge. De fleste asylsøkere har vært igjennom mange lidelser og har ofret mye før de kom hit. De fleste ville også foretrukket å dra videre til USA eller Canada som har en helt annen holdning til nye borgere. Norge oppleves ikke nødvendigvis som vennligsinnet.
De færreste mennesker ønsker å "få alt op i hendene". Det oppleves som nedverdigende. Og det var det jeg ville si med mitt innlegg. De som kommer hit må behandles med verdighet, også de som av en eller annen grunn returneres.
Ingar Nilsen
13. oktober 2009 - 20:12
Unnskyld at jeg spør, hr. Larsen....
Lenge siden du så dagsrevyen? - Eller nyheter i det hele tatt?
Eller leser du bare Klassekampen?
Bjørn Sæbø
12. oktober 2009 - 18:08
Verdighet?!
Desse femmede religioner av bloddrap og tortur, og undertrykkelse av kvinner i sine egne samfunn- de slår seg på brystet og gotter seg over å leve i denne rettsløse fornøyelsesparken Norge. For det er jo fint for de, med fri rettshjelp og minimale, om i heiltatt noko straff.
Så var det skrevet noko om "krav" på beskyttelse...eller?....kven gjelder det?!
Terje Edmund Mathiassen
15. oktober 2009 - 10:04
Ditto. . .
For min egen del gir jeg min tilslutning til dette presise og enkle innlegget, kort og konsist, selv om jeg ikke mener Norge ikke skal være med å ta ansvar for verdenssituasjonen også!
Men det går en grense mellom det å bli tatt bakfra frivillig, og det ikke å ønske det!
12. oktober 2009 - 18:34
Gode kristne verdier
Bjørn H. Bråthen
13. oktober 2009 - 10:19
Kjenner ikke ???
Jeg kjenner heller ikke disse pikene, men jeg har stor medfølelse med dem, mange vil kanskje slite med ettervirkninger resten av livet. Er det slik vi vil ha det, etter min mening NEI.
13. oktober 2009 - 11:47
Kriminalitet
før forbrytelsen skjedde? Hva slags forhold levde de under?Hvor lenge hadde de ventet på svar på UDI?
Var dette mennesker som søkte opphold i Norge? eller var de her av andre årsaker+
Bjørn H. Bråthen
13. oktober 2009 - 12:27
Utrolig ????
Forøvrig bør du komme deg tilbake til virkeligheten. Se på kriminalstatistikken : innvandrere/asylsøkere er klart overrepresentert i alvorlig kriminalitet som drap, overfall/ran, knivstikking o.l. Narkosalg - i løpet av kort tid arresterte Oslopolitiet nær 200 hundre narkoselgere - 80 % var asylsøkere.
I en artikkel i Oppland Arbeiderblad for 14 dager siden opplyses det at 70 % av de innsatte i Gjøvik Fengsel var av utenlandsk opprinnelse.
I den siste statistikken fra SSB går det frem at av våre innvandrere så lever ca. 50 % av lønnet arbeid, for ikke vestlige innvandrere var det bare ca. 42 % som levde av lønnet arbeid. Resten lever av trygd. Nå begynner norges trygdeutbetalinger å "ta av" passerer 309 milliarder kr. neste år. Hva om 10 år, hvis vi skal fortsette å ta imot 15-20 000 mesteparten identitetsløse asylsøkere og nær 50 % går rett over på trygd.
13. oktober 2009 - 13:15
om å mishandle vår neste
Bjørn H. Bråthen
14. oktober 2009 - 10:08
Antallet som kommer.
Det er i disse dager litt underlig å se den rød/grønne regjeringen bruker 148,5 milliarder kr. fra oljefondet til å drifte Norge. 44 milliarder mer enn opprinnelig planlagt. De rød/grønne bruker langt mere enn det f.eks. FRP antydet å bruke før valget, og FRP ble hudflettet for sin økonomiske uansvarlighet før valget. Nå når de rød/grønne bruker langt mere, da er det nødvendig og fullt ut " forsvarlig" eller er det ikke det ??
Litt av svaret på hva som ligger noen år frem i tid vil vi få i 2011 da Brochmann-utvalget skal legge frem sin rapport. Dette utvalget nedsatte den rød/grønne regjeringen i mai 2009 og med følgende mandat: Utvalget skal gjennomgå trygdeordninger for å se om det er sider ved innvandringspolitikken som krever endring av velferdsmodellen."
Når 42 % av våre innvandrere arbeider/ er i lønnet arbeid ( tall fra SSB) så er det spørsmål om ikke lilleputtstaten Norge må endre sin politikk vesentlig.
O Korsnes
14. oktober 2009 - 16:52
Øst europere
Så det er ikke bare asylsøkere og muslimer som du helst ser får skylden for all vold og kriminalitet her på berget,men selvfølgelig vet jeg også at asøkere også er innblandet i de samme tingene,men de er alså ikke alene,folk med samme religion som oss er der også
Bjørn H. Bråthen
14. oktober 2009 - 18:13
Norge = fristed for kriminelle.
Jeg har i mine innlegg i denne saken ikke nevnt muslimer ???? Det er faktisk du som drar frem dette begrepet. Jeg har brukt ord som asylsøker og innvandrere.
Angående voldtekter har jeg vist til Oslopolitiet opplysninger angående at de 3 siste år var samtlige 41 brutale etterforskede overfallsvoldtekter begått av IKKE VESTLIGE innvandrere. Hvilken religion disse mennene tilhører vet jeg ikke, muligens er det muslimer slik du antyder ???
O Korsnes
15. oktober 2009 - 10:50
Jada
Så vi er nok enige begge to om hvertfall en ting,den store innvandringen som er nå må reduseres kraftig,minst 50-60% reduksjon,og alle som kommer hertil uten papir må returneres til landet de reiste fra,uten at de trenger oppholde seg her unødvendig tid
Ingar Nilsen
13. oktober 2009 - 20:13
Hr Larsen:
Bjørn Sæbø
13. oktober 2009 - 12:30
opps
Eg skal forklare raskt.
Eg tar til meg den elendigheten som kulturell blanding medfører. Kanskje fordi eg har mange barn som skal måtte vokse opp i usikkerheten som råder i mørke gater.
Har du blitt villedet til å faktisk TRO at kristus kommer fra Norge? off du sliter.
At en nasjon som Norge i dag, bygger på kristne verdier er bra. Du skal være godt snever i livssynet ditt for ikkje å sette pris på de fleste verdiene som kristendom har bragt oss.
Dersom du fjerner de første 3 budene- så er de 7 gjennstående av De ti bud, så grunnleggende for menneskeheten, at enhvær som nekter å overholde nødvendig levesett for å etterkomme desse bud - burde vert låst inne for å skåne verden. Dette er leveregler som ikkje alle religioner setter pris på, og det er eit problem. Nemlig.
Dersom du ønsker noko godt for alle som frykter for sine egne liv, i andre land, alle undertrykte og forfulgte, så må du ta på deg jobben å Kristne deira verden, slik Håkon den gode, Olav Trygvasson og Olav den hellige har fått deler av æra for her i Norge.
Å ta nokre få sårede og undertrykte heim her nå, blir som pisse i buksa når du fryser.
Ang eine saken du kommenterer: Skal du ha meg til å påføre ennå større skade på mange av våre rammede Norske jenter ved å navngi de eller?
Eg kjenner jenter som har måtte søke hjelp i reell frykt for sitt liv etter å avvist en dans, for eksempel. Det er bittelittegranne slitsomt for de. Tru meg. Det er ufattelige mørketall i slike saker. Så dette er mykje større problem enn innrømmet offentlig.
13. oktober 2009 - 13:03
de ti bud
Disse påbud fra Koranen kan sammenliknes med Bibelens ti bud:
(1) Sett ingenting på linje med Gud!
(2) Gjør godt mot far og mor!
(3) Avliv ikke avkom, i frykt for fattigdom! (Vi skal sørge for dere og dem!)
(4) Unngå alt skamfullt, både i det åpne og det skjulte!
(5) Ta ikke andres liv, for Gud har gjort livet hellig, - annet enn i samsvar med retten! (Dette har Gud pålagt, så bruk deres forstand!)
(6) Rør ikke foreldreløses eiendom, med mindre det er til det beste, inntil han når voksen alder!
(7) Gi rett mål og vekt, som anstendig er! (Vi pålegger ingen mer enn han makter.)
(8) I all tale, vær rettferdig! (Også når det gjelder slektninger.)
(9) Oppfyll forpliktelsene til Gud! (Dette har Han pålagt dere, så dere skal vise ettertanke!)
(10) Dette er Min rette vei, følg den! (Ta ingen andre veier, som vil skille dere fra Ham!)
Dette har Han pålagt dere, så dere må vise gudsfrykt! (Koranen 6,151-153).
Ingar Nilsen
13. oktober 2009 - 20:16
Nei, nå.....
Berit Rasmussen
18. oktober 2009 - 11:28
(5) Ta ikke andres liv, for Gud har gjort livet hellig, - annet
jeg har ikke sett en eneste muslim som har overholdt dette budet. eller gjelder disse budene kun hva du ikke skal gjøre mot andre muslimer? i så fall er vi alle her hjemme fritt vilt
13. oktober 2009 - 9:36
Vi har mange guder.....
Det kan og skyldas at folk tek seg andre guder.
Foreksempel høyrte eg på NRK2 i går ein debatt som omhandler Frimurarar.
Der hadde dei ein slags innbilt noas ark som dei fyller med personer frå kvart yrke for så å bli velsigna av ein liksom gud til slutt.
Dette vart hevda av ein høgt opp i systemet der var ein form for sjølvutvikkling.
Så kva skal ein tru om vår verd og våre styrandes leiketrang og liflig med mennesker.
Bjørn Sæbø
13. oktober 2009 - 12:40
tilbakegang i kristendom
Og dette , før de er 16 år.
hmmmm
stop litt nå :-)
Ny agenda !!!! Ut med kristendommen ! ! !
(PS:: nå håper eg ironien her var sterk nok til å bli forstått)
13. oktober 2009 - 13:28
morsom kommentar
og gamle fordommer slik de fikk utvikle seg både innenfor kristendom ( kvinner skal tie i forsamlinger) og Islam. Dessverre så tok det lang tid også i vår kultur før kvinner og menn var likestillt - og mest sannsynlig er de fortsatt ikke det.
Norman Jenssveen
13. oktober 2009 - 13:31
Papirløse innvandrere-Italia
Fra Nils Krister Larsen`s innlegg 12-10-09.
Sitat:"Først og fremst er de aller fleste i en umulig situasjon".
Det kan meget vel være at de "papir-løse" har satt seg i en umulig situasjon,
forde de selv har destruert sine egne identifikasjons-papirer.
Det er litt i sterkeste laget å påstå ...."opplever å bli behandlet som dyr."
Italia ønsker å få en oversikt over hvor mange som oppholder seg ulovlig i landet,
samtidig se om det er begått ulovlige handlinger.
Internering i leire,eksempelvis ex-militære er på ingen måte inhumant.
Så et tips til våre hjemlige politikere(for egen regning): Internering og kontroll av folk
som oppholder seg ulovlig i landet er også PREVENTIVT når det gjelder folke-helsen!
Det kan være at noen av de som oppholder seg her ulovlig,kan være/er smitte-bærere
av dødelige og andre alvorlige sykdommer, som eventuellt overføres til den øvrige befolkning,
med de konsekvenser på det menneskelige og økonomiske plan det måtte medføre!
Dagens politikk,som jeg oppfatter den: Søknad om oppholdstillatelse avslått,utestenging av
asyl-mottaket og "sendt ut i kulden"med de konsekvenser det kan få i form av psykiske problemer
og mulige kriminelle handlinger.
Den hjemlige asyl/innvandrer-politikken eller mangel på sådan,står i en klasse for seg når det gjelder
ansvars-fraskrivelse fra vår politiske ledelse`s side!
Norman Jenssveen
Bjørn Sæbø
13. oktober 2009 - 16:16
Blir aldri enige :-)
Ikkje farlig å bli ledig eller syk for nordmenn heller da heller?
13. oktober 2009 - 19:06
ansvar for handlinger
Enten vi er nordmenn eller fra andre steder så er det alltid leit og trist og vanskelig når vi blir ledige eller mister arbeide.
Hans Thomassen
13. oktober 2009 - 17:53
En søknad er kun en søknad!
Men søkeren plikter å klargjøre sin identitet. Naturligvis han ikke alle papirer da dette for enkelte er en umulighet, men mange ødelegger sine papirer/pass/ID'er på flyenes, togenes, bussenes toaletter eller på andre måter langs ruten. Men husk også at det finnes mange som faktisk ønsker å være kriminelle,- av rene makelighetshensyn!
Den enkelte søker, og også hr Larsen, må ha i hodet at vi hele tiden snakker om asylsøkere og en søker som får avslag på sin søknad må ta konsekvensene av avslaget. Brutalt kanskje men det er alltid ubehagelig å få avslag på en søknad. Men for å gjøre opplevelsen litt mer menneskelig må behandlingstiden ned i max to måneder. Fullt mulig tror jeg.
Dessverre har ikke Norge råd til å være verdens sosialkontor og heller ikke plikt til dette. Ikke engang landene rundt den Persiske Gulf satser på å ta vare på sine muslimske likesinnede. Noe som vel hadde vært mer naturlig enn at vi som gjerne omtales som hedninger, hunder, vantro og horer stiller opp. Bedre klima også hr Larsen. Tenk på hva det vil koste å bygge gode nok boliger i fjellheimen, og hva vil ikke naturvernerne si! Arbeidsplasser og integrering er kanskje ikke så farlig? Skal vi la dem tære på Pensjonsfondet? Det rekker ikke så veldig langt, ikke engang til landets nåværende innbyggere.
13. oktober 2009 - 19:13
verdens sosialkontor
Bjørn Sæbø
13. oktober 2009 - 19:37
jo det gjør de !
Normal atferd er å stille opp for landet sitt. Og ikkje stikke med halen mellom beina og forlate lidende, kvinner og barn, i eget land.
Korsen skal vi forvente at storparten av desse folka kjem for å gjere noko nyttig i Norge, når de ikkje har ryggrad til å stille opp mot urett i eget land?
Lykkejegere.
Tore Strandberg
14. oktober 2009 - 8:01
asylsøkere!
Problemet med den store asyltilstrømming hit, det er å få til en returordning som fungerer.