Jesus Kristus, mannen fra Nasaret.
Er det ikke noe helt spesielt med navnet Jesus Kristus? Historien blir liksom aldri ferdig med dette navnet. Mange har prøvd å sverte dette navnet mest mulig. Likevel lyser det fortsatt gjennom tidene. Vi har også en tidsregning som heter før og etter Kristus. Noen har villet fjerne denne. Men dette har ikke blitt gjort, fordi alt for mange har satt seg på bakbeina. Jesus Kristus er et navn som er elsket av store skarer. Men dette navnet er også hatet av mange.
Er Jeus Kristus den levende Guds sønn, og verdens frelser?

Argentinere og briter i ordkrig om Falklandsøyene
Pengesedler varmer fattige ungarere
Lesernes kommentarer
Gabor Kovacs
1. april 2009 - 7:51
Ja,!
Eller er det noen andre kandidater som har gjort seg fortjent eller fortjener å bli det? Og i tilfelle, hvem skulle det være? ......... .........?
Lars Aanes
1. april 2009 - 8:27
Tja...
Per Askilsrud
1. april 2009 - 9:54
Jesus lever.
Du må være frelst for å forstå Biblen, du vil forstå stykkevis og du vil vokse i den kristene tro.
Derfor er bønn og Bibellesing en viktig del av kristenlivet.
Morten Mathisen
1. april 2009 - 11:49
Gud er god?
Det kunne være fristende å spørre hvilken djevel som kunne kommet med en så horribel uttalelse som i sitatet over. Svaret er at dette er hentet fra Bibelen (nærmere bestemt Salmenes bok 137:9), som i følge mange kristne inneholder Guds egne ord…
Allerede på barneskolen lærte vi – som om det var et ubestridelig faktum – at Bibelen forteller om en grenseløst god, kjærlig og tilgivende Gud, mens essensen i Guds budskap, slik det fremgår av Bibelen, kommer til uttrykk gjennom bud som: ”Du skal ikke slå i hjel”, ”Du skal gjøre mot andre, som du vil andre skal gjøre mot deg” og ”Du skal elske din neste som deg selv”.
Selv om man i mellomtiden skulle ha fått med seg at Bibelen (og spesielt det Gamle Testamentet) også inneholder en del som ikke harmonerer med dette idylliske glansbildet, så tror nok fremdeles mange at det her er snakk om ”enkelte unntak”, om ”billedlige” fremstillinger eller løsrevne sitater tatt ut av sin kontekst[1], mens helheten i overveldende grad vitner om Guds godhet og kjærlighet. Slik har flertallets mangel på kunnskap om Bibelens innhold gjort det mulig for de kristne å tilskrive den en legitimitet som den aldri burde hatt.
Det vitner om en grenseløs arroganse – og ikke så rent lite frekkhet – når alt fra demokrati og menneskerettigheter til så godt som alle felles menneskelige verdier tas til inntekt for Bibelen og kristendommen, ettersom disse verken er noen kristen oppfinnelse eller i det hele tatt forenlige med det verdisyn som kommer til uttrykk i Bibelen. Av alle tekster som noensinne er skrevet forfekter ingen godhet, kjærlighet, moral og rettferdighet med mindre troverdighet enn Bibelen!
Per Askilsrud
1. april 2009 - 14:44
Du får jo mene hva du vil
Jeg vil bare minne deg på, at det er det nye testementet som omhandler Jesus og hans virke.
Der står det: Du skal be for din verste finde, så skaper du glødene kull på hans hode.
O Korsnes
2. april 2009 - 9:52
Morten er god
Morten Mathisen
1. april 2009 - 15:49
Det står i bibelen
Det er til salgs i alle bokhandlere, på nettet, og ligger i nattbordskuffen på alle hoteller.
Du får ta det til deg. Om du tenker at det bare er i gamletestamentet at det er skrevet om ting man som såkalt "moderne kristen", eller "frelst" om du vil.Er det bare å ta frem nytestamentet.
Jeg kaller det forstokket. Og jeg er usikker på om det er forskjell på å ha gått fra forstanden, og såkalt være frelst.
Dette sier nytestamentet om "fredsfyrsten", jammen sa jeg fredsfyrste:
Det mest provoserende man får høre fra kristent hold er at bibelen inneholder et kjærlighetsbudskap, at Gud og Jesus er grenseløse i sin kjærlighet til menneskene. At Gud er direkte menneskefientlig kommer tydelig frem i Det Gamle Testamente, der denne tyrannens grusomme handlinger taler for seg. Men også Jesus er intolerant, fordømmende og uten medlidenhet for dem som ikke vil underkaste seg ham. De som ikke tror på den kristne mytologien er ikke verdt noenting, og blir dømt til evig tortur i helvete eller i sjøen som brenner med ild og svovel. Representerer dette et tolerant og rettferdig menneskesyn? Er dette et kjærlighetsbudskap?
Matt 10,34
34 Tro ikke at jeg er kommet for å bringe fred på jorden. Jeg er ikke kommet for å bringe fred, men sverd.
Mark 16,15
15 Og han sa til dem: «Gå ut i hele verden og forkynn evangeliet for alle mennesker! 16 Den som tror og blir døpt, skal bli frelst; men den som ikke tror, skal bli fordømt.
Luk 19,27
27 Men mine fiender som ikke ville ha meg til konge, skal dere føre hit og hogge ned for mine øyne.
Åp 21,08
8 Men de feige, de vantro og vanhellige, de som myrder og som driver hor, trollmenn og avgudsdyrkere og alle løgnere, deres plass skal være i sjøen som brenner med ild og svovel. Det er den annen død.»
Jeg kan ikke love at det ikke kommer mer. Jeg er like redd for kristen fundamentalisme, som islam, og jeg bekjemter begge deler like hardt.
Per Askilsrud
1. april 2009 - 17:03
Svar til Morten Martinsen.
Har aldri blitt oppfattet som fanatisk,jeg har en tro som jeg står for,men aldri prøvet å påprakket andre.
Jeg må jo respektere ditt syn, det er en menneskerett du har.
Vi kommer ikke til enighet,jeg ser derfor denne diskosjonen som avsluttet.
Gabor Kovacs
1. april 2009 - 19:29
Profeti og statement
Jeg er kommet for å sette skille.....osv. DESVÆRRE!
Husk, dette er en profeti som passer så alltfor godt på historiens gang. Og slettes ikke noe " statement ",dvs, erklæring fra Jesus.
Og slik kunne fortsette videre.
O Korsnes
2. april 2009 - 9:47
gabor
O Korsnes
2. april 2009 - 9:35
topp
Gunnar Sembsmoen
1. april 2009 - 17:40
Jesus, verdens frelser
Gud er god!!!
Jamen sa jeg smør. Jesus sier, i samme evangelium som bergprekenen: Om dere tror at jeg er kommet for å fjerne lovene og profetene, til dere sier jeg: Jeg er kommet er kommet for å oppfylle lovene og profetene.
Dette er det nye testamentet, og hvor er de profetene som han snakker om? Jo det er de i det gamle testamentet. Og der står, blant mye annen elendighet følgende. 3.dje Mosebok, Og tror dere fremdeles ikke på herren, skal I ete eders sønners kjøtt og ete eders døtres kjøtt.
Det var jo en vakker straff fra en god gud som, i motsetning til det som kreves av oss mennesker, IKKE tilgir sine fiender. Altså vi som ikke tro. Og dette er bare slutten på en rekke straffer som skal ramme de vantro. Å tvinge sine "motstandere" til å kannibalisere sine egne unger, er vel ikke akkurat oppskriften til en god gud.
Men, hjertelig velkommen inn i de gudfryktiges rekke.
MVH
Gunnar Sembsmoen
Morten Mathisen
1. april 2009 - 18:05
Den hellige bok og ernæring
Matt 26,26-28
"Mens de holdt måltid, tok Jesus et brød, takket, brøt det, gav disiplene og sa: "Ta dette og ét det! Dette er mitt legeme." Og han tok en kalk, takket, gav dem og sa: "Drikk alle av den! For dette er mitt blod, paktens blod, som utøses for mange til syndenes forlatelse."
2Kong 6,28-29
"Og kongen spurte: "Hva er det i veien med deg?" Hun svarte: "Denne kvinnen sa til meg: Kom hit med sønnen din, så spiser vi ham i dag, og i morgen kan vi spise sønnen min. Så kokte vi sønnen min og spiste ham. Den neste dagen sa jeg til henne: Kom nå med sønnen din, så spiser vi ham. Men da holdt hun gutten skjult.""
Jer 19,9
" Jeg lar dem spise kjøttet av sine egne sønner og døtre, og den ene skal spise kjøttet av den andre i den trengsel og nød som deres fiender og de som står dem etter livet, fører over dem."
Klag 4,10
"Kvinner som før var milde og kjærlige, kokte sine egne barn. Barna ble til føde for dem da mitt folk ble knust."
Hvem sa at jihad var en trussel mot rettstaten?
La oss få begge deler, så blir nok både han der oppe, og han der nede fornøyd....
Hvordan klarer såkalt "gode kristne mennesker" å finne guds "kjærlighet" i dette, og hvordan bortforklare de det?
Det skulle jeg gjerne visst.
Frida FREDRIKSEN
1. april 2009 - 20:43
Jesus Kristus.....
Jan Myhre
2. april 2009 - 8:23
La folk ha sin tro i fred
Såvidt meg bekjent klarer vi mennesker fint å gjøre elendighet selv: Hitler, Pol Pot, Lenin, Stalin, Mao, osv., osv.
"For ikke og snakke om all den grusomhet som blir gjort i Guds navn". At tullete folk misbruker religionen til å utøve egen makt, kan vel neppe Gud klandres for?
"Et våpen som er brukt mot mennesker helt frem til i dag". Det er et våpen misbrukt AV mennesker, mot andre mennesker.
Hva slags våpen er det i de 10 bud? Du skal ikke slå ihjel, f.eks. Legitimerer det krig, forfølgelser osv.?
Jeg skal ikke påberope meg å ha lest særlig i Bibelen. Og kirkegangen er minimal. Dessverre har jeg vel syndet min del også. Men av det jeg husker fra kristendomstimene på skolen kan jeg ikke erindre at de handlingene Jesus gjorde mens han gikk på jorden var særlig grusomme?
Og når det snakkes om forfølgelse - mener man da forfølgelse av kristne/religiøse? For det er jo det dere driver med.
Hva er det som trigger denne voldsomme aggresjonen deres? At folk ber til Gud? Dere burde bruke tiden til å angripe de menneskene som MISbruker religionene - ikke til å angripe skikkelige folk som tror at det er rett å leve slik Jesus gjorde.
O Korsnes
2. april 2009 - 9:44
kristne
Frida FREDRIKSEN
2. april 2009 - 10:59
ENIG!!!
Arnt Jørgensen
2. april 2009 - 12:31
Det som er skremmende....
Det virkelige skremmende er at millioner tror på det.
Man skal være veldig redd for døden og trussel om evig pine, hvis man velger å tro på alt det tøvet.
Gabor Kovacs
2. april 2009 - 15:01
Hvis det ikke er noe Gud,
3. april 2009 - 14:02
?