Kjære jøde..kjære desperado..
Siste kommentarer
Dine hender er fulle av blod, du gjør det utilgivelige. Du dreper våre forsvarsløse brødre og søstre. Du sitter på avstand og sender bomber, de er innestengte og kan ikke flykte.
Armer og bein blir revet av. Våre brødre og søstre dør, og blir lemlestet. Vi, verdenssamfunnet lar det skje. Våre brødre og søstre er verdiløse, deres liv betyr ingenting. Ethvert håp om et anstendig liv er knust.
Kjære jøde..kjære desperado..du er redd..det er klart...du har gjort det utilgivelige.
Gå nå inn på Gaza. Se disse menneskene. De er også redde, de har mistet sine kjære. De har mistet armer og bein. De har mistet sine hjem.
Gå inn..der vil du se ei jente, hun er kanskje 14 år. Hun er skitten og blikket er tomt og uten håp. Det er såvidt hun ser deg.
Se inn i hennes øyne og du vil se deg selv.
Kjære jøde..kjære desperado..fall på dine knær og be henne tilgi deg.
Det er den eneste muligheten...den eneste vei å gå.
Men først må vi gråte.



















































































Kommentarer (34)
Magnar Lid
18. januar 2009 - 15:52
Gaza til Egypt
Hamas hensikt er å provosere frem krigshandlinger ved aktiv bruk av sivilbefolkning som levende skjold for sine rakett og våpenlagre.
Egypt har også avvist i tidligere forhandlinger tilbudet fra Israel om å overta styringen over Gazastripen, pga av Hamas aktiviteter.
Det er derfor merkelig at Norge støtter Hamas handlinger som ødelegger alle politiske løsninger for fred i området. For Hamas ønsker at konflikten mellom Palestina og Israel skal forsette, og støtte til Hamas er ikke en god fredsløsning for det Palestinske folk.
Gaza har selvstyre, og Israel har ingen interesse av Gaza. Og hadde nå gladlig overlatt styringen over Gaza til Egypt. Da hadde det blitt slutt på raketter fra Hamas over til Israel uten at det hadde ført til stor konflikt i Midt-Østen, og som Egypt ikke har interesse av.
Problemstillingen er at ingen vil ha Gaza, for Palestinere der klarer ikke det med selvstyre. selv om 90% av inntektene der kommer fra FN er det bare krig som teller . Om Egypt hadde på nytt tatt kontroll over nåværende Gaza-stripen ville Hamas vært utslettet på kort tid, og Egypt hadde ført en hard linje i Gaza som de gjør i Egypt for å ha et god forhold til USA.
Anja Askeland
18. januar 2009 - 17:08
Vi er alle mennesker og ingen er mer utvalgt enn andre
Men å kalle hva Israel har gjort mot Gazas befolkning for selvforsvar er psykopatisk.
Det som er skjedd er drap, mord.. utilgivelig...
Poenget mitt er at vi må lære å leve sammen. Hva er det med jødene som gjør at de ikke kan leve sammen med oss andre?
Innen alle religioner og folkegrupper finnes det folk som søker å leve sammen (også blant jødene), bygge broer mellom forskjeller.
Vi er alle mennesker, vi har så uendelig mye mer til felles enn hva som skiller oss.
Men det er mye å tilgi....nesten så man lurer på at det er mulig...men det er eneste veien å gå.
Geir Vikn
20. januar 2009 - 20:00
Har du ikke...
Ernst Inge Thorsen
18. januar 2009 - 17:27
Re: Kjære jøde..kjære desperado..
Har du glemt at Hamas begynte det hele ved å skyte raketter inn i boligområder i Israel? Har du glemt at de ble advart mot å gjøre dette? Hvor mange Israelske liv har gått tapt grunnet selvmordsbombere på busser og rakettangrep på boligområder? Tror du ikke at Israelere har blitt drept eller mistet armer og bein? Hvem ser den siden av tragedien? Har du glemt at Israel gav beskjed på forhånd at de ville angripe Gaza og Hamas, slik at sivile kunne komme seg ut? Men hva skjedde? De sivile ble der de ble, av en eller annen årsak. Kanskje Hamas tvang de til å være igjen så de kunne brukes som levende skjold. Hvorfor finnes våpenlagre og rakettoppskytingsramper i boligområder i Gaza? Hamas vet svaret. Den palestinske sak får sympati når sivile liv går tapt. Hamas sender ikke de sivile til opphold i andre områder mens de slåss en fair kamp mot Israelere som soldat mot soldat. NEI, de er feige og utspekulerte terrorister og DESPERADOER som driter i sivilbefolkningen. Hadde de brydd seg hadde de avstått fra å smugle inn våpen med penger fra andre terroristorganisasjoner og godtroende vestlige land. Da kunne de brukt pengene på å bygge opp samfunnet, etablere et ekte demokrati og vist Israel at de ikke vil bruke våpen makt og glemmer sin Israel-utslettelsesteori. Har du i det hele tenkt på hvordan resultatet av en slik strategi hadde fungert? KANSKJE det hadde endt rimelig bra for begge parter, men det får vi aldri vite når Hamas bare tror på vold.
Anja Askeland
18. januar 2009 - 17:50
For hver dag blir det mer å tilgi..
Hva er egentlig anti-semittisme?
Jeg er opptatt av at jøder er som alle andre mennesker.
Jeg er opptatt av den smerten denne massakren medfører for palestinerene og jødene og hele verden og jeg ønsker veldig at det stopper. Det er en enorm smerte og fortvilelse og håpløshet.
At Hamas har ansvaret er bare tull, de ble lovlig og demokratisk valgt av palestinerne. Her har hele verden sviktet dem, og de ble definert som terrorister.
Kan du forklare meg forskjellen på en frigjøringshelt og terrorist?
Israel har stengt befolkningen inne på Gaza og "kastet nøkkelen".
Spørsmålet om skyld og ansvar her er udiskutabelt.
Israel må komme med innrømmelser, og de må bli tilgitt. For hver dag blir det mer å tilgi.
Bjørn H. Bråthen
19. januar 2009 - 17:46
Frigjøringshelt - terrorist. A. A.
En terrorist - tar ikke hensyn - i stor grad angriper terrorister uskyldige sivile - kvinner og barn- gamle og eldre- disse ser fullstendig bort fra internasjonale/folkerettslige lover og regler.
Hamas har i løpet av de siste 8 år skutt over 10 000 raketter mot sivilbefolkningen i Israel. Ikke noe annet land i verden har vært utsatt for slik systematisk terror med konstant rakettangrep over så mange år. Dette kalles forbrytelser mot menneskeheten.
I tillegg har Hamas som mål å utslette staten Israel og drepe alle jøder hvor de enn måtte befinne seg. Dette kalles oppfordring til folkemord og er brudd på internasjonal rett og Genevekonvensjonen.
Du bør kanskje se at denne dypt tragiske konflikten har 2 parter.
Per Syrdahl
18. januar 2009 - 17:53
Per Syrdahl
Du har skrevet et gripende godt innlegg, som har grepet meg sterkt. Det Israel har gjort her er utilgivelig,
men som vi også har sett, er det mange jøder både i Israel og overalt i verden som også er fortvilet over hva som har skjedd. Vi må ikke glemme dette, og at saken har minst to sider, men som jeg forstår deg, dreier det seg her om enkeltmenneskene. De som lider.
Hamas er en ulykke, både for Israel og palestinerne, At de kunne bli valgt, kommer nok av at palestinerne i alle år har blitt provosert over alle tålegrenser. Det jeg frykter nå, er at Israel har bombet fra seg all den godvill de arvet etter de 6 milioner. Det er også en ulykke.
Anja Askeland
18. januar 2009 - 18:31
Tusen takk for fine ord.
Ernst Inge Thorsen
18. januar 2009 - 18:57
Re: For hver dag blir det mer å tilgi..
Du mener nok godt med innleggene dine, men du har ikke skjønt hvor forferdelig Hamas egentlig er. Israelerne har ting de må be om tilgivelse for, gjerne ned på kne for den saks skyld. Men Hamas må også være villige til å gjøre det samme og DET GJØR DE ALDRI. Skal Israel unnskylde seg for bombingen av Gaza mens Hamas ikke trenger å be om tilgivelse for jødisk blod i Israel, for at de også dreper uskyldige sivile? Palestinerne må velge moderate folk som kan er villige til å forhandle og ikke bruke bombebelter og missiler mot sivilbefolkningen i Israel.
Anja Askeland
18. januar 2009 - 20:04
Takk for at du ser at jeg mener godt.
Takk for at du ser at israelerene har ting å be om tilgivelse for, og til og med på kne.
Hamas må også be om unnskyldning for drap av uskyldige sivile, det er jeg helt enig med deg i.
Men israel har ansvaret og bør ta initiativet.
Sophie Huitfeldt
18. januar 2009 - 19:16
Bra innlegg Anja. Helt enig
Ingolv Helgesen
18. januar 2009 - 20:50
Pene ord
Men når du nå har klart å tenke disse fine tankene dine så er det nokk på tide du avlegger medesinskapet ditt eit besøk.
Lykke til "God natt"
Ernst Inge Thorsen
18. januar 2009 - 21:54
Re: Takk for at du ser at jeg mener godt.
Forresten, du kan ikke stole på alle TV bildene som kommer fra Palestina. Det er påvist løgn og manipulasjon. Til og med "ærlige" norske leger ser ut til å være med på dette.
Gudmund Havardsgard
19. januar 2009 - 10:33
Les historie, folkens!
Fra 1948 til slutten av 1970-tallet hadde Egypt og Syria på sine statscharter at Israel som stat skulle utslettes. NB! Ikke at jødene skulle utryddes, slik Hitler hadde som mål.
I 6-dagerskrigen i 1967 tapte Egypt, Syria og Jordan for Israel.
I overraskelseskrigen 1973 var det så vidt båten bar for Israel. 2500 israelske soldater mistet livet.
På slutten av 1970-tallet begynte Israel å forhandle med Egypt. Senere med Syria. Disse araberlandene hadde som sagt på sine charter at staten Israel skulle utslettes. Israel hadde på sin side nedfelt i sine statspapirer at de skulle ikke forhandle med stater som ville utslette Israel.
Via FORHANDLINGER - der altså begge parter "bet i det sure eplet", ble det oppnådd store ting: Egypt fikk tilbake Sinai, Israel fikk Egypts garanti på at Israel hadde rett til å være egen stat.
Poenget mitt er: Likner ikke dette på noe? Hamas - palestinernes ledere - har utryddelse på sitt charter. Israel nekter å forhandle med folk som har slikt på sitt charter. Krig, dessverre.
Kanskje kan det ha kommet det gode ut av denne krigen at begge parter tar til vettet.
Israel var underdog fram til 1967, Egypt-Syria de store som mente de kunne løse problemet med sine i tall overlegne styrker. Israel innbitt som motstander: Vi lar oss ikke knuse! Begge lærte en lekse i 1967 og 1973 som det kom veldig mye godt ut av.
2009: Hamas den underlegne, men innbitte. Israel den maktmessige overlegne. De bør begge ha lært en lekse om at maktbruk ikke er løsningen for noen av partene.
Godt innlegg, Anja!
Elin Benjaminson
19. januar 2009 - 14:28
Advarsel, ikke høyr, om du ikkje tør høre sannheten!!
http://www.sannhetensord.no/site/index.php?option=com_sermonspeaker&task=singlesermon&id=10007&Itemid=67
Tore Austad
19. januar 2009 - 20:52
Anja Askeland skrev
"At Hamas har ansvaret er bare tull, de ble lovlig og demokratisk valgt av palestinerne. Her har hele verden sviktet dem, og de ble definert som terrorister."
Så du mener at Hamas har lov å skyte raketter inn i ISrael fordi de er folkevalgte? Betyr det at de er folkevalgte at de ikke gjør feil, eller gjør ondsinnede ting?
Selv Israel har jo en folkevalgt regjering, men du mener de har ansvaret.....
HAmas kan være så folkevalgt så mye de vil, de har likevel ikke rett til å skyte raketter inn i Israel. En annen ting som også ikke nevnes i denne saken: La os nå si at Hamas har rett, det å utrydde Israel er det riktige, og palestinerne vil få det så bedre etterpå: Hva er da vitsen å sende nesten ubrukelige raketter inn i Israel, når de nesten ikke gjør annen skade en materielt(ja, jeg vet de har blitt drept Israelitter, men antallet raketter samsvarer ikke med antall drepte)? Og hva er vitsen å skyte rakettene, når de vet at Israel før eller senere kommer til besvare, som de gjorde nå????? Hva er vitsen, annet enn å sørge for flere lidelser for sine egne?????
Jeg holder ikke med noen av sidene i denne saken, for alle ser tilbake i fortiden og hevder den og den retten, men evner ikke å se all elendigheten som er nå, ei heller evner noen av partene å se mulighetene de egentlig har, til å få en framtid i fred og harmoni, hvor sivile kan leve godt og trygt.
Jeg ønsker ingen døde eller sårede på noen av sidene, men ingen av sidene gjør smarte valg i sine handlinger hittil. Gå og skam dere, begge parter!!
Nils Krister Larsen
20. januar 2009 - 12:57
Kjære desperado
Kanskje er ikke Kongo fullt så interessant. Inntektene til Norge fra våpensalg er ikke fullt så høye her som i Midtøsten??
Med utgangspunkt i de myrderier "jøder" ble utsatt for før og under den 2.verdenskrig blir det veldig rart å se deg bruke ordet jøde når du fordeler ansvar. Mange i Israel er født etter at holocaust fant sted.Mange som ble utsatt for holocaust visste knapt at de var jøder før tyske byråkrater hadde funnet ut at de var det.
Hitler var også i utgangspunktet demokratisk valgt. Dessverre gir ikke dette et opplagt mandat hverken til det ene eller det annet. Det forteller historien oss klart og tydelig. Ellers har så vidt jeg vet både regjeringen i Iran, Syria -og Hamas i Gaza klart uttrykt at de arbeider for å tilintetgjøre staten Israel.
Dersom du hadde et slikt sverd hengende over nakken din ville kanskje du også ha reagert uansett hva verdenssamfunnet tenkte om deg - eller ville du ha stilt deg i kø for å la hodet ditt falle?
Anja Askeland
20. januar 2009 - 14:32
Mener du å si at jeg er interessert i inntekter fra våpensalg?
Israel er en rasistisk nasjon opprettet for jødene, det er også en urett gjort av verdenssamfunnet for/mot jødene. Jødene har trodd at de er fundamentalt annerledes. Egentlig burde verdenssamfunnet sørget for at de integreres og kan leve sammen med oss andre. De er akkurat som oss andre.
Jødene er ansvarlige.. for de kan få en slutt på aggresjonen dersom de ønsker det.
Jeg forsvarer en rett et folk har til å velge sine representanter. Når disse er valgt kan man ikke i ettertid si at de har valgt feil og starte å drepe dem?
Vil du forsvare at ledelsen i ett land kan gå inn i et annet og regelrett drepe dem?
Oddvin Tafjord
20. januar 2009 - 18:08
Rasistisk nasjon??
Nils Krister Larsen
20. januar 2009 - 17:23
Verdenssamfunnet har gjennom
Jeg har bodd i Israel. Det blir veldig vanskelig for meg å dele din ide om at dette er en rasistisk stat. Jeg snakket med mange palestinere. Mav disse forstod jødene bedre enn du og jeg gjør - og mange hadde det bra i Israel.
Israel slåss for å overleve. Og omkringliggende land gjør situasjonen nærmest umulig. Drap kan likevel aldri forsvares som løsningen på et problem. Men det er en problematisk situasjon dette - sett i lys av land som støtter hamas - som Iran for eksempel - som godt kunne tenke seg å slette Israel fra kartet.
Romy Rohmann
23. januar 2009 - 15:15
hvor har jødene sine røtter
Jødenes "historiske rett" til noe område i Midtøsten er en utbredt feiloppfatning som gang på gang blir forsøkt tilbakevist, nå seinest i Le Monde Diplomatique 6.8 2008 av Professor Shlomo Sand, ved universitetet i Tel Aviv. Denne historiske kunnskapen er ikke særlig populær, (spes. i Israel eller land som støtter Israelt okkupasjon) fordi den ikke aksepterer jøders rett til det geografiske området Israel og muligens stiller noen spørsmål ved opprettelsen av staten Israel
Anja Askeland
23. januar 2009 - 16:02
Det var interessant!
Han er nok blitt tiet ihjel av det meget effektive israelsk propaganda apparatet.
For min del er det åpenbart at jødene ikke er en spesiell rase. Folk har opp igjennom tidene giftet seg inn og ut av jødedommen. En ikke jøde gifter seg inn med en svært religiøs jøde. Deres barn får en sterk identitet som jøder. Hører lite om halv jøder. Jeg tror disse barna vil bli jøder?
En annen jøde er ute og reiser og finner kjærligheten hos en ikke jøde. Deres barn blir kanskje aldri fortalt at de er jøder.. og dermed får de en ikke jøde identitet.
Oddvin Tafjord
23. januar 2009 - 20:06
Rase.
Einar Ofsteng
24. januar 2009 - 10:16
DNA?
Einar Ofsteng
24. januar 2009 - 9:59
Meget interessant Romy
Anja Askeland
24. januar 2009 - 11:30
Oddvin Tafjord
DNA ble ikke påvist før etter andre verdenskrig.
Kan du underbygge dine opplysninger om DNA godkjenning av jøder?
Oddvin Tafjord
25. januar 2009 - 17:08
DNA
Anja Askeland
25. januar 2009 - 19:53
Mer DNA spørsmål.
Innrømmer du at dette bare tull og tøys?
Hva har slektskap mellom taterne og jødene med dette å gjøre?
Elin Benjaminson
25. januar 2009 - 20:04
er det sant?
Oddvin Tafjord
26. januar 2009 - 13:29
Det er hverken tull eller