ABCNyheter
ABCNyheter AS Kirkegata 17 Oslo 0153
22 80 85 80 tips@abcnyheter.no
true borger Samfunn,utlendinger,Borgermeninger,Debatt,nyheter,Borgermening
Tor Strand Tor Strand er redaktør i ABC Nyheter. 90548980 tor@abcnyheter.no

Sjokkerende om diabetes 2!

Diabetikere blir ofte dårlig orientert om nye medisiner og nye metoder når det gjelder behandlinger av sykdommer som for eksempel diabetes 2.

Dagbladet skriver på side 4, under nyhet, mandag 9. juli om "ny" lovende medisin for diabetikere type 2. Ingen kjenner det eksakte antallet diabetikere type 2 i Norge.

Det er sjokkerende at det verken lege, diabetessykepleier eller på diabeteskurs vi kjenner til er nevnt ett ord om disse nye medisinene. Ifølge Dagbladet har medisinen vært i handelen i USA siden 2005.

Populært heter medisinen Lizzie og Gilly. Om disse fåes på blå resept vites ikke i skrivende stund. Sannsynligvis ikke. Det finnes også et nytt produkt for diabetikere type 2, som heter Byetta. Den er vanligvis ikke å få på blå resept, noe som kanskje betyr at dette er medisiner for de med god økonomi? Er det gjerrig-Norge som er på tur igjen?

Det blir antydet at det er cirka 175.000 diabetikere type 2 i Norge 2007. Dette er en tullete påstand, fordi det ikke utføres obligatorisk blodprøvetaking for å avdekke diabetes i Norge. Derfor er det ofte tilfeldigheter, som avgjør om diabetes blir oppdaget eller ikke. Hva mener du om dette?

Lesernes kommentarer

2007-07-10T11:54:05

Per urdahl Per Urdahl

10. juli 2007 - 10:54

Diabetes type 2

jeg har selv type to, og har siden denngang engasjert meg
i diabetes arbeid. det er riktig som det skrives at mange med diabetes to bare blir oppdaget ved en tilfeldighet.
Men man kan hvist man er overvektig og har kjente diabetes
tillfeller i familien selv gå til legen å få dette sjekket ut.
At nye medisiner stadig dukker opp er en kjent sak, og at Norge er en sinke på å godkjenne nye medisiner er ingen bombe akkurat. Må staten legge litt mere penger i godkjenning av nye medisiner så stopper det hele opp.
En annen sak skulle det dukke opp VELLPRØVDE medisiner på markede som viser seg å være bedere en di man har i dag så MÅ jo ola Norman bruke ett til to år med å teste dem ut før di slippes på markede her å berget, må jo bruke penger på det som egentlig er unyttig må vite. Og en annen ting:
Ting som søta bror har prøvd og forkastet for lenge siden må prøves ut og så sendes ut på markede før det sies at: DET ER FALI DET. Er dette typisk Norsk eller?
2007-07-10T18:24:23

Merete Andersson Merete Andersson

10. juli 2007 - 17:24

Medisiner mot dårlig livsstil?

Det forundrer meg at mange som får diabetes 2 er mer interessert i medisiner enn av å ta ansvar for egen helse og legge om kursen på sitt eget liv.

Diabetes 2 kan forebygges og reverseres/helbredes ved omlegging til et kosthold uten sukker og andre høyglykemiske karbohydrater. Viser ikke den epidemiske veksten i utviklingen av overvekt og diabetes 2 at kostrådene fra Ernæringsdiktatoratet har slått feil og kun kommer legemiddelindustrien til gode?

Anbefaler på det varmeste Dag Viljen Poleszynskis nye bok "Kostkontroll mot overvekt og sukkersyke". Anbefaler også et medlemsskap i den nyopprettede foreningen Kostreform mot overvekt og sukkersykdommer (KOS).

Dropp sukker - LEV FETT!
2007-07-10T19:25:34

Tore Toender Tore Toender

10. juli 2007 - 18:25

Diabetes en problematisk sykdom...

Produserer ikke kroppen insulin har du ikke noe valg du må "hjelpe" kroppen med kunstig fremstillet insulin. Som du skriver, høres det ut som du mener det "bare" er å endre livsstilen og det en spiser?

Det får meg til å stille deg dette spørsmålet. Har du Diabetes eller lever nært noen som har det?
Jeg har diabetes og reagerer på din forenkling. Dagen er langt fra enkel for den som bærer sykdommen

Diabetes 1 og 2 er problematiske sykdommer når du først har fått den. Slik du skriver, kan det virke som det bare er å legge om livsstilen og vips så er du frisk.

Når pankreas er satt ut av spill helt eller delvis er løpet kjørt. Diabetes er dessuten en arvelig sykdom altså genetisk.
Vi kan altså bære med oss svakheter i genene uten at vi vet det og som senere i livet fører til Diabetes.

Til og med de som virkelig kan mye om sykdommene, kan ikke gi gode nok råd, når du først har fått diabetes.

Dessverre bytter det dårlig å skape liv i noe som ikke har liv. For å si det slik.
2007-07-10T20:24:16

Merete Andersson Merete Andersson

10. juli 2007 - 19:24

Man har alltid et valg

Heldigvis tar du feil når du sier at løpet er kjørt når du først har fått diabetes. Jeg kjenner flere mennesker som er fullstendig helbredet fra diabetes 2 fordi de valgte å legge om livsstilen. Jeg har aldri påstått at det er enkelt å endre vaner - men man har alltid et valg. Før du fornekter muligheten for å bli frisk, anbefaler jeg deg å lytte til folk som faktisk har fått det til. Hva har du å tape? Les boka til Poleszynski (nei, jeg får ikke provisjon av salget ;-) og test ut kostrådene på din egen kropp før du avviser muligheten! Lykke til :-)
2007-07-10T21:41:36

Robert Johnstad Robert Johnstad

10. juli 2007 - 20:41

ue

Typisk norsk å være god. Syns det er typisk norsk å sitte med nisselua og tenke: hva er farlig med dette tro. For staten er et 3 ting som duger: melk, poteter og brød med brunost
2007-07-10T22:49:04

Tore Toender Tore Toender

10. juli 2007 - 21:49

Syns nok at dere to siste kunnne være mer konkrete

Når en har en fastlege, et sentralsykehus med poliklinikk for diabetes, personlig rådgiver med diabetes som spesialfag, og kursing om kost, trening og mestring er det vanskelig å tro på en trylleformel.

Men hvis dere sitter på "noe" så beskriv det på en god måte. Å bare si, at en skal endre livsstil, og legge om, når det sies så mye for og i mot, er vanskelig å svelge, for å si det slik. I hvert fall inntil vi vet bedre. Jeg ville nok foretrekke flere fakta enn påstandene i èn bok. Atkinsens dietter er jo også omstridt ikke bare her til lands, men også andre steder.

Det er nok mange der ute som sliter med diabetes som gjerne skulle høre dere konkretiserer påstandene om at det "bare" er å legge om.

Kanskje er du diabetiker som har forsøkt å redusere på insulinen, bare for å merke at du fikk føling, så hvite flekker foran øynene, måtte legge deg ned fordi beina ikke bar deg lengre? Eller fikk bakken rett opp i ansiktet.
Du ble plaget med kramper i beina og så videre. Da er det lett å sitte på sin høye hest å si: " Det er bare å lese boka å legge om livsstilen... Etter min oppfattning er diabetes en vanskelig sykdom med mange sider, som for de fleste ikke har noen enkle løsninger på.
2007-07-10T23:09:41

Merete Andersson Merete Andersson

10. juli 2007 - 22:09

Om enkle svar og umuligheter

Kjære Tore Toender, Du sier at du ville foretrekke flere fakta enn påstandene i én bok. Samtidig ber du meg om det umulige: Å servere deg alle svarene i et kort innlegg her inne. Ser du ikke selvmotsigelsen i det? Jeg sier ikke "bare" noe som helst, men jeg ber deg lese en bok som antakelig kan gi deg mange av svarene du trenger. Ingen bør endre kostholdet radikalt eller redusere på medisiner på egen hånd uten i samråd med noen som har solid kunnskap om hvordan man går fram. Leser du boka jeg anbefaler, vil du få innsikt i en måte å leve på som du kan velge - eller velge bort. Slik jeg ser det, koker det til syvende og sist ned til et spørsmål om å være nysgjerrig på å skaffe seg ny kunnskap eller å la være. Det siste er også et valg.
2007-07-11T14:25:11

Tore Toender Tore Toender

11. juli 2007 - 13:25

Det handler også om å ta sjanser, selvfølgelig

Det handler også om å ta sjanser, på et utfall en ikke vet noe om?
Klokka 0300 var mmol 7.7 kl. 08.30 var den 6.0. Bare en slik hendelse skaper mange spørsmål og uro. For etter kl.0300 skulle mmol være stigende... det var den ikke. Forløpig har ingen kunne gi meg et svar på hvorfor?

Hvis det du sier stemmer, hvorfor har vi godt over 170 000 personer med diabetes 2, i Norge, mange mener at dette tallet er mye høyere og tallet er stigende. Fordi det ikke gjennomføres obligatorisk mmol screening ved landets legekontorer eller sykehus hvor det tas blodprøver.

Regner med at det er mange også innen norsk helsevesen, som kjenner Dag Viljen Poleszynskis nye bok "Kostkontroll mot overvekt og sukkersyke". Hvis boka står for det du sier, hvorfor stiger antallet diabetikere 2 hele tiden da.

Jeg har vanskelig for å tro at de fleste som arbeider med diabetes 2 i Norge ikke "vet" hva de driver med, mange kjenner kanskje også boka.

Jeg tror ikke det med å endre livsstil går så mye på å ikke ville, men heller redsel for å bli sykere...
2007-07-12T00:47:25

Merete Andersson Merete Andersson

11. juli 2007 - 23:47

Lavkarbokosthold gir helsegevinst

For å begynne med det siste du skriver: Jeg kan forstå din redsel for å bli sykere. Når du er urolig og forvirret med hensyn til din egen helsetilstand, og ikke opplever å få svar på spørsmålene du har rundt det som skjer i kroppen din, er dette i seg selv ikke særlig helsefremmende. Når det er sagt, forstår jeg ikke helt hvorfor du uroer deg over et blodsukker på 6.0 – som jo er innenfor normalen. Kunne jeg foreslå at du heller sover om natten enn å være oppe og måle blodsukkeret? (Sier hun som selv sitter oppe nattestid for å besvare ditt innlegg, hehe.)


Jeg vil på det sterkeste fraråde at du skal ta sjanser. Utfallet av kostomlegging er veldokumentert. Du skal imidlertid ikke eksperimentere med dette på egen hånd. Ta kontakt med kvalifisert helsepersonell – for eksempel dr. Fedon Lindberg, som har hjulpet utallige mennesker med diabetes 2.


Du spør om hvorfor tallet på mennesker med diabetes 2 er så høyt - og stigende - i Norge. Jeg tror svaret er enkelt: Fordi vi beveger oss for lite og spiser mer karbohydrater enn kroppen tåler. Søplemat er lett tilgjengelig, og et høyt inntak av karbohydrater anbefales av staten og diabetesforbundet. En stor andel mennesker i vår del av verden er rett og slett sukkeravhengige. Og sukker i denne sammenheng er ikke bare rent sukker; det er også raske karbohydrater i form av eksempelvis brød, pasta, ris, poteter og frukt. Jeg sier ikke at du skal slutte helt å spise karbohydrater, men jeg mener helt oppriktig at du sannsynligvis ville få betydelig helsegevinst av et lavkarbokosthold. Dag Viljen Poleszynskis nye bok er det nok foreløpig ikke mange som har lest, siden den er rykende fersk og nettopp kommet i handelen. Boka burde for øvrig være obligatorisk for alle som er opptatt av kosthold og helse – og ikke bare for diabetikere og helsepersonell.


På Diabetesforbundets hjemmesider står det at diabetikere må tenke på matens effekt på blodsukkeret. I samme artikkel står det at diabetikere må spise mye grove kornprodukter, mye grønnsaker og frukt, mye karbohydrater, men lite rent sukker. Dette er forvirrende, selvmotsigende og direkte misvisende. Å anbefale diabetikere et høyt inntak av karbohydrater generelt, er etter min oppfatning et svært dårlig råd. Høyt inntak av kornprodukter og frukt (karbohydrater) kan gi like høy blodsukkerstigning som rent sukker (karbohydrat). Slik jeg oppfatter diabetesforbundet, skal diabetikere leve "som alle andre" og kompensere med medisiner. Hvem tjener på slike anbefalinger? "Alle andre" lever ikke nødvendigvis særlig sunt.


Når kroppen ikke selv produserer nok insulin til å regulere blodsukkeret, må man selv ta grep for å regulere det – ved kostomlegging, medikamentell behandling eller en kombinasjon av disse. Det som burde sjokkere alle som er opptatt av sin egen helse, er at myndighetene og diabetesforbundet unnlater å informere om helsefordelene med et lavkarbokosthold. Først når man er godt informert om de ulike alternativene, har man et reelt valg. Lykke til med ditt valg, Tore Toender!

2007-07-12T12:21:49

Tore Toender Tore Toender

12. juli 2007 - 11:21

Klokka 0300 blir det påstått kroppen er på et nullpunkt...

Av helsepersonell blir det forklart at kl. 0300 er kroppen på et slags "nullpunkt"! Fra da av stiger blodsukkeret sies det. Ikke vet jeg! Men altså, når vi målte blodsukkeret kl. 0300 var det altså lavere, enn om morningen? Da det egentlig skulle vært høyere.

Når det gjelder offentlige kostråd, diabetes forbundets og legenes råd er jeg jo oppmerksom på forholdet med, på den ene siden, annonser og andre inntekter. Og hensynet til bønder og norsk jordbruk på den andre.

Du peker eksakt på problemet! Ordet er forvirring for de fleste. Først har vi legene, sykehusenes diabetes poliklinikker, diabetesforbundet, professor Norum og andre som sier en eller flere ting og så kommer du, Fedon, Dag Viljen Poleszynskis med sin nye bok og sier noe helt annet... Hvem er mellom barken og veden...akkerat! Diabetikeren, som sliter nok som det er, med kost, trim, måling, insulin, psykisk påkjenning og så videre. Er det å undres at mange diabetikere verken vet ut eller inn?
2007-07-12T14:50:04

Lise Olsen Lise Olsen

12. juli 2007 - 13:50

Diabetes og diabetes

Det finnes ingen pille for alt som er ille. Diabetes type to produserer ofte nok insulin, men cellene reagerer ikke på det. Derfor er kostholdet aller, aller viktigst for den som har diabetes type to. Det er først og fremst gjennom maten og fysisk aktivitet at du kan regulere blodsukkeret når du har type to. Dette gjelder ikke for diabetes type en - der har insulinproduksjonen stanset, og pasientene må sette insulinsprøyter i stedet. Blodsukkernivå på 6 - 7 midt på natta er for høyt. Ikke farlig høyt, men med et bedre kosthold kvelden før, ville blodsukkeret ha vært sunnere og lavere.
2007-07-12T23:49:35

Tore Toender Tore Toender

12. juli 2007 - 22:49

Hm! Ikke enkelt dettemed diabets ..

Vi vet at kost er viktig og mosjon, mosjon , mosjon...likevel er det vamskelig--- Føling og greier om natta er heller ikke enkelt...og hvordan skal vi vite når mmol er lavt at levra produserer sukker slik at vi overlever?