
Flyktninger i Guds hus
De fleste av oss har anledning til å innhente informasjoner om Etiopia. Det er bare å google i vei. Det burde vi alle gjøre. Etiopia er et av verdens fattigste land. Hundretalls norske bistandsarbeidere har gjort karriere i dette landet som i årtier har vært råket av krig og konflikter.
I fjor ble 150 personer fra Etiopia innvilget asyl i Norge som ”konvensjonsflyktninger”. Menneskene som sitter i kirken bør få sine saker individuelt behandlet slik de krever. Den beste måten å bidra til utvikling i Etiopia kan være å gi disse menneskene opphold.
Norge har jo noen kvoter de kan ta av. Vi blir garantert ikke fattigere. Etiopia er også mineralrikt. En dag blir regningen for oppholdet sikkert tilbakebetalt. Gi og dere skal få mangfold tilbake!

Barns beste
Lesernes kommentarer
Anders Skinhøj
8. februar 2011 - 10:45
i guds hus
anders
Frida FREDRIKSEN
8. februar 2011 - 12:06
Asylsøkere.
Hvorfor er de ikke fremme i gatene nå?
Hvor er pressen denne gangen?
Her ser vi dobbelmoralen i praksis.Disse menneskene er ikke hvit i huden.De er heller ikke rikmannsfolk som har tatt med sin formue og rømt.
Ser ikke ut til at det er noen som tilbyr disse menneskene jobbkontrakt.
Disse menneskene har ikke brutt loven eller brukt falske navn.Men alikevel stiller de nederst på rangstigen.Hvorfor?
Hvorfor kan ikke Jens Stoltenberg &co skreddersy en avtale også for disse menneskene på lik linje med Salamova?
Her er det også små barn som er født i Norge.Dvs. Norske statsborgere.
Skal alle disse menneskene kastes ut fra Norge?
Salamova sitter om dagene på kafebarer og venter på at hennes advokater og støtteapparat ordner opp.
Er det dette som er det demokratiske Norge?
Er dette likhet for loven?
Er det slik vi vil ha det?
Torill jennie Berg-olsen
8. februar 2011 - 13:17
Helt enig med deg Frida
Sylvi Hardy
8. februar 2011 - 15:11
Norske statsborgere?
Reiser de frivillig så får de jo en god slump penger med på kjøpet av den noirske stat. Vi kan da ikke redde hele verden, og det er faktisk begrenset hvor mange vi kan fø på her.
8. februar 2011 - 15:47
"Festung Norwegen"
Men før vi stenger alle porter burde vi kanskje få tak i alle papirløse og gi dem amnesti mot at de lover å ikke fortelle det til noen at de har fått opphold i verdens beste land. For ellers risikerer vi 40 millioner nye flyktninger.
En trøst er det jo at noen drar den andre veien også. Alle våre norske "økonomiske flyktninger" som får pensjonen til å strekke lenger i Spania eller Thailand eller hvor det måtte.
For hvordan skulle vi ellers få plass til alle verdens nødstedte?
Frida FREDRIKSEN
9. februar 2011 - 12:49
Fø på?
Men som ikke fikk fortsette å bo og jobbe her.De har betalt skatt som alle andre,men fikk ikke noen økonomisk hjelp når arbeidstillatelse ble inndratt.
Jeg vet også at en blir ikke Norsk statsborger (ordla meg feil i min første kommentar) av å bli født her.Men barna vet ikke av noe annet land enn Norge.
Er enig at vi kan ikke berge hele verden.
Men en kan IKKE skreddersy regler for enkelte asylsøkere mens andre blir behandlet kollektivt.
Det ER mennesker selv om de ikke er hvit i huden.Noe veldig mange glemmer.
Børge Øgård
8. februar 2011 - 17:04
Fakkeltog og annen støtte
Det er dessverre ikke alle gode saker som får oppmerksomhet. Hvorfor det er slik er en annen og mer kompleks debatt. Men er det så at noen savner fakkelbærer for etiopiernes sak, så er det bare å skaffe seg en fakkel og gå ut på gata.
Ola Bog
8. februar 2011 - 18:29
fakkeltog
Pilestredet 29A i Oslo:
http://www.sos-rasisme.no/sentralt/view/9985
Lykke til alle sammen!
Børge Øgård
9. februar 2011 - 10:46
Til orientering
Frida FREDRIKSEN
9. februar 2011 - 12:54
Fakkeltog/støtte....
Hvor er dem nå????
Børge Øgård
9. februar 2011 - 15:13
Fakler
En annen ting er at majoriteten av de som lot seg engasjere i Ameli-saken, er neppe de som løper gatelangs med fakler for å lete opp gode saker. Det er slik vi mennesker er skrudd sammen. Noen få løper med fakler hele tiden, men majoriteten har hverken tid eller overskudd til et konstant engsjement. Det handler ikke om dobbelmoral.
Frida FREDRIKSEN
9. februar 2011 - 21:23
Dobbelmoral.
Den saken er udiskutabel fra min side.
Skal følge med å se om lover blir omgjort for disse Etioperne.Slik at de kan vende fort tilbake til sine jobber.
Børge Øgård
10. februar 2011 - 10:34
Forskjell
Jeg synes det er flott at du har et så brennende engasjement for etiopernes og andre papirløse flykninger, og jeg oppfordrer deg til å bruke engasjementet til å arranger forskjellige former for markeringer. Både med og uten fakler.Jeg tolker engasjementet ditt slik at du er en person som organiserer folk i nærmiljøet ditt. Men da har du sikkert opplevd at engasjemnt er forskjellig. Det er av og til frustrerende å oppleve det, men slik er vi mennesker skrudd sammen.
De som var der i går, kommer ikke i dag. Men kanskje de er der i morra.
Frida FREDRIKSEN
11. februar 2011 - 11:50
Hva mener Hr.Øgård?
Du skriver at du tolker og mener.....
Slutt med synsingen din om andre debattanter(meg) og hold deg til saken.
Du snakker kanskje av egen ærfaring når du skriver om organisering av nærmiljø,markeringer.Samt frustrasjon etter engasjemang.
Gir en seg ut på dypt vann er det en fordel å kunne svømme.
Børge Øgård
11. februar 2011 - 15:03
Synsing
Torgeir Tunold-Hanssen
8. februar 2011 - 17:42
Kirkeasyk eller ikke
Er dette helt på trynet? Det syns ikke naboen min, en dame på 87. Hun fortalte at hun ikke kunne gå på messe , fordi det var fullt opp av asylanter. Jeg kan ikke si at det er garantert sikkert. Men hun følte det sånn. Triste greier.
Norge er med i 3. verdenskrig, men nekter for at noe sånt finnes. Attpåtil deler Norge ut en FREDSPRIS! Har det vært fred i verden noensinne? Jeg undrer.
Samtidig sliter tusenvis nordmenn med fattigdom. Og AS Norge går med klart overskudd. Det lukter svindel. Jeg vil f meg ikke finne meg i å bli behandla som en 7-åring fordi jeg ikke har jobb. Så har jeg asbergers syndrom og kraftig migrene, og bipolar lidelse - i perioder.
HJEEELP......
Frida FREDRIKSEN
9. februar 2011 - 13:01
Muslimer...?
Den største prosenten av Etiopere ER kristen.Et lite mindretall er muslimer,ja.
Slik som i Nord Ossetia,selv om alle der er HVIT i huden.
Men hvilken religion enkeltmenneske har,er det BARE DE SELV SOM VET.
Tor Stavsøien
8. februar 2011 - 17:56
Guds hus?
8. februar 2011 - 21:13
IQ over 12
Grete Maren Faafeng
8. februar 2011 - 19:00
Domkirken i Oslo.
Hva om asylsøkere i et muslimsk land tok seg inn i en moske....?
8. februar 2011 - 21:01
om å bruke kirken..
57% av befolkningen regnes idag som kristne. 32% er muslimer. Ca 10% av befolkningen søker til de mer tradisjonelle afrikanske religioner. Jeg regner med at de som har søkt tilflukt i domkirken er kristne.
Frida FREDRIKSEN
9. februar 2011 - 13:08
Grete M Faafeng.
9. februar 2011 - 13:37
Om å søke vern
Og her er mange som kan hjelpe. Vi er de fleste av oss oppflasket på kristne formålsparagrafer.
Frida FREDRIKSEN
9. februar 2011 - 14:51
Hmmm....Larsen
Ser ut til at alle tror : er du møtk i huden ,ja da er du muslim.
Men det er også hvite muslimer.
Religion er ikke hudfarve.
9. februar 2011 - 15:36
religion er ikke hudfarge
Religiøse mennesker kan ha alle tenkelige hudfarger.Naturlig nok.
10. februar 2011 - 11:19
asylsøkere i moskeer og kirker
Det er ikke rart å bruke kirken - kirken burde være et naturlig sted å vende seg når man er i nød. Mange av "de papirløse" i Norge er i stor nød.
11. februar 2011 - 14:40
tenk om noen pratet
Vi har ynkeliggjort noen stolte mennesker som nå protesterer i Oslo domkirke. Hvorfor ikke gå dem i møte? La oss se litt nærmere på om vi kan gjøre business sammen. Det måtte vel være noe for våre økonomer. For er det ikke dette det handler om når det kommer til stykket.?