
Maria Amelie - sak eller person?
I den senere tid har alle medier hatt en bred dekning av saken som omhandler Maria Amelie. Personlig mener jeg denne saken har fått en helt feil vinkling både i debattene og i de fleste medier.
Det blir debattert om en ung,pen velutdannet kvinne som veldig mange mener skal få bli i Norge. Selv om hun og hennes familie har brutt norsk Lov gjennom mange år. Det veldig mange glemmer er at mennesker må likebehandles etter loven. Da er vi over på sak.
Saken er om det bør bli en lovendring i norsk asyl-og innvandringspolitikk, som da vil medføre at langt flere enn denne kvinnen får bli i Norge. Det folk flest glemmer er at vi kan ikke ha en lov etter "trynefaktor", eller om enkelte er så heldig å ha en en støttegruppe i ryggen. Ja, rett og slett en maktelite bak seg.
En kan ikke ha en lov der mennesker blir belønnet for å bryte den. Maria Amelie er ikke alene om å ønske seg å bli i Norge!
Mange fedre har måttet forlate sine familier og barn fordi de ikke har hatt lovlig opphold. Hva med deres barn? Hvis en setter det på "spissen", kan en si at Norge gjør disse barna farløse med å splitte en familie pga. loven. Har Maria Amelies' støttegruppe tenkt over det?
Hva med alle de barna som trengte medisinsk behandling i Norge? Som ble sendt til sine hjemland som ikke kunne gi det samme. Jeg blir litt forvirret av debatten som har gått på ABC-sidene. De samme menneskene roper om at stem FRP, slik at vi får alle disse innvandrerne, muslimene, asylsøkerne, kriminelle osv., ut av landet. For i det neste øyeblikk be for at denne kvinnen får bli. Samt omtaler henne i rosende ordelag.
De glemmer at blir det lovendring kan ikke hudfarve eller religion avgjøre om en får bli eller ikke. Hva vet vi om denne kvinnen? Hennes personlighet, religion, politiske ståsted og interesser, osv..
Det vi vet er at hun har brutt norsk lov. At hun ikke oppfyller kravene til asyl i Norge. Om det skal bli en lovendring eller ikke, blir en annen sak. Om så er, vil det bli veldig mange som vil glede seg og komme frem fra sine skjulested. Mange vil bli gjenforent med sine barn og familier.

Barns beste
Lesernes kommentarer
Walter Schøffthaler
17. januar 2011 - 17:26
Beste fremstilling av "Ameli-sirkuset" jeg har lest hittil!
Takker for velformulert og klargjørende artikkel som setter fingeren på det som de fleste ikke klarer å se. Mange ser bare en hyggelig, smilende, ung kvinne og glemmer hva selve saken egentlig dreier seg om.
En del journalister med rød partibok og brorparten av massemedia har brukt denne saken for å forvirre mer enn å klargjøre, bevisst holdt tilbake fakta for å spille på folks følelser heller enn å forklare selve saken.
Desverre er det også en god del mennesker som lar seg bruke som "nyttige idioter" i en sak som har store konsekvenser for nåværende og ikke minst fremtidige saker, hvor det i neste omgang ikke nødvendigvis vil dreie seg om en søt ung dame, men om helt andre personer - personer som ikke har luksusen av en egen Facebook-aksjon, mange ressursterke mennesker av bl. a. kultureliten som danner egen støtte- og pressgruppe i ryggen, heller ikke talegaven og "yndligst-status" som Ameli har.
Loven er og må bli slik at ikke trynefaktor og "henne liker vi - henne kan få bli" -mentalitet styrer en utlendingssak.
Takk igjen, Frida Fredriksen - for en utmerket og klargjørende artikkel!
P.S.: Jeg skulle ønske at folk sluttet med å stille opp Ameli mot Mullah Krekar (som ingen liker og som alle er enig i ikke skal være her i Norge). Det er to helt forskjellige situasjoner og må ikke sammenlignes. Det er som å sammenligne epler og pærer.
Mvh
Walter
Gunnar Fidje
17. januar 2011 - 17:49
Likebehandles etter loven
VG har overskriften:
"- Løslot narkosiktet
for å fengsle Amelie"
Er dette fakta? Løslot politiet en narkosiktet for å kunne fengsle Amelie? Byttet de plass? Dette blir like absurd som sammenblandingen mellom Amelie og Krekar. Hvis Amelie ved utsendelse risikerer dødsstraff, så blir heller ikke hun utsendt.
Det er betenkelig at en såpass stor del av befolkningen lar seg manipulere av media og prinsippløse dobbelmoralister uten ryggrad.
Som Frida korrekt påpeker: - mennesker må likebehandles etter loven. Da er vi over på sak.
Jens-Petter Hvidsten
17. januar 2011 - 18:02
Amelia
Dette blir to uforenlige sammenlikninger og regnestykker . Amelia vil bringe skatteinntekter til vårt land . Hva gjør Mullah krekar......... !?
Bra Frida F , mange forskjellige gode innfallsvinkler , i motsettning til det FrP bruker . De er som strå i vinden , bøyer seg dithen det blåser mest fra , og ellers er de steinharde rasister.
Men Norge trenge Amelias hender , og hennes likesinnede lovlydige mennesker , på flukt fra undertrykkende regimer , på flukt for å få seg arbeid osv.
Ingar Nilsen
17. januar 2011 - 22:29
Så enkelt er det bare
Hvis vi liker deg så får du bli.
Det er noe som heter konsekvens. Hva som kan skje når alle de tusen kommer frem fra sine skjulesteder og forlanger en Ameli.
Olav Heggum
17. januar 2011 - 17:52
Da er det bare og håpe på at
Takk Frida Fredriksen
Christer Hoel
17. januar 2011 - 18:58
Enig
Jens-Petter Hvidsten
17. januar 2011 - 17:53
Maria Amelies
Så er det at det også er korupte regimer , som praktiserer dødsstraffer o. l. om man er i mot regimet .
Retten til å mene , retten til å skrive , eller synse , er også tatt i fra dem .China har endret sine lover , men alikevel fengsler de motstandere .
Republikanere i USA maser om økte dødstraffer for nyhetsbyråer , som legger fakta på bordet .
Ja , selv i Oslo , blir man overvåket , prøv å still deg /dere utenfor den amerikanske ambasaden med videokamera på stativ . Er man heldig , så får man stå der maks 15 min , men det er jo jfr Norsk lov , lov å filme mennesker på gaten !
Med så mye fattigdom , korrupsjon og utnytting av fattige svake land , ikke rart at de vil komme hit , med eller uten pass . i allefall bringer nye hender vårt land store inntekter hvert år , over 50 milliarder . Vi trenger disse hendene . Snart må vi kjempe for harde livet for å få disse hit i konkuransens navn .
Vår nye pensjonistreform bringer langt mere inntekter til vårt land , enn
f. eks. kommunesamenslåing/rasjonalisering . Vi trengwer disse hendene , og vi trenger Amelia .
Gunnar Fidje
17. januar 2011 - 18:43
"økonomisk" menneskesyn...
Heldigvis blir mennesker som søker asyl fortsatt vurdert utifra deres reelle behov for beskyttelse, og ikke utifra om de gir "skatteinntekter til vårt land" eller ikke som Hvidsten later til å foretrekker.
Madina Salamova får gjøre som alle andre: søke arbeidstillatelse.
Odd Johannessen
17. januar 2011 - 21:31
Det har hun jo gjort
Øyvind Midteng
17. januar 2011 - 19:45
Glimrende
Geir Olsen
17. januar 2011 - 20:29
Hva med de andre?
Geir Olsen
17. januar 2011 - 20:30
32.000 papirløse i Norge
Hans Fosshagen
17. januar 2011 - 21:20
Ja det er lov å tenke selv..
Og hva er normalt for en i den alderen, jo nettopp å gå på skole for ikke bare å rotne bort, og da vil også tiden gå fortere. 4 år senere får familien avslag på søknaden, da har jenta i mellomtiden begynt på videregående. Og det er da også strålende at hun fullfører dett for så å studere videre. Noen må jo ha gitt henne råd om dette og andre har gitt henne lov til å fullføre dette. Det som overrasker meg er jo at disse ikke har gitt henne råd om hva hun budre gjøre etter studiene, rådført seg for å få arbeidstillatelse og ergo også lovlig opphold etter endte studier.
Det har seg nemlig slik at som studerende har du anledning til å fullføre noe du har startet på, noe som er fornuftig.
Hvorfor etter dette gå i skjul og lage trøbbel for seg selv???
At hun ville fått arbeidstillatelse er vel stor sansynlighet for, da dette landet trenger folk som har utdanning og klarer å utføre inntjenende arbeid, og skatter som jo våre styrende er så glade for at de får fra alle oss andre.
En ting til som spriker i denne historien er jo om det virkelig er slik at politiet har sluppet ut narkodømte for å få plass til Maria som deltok i et møte omhandlende menneskerettigheter.. Ja da burde politiet også deltatt på dette møtet sammen med regjeringen.. Alt er ikke sort hvitt men en kan virkelig lure....
Olav Heggum
18. januar 2011 - 9:47
Hun kom hit som 17 åring,
Odd Johannessen
17. januar 2011 - 21:26
Frida, jeg syns du tuller...
Det nå mange reagerer på, er den usannsynlig brutale måten hun blir håndtert på. Hvilket forarbeid er det gjort i Moskva for at hun ikke skal bli utsatt for noe? Utenriksministeren er opptatt med Libya, noe som er uinteressant for folk flest. Statsministeren er opptatt av "rettferdighet", o.s.v. Politiet anker dommen i Borgarting til Høyesterett.
Alt for "våre skattepenger".
Reduser bevilgningene til politiet med 2 % for hver time som går før de etterkommer beskjeden fra Borgarting. Løslat jenta mens byråkratiet klør seg i hodet...
Frida FREDRIKSEN
17. januar 2011 - 21:57
Les artikkelen om igjen...
Det er mange "aliaser" der ute.
Vil du og dine meningsfeller ta imot dem på samme måte som denne kvinnen ?Som ikke har operert med mindre enn 4 forskjellige navn.
Men igjen vil jeg minne om at jeg setter søkelyset på SAKEN og IKKE PERSONEN.
17. januar 2011 - 22:32
Sterkt usaklig
Følelser:
Maria kom til Norge som barn, sterkt uvitende om alt annet enn hva man kan forvente hvordan et barn tenker og handler. Og dette var nok noe langt annet enn det faktum at hun ikke hadde annet enn å følge sine foreldre. Det er helt ufattelig at folk nå nærmest forlanger at hun skal ha tenkt og handlet som et voksent selvstendig individ da hun første gang kom til Norge. Ser du ikke selv hvor meningsløst og urimelig dette blir?
Frida FREDRIKSEN
17. januar 2011 - 22:38
Forsjkellig syn....
Hvilken beviser har du for det motsatte?
Jeg forholder meg til det som har blitt opplyst i media.Hverken mer eller mindre.Så viss du følger med ser du at hun har hatt flere navn.Men det er jo bare en del av saken.Det er greit og ha forskjellige meninger,men ikke tillegg meg usannheter.
17. januar 2011 - 22:55
Fabrikkere påstander
Frida FREDRIKSEN
17. januar 2011 - 22:58
Hva...?
Jeg bare gjentok det som har hvert nevnt i div. media.Der har hun titulert seg med flere navn.
Jeg prøver og få frem SAK og ikke personen,hva hun nå egentlig heter spiller ingen rolle i denne debatten.
18. januar 2011 - 14:49
Hva det betyr...:
I din siste kommentar skriver du:
”Jeg bare gjentok det som har hvert nevnt i div. media…” Ansvarsflukt…!
”Det folk flest glemmer er at vi kan ikke ha en lov etter "trynefaktor"
Faktum er at ”folk flest” ville nok ha holdt seg unna ordet ”trynefaktor”.
Sak og person…? Hvor er SAKLIGHETEN her? Hadde det for eksempel vært mulig å formulere seg på en annen måte for å vise en aldri så liten respekt for individet, eller er hun kanskje ikke det verdig? Debatten har kommet såpass langt nå, at vi burde unnlate å føre personegenskaper i krenkende ord og vendinger! Nå vet vi alle hvem Maria Amelie er. Ikke sant Frida?
”Det vi vet er at hun har brutt norsk lov. At hun ikke oppfyller kravene til asyl i Norge.”
Her siterer jeg deg direkte…: ”Det vi vet…” Sterk påstand! Vær så god, kom med fakta!
”Jeg prøver og få frem SAK og ikke personen, hva hun nå egentlig heter spiller ingen rolle i denne debatten…” Men så spiller det likevel en vesentlig rolle at hun har ”titulert seg med flere navn…”. Hvorfor det? Hun leter etter sin identitet. Skal vi bebreide henne for det? Maria Amelie var hennes psevdonym for boken ”Ulovlig norsk”. Jeg forstår meget godt at det er dette hun identifiserer seg med! Hva med deg?
Prøv, med en liten fingerspitzgefühl å være litt mer seriøs! Likhet for loven i Marias sak er disharmonisk musikk! Prøv heller og smak på rettferdighet for individet. Jeg skjønner at du søker logikk i det hele, det skal du da også fortsatt få gjøre for min del. Men det humane aspektet må da vel i aller høyeste grad veie tyngre enn lover og paragrafer, selv for en ihuga logiker?
Frida FREDRIKSEN
18. januar 2011 - 22:37
Hr,Celius.
Men du prøver og tillegge meg usakelige kvervulerende meninger.
Ja!!! Jeg refererer til media.Det ER ingen ansvarsfraskrivelse.Men derfra JEG kjenner saken.
Men du sitter kanskje inne med andre kilder siden du går imot alt som har blitt omtalt via media?
Ja,jeg skrev det vi vet.....
Stemmer det ikke at hun har brukt flere navn?
Eller at hun har oppholdt seg ulovlig i landet?
Tror du det er først nå i en alder på 25 år hun vet sitt navn og identitet?
Men jeg påpeker igjen at her handler det ikke om person,men forandring av loven.
Du er enig i at alle de som ble hjemsendt.Alle de som ikke rakk og få den behandlingen som denne kvinnen.De skulle også fått blitt i Norge?
Eller er det for deg bare denne saken som er viktig?Slik ser det i allefall ut.
Er det det du kaller rettferd? Det er flere individer som må behandles med rettferd enn Maria Amelie.Siden du tar opp ordet RETTFERD selv
Så seriøsitet tror jeg ikke du er den rette til å rope så høyt om,desverre!
Olav Heggum
18. januar 2011 - 9:53
Herr Celius
18. januar 2011 - 13:40
Svar
Olav Heggum
18. januar 2011 - 13:51
Jeg er faktisk enig med deg,
Hvordan tror du det ville bli oppfattet i omgivelsene dine hvis du pekte på ''Anne'' i venneflokken, og ba henne inn i hagen på sjokolade fordi hun var så pen og veloppdragen, ''mens ''Per'', ''Pål'' og de andre 25 fikk beskjed om å fjerne seg?
Jeg har heller ikke forstått hvordan det er mulig for Maria og ta mastergrad ved NTNU uten personnummer, det er fortsatt ingen som har forsøkt å svare på det. For meg så er det ett av de STØRSTE tankekors i hele saken.
18. januar 2011 - 14:56
Fint at du er enig!
Olav Heggum
18. januar 2011 - 15:20
Ut fra det du sier, forstår
Det er jo tross alt mange som kan sies å være i en tilnærmelvis lik situasjon, for ikke å snakke om mye verre. Til og med mange som ikke klarer å gjemme seg og blir utsendt FØR de får muligheten til integrere seg.
Skal vi ha lover og regler for dette, eller skal vi åpne grensene?
Det kan da ikke være vanskelig å se signaleffekten det gir hvis hun får bli nå? Vil vi leve med konsekvensen av det?
18. januar 2011 - 20:51
Vi kan ikke fortsette
Olav Heggum
18. januar 2011 - 21:14
Lover og regler er slett ikke
Frida FREDRIKSEN
18. januar 2011 - 22:41
Hmmmm
Vanskelig og vri seg unna her ja!