
Uansvarlig veipolitikk gir veier som dreper
Nye dødsfall peker igjen på velkjente problemstillinger innenfor norsk veipolitikk.
Det beste tiltaket er selvsagt å bygge moderne og sikre veier raskere over hele landet.
Men også to andre tiltak er nødvendig;
- Statens vegvesen bør ikke ha ansvar for tilsyn med veier de selv er ansvarlig for. Regjeringen vil videreføre denne ordningen. Heldigvis er det utenkelig at Avinor skulle kontrollere seg selv – til det har vi et eget Luftfartstilsyn. Heldigvis er det utenkelig at statlige sykehus skulle kontrollere seg selv - til det har vi et uavhengig Helsetilsyn.
Derfor bør Statens Vegvesen straks fratas oppgaven med å føre tilsyn med egne veier.
FrP vil ha et uavhengig og selvstendig Transporttilsyn som kan stenge trafikkfarlige veier dersom det er nødvendig og vil igjen fremme forslag om dette i Stortinget.
- Den som eier veien må også ha et juridisk ansvar for veien. Dårlig vei har i dag ingen konsekvenser for den som eier veien men kan ha dødelig konsekvens for veibruker.
FrP har i statsbudsjettet for 2007, 2008, 2009, 2010 og 2011 fremmet følgende forslag:
”Stortinget ber regjeringen innarbeide bestemmelser om et juridisk ansvar i veitrafikkloven for ulykker som skyldes veiholder.”
Forslaget blitt avvist av alle de øvrige partiene på Stortinget. Det er beklagelig. FrP vil nå fremme forslaget på nytt.
Uavhengig tilsynsmyndighet og juridisk ansvar for veiholder vil kunne tvinge frem raskere utbygging av moderne og sikre veier i Norge.
Arne Sortevik,
Stortingsrepresentant FrP, medlem Transport og Kommunikasjonskomiteen

Barns beste
Lesernes kommentarer
Odd Korsnes
8. januar 2011 - 18:16
Enig
8. januar 2011 - 18:40
Med den trafikkmengden vi har
Det hjelper trafikksikkerheten lite å nedsette granskningskommisjoner i slike tilfeller. Midtdelere av vegbanen er eneste alternativ for fremtidig sikkerhet mot møteulykker, men det tar vel hundre år å gjennomføre.
Anne grethe Eikrem
8. januar 2011 - 19:14
Skolevegen
Kjetil Haugan
8. januar 2011 - 19:25
Peiling på hva???
Olai marton Jacobsen
8. januar 2011 - 20:45
Nissemannen og
9. januar 2011 - 10:24
Veier som dreper?
Ingen har hittil blitt drept av veiene. Den som påstår det bør komme med med beviser for det.
Den eller de som dreper er de som ferdes etter veiene, uansett hva slags kjøretøy de bruker.
Dette mest på grunn av neglisjering av fartsgrenser og veienes beskaffenhet, men også på grunn av påvirkning av alkohol og andre stoffer.
Bedre veier gir nøvendigvis IKKE bedre kjøretøyførere.
Det finnes dessverre alt for mange på veiene som aldri i livet skulle hatt førerkort for verken det ene eller andre kjøretøyet.
Når dette er sagt; jeg er enig i at både veibygging og vedlikehold er et rikt land som vårt totalt uverdig, og at vi har ukompetente politikere fra ytterste venstre til ytterste høyre.
Odd Korsnes
9. januar 2011 - 10:32
er nok sant
9. januar 2011 - 20:50
Direkte årsak?
9. januar 2011 - 21:02
Direkte årsak 2
I rapporten stod det at veistandarden var en vesentlig årsak til ulykken, ikke direkte årsak. Dette gjør at jeg fastholder det jeg skrev i første svaret, at det er uansett sjåføren som må avpasse farten etter forholdene, enten de er gode eller dårlige.
For vi som mennesker har dessverre ikke så mye kontroll over de fysiske lover som vi ønsker.
Trond Amdal Stenersen
10. januar 2011 - 15:19
Vegstandard
Men, i bunn og grunn er jeg enig. Sjåføren er ansvarlig....
Og det må være lov til å klage på veistandarden her i landet!!
Odd Korsnes
10. januar 2011 - 20:15
OK Roy
10. januar 2011 - 21:20
Joda Odd....
Wiggo Kristiansen
12. januar 2011 - 14:42
til roy uggedal
16. januar 2011 - 10:54
Til Wiggo Kristiansen
Du påstår at det er så mange veistrekninger som vil være en direkte årsak til ulykker. Hvis du vet hvilke så må du kjøre etter forholdene der da! Da blir det ingen ulykker. Forstår du nå? Veien er ikke farlig alene, det er i kombinasjon med "dårlige" sjåfører den er det. For 99,7% av alle ulykker er pga. MENNESKLIG SVIKT. 0,3% kan legges på teknisk svikt eller andre forhold som fører ikke rår over. Speilblank is på en veistrekning i Juli hadde vært et slikt eksempel. Men i vinterhalvåret må folk for pokker skjønne at det kan være glatt og være sitt ansvar bevisst! Det samme gjelder om veien er i dårlig forfatning.
For å dra det litt lenger: hvorfor havner så mange SUV'er i grøfta selv om de har drift på 4 hjul og er laget for "dårlig" underlag? Jo, fordi det sitter et menneske bak rattet. Fortsåt du nå, Wiggo? Veien er aldri skyld i en ulykke alene. Homo Sapiens er den utløsende faktoren.
9. januar 2011 - 11:49
På tide?
Tore Hansen
10. juli 2011 - 10:44
...
Ove Hauge
9. januar 2011 - 14:11
Man kan ikke klage når man
Hans Fosshagen
9. januar 2011 - 15:16
Enkel løsning velges..
Da sitter de rødgrønne igjen med bare kamera (ATK) som sikkert verner mange fra død og fordervelse virker det som..
At veien er for dårlig og burde tilrettelegges for forsvarlige passeringer blir ikke nevnt med et ord.
Når veiene er så dårlge som de er mange steder så er det helt riktig at lastebiler og busser, biler med tilhenger etc setter farten ned til forsvarlig nvå. Så langt er jeg helt enig, men dette nivået varierer sterkt fra person til person og akurat som og ferdigheten varierer fra person til person. Når det så oppstår lange køer og trafikken sngler seg av garde i 50-60 og køene vokser kilometervis blir dette til frustrasjoner.. Når det da åpner seg muligheter med eller uten midtdelere så tar noen sjangser og andre ikke, men like fult er det tragiske utfallet når noe uønsket skjer, går dette ikke nødvendig vis ut over de som forårsaket køen, utfallet kan lett ramme 3. person.
Det blir da for meg uforståelig å høre samferdelsministeren prate som om dette skal løses med midtdeler eller kamera..
Hvorfor ikke løse dette med å bruke pengene til utbygging og sikrere veier, med høy standard. Slik Gilbert foreslår. Gjerne utvide veien der det er rettstrekker slik at det kan bygges forbikjøringslommer slik vi har sett bygges i Sverige mange steder. (jamfør E18 fra Ørje til Stocholm) da kan man komme forbi de som sinker trafikken, og de som vil kjøre sakte gjør selvsagt det i tråd med egen ferdighet og sikkerhetsfølelse. Men da må det altså tørres å bruke penger på dette i steden for død og fordervelse..
Per Vangli
9. januar 2011 - 15:17
Veipolitikk
(med unntak av FRP) er mere opptatt av å sylte ned pengene
i selskaper av typen Enron, Freddy Mac og Fanny May. Det hevdes
at ansvarlig politikk er å gi Armanidresskledde blåruss hele olje
formuen til et gigantisk lottospill. Da må heller Norge forfalle under
vrøvl innpakket i vås av typen "handlingsregelen" og ta gjerne
med "klimaforliket" i samme kategori. Se hvor lett K. Halvorsen
tok det da blårussen tapte 635 milliarder i 2008. Det ble med et
skuldertrekk og noe oratorisk oppgulp om at "de pengene kommer
nok igjen..." . Så å håpe på fornuft i samferdselspolitikk er nok
dessverre en umulighet!!- Og det Norske Folk har selv valgt inn
den sittende regjering - og må selvfølgelig leve med dette som en realitet.
John Kristiansen
9. januar 2011 - 15:21
Uansvarlig veipolitikk
Tore Strandberg
9. januar 2011 - 19:12
Veipolitikk
Trond Amdal Stenersen
9. januar 2011 - 19:59
Dårlig veistandard
Som MC fører opplever jeg et økende problem med sprekker (langsgående) i veiene våre. Og de "repareres" med flytende asfalt som det strøs grus oppå.
Dette er nesten ok for en bil, kun en liten sladd forekommer når dette er gjort i en sving. Men for oss MC førere er det verre. En sladd for oss betyr at vi kjører av veien som følge av at MC'n går overende. Det kan sammenlignes med å møte glatt is (på sommerføre) for en bil.
Det er ikke lenger siden i sommer at minst èn MC fører ble drept grunnet langsgående sprekk i veien. Selvsagt i en sving..
For å snakke litt om den kalde årstiden, så er brøytingen under enhver kritikk. Det brøytes med traktor, og skjæret går ikke helt ned til veibanen. Noe som skaper dype spor. Som botemiddel mot dette, kommer en veiskrape innimellom og skraper seg ned til (og gjennom) veibanen. Kan det virkelig være økonomi i dette?
Sett noen (som ikke har eierinteresse) til å overvåke veinettet vårt!
Sett av NOK PENGER til å holde en akseptabel veistandard!
Noen klarte det "før i tiden"!
Paul Oskar Rosenquist
9. januar 2011 - 20:42
Hvor er dsb?
Tror det er best for trafikkantene at veivesenet ikke er utøvende myndighet, men får noen andre til å passe på seg! Veivesenet har det jo enkelt i dag, dersom de ser et problem/fare langs veiene, så lager de et skilt som viser problemet og dermed er ansvaret overført til den som sitter bak rattet :)
Jan Dahl
9. januar 2011 - 21:18
Dårlige veier
Arne Hansen
9. januar 2011 - 21:41
Veipoletikk!
Trond Amdal Stenersen
10. januar 2011 - 12:40
Veistandard
Men, når veistandarden er så ille at man ikke kan kjøre i "lovlig" hastighet uten stor fare (og det på veier det ikke var problem med for noen år siden...), da er det nedgang i veistandarden. Og det kan da ikke være samfunnsøkonomisk? Med økende trafikkmengde, burde det brukes MER penger (og mer enn bare prisstigning) ikke mindre på veinettet!
Sverre André Pedersen
9. januar 2011 - 22:02
Det er bare en ting å si!
Hans Fosshagen
10. januar 2011 - 11:03
En liten digresjon.
Meltveit Kleppa kvitterer med å si at det er utbygd i takt med det som er lovet, minstemålet er nåt..?? Hva nå det måtte mene.
Ulykker skjer jo som følge av for dårlig veistandard, og ikke som følge av manglende midtdeler. Manglende midtdeler ville kunne hjulpet på sikkerheten der veiene ikke er av høy nok standard til at traffikale aviklinger kan skje uten fare for liv eller helse.
Det er verken lagt opp til at passering kan skje på en planmessig sikker måte, eller til individuell vurdering av traffikbildet i form av at de som vil kjøre sent kan passeres på en sikker måte eller kjøre til siden og slippe andre frem som er av forskjellige grunner tryggere på gitte former for underlag. Og med den økte trafikkmengden vil selvsagt fremkommeligheten bedres om hastighetene ligger på gjennomsnittlig tillatt hastighet contra langt under.
Farten i trafikken har i høyeste grad med erfaring å gjøre, og de som føler seg trygge kjører gjerne forbi, men om de eller de som blir skremte av forbikjøringen forårsaker en ulykke eller de som kjører forbi er irrelevant i denne saken.
Problemet er at ved ulik oppfattelse av trafikk bildet skapes unødvendig mye frustrasjoner i trafikken.
Jeg selv kjører ganske ofte Hallingdalsveien (Rv 7) De gangen trafiken flyter i hastigheten som er tillatt, holder folk seg 99% i køen, mens i de tilfellene der enkelte kjører i 55-60-65.. Starter forbikjøringene. For de som kjenner denne veien er det ikke veldig mange gode forbikjøringsplasser, men der det er mulig er det mye filskiftinger.. Politet burde hyppigere også luke ut de som snegler deg grem, og for å si det slik. Det er jo lov å titte i speilet.
Dårlige dekke kan jo også være en årsak til at enkelte kjører sakte, selv om de avpasser farten etter de dårlige dekkene er det dermed ikke sagt at alle har dårlige dekk.
10. januar 2011 - 21:35
Altså....
Morten Berg
10. januar 2011 - 13:55
Dårlige veier