
Mangler energiforsyningen troverdighet?
Energiministeren og myndighetenes ansvar for kraftutbygging, krever det en offentlig høring? Da debatten om manglende elektrisitet til Bergen gikk hett i mediene, var det snakk om luftstrekk eller kabel som skapte voldsom rabalder i mediene! Detbatten gikk for og i mot luftstrekk og/eller kabel. Det var stort sett det det dreide seg om.
Det jeg vil kritisere myndighetene for, er at det var stort sett energiforsyningen til Bergen det dreide seg om. Så kom kulden i november, det ble stille om Hardanger - Bergen! Men nå blusset debatten opp om kraftprisene i Trøndelag som er mye høyere en ellers i landet.
Men myndighetene var tause inntil debatten om energi i NRK TV torsdag 2. november. Da plutselig kommer det fram at problemet med kraftprisene ikke skyldes mangel på kraft, men faktisk for dårlig utbygget kraftnett i Norge og det er myndighetenes ansvar.
Da begynner vi litt etter litt å forstå sammenhengen. Den sittende regjernings manglende vilje til å bruke de milliardene det koster og oppdatere og bygge det lenge forsømte kraftnettet utover landet hvor det er nødvendig?
I dag har ikke Norge råd til å ta disse investeringene enda landet har bokført over tre tusen milliarder på bok. Ja den har heller ikke råd til å ta opp lån for å utføre denne nødvendige elkraftutbyggingen for land og folk. Men har råd til å la alle abonnentene fattige å rike i energilandet Norge blø.
Enhver utsettelse av å bygge ut nettet nå, vil føre til at nettet blir dyrere å bygge ut senere. En regning Norge må ta på ett eller annet tidspunkt likevel.
(En digresjon: Kjenner vi igjen lignende sak hvor myndighetene bærer det økonomiske ansvaret? Jernbaneutbyggingen.) Det står neppe på penger? Da må det stå på feighet.
Har Norge feige myndigheter for tiden, som ikke tør gå på livsviktige oppgaver for landet nå mens vi har penger på bok?
Når det gjelder offentlig utbygging av denne art kan jo staten gå ut av landet å be om pristilbud på helhetlige prosjekter fra land som ellers sliter tungt for tiden? Det er jo en vinn, vinn situasjon for Norge og de land vi henvender oss til som sliter med lav sysselsetting.
Så har vi de som selger strøm, de ringer oss i middagstiden, praier oss på kjøpesentrene, når oss på internett, SMS-er oss på mobilen, direkte reklame og annet. De overgår hverandre med priser og tilbud. Den ene dagen selger de bredbånd, mobilnett og dagen etterpå selger strøm fra samme selger. Flinke selgere som gjør så godt de kan til å føre oss bak lyset.
Har jeg mine ord i behold når jeg hevder at myndighetene ved energiministeren og store deler av energi bransjen mangler troverdighet?
Hva mener du?

Barns beste
Lesernes kommentarer
Kenneth Wulff
3. desember 2010 - 17:09
Ja, Tore
Det verste tullet var det vel vår alles Jens som serverte, da han påsto at uten "salg" til utlandet ville strømprisen i Norge vært enda høyere.
Det må vel være tidenes omskriving av virkeligheten.
Jarl Hellesvik
3. desember 2010 - 17:54
Hva med dette?
Rolf Gulbrandsen
3. desember 2010 - 18:08
Troverdighet ???
Denne regjeringen har fått CO2 og månelanding på hjernen.
Jan Erik Jensen
3. desember 2010 - 19:03
Jeg tok opp dette i debatter
Jeg hadde analysert Statkraft\-Statnetts regnskaper og fått inside info i tillegg .Dette viste klart løgn\bløff . Det ble krevet inn langt høyere beløp i linjeleie enn det som ble anvendt på nybygging\vedlikehold.Dette skrev jeg om i mai.
Toppen på frekkhet er at Sigbjørn Johnsen tar inn 5,5 milliarder i statsbudsjettets inntektsside for 2011, utbytte fra Statskraft.\Statnett
Altså , innbyggerne flåes langt utover det som ert nødvendig for å dekke kostnader i kraftproduksjon\-distribusjon og overskuddet "gis" til finansminister som plutselig får mer pææææng som han kaller det samtidig som han leser dikt av fattigdikteren Børli..
Dårlig skjult ekstra skatt kaller vi dette på godt norsk.
Denne høye skatten er meget usosial fordi den betales også av minstepensjonister om de da ikke velger å fryse ihjel istedet for å kjøpe strøm de ikke har råd til.
Var det sosialdemokratisk parti AP kalte seg ?Også topper nå falskheten seg med at den rødgrønne regjeringen liksom "gir" Statkraft\nett 80 milliarder til investeringsformål.Jeg vedder på at det meste av disse milliardene kommer til å bli brukt til å bygge flere overføringslinjer ned til kontinentet slik at mer kraft kan eksporteres .
Ikke sikker på om jeg ønsker regjeringen god jul dette året .
Det begynner å bli vel falskt etterhvert det som kalles regjering.Statskraft \Nett får gjøre akkurat som de vil og i returkommisjon som takk for hjelpen til å ture fram uten politisk styring så håver regjeringen inn utbytte som egentlig er ekstrabeskatning av fattig og rik her i landet.
3. desember 2010 - 21:59
Ja det kalles vel
4. desember 2010 - 11:17
Inntektene brukes utenlands.
Dette skrev Statskraft om Romania.
The very good progress of the liberalization of the Romanian power and gas markets make the country attractive for investment and trading. The combination of geographical location of Romania and the ambitious plans for development of the power sector of the country is a good precondition for cross-border trading and access the markets of all neighboring countries.
Vanlige rumenere skal på samme måte som oss, lære seg at naturressuser ikke skal brukes til velstand innenlands, med sendes ditt hvor prisene er høye og til velferd for ledere med lønninger i mange millionersklassen og pensjoner som gjør livet lett å leve for den eliten av sosialdemokratiske bakmenn.
Liberale i utlandet og monopolister hjemme. Her driver de sitt mulvarp arbeide, for å spenne benene under småskala kraftverk, ved å kuppe konsesjoner fra private aktører.
Olav Heggum
4. desember 2010 - 13:58
De rød/grønnes ''sosiale'' fordelingspolitikk
Vi har til alle tider latt oss lure av folk som VIRKELIG KAN ''prate''
Peter Hagen
4. desember 2010 - 16:35
Vi velgere mangler også troverdighet
skilt fra hvem og fargen på trusa til bablende "kjendiser, blir vi aldri troverdige kritikere. Vi kan ha anfall hvor vi roper opp "nei dette finner vi
oss ikke i", samtidig som vi beriker systemet ved at vi likevel betaler, og
beroliger politikerne ved at vi ved hvert valg velger det samme systemet, uansett hvor sinna vi var i går eller forgårs osv. Det finnes jo
ingen strukturell opposisjon i Norge, ingen folkeaksjoner som minner
politikerne på de a-ha-opplevelsene vi har hatt i mellomvalgperiodene.
Da blir jo folkets rettferdige reaksjon til syvende og sist bare patetisk
sutring.
Tore Tønder
4. desember 2010 - 22:46
Jeg gir deg en 10´ er på en skala fra en til ti
Rolf Gulbrandsen
4. desember 2010 - 16:49
Enig, Peter Hagen.
Stort sett så er norske velgere nokså bevistløse og feige når de kommer til valgurnene.
Håper alle tabbene som gjøres på løpende bånd også blir husket ved neste stortingsvalg. Hjertesukk!!
Bjørn Weld
5. desember 2010 - 13:03
Ja, den mangler uten tvil troverdighet
til debattene på TV hvor jenteunger får taletid til å snakke om de forferdelige panelovnene, ikke at jeg har noen av dem.
Noen områder bør utelukkende være et offentlig ansvar uavkortet, -
og dette er ett av dem. Strøm og strømpriser skal ikke være markeds-
avhengig. Her skal staten ha eneveldig monopol, og prisen på strøm
skal være den samme i hele landet.
Det er helt uholdbart slik vi har det idag; at magasinene bl.a tømmes ved
eksport av strøm slik at vinterens kraftforsyning blir sårbar.
Hvem eier regnvannet? Er det ikke et fellesgode? Kan kraftselskapene bare selge det ut før kulda setter inn uten hensyn til at folk trenger strøm til vinteren?
Tyveri,- skandale,- ulovligheter,- ta seg til rette,- hvor er troverdigheten
når dette skjer? Jeg viser til artikler om hvor mye strøm som er solgt,
- og til fortjeneste for hvem?
Det er jo ingen vits i å skrive, - logikken til de folkevalgte følger helt
andre linjer. Jeg har antagelig ikke skjønt hvordan dette fungerer heller.
Men mens folk flest forstår konsekvensene av at magasinene tømmes
hevder Jens Stoltenberg helt motsatte følger. Om han vanligvis vet hva som skaper verdier og hvordan de beholdes er ikke godt å vite, men hvordan de kan melkes er han iallefall ekspert på, - som et drivende motiv for alt han foretar seg. At dette medfører store ekstrakostnader og ydmykelser for de som rammes er antagelig uvesentlig sålenge milliardene triller inn til hjertesakene enten de er relevante eller ei.
Det må vel nå begynne å bli klart hva våre regjerende politikere brenner for, - og ikke brenner for, - og hvor de helst vil brenne av formuen. De er ikke dumme, de vet hva de gjør, og de gjør det enten vi forakter eller ikke.
Magne Nordang
4. desember 2010 - 19:38
Troverdighet ??
5. desember 2010 - 13:51
Lov?
Kjell Heggen
5. desember 2010 - 17:28
Strømpriser og nettleie
Begrunnelsen skal visst være; mangel på strøm i området og manglende nettkapasitet for å føre mer strøm inn i området.
Mangel på strøm forklares med lave magasinfyllinger og lite nedbør. Ja, noen besverligheter skal en no ha på disse kanter av landet. Er været bra, ja da skal vi straffes med høyere strømpriser. Helst skulle det vel regnet døgnet rundt slik at en kunne eksportere ut av området maksimalt med energi med tilhørende profitt.
Sentralnettet, som Statnett eier og driver, tar kun en liten svipptur innom fylket, Fardal. Men da ikke for å tilføre området strøm. Nei, det motsatte, føre strøm ut av området. Ja da betaler vi vel ikke nettleie til sentralnettet da? Sånn som jeg har forstått det, betaler vi nettleie til sentralnettet på lik linje med andre.
Hvorfor er det ikke lik pris på såvel strøm som nettleie i hele landet? Er det forskjell på veiavgifter i forhold til hvor du bor? I prinsippet er det ingen forskjell på veiavgifter og nettleie. En vare, i dette tilfelle elektrisk energi, burde vel være billigst der den blir produsert. Men det produseres vel store mengder el.energi i Oslo sentrum.Eller er forklaringen at det er der "makta sitter?"
Et offentlig oppnevt utvalg har i disse dager konkludert med at strømmen blir billigst dersom den ikke blir lik i hele landet. Ja, selvfølgelig fordi medlemmene i utvalget tilhører områder med lavest pris i dag.Det er i dag såkalt fri konkuranse på elektrisk kraft. I utgangspunktet kan alle bestille strøm hvor de vil, men prisen den er forskjellig alt etter hvor en bor. Dette harmonerer dårlig. Med andre ord "energiforsyningen mangler troverdighet."