Regjeringen vil ha mer veiskatt.
Årlig betaler bilistene mer enn 55 mrd.kr. til statskassen i bilrelaterte skatter og avgifter på bilkjøp, bilhold og bilbruk. Staten brukte i 2009 ca 17mrd. kr. til veiformål inklusive riksveiferjer.
I tillegg til årlig bilskatt og bilavgift pålegges bilistene i økende grad ekstraskatt gjennom ulike former for bompenger. For 2009 forutsettes om lag 5,7 mrd. kr stilt til rådighet til investeringer. I tillegg er det lagt til grunn 290 mill. kr i bompenger fra Oslopakke 3 til driftstiltak for kollektivtransporten; altså totalt ca. 6 mrd.kr. Statens bruker selv ca. 6 mrd. kr. til veiinvestering. I 2009 var altså bidraget fra bilistene gjennom bompenger like stort som det beløpet staten selv brukte på investering i nye veier.
Denne utviklingen fortsetter i økende omfang: bompengeandel øker pr. prosjekt og bompenger brukes i økende grad til helt andre ting en veibygging. Ikke bare er bilen blitt melkeku for staten – veien er også i ferd med å bli det.
Derfor vil regjeringen nå åpne for at lokale myndigheter enklere skal kunne innføre rushtidsavgift. Dette er siste trekk i Regjeringens forvaltningsreform. 17.000 km dårlig riksvei ble flyttet fra staten til fylkeskommunene uten nødvendige penger til opprustning og slik at staten ”frikjente” seg selv for alt ansvar for manglende vedlikehold på veier som ble overført. ”Enklere regelverk for lokale myndigheter til å innføre rushtidsavgift” åpner for den finansieringen som staten ikke selv vil gi men altså gjennom utskriving av ekstra lokal veiskatt.
Selvsagt ”pakkes” ny veiskatt inn i miljøpapir. Som en rekke andre ”miljøtiltak” har rushtidsavgift liten miljøeffekt men stor kostnad. Moderne veier – også veisystemer i, til og rundt de største byene – gir effektiv, sikker, energieffektiv og miljøvennlig transport.
Denne regjeringen er god på å skrive ut nye skatter. Den er uvillig til å finansiere gode transportnett i de største byene og åpner derfor for mer pisk, mer tvang, mer restriksjoner og for mer veiskatt.
Norge trenger en helt annen samferdselspolitikk. Oljefondet er på over 2800 mrd.kr. En del av pengene bør investeres i nasjonal infrastruktur. Gode veier i Norge er lønnsomt for Norge og er en sikrere investering enn utenlandske finansmarkeder. Det innebærer også at ekstra veiskatt gjennom bompenger kan fjernes – ikke økes.
Stortingsrepresentant Arne Sortevik, FrP
Medlem av Stortingets Transport- og Kommunikasjonskomité

Barns beste
Lesernes kommentarer
Tore Strandberg
2. juli 2010 - 20:28
vegskatt
Kjell Tangen
2. juli 2010 - 20:33
Er ortevik og Fr.P totalt uvitende?
1: Innførselsavgift/toll - egentlig ment til beskyttelse for nasjonalt næring. Meningsløs da vi ikke lager biler her, men uansett ikke ment til vegbygging/-vedlikehold.
2: Årsavgift. Innført 1917 som luksusavgift. Var ment å være midlertidig,men fortsatt, da som generell inntektsavgift. Ikke til bygging/vedlikehold av veger.
3: Registreringsavgift. Skal i prinsippet dekke kostnader ved registrering. Evt.overskudd er generell statlig skatt.
4: Bensinavgift. Innført på 1920-tallet. En del av denne er ment til
vegvedlikehold, men andre deler for å dekke utgifter ved skader, kødannelser og mye mere.
5: CO2-avgift - ren miljø-/klimaavgift, ikke ment å dekke bygging eller vedlikehold av veg.
6: Mva. dette er generell skatt/inntekt til staten, ingen binding til veg.
Dette viser at Sortevik og andre Fr.P.ere ikke informerer riktig mht. hva avgiftene er ment å gå til.
Om Sortevik og andre er ubegripelig uvitende ( deres posisjon tatt i betrakning), om de de mangler forstand til å forstå faktisk oppgitte forhold eller bevisst lyver kan selvsagt ikke jeg gi svar på.
Kan uansett ikke se andre enn de 3 oppgitte muligheter. Vet andre slike muligheter vil jeg gjerne bli opplyst om disse.
Tom Arild Wulff
2. juli 2010 - 21:23
Ja ja Kjell
Kjell Tangen
2. juli 2010 - 21:34
Hvilke ting er snudd?
Det er ikke jeg som har bestemt hvilke avgifter som skal opprettes og hva de skal gå til. Det er det faktisk Stortinget som vedtar.
Dersom du tror jeg tar feil, prøv å sett deg inn i fakta, lett tilgjengelig på nettet.
Er du uenig i hva avgifter skal finansiere så frem endringsforslag til "dine" representanter.
Jeg kan ikke influere mere på det mere enn du og engasjere meg ikke så mye i dette. Derfor går min utfordring til deg.
Dersom du mener jeg tar feil, så prøv å påvis det. Finner du ingen feil så følg mitt råd.
Prøver faktisk bare å informere om fakta.
Odd Johannessen
3. juli 2010 - 11:15
Tviler på det.
Det er noe som heter "øremerkede midler", men om det har noe større omfang tviler jeg på. Bompenger er ment å dekke en del av kostnadene ved å bygge veien, og bomstasjonen legges ned når finansieringen er ferdig. Det skjedde faktisk med Kjelstadbommen i Lier. På overtid. Ellers er vel de fleste skatter og avgifter kommet for å bli.
Roar Rambo
4. juli 2010 - 16:00
Riktig det, Odd
Tore Strandberg
2. juli 2010 - 21:35
ja ja Kjell
Kjell Tangen
2. juli 2010 - 21:59
Hvilken vare er kjøpt?
Disse avgiftene er innrettet til bestemte formål, bestemt av Stortinget.
Jeg har ingen innflytelse på hva Stortinget siden 1917 har bestemt hva avgiftene skal gå til.
Det jeg gjør er å henvise til hva som er bestemt.
Det er tydelig at det i disse debatter er utrolig mange kunnskapsløse og feige individer som ikke vet hva de snakker om eller tør å anklage de som har makt/innflytelse, men som heller skjeller ut folk som gir faktisk og saklig informasjon for å vise veg hvor man skal bevege seg for å rette opp det man mener er feil.
Hva jeg mener har jeg ikke avslørt, kun påpekt hvor ansvaret ligger.
Men,j eg er jo kun en enkeltperson det er lett å anklage for de som ikke tør å anklage de med makt.
3. juli 2010 - 15:44
Staten og skattlegging
Vi kan ta for oss f. eks. registreringsavgift. Skal i prinsippet dekke utgifter til registrering, blir det nevnt her. I dag er det ingen problemer for en person hos Biltilsynet å registrere biler for 200000 kr i registreringsavgift i løpet av en time. Og da har denne personen god tid på seg.
Slik samfunnet har utviklet seg, er bilen et avgjørende nødvendig onde for at samfunnshjulene skal holdes i gang. Vil gå så langt å si at ethvert registrert kjøretøy på norske veier kommer hele samfunnet til gode på et eller annet vis. Bilister og bileiere burde bli premiert for dette, men blir i stedet straffet grundig av staten.
Uten privatbilen ville Norge stoppet opp. En god illustrasjon ville vært å parkere bilen en ukes tid. Tenker statsapparatet ville blitt rystet i sine grunnvoller hvis det hadde skjedd og erklært tvungen bilbruk.
Roar Rambo
3. juli 2010 - 20:38
KJELL TANGEN
Alle andre må jo "sette seg inn i fakta", må vite. For Kjell Tangen vet.!
Hva er det du vet? Hvis du tror at disse avgiftene i hovedsak er rettet til spesielle formål, så tar du feil. De går, som ODD JOHANNESSEN sier, rett i den store kassa. Her er vi nå ved sakens kjærne;; avgiftene innkrevd genererer enorme overskydd utover det de var ment å dekke, og det gjelder stort sett alle bilrelaterte avgifter. Du nevner mva ( moms ) som ikke spesifikt er ment til vei, men her er også moms på avgift, så helt rett blir det jo ikke. SV og KRISTIN HALVORSEN skrek til for 5 år siden at nå skulle hun se på disse avgiftene, og hun nevnte spesielt reg.-avgiften. Har det skjedd noe? Neida, valgflesk. Omreg. avgift for 1 år gammel lastebil er over 30 000 Kr. For å knatte litt på tastaturet og gi et nytt vognkort? Omreg. av vanlig familiebil 2 år gammel er over 13 000 kr!!!. Hva betaler vi for? Hvorfor ikke få disse avgiftene og alle avgifter generelt ned på ærlig selvkost, så får det heller justeres på skatteseddelen. Da er det ikke bare bilisten som blør. En annen sak er statsbudsjettet, som jo skal dekkes opp uansett hva disse giverkåte politikerne skulle finne på. Reise rundt og gi i hytt og pine til regnskog og CO2 avlat er jo bare deres inngangsbillett til toppstillinger i FN og EU. Bedritent spill. Men om vi mot formodning skulle få endret avgiftene og mere ærlig innkreve det som skatt, så kan du helt sikkert, KJELL TANGEN, få lov til å fortsette å betale alle avgifter som idag, siden du tilsynelatende er så fornøyd med tingenes tilstand. Men bli litt mere snill mot andre, da
Vidar Lie
4. juli 2010 - 9:47
Veiskatt.
Ruben Iversen
4. juli 2010 - 15:44
Avgifts landet Norge i et nøtteskall
Skal vi se, stadig vekk hører vi om skole tak som detter ned, angrep av mugg og sopp, for dårlig innemiljø, jernbane som detter fra verandre sprengt kapasitet i de største befolknings sentraene på kolektivtrafikk, årelange sykehuskøer, overarbeidet helsepersonell, kraftkriser, forfall av veinettet og det veinettet vi har er ikke oppe på et akseptabelt nivå sammenlignet med resten av Europa.
Var det noen som sa at vi har verdens beste velferds stat?
Med dette tempoet med at det skal spares inntill beinet men brukes penger i utlandet mens vårt eget land forfaller så blir hele oljeformuen vår bli brukt til å enten bygge nytt eller reparere etter forfallet denne genrasjons og forriges genrasjons regjeringer har gjort.
Hadde det her vært en bedrift så hadde ledelsen fått sparken på grunn av inefektivitet.