Klimafakta - del 3

Myten om IPCC og vitenskapelig juks.

Dette er en fortsettelse av debunkingen av Klimarealistenes innlegg «Klima, juks, lureri og manipulasjoner.

 

Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) er ikke et forskningsintitutt. Det er et FN organ som har blitt gitt mandat av FNs medlemsland til å evaluere risikoen ved global oppvarming, og å komme med råd om dette. Organet ble dannet i 1988 av World Meteorological Organization (WMO) og United Nations Environment Programme (UNEP).

 

IPCC forsker ikke. IPCC innhenter forskningsdata fra verdens ledende forskningsinstitutter og prøver å samle disse i en konsensusrapport. Med denne bakgrunnen er det alltid mulig at enkelte forskere er uenige i deler av konklusjonen, og det er slik at IPCC per definisjon må anta en «mest sannsynlig» og «størst mulig konsensus» holdning.

 

Vitenskap handler ikke om konsensus, men konklusjoner må selvsagt være en syntese av tilgjengelige data.

 

«Contrarians», Klimarealister og konspirasjonsteoretikere kjører imidlertid på med påstander som de må vite er direkte feil. Det er ikke IPCC som har «oppfunnet» global oppvarming. Ei heller er det Gro Harlem Brundland eller Al Gore. IPCC skriver riktignok rapporter, men ofte påstås det at det bare er et fåtall av forskere som står bak teorien om global oppvarming. Dette er direkte løgn, og et bevisst forsøk på å villede i de fleste tilfeller. IPCC skriver rapporter, men rapportene er per definisjon basert på all tilgjengelig vitenskapelig publisert materiale. IPCCs forfattere syntetiserer bare denne kunnskapen.

 

Klimarealistenes Petter Tuvnes skriver: I FNs klimapanels (IPCC) rapport nr. 2 i 1995 (SAR) ble forskernes opprinnelige konklusjon om at man ikke kunne bevise at menneskeskapt CO2 var årsak til global oppvarming endret av de politiske forfatterne til det motsatte.

 

Og dette høres jo ut som om IPCC er et jukseorgan. Selv om de altså er åpent for innsyn for alle medlemsland og selv om de er i kontakt med utallige forskningsinstitusjoner og ikke har noen som helst myndighet over disse. IPCCs rapporter er i tillegg til å være offentlige også i høyeste grad «peer-reviewed». Direkte juks ville med andre ord være lett å avsløre? Så hvorfor jukser IPCC?

 

Svaret er selvsagt at de ikke gjør det. Påstandene til konspirasjonsgjengen er, som de ofte er, basert på en fullstendig misrepresentasjon av virkeligheten.

 

Våren 1996 ble IPCC's Second Assessment Report (SAR) publisert. Global Climate Coalition (GCC), en gruppe av primært amerikanske næringsinteresser, ble dannet som et motsvar til IPCCs rapporter, og formålet var tydelig -  å så tvil om den vitenskapelige konsensus. De største interessene var: EXXON (ESSO), Ford, Shell Oil USA, Texaco, British Petroleum, General Motors, Daimler Chrysler og The Aluminium Association.

 

Påstanden fra disse – ikke så uhildede kildene – var at IPCC jukset. På bakgrunn av denne situasjonen blir det også komisk når konspiratørgjengen viser til at klimaforskning er basert på næringsinteresser! Men det er en sak for seg selv. Propaganda virker som kjent best når løgnen er stor.

 

GCC leverte mange argumenter til konspirasjonsklanen. Organisasjonen la imidlertid seg selv ned i 2002, etter at et stort antall av medlemmene trakk seg ut. Sannsynligvis fordi de ikke lenger ønsket å bli assosiert med å motsi vitenskapen etterhvert som bevisførselen for global oppvarming ble sterkere. Det var etter alt å dømme en god strategi. I 2009 lekket nemlig New York Times (New York Times. April 23, 2009. ) dokumenter fra en rettsak der det kom fram at GCCs egne eksperter hadde uttalt «The scientific basis for the Greenhouse Effect and the potential impact of human emissions of greenhouse gases such as CO2 on climate is well established and cannot be denied» Du hører ikke konspirasjonsgjengen snakke om slikt.

 

Hva var den egentlige bakgrunnen for påstandene om IPCCs juks? Ikke annet enn IPCCs ærlighet. I 2006 var teorien bak menneskeskapt global oppvarming godt utviklet, men de globale empiriske tegnene på at slikt var tilfelle var svake. Dette var kjent, og kommer av at vi dengang (og delvis ennå) var inne i begynnerfasen av utviklingen. Global oppvarming var med andre ord ennå ikke utvetydig målbart. Det var vanskelig å trekke effekten frem fra naturlige svingninger i klima. IPCC skrev:

 

Our ability to quantify the human influence on global climate is currently limited because the expected signal is still emerging from the noise of natural variability, and because there are uncertainties in key factors. These include the magnitude and patterns of long–term natural variability and the time–evolving pattern of forcing by, and response to, changes in concentrations of greenhouse gases and aerosols, and land surface changes. Nevertheless, the balance of evidence suggests that there is a discernible human influence on global climate.


Som all god forskning, skal selvsagt usikkerhet ikke stikkes under en stol. Rapportens konklusjon er at bevisene for global oppvarming var økende.

Wall Street Journal publiserte kort tid etter rapportens offentliggjøring en artikkel «A Major Deception on Global Warming», skrevet av Frederick Seitz, President Emeritus på Rockefeller Universitet. 85 år gamle Seitz skrev blant annet at IPCCs rapport var «The most disturbing corruption of the peer-review process he had ever witnessed». Årsaken var at noe av rapportens tekst var blitt endret kort tid etter plenumsmøtet i IPCCs Working Group I i 1995. Dette var i strid med IPCCs regelverk, mente Seitz.

IPCC responderte at rettelsene var gjort nettopp fordi det i plenumsmøtet hadde kommet frem en klar trend, at flertallet av verdens forskere nå kunne legge frem stadig sterkere bevis på global oppvarming. Det ville derfor være i strid med regelverket ikke å justere teksten.

 

Og der står saken. Etter 1995 er bevisene for global oppvarming blitt langt sterkere, men det er påfallende at konspirasjonsgjengen - for det navnet kvalifiserer de seg til – ennå må referere til saker som ligger langt tilbake i tid og i beste fall kan kalles originale tolkninger av virkeligheten, istedet for å vise til forskning på emnet. Som siste skanse florerer påstander om juks, hacking av e-post, omskrivninger av sannheten, og en endeløs propaganda om at CO2 er «livets gass» og at «mennesket ikke kan påvirke klimaet».

 

Fortsettes.

Lesernes kommentarer

Du gir deg ikke ser jeg.

Fremdeles beviser du intet, og husk bevisbyrden ligger på dine og IPCCs skuldre. Det er dere som vil skattlegge alt og alle for noe dere tror på. Jeg kan bare si en ting. Jeg var også der du er en gang i tiden, men jeg har lest litt annen litteratur, og Eureka da åpnet kunnskapen seg. CO2 er ikke, kan ikke være og har aldri vært en farlig klimagass. Slutt med å kalle andre for dumme, og uvitende mennesker, det at du ikke kan bevise dine påstander står ved lag, og vi andre som vet at du tar feil, vel vi kan jo bare jatte med deg.

Absolutt useriøs

Tom, du er så useriøs som det kan bli. "Det er dere som vil skattlegge alt og alle for noe dere tror på". Jeg vil ikke skattlegge noen. Det jeg påviser er de infantile løgnene som benekterne kommer med. Stråmannargumentasjon bør du unngå hvis du vil fremstå noenlunde rasjonell.

Jeg påstår ikke å bevise global oppvarming med dette innlegget. Og jeg har således ingen bevisbyrde for det. Hold deg til saken.

Muligens jeg senere skriver noe om bevisene for global oppvarming, men i så fall har jeg uansett ingen illusjoner om å påvirke fornekter-menigheten. Der finnes nemlig ingen rasjonalitet eller skepsis. Som i alle konspirasjonsleire generellt.

Helge

Hvem er det som har skattlagt norsk ren elkraft. Hvem er det som har lagt CO2 avgift på drivstoff for kjøretøy, hvem er det som kjøper ingenting (klimakvoter) for milliarder av kroner. Hvem er det som legger CO2 avgifter på absolutt alt og alle. Det er ihvertfall ikke Klimarealistene.

Helt korrekt

Det har du helt rett i. Og dermed kan de lyve og spre desinformasjon uten å bli stilt til veggs?

Det er greit å skille litt i klimasaken. På den ene siden så har man forskere som dokumenterer sin forskning og advarer om klimakrise. På den annen side så har man politikere som alltid vil prøve å slå politisk mynt på alt og alle.

Jeg er 100% imot skattlegging slik det gjøres idag. Det er usosialt, og har ingen effekt. Om vi betaler aldri så mye i skatter, men slipper ut like mye, så er effekten bare at staten øker sin skatteinngang. Norge har hatt CO2 avgifter lenge, men utslippene har bare økt. Bare en overgang til fornybar energi kan redusere utslipp, samtidig som også forurensing blir redusert. Hydrokarboner er nemlig giftig, både uforbrent og forbrent. Diesel gir store partikkelutslipp.

Det burde være i alles interesse å fase ut slikt uansett. Og alternativene finnes.

Når det gjelder global oppvarming så mener jeg dette er bevist å være meget sannsynlig. Det er greit å være uenig, men fortrinnsvis på et fornuftsbasert nivå.

Kampen nå burde være imot avgiftene, og for en forandring i samfunnet mot et renere og mindre giftig samfunn. At vi i tillegg har potensiale til å unngå en klimakatastrofe hundre år frem i tid eller så er ikke akkurat en liten bonus?

Din grunnleggende holdning

er feil min venn. Du beskylder de som ikke mener som deg for å være kjeltringer, fornektere og hva som værre er. Og da blir det så lite interessant å diskutere med deg. CO2 er som jeg har skrevet så mange ganger, IKKE en farlig klimagass, og har ingen betydning for en eventuell global oppvarming.

Du har ingen troverdighet

CO2 er ikke en klimagass? Og det skal vi ta ditt ord på? Joda - dette var bra saker! At du ikke fatter at slikt ikke kan tas alvorlig er direkte tragisk.

Det finnes så mye dokumentasjon omkring CO2 som klimagass at du likegodt kan stille deg opp på et hjørne og predike at jorden er flat.

Du må lese hva jeg skriver

CO2 er ikke en farlig klimagass. Men dette gjennspeiler dine evner.

Jøss

Så CO2 er en klimagass, men ikke en FARLIG klimagass? Jøss. Jøss. Jeg er målløs. Beklager at jeg misforstod. Du tror altså på ekspertene når de sier det er en klimagass, men ikke når de sier at økende konsentrasjoner gir større effekt.

Jeg tror fremdeles mer på verdens forskningsinstitutter enn deg.

CO2

Det du skriver her, forteller meg at DU ikke skjønner hvordan CO2 fungerer sammen med solstråler, og feedback.

Fortsett slik

Disse kommentarene dine blir mer og mer patetiske. Men for all del, fortsett som du stevner. Du tror altså at du fatter mer enn andre. Til og med fagmiljøene. Lykke til med den kommende nobelprisen. LOL. Jeg gir meg nå, men morro var det lell.

Jeg trodde også på dette en gang.

Med økt kunnskap om temaet, og spesielt om metodene, stiger min skepsis dramatisk. Terrenget stemmer overhode ikke med kartet.
Forrige ukes bløff fra IPCC:
http://www.forskning.no/artikler/2010/januar/240286
Denne ukes bløff fra IPCC:
http://www.timesonline.co.uk/tol/news/environment/article7000063.ece

Hva er dette for slags "forskning"?

Andre artikler som berører metoder:
http://www.forskning.no/artikler/2009/desember/236284
http://www.forskning.no/artikler/2007/februar/1170339853.65
http://www.forskning.no/artikler/2007/mars/1173802572.31
http://www.forskning.no/artikler/2009/september/229138

Man begynner å etterlyse ærlighet:
http://www.timesonline.co.uk/tol/news/environment/article7003622.ece

Hvorfor ikke komme med saklig informasjon med et balansert syn på temaet klima? Mitt syn er at denne "debunkingen" hvor du på din side ser ut til å være mer opptatt av mannen enn av ballen, tilfører debatten svært lite nyttig.

Saklig?

Vær litt saklig selv. Jeg påstår ikke å bevise global oppvarming i disse innleggene, jeg kommenterer diverse løgner presentert av Klimarealistene. Er det vanskelig å fatte?

Dere får heller prøve å presentere deres syn på en saklig måte selv. Og hvis dere vil, kan dere jo forsvare løgnene til Klimarealistene. Istedet kjører dere på med den gamle oppskriften om å aldri kommentere feil i egne rekker, men å pøse på med mer feilinformasjon. Og for all del, dedikerte fornektersider på nettet har sikkert relevant informasjon som kan tas alvorlig.

Joda, folk flest tar sikkert dette seriøst. Nå er jeg ironisk.

Ironisk

Det er nok en evne du ikke har, en kunst du ikke behersker. Du bare pøser på med ditt innøvde tull, og tror tydligvis, at dersom du gjenntar deg selv ofte nok så blir det sannheter. Men Helge slik er det ikke i dag. Nå når vi alle kan lese og se hvordan du og dine kompisser forvrenger enhver sannhet, som finnes der ute på internett. Du vil ikke se, og som nevnt, det er ditt problem.

Papegøye

Alle kan se at det er fornekterne som sprer desinformasjon på nettet og viser til andre, tredje og fjerdehåndsinformasjon som ved nærmere undersøkelser viser seg å være tatt ut av løse luften. Som papegøyer gjentas den ene vandrehistorien etter den andre.

Mine kompiser? Hva mener du med det? Jeg er helt uavhengig og er ikke tilknyttet noen organisasjon. Mine meninger reflekterer det jeg har kommet til etter å ha studert disse sakene privat. Mine kilder er derimot anerkjente, mens dine er fanatiske fornektere.

Jeg visste jo at det ikke ville komme en eneste kommentar her som tar tak i det jeg faktisk skrev. Istedet kommer påstander og personangrep som forsåvidt er helt ok. Det beviser mine poeng langt bedre enn noe annet.

Som jeg sier - fortsett som du stevner. Men jeg kommenterer ikke lenger useriøse kommentarer. At dere bruker denne debatteknikken er ingen overraskelse, men ikke noe jeg gidder å være med på i lengden. Det er en forsøpling av hele ABCs tjenester.

Folk med litt kritisk sans gjennomskuer taktikken deres uansett, og menigheten lar seg ikke rokke i sitt syn. Så debatt er jo uinteressant annet enn for å fremprovosere nettopp denne useriøse vinklingen dere alltid kommer med.

Den eneste som

beskylder andre her inne i dette fora for et eller annet, er en person ved navn Helge Samuelsen.

Morsomt

Les gjennom dine egne kommentarer, så vil du finne opptil flere påstander om meg. Men ta det med ro, jeg tar det ikke alvorlig.

Litt avbalansert informasjon

Noen linker til deg:
http://joannenova.com.au/2009/12/the-climategate-virus/

http://eureferendum.blogspot.com/2010/01/pachauri-nose-in-honey-jar.html

http://joannenova.com.au/2010/01/is-the-media-awakening/

http://eureferendum.blogspot.com/2010/01/and-now-for-amazongate.html

Avbalansert?

Narr meg ikke til å le. Disse fornekterforeningene er ikke avbalanserte.

Aldri i mitt

lange liv, har jeg kommet bort i en person som er så blank for vettuge innlegg som deg Helge. Men det er ditt problem og ikke mitt.

Flott kommentar

Dette var en glimrende kommentar, Tom. På en absolutt fremragende måte blottlegger den dine manglende argumenter og manglende gangsyn. Takk. Du beviser for alle tenkende mennesker akkurat hvor lite dere fornektere har å fare med.

Fortsett som du stevner.

Haha, det må være tidenes

Haha, det må være tidenes selvmotsigelse.

Helge Samuelsen kommer med tidenes mest opplysende artikler om denne saken. Det du gjør Tom Wulff er å presentere de tåpeligste argumenter og usannheter som selv barn må forstå kommer fra en idiot.

Dette er enkelt

Helt enig i at vi bør holde oss til saken. Og saken er den IPCC har gått på en rekke skandaler som er dukket opp i løpet av de siste få månedene. Hva som skjedde i 1995 blir da relativt uinteressant. Den mest kjente skandalen er den feilaktige påstanden om at isbreene i Himalaya kunne forsvinne innen 2035. Der har de allerede vært nødt til å legge seg flate og beklage. Men det viser seg altså at det har forekommet en rekke liknende tilfeller, hvor de har brukt informasjon som ikke har kommet fra vitenskapelige fagartikler, men f.eks. fra rapporter utgitt av miljøorganisasjoner, og hvor opplysningene viser seg å være feilaktige. I tillegg kommer problemet med Rajendra Pachauris inhabilitet. Vil du ha en seriøs kilde, så les bloggen til Roger Pielke Jr. (http://rogerpielkejr.blogspot.com/) hvor han bl.a. beskriver hvordan de har feilframstilt hans egen forskning.

Ja det er faktisk enkelt

Problemet er at enkelte ikke er villige til å godta annnet enn sine egne meninger.

Nei, Tom

Dette er vås. Det som er saken er at du tror at man ikke skal kunne kritisere klimarealistene fordi du er enig med dem. Og du har ingen motargumenter mot det jeg skriver, men regner ennå med å bli tatt seriøst.

Alle som vil kan komme med sine meninger, men må regne med å bli tatt på løgn eller udokumenterbare påstander. Dine meninger er imidlertid per definisjon uinteressante fordi du

a) ikke snakker om det jeg skrev om.

b) ikke kan vise til noen fornuftige kilder til det du påstår.

Dette kan enhver med litt fornuft skjønne. At du ikke skjønner det selv får da enhver tolke som de vil. Du er mye ute her på ABC med dine meninger. Synd da at du ikke har forstått selv grunnleggende regler for seriøs debatt. Du er en kverulant (av lat. querulari, klage, klynke), kranglefant; person som stadig føler seg forurettet og mener seg urettferdig behandlet etc. — kverulere, stadig klage og si imot.

Du er selvsagt helt fri til å forsøke å motbevise det jeg sier med seriøs informasjon. Til nå glimrer slikt med sitt fravær. Min fremstilling av saken med SAR kan enhver finne bevis på at er korrekt gjennom å gå til primære kilder, og å sette seg inn i hva som egentlig foregikk. Jeg vil anbefale alle å gjøre nettopp det.

Men - som jeg sier: Hold fast som du stevner, det avslører deg langt mer enn jeg kunne klart selv.

Forskning vs. propaganda.

Her er den oppdaterte rapporten "Falsification Of
The Atmospheric CO2 Greenhouse Effects
Within The Frame Of Physics".
http://www.climatechangefraud.com/behind-the-science/6210-the-science-fiction-of-the-greenhouse-effect

Dette er forskning. Du og IPCC ser ut til å drive propaganda, Helge. Da velger jeg forskningen.

Tåkeheimen

Du er visst i tåkeheimen, Jostein. For jeg har skrevet om desinformasjon fra Klimarealistene, og ikke basert meg på å bevise global oppvarming i disse innleggene. Så det jeg lurer på er om du forstår begrepet stråmann? Kan du bevise at mine påstander omkring Klimarealistenes påstander er feil, siden du sier jeg driver med propaganda. Du har tydeligvis ikke lest innleggene mine.

Uansett bør du sjekke opp begrepet stråmann.

Nå er jo ikke akkurat Climatechangefraud en vitenskapelig kilde, men påstandene som presenteres her kan godt være fra pålitelige kilder for det.

En indikator på at dette ikke er tilfelle er påstanden: "From this short tutorial, the scientists go on to show the vast difference in physical laws between real greenhouses and Earth's atmosphere."

Det er ingen annet enn på barnehageplanet som tror såkalte drivhusgasser fungerer på samme måte som et drivhus. Det er en talemåte. At et slikt utsagn kommer i en "vitenskapelig rapport" indikerer at her dreier det seg om propaganda med påtenkt mottaker mennesker uten kritisk sans eller naturfaglig bakgrunn.

"They also reveal that the idea of a greenhouse effect is modern and never mentioned in any fundamental work of thermodynamics, physical kinetics, or radiation theory."

http://www.lenntech.com/greenhouse-effect/global-warming-history.htm

Denne tanken er da ihvertfall fra midten av 1800-tallet, så så veldig "moderne" er den ikke. Uansett. Hvis disse herrene ikke har fått med seg at det er et anerkjent faktum at jorden har en drivhuseffekt og at vi ellers ville hatt det betraktelig kaldere, så har de levd i et vitenskapelig vakuum lenge. Drivhuseffekten er udiskutabel. De har ikke engang fått med seg at det er forskjell på global oppvarming og drivhuseffekt. Sukk.

Dette i seg selv er nok til å le av denne "vitenskapelige" artikkelen. Men du står selvsagt fritt til å tro på våset.

Mer om dette

Allerede i 2008 ble denne "forskningen" imøtegått

"A recently advanced argument against the atmospheric greenhouse effect is refuted. A planet without an infrared absorbing atmosphere is mathematically constrained to have an average temperature less than or equal to the effective radiating temperature. Observed parameters for Earth prove that without infrared absorption by the atmosphere, the average temperature of Earth's surface would be at least 33 K lower than what is observed."

IPCC ville vært ledd ut hvis de hadde tatt hensyn til slikt.

IPCC og vitenskapelig juks er ingen myte.

Selv orkaner og naturkatastrofer bløffer de om.
http://www.forskning.no/artikler/2010/januar/240651
Hva blir det neste? Er det kanskje ikke vitenskapelig noe av det de publiserer?

Faktisk tar IPCC feil her

Men om du hadde lest min opprinnelige artikkel så hadde du sett at det ikke er IPCC som har oppfunnet global oppvarming.

Flere forskere har imidlertid ment at et slikt resultat med mer ekstremvær vil komme. Så dette er ikke "løgn", men en sannsynlighet. Om dette skjer eller ei er imidlertid ikke relevant for selve konseptet global oppvarming.

Men få har visst fått med seg at vi knapt er begynt å føle effektene av global oppvarming. De verste effektene kommer garantert etterhvert som dette utvikler seg. Om dette inkluderer mer ekstremvær er sannsynlig, men ikke sikkert.

Men IPCC er gode på å være uvitenskapelige.

Her er dagens lille IPCC skandale. Denne gangenen for ulovlig å ha nektet å utlevere data som de har basert sine rapporter på. Hvorfor skjule og slette data? Har de ureint mel i posen?
http://www.dailymail.co.uk/news/article-1246661/New-scandal-Climate-Gate-scientists-accused-hiding-data-global-warming-sceptics.html