Elbil i storby, bensin i Østfold og diesel i Finnmark:Så forskjellig velger vi mellom el, bensin og diesel

Våre preferanser ved valg av drivstoffteknologi når vi kjøper ny bil er svært ulik fra fylke til fylke. Og noen av forskjellene er ikke så enkle å forklare. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
Våre preferanser ved valg av drivstoffteknologi når vi kjøper ny bil er svært ulik fra fylke til fylke. Og noen av forskjellene er ikke så enkle å forklare. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det ble solgt 89 459 nye personbiler fra januar til august. Men valg av drivstoffteknologi er svært ulikt i landets 19 fylker: Elbil står sterkt i Hordaland og Oslo, østfoldingene vil ha bensin, mens diesel dominerer i nord.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) registrerer hvert eneste bilsalg i Norge, og har en unik database for den som vil ha innblikk i den norske bilparken.

OFV-direktør Øyvind Solberg Thorsen konstarerer at vi har et nybilmarked i endring, et skifte drevet av både avgiftspolitikk, teknologiutvikling og miljødebatt.

– Vi vet fra tidligere at nybilkjøperne følger endringer i avgiftssystemet, og det gjelder særlig avgiften ved kjøp/registrering av ny bil.

– Engangsavgiften er for de fleste nye biler den største avgiften, og store reduksjoner eller tilsvarende økninger i engangsavgiften har stor betydning for hvordan nybilkjøperne velger mellom ulike alternative bilmodeller, sier han.

(Saken fortsetter under)

– Flere og flere velger å privatlease sin nye bil for å slippe eventuelle fremtidige problemer med å selge en fossildreven bil om tre til fire år, sier OFV-direktør Øyvind Solberg Thorsen. Foto: Peter Raaum
– Flere og flere velger å privatlease sin nye bil for å slippe eventuelle fremtidige problemer med å selge en fossildreven bil om tre til fire år, sier OFV-direktør Øyvind Solberg Thorsen. Foto: Peter Raaum

– Det har medført at elbiler som er uten avgift, har en stor markedsandel i Norge, p.t. 19 prosent. Og ladbare hybrider, som i stor grad kombinerer stor motor med lave avgifter, har også fått en høy markedsandel i løpet av kun et par år, legger han til.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Ny bil? Her er vår test av fire gode elbiler

OFV har brutt ned nybilsalget fra januar og ut juli på fylkesnivå i de ulike drivstoffkategoriene.

Slik er topp 3-lista for bensin, diesel og elbil:

Bensin

1)
Østfold
34,1 prosent
2)
Rogaland
29,4 prosent
3)
Hedmark
28,2 prosent

Diesel

1)
Finnmark
45,8 prosent
2)
Troms
41,4 prosent
3)
Nord-Trøndelag
38,4 prosent

Elbil

1)
Hordaland
28,6 prosent
2)
Oslo
25,8 prosent
3)
Akershus
21,1 prosent

For de fem største kategoriene – bensin, diesel, elbil, hybrid (bensin) og plug-in hybrid (bensin) – ser tallene slik ut på fylkesnivå (prosent av totalt bilsalg):

(Saken fortsetter under)

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Øyvind Solberg Thorsen mener også at medienes omtale av restriksjoner på bilbruk i de store byene påvirker nybilkjøperne.

– Det gjør at dieselandelen har falt betydelig i de store byene, men også på landsbasis. Ytterligere diskusjoner om fremtidige restriksjoner og et mulig forbud (eller eventuelt kraftige avgiftsøkninger) for diesel og bensindrevne biler fra 2025, er også med på å vri nybilkjøperne vekk fra fossile biler og over på blandingsteknologi eller nullutslipp.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– En annen konsekvens er at flere og flere velger å privatlease sin nye bil for å slippe eventuelle fremtidige problemer med å selge en fossildreven bil om tre til fire år, sier han.

Les også: Forsker vil skrote bompengesystemet

(Saken fortsetter under)

Diesel og bensinbiler prefereres oftere i fylker med lite luftproblemer og restriksjoner på bilbruk, som her langs Atlanterhavsvegen. Foto: Dconvertini
Diesel og bensinbiler prefereres oftere i fylker med lite luftproblemer og restriksjoner på bilbruk, som her langs Atlanterhavsvegen. Foto: Dconvertini

Diesel-preferansen i nord er ganske naturlig, mener Solberg Thorsen.

– At diesel står sterkt i fylker hvor det ikke er luftproblemer og restriksjoner på bilbruk, er ikke overraskende. Moderne Euro 6 dieselbiler med rensesystem for NOx, har lave utslipp, men fortsatt svært gode egenskaper for den som kjører langt og mye.

– Forbruket til en moderne dieselbil er ofte lavere enn for en tilsvarende ladbar hybrid, spesielt på langturer. Og dieselmotoren har ofte kraftig dreiemoment, noe som betyr at den er sterk og trekker tunge lass med letthet. Det er egenskaper som mange nybilkjøpere (og bruktbilkjøpere) fortsatt verdsetter høyt. Det gjelder særlig i områder med lange avstander.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Se de unike bildene av norske veier før og nå

(Saken fortsetter under)

Den vanlige nybilkjøper er godt over 50 år, og velger ofte etter historiske preferanser. Foto: Knut Opeide
Den vanlige nybilkjøper er godt over 50 år, og velger ofte etter historiske preferanser. Foto: Knut Opeide

Men mange av de store variasjonene er vanskelige å forklare.

– Det kan skyldes tilfeldigheter. For eksempel hvilke bilforhandlere som har stor markedsandel i sitt område for den eller de merkene de representerer. Det kan også skyldes historiske preferanser fra nybilkjøpernes side.

– Det er verdt å huske at gjennomsnittsalderen for norske nybilkjøpere er godt over 50 år. Mange har kanskje god erfaring over lengre tid med en spesiell teknologi og et spesielt merke, og velger derfor dette om igjen. Det er forskjeller fra fylke til fylke i forhold til bilmerkenes markedsandeler, og det er ikke alle merkene som kan tilby biler med alle drivstoff teknologier, sier Solberg Thorsen.

– I enkelte fylker, særlig Oslo, Akershus og ikke minst Hordaland, er det høye bompengekostnader og mange bomsnitt. Det gjør at elbilen står særlig sterkt i disse områdene sammenlignet med andre deler av landet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– I Finnmark er det mange som kjører langt, og der står dieselbilen høyere i kurs. Det er også usikkerhet blant bileiere om elbilens virkningsgrad i kaldt klima. Derfor finnes det få elbiler på Tynset, Røros og i Alta, for å nevne noen eksempler, avslutter Øyvind Solberg Thorsen i OFV.

Les også:

«Det er noe med å krabbe, før man begynner å gå»

Nå sparer du mye på nye sommerdekk

– Dagens bompengenivå tvinger oss til å tenke nytt

Saken er opprinnelig publisert på Motor.no