Rema fortsetter å miste markedsandeler

Illustrasjonsfoto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix
Illustrasjonsfoto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Coop og Norgesgruppen tar nye andeler, mens Rema og Bunnpris faller, ifølge de nye kvartalstallene fra analysebyrået Nielsen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi føler at vi begynner å nærme oss en normalsituasjon. Hvis du ser på de siste månedene, er det ingen tvil om at det går riktig vei. At vi merket det i vinter, var åpenbart, sier Jan Frode Johansen, administrerende direktør i Rema Franchise, til Dagens Næringsliv.

Rema falt 1,2 prosentpoeng i markedsandel første halvår ned til 23,7 prosent. Kjeden er den eneste av de tre matvaregigantene som taper markedsandeler. Fallet kommer til tross for at Rema har åpnet 15 nye butikker. Nedgangen har blitt anslått til rundt en milliard kroner.

Norgesgruppen derimot fortsetter å øke sin andel på det norske matmarkedet melder VG. De tar et nytt prosentpoeng av markedet og har nå en markedsandel på 43,2 prosent. Den tredje store kjeden Coop går også fram med 0,7 prosentpoeng til 29,2 prosent.

Les også:

Odd Reitan: – Vi gjorde en feil

Reitan om tøft Rema-år: – Det aller råeste halvåret jeg har opplevd

– Rema-Reitan aktualiserer behovet for lov om handelsskikk

Reitan-familien tar ut 200 millioner i utbytte