Toppmodellen gjør det igjen: Terningkast 6

Artikkelen fortsetter under annonsen

To ting gjør nye Mercedes S-Klasse ekstra spennende. Les testen:

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mercedes S-Klasse har alltid vært noe spesielt. Her handler det om banebrytende innovasjoner og overdådig luksus.

Flaggskipet fra Stuttgart har opptil flere ganger blitt omtalt som verdens beste bil, senest da vi testet siste generasjon for fire år tilbake.

Nå er det omsider klart for en ny facelift-utgave av bilen. Blant høydepunktene er splitter nye motorer, enda bedre komfort og selvkjørende teknologi. Sistnevnte har tatt et stort sprang videre.

Vi er på plass i Zürich for å teste nye S-Klasse. Kan Mercedes sin beste bli enda bedre? Bli med på test!

Hvordan er den å kjøre?

Sammen med splitter nye motorer er det også flere andre interessante nyheter på bilen. Faktisk er 6.500 komponenter helt nye kontra forgjengeren. Flere av endringene merkes også tydelig bak rattet.

Under lanseringen i Zürich får vi også prøve AMG S 63. Også denne har fått ny motor, nemlig 4-literen vi kjenner fra AMG GT-serien. I S-Klasse er den skremt opp til 612 hk og hele 900 Nm. 0-100 km/t tar 3,5 sekunder – det er nesten usannsynlig fort i denne bilen!
Under lanseringen i Zürich får vi også prøve AMG S 63. Også denne har fått ny motor, nemlig 4-literen vi kjenner fra AMG GT-serien. I S-Klasse er den skremt opp til 612 hk og hele 900 Nm. 0-100 km/t tar 3,5 sekunder – det er nesten usannsynlig fort i denne bilen!

Men aller først er bare å konstatere med det samme: Komforten i bilen er virkelig enestående, slik vi forventer i Mercedes sitt flaggskip. Inne i bilen er du virkelig i din egen, luksuriøse boble. Selv på autobahn i 200 km/t er det imponerende stille i kupeen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kjørefølelsen lener seg naturligvis mot det komfortable, slik S-Klasse skal være. Men velger du sport på det adaptive understellet, merkes det at bilen blir noe tightere og du kan kjøre mer aktivt gjennom svingene.

Magic Body Control er bare noe av teknologien vi kan takke for at turen blir så til de grader uanstrengt. Det innebærer blant annet at bilen skanner veien foran deg, for så å forberede demperne mot dumper og ujevnheter. Nytt på facelift-utgaven er at dette utstyret suppleres med CURVE, som tilter bilen inntil 2,65 grader for å redusere sentrifugalkraften i svingene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Nytt ratt og bedre oppløsning på skjermene hjelper på!
Nytt ratt og bedre oppløsning på skjermene hjelper på!

En langt viktigere nyhet er imidlertid at S-Klasse nå er kraftig oppgradert på den selvkjørende teknologien. Både kamera- og radarsystem er forbedret, noe vi merker stor forskjell på fra både utgående modell, samt nye E-Klasse.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mercedes understreker at den autonome kjøringen er ment som en assistanse, spesielt til bruk på motorvei og køkjøring. Og på disse områdene fungerer systemet meget bra – helt klart på Tesla-nivå.

Utfordrer du bilen på trange landeveier uten særlig veimerking sliter den derimot, men så er ikke systemet laget for den slags heller…

Med et splitter nytt ratt har forresten betjeningen av «autopiloten» blitt enklere og mer intuitiv enn før.

S-Klasse imponerer oss nok en gang når det gjelder totalopplevelsen av komfort, luksus og teknologi. Det fikk vi erfare da vi testet systemene skikkelig på lukket bane. Det kommer vi tilbake til – for det er et kapittel for seg selv.

En annen nyhet på bilen er Energizing komfortkontroll. Det lar deg konfigurere et bestemt velværeoppsett, ved å koble sammen ulike systemer i bilen, slik som klimaanlegg, atmosfærebelysning, massasje og duftfunksjoner.
En annen nyhet på bilen er Energizing komfortkontroll. Det lar deg konfigurere et bestemt velværeoppsett, ved å koble sammen ulike systemer i bilen, slik som klimaanlegg, atmosfærebelysning, massasje og duftfunksjoner.

Mercedes S-klasse: Er dette verdens beste bil?

Finest utenpå eller inni?

Rent visuelt har ikke Mercedes gjort noen enorme forandringer på bilen. Litt kjedelig og anonymt vil kanskje noen hevde. Likevel er det ikke noe problem å skille den fra utgående. Nye frontfangere og lykter sørger for det.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Med tre synlige LED-striper bak lykteglassene, er man aldri i tvil om at det er en S-Klasse du møter på. Det bør den enorme, og sjefete, grillen også understreke.

På innsiden er det rattet som er største visuelle forandring. I tillegg er to nye wide screen-skjermer, med bedre oppløsning på plass. Disse er hentet rett ut fra lillebror E-Klasse faktisk.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi liker at Mercedes beholder styrehjulet til infortainment, og ikke erstatter alt med rette flater og touchskjerm. På den måten blir det mer dynamikk og luksusfølelse bak rattet, synes vi.

Dette interiøret er virkelig lekkert! Her oser det nærmest en eim av ekslusivitet og luksus.
Dette interiøret er virkelig lekkert! Her oser det nærmest en eim av ekslusivitet og luksus.

Direktørbilen som fliser superbilene

Hvordan er plassen?

Får du ikke plass i denne luksusvogna har du antageligvis et problem. Her er det rikelig med plass både foran og bak. Setene kan justeres i alle ønskelige posisjoner, og byr selvfølgelig på både massasje, hemoroidegrill og vifter som kjøler deg ned – dersom det måtte være av behov.

Artikkelen fortsetter under annonsen

S-Klasse er en av få biler du tidvis heller ønsker å sitte på med kontra å kjøre selv. Spesielt dersom bilen er utstyrt med limosete. Da kan du bokstavelig talt ligge i baksetet …

Disse baksetene gjør business class på Norwegian og SAS til stor skamme!
Disse baksetene gjør business class på Norwegian og SAS til stor skamme!

Toner du ned soltaket og kjører ned de elektriske gardinene, mangler du bare favorittalbumet på det fantastiske Burmester 3D-anlegget. De leverer en real konsertopplevelse fra 24 ulike høyttalere rundt om i bilen. Fantastisk!

I bagasjerommet kan du ta med deg en god del. Det rommer nemlig, akkurat som før, 510 liter.

Nå blir direktørbilen ny

Går den bra?

En av de virkelig store nyhetene er at nye S-Klasse får æren av å presentere en helt nyutviklet motor fra Mercedes.

Nå er rekkesekseren tilbake igjen, både som bensin og diesel. Begge er på tre liter, her er fellesnevneren økt effekt og redusert forbruk. I tillegg har Mercedes puttet inn den nye 9G-Tronic girkassen sin. La oss begynne med den rykende ferske dieselmotoren:

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi tester 400d – noe som innebærer hele 340 hk og 700 Nm. Dette er faktisk den kraftigste dieselmotoren Mercedes noen gang har laget. Og DU for et skyv! 0-100 km/t er unnagjort på bare 5,2 sekunder.

Men tross brutale dieselkrefter, er det likevel karakteristikken på motoren som imponerer mest. Gangen på rekkesekseren er rooolig. Ved pådrag hører du heller ikke at det er diesel. Så bra har de nye motorene blitt. Kakling? Nei.

Lyden i den nye diesel-sekseren har rett og slett blitt tøff! Skikkelig dyp, og langt unna det mange assosierer med klassisk diesellyd... På veien flyter det bare av gårde.
Lyden i den nye diesel-sekseren har rett og slett blitt tøff! Skikkelig dyp, og langt unna det mange assosierer med klassisk diesellyd... På veien flyter det bare av gårde.

Vi er også spent på å prøve den nye bensinmotoren, som leveres i flere ulike effekt-alternativer. S 500 blir vårt valg. Da snakker vi 435 hk, 520 Nm og et forbruk på ganske akseptable 0,66 l/mil.

Dette, sammen med den større V8-eren (S 560), er nok motoren som kler bilen aller best. Den nye sekseren har en fløyelsmyk gange og vibrerer omtrent ingenting, selv på tomgang. På veien fungerer det også bra, der oppleves skyvet godt gjennom hele registeret.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Daimler har forresten satt av 90 milliarder kroner (!) til oppgradering av nye motorprogram. De nye rekkesekserne skuffer i alle fall ikke oss, etter flere timer langs sveitsiske og tyske landeveier.

Her får du ekte direktør-bil fra 100.000 kroner

… og hva er konklusjonen?

Å gjøre best enda bedre er ikke nødvendigvis noen enkel oppgave, men det har Mercedes gjort her.

Mercedes S-Klasse 2018

S 400d

Motor: 3-liter, R6 diesel

Effekt: 340 hk - 700 Nm

0-100 km/t: 5,2 sekunder

Forbruk: 0,56 l/mil

Bagasjerom: 510 liter

Pris fra: 1.160.000 kroner

S 500

Motor: 3-liter, R6 bensin

Effekt: 435 hk - 520 Nm

0-100 km/t: 4,8 sekunder

Forbruk: 0,66 l/mil

Pris fra: Ikke kjent

De har løftet deres eget flaggskip enda noen hakk, både hva gjelder teknologi, motorisering og opplevd komfort. Det hele er pakket inn i et gjennomført ytre, med noen få designendringer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå skal det sies at konkurransen i denne klassen virkelig har tilspisset seg. Audi har akkurat lansert sin nye A8, mens BMW har en sterk konkurrent med sin 7-serie. For mange vil valget handle om hva øynene liker best, og hva du vil prioritere i en luksusbil til en drøy million.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mercedes S-Klasse leverer nok en gang luksus fra aller øverste hylle. Når det i tillegg pakkes inn med teknologi, komfort og klasseledende motoralternativer – kan ikke dette bli annet enn terningkast 6.

Se flere bilder av nye S-Klasse i vinduet under:

Her er Mercedes nye SUV – sjekk prisen

Les også:
Offisiell: Se hva Mercedes skal lage nå Mercedes: Så «billig» blir Norges råeste stasjonsvogn Det koster dersom du vil kjøre Mercedes-AMG GT R


Denne saken ble først publisert i Broom.no