NAF vil doble vrakpanten - får kontant nei fra Høyre:– Det er flaut for Norge at vi ligger på linje med Estland

I tillegg til at du får vrakpant, unngår du å betale årsavgift på bilen dersom du vraker den innen fristen 20. mars. Foto: Norsk Gjenvinning
I tillegg til at du får vrakpant, unngår du å betale årsavgift på bilen dersom du vraker den innen fristen 20. mars. Foto: Norsk Gjenvinning
Artikkelen fortsetter under annonsen

For åtte år siden ville Høyre og Frp ha en vrakpant på rundt 20.000 kroner. I deres regjeringstid har den derimot kun økt med 500 kroner. – Dagens vrakpant på 3000 kroner må dobles, mener NAF.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I årene før Høyre og Frp kom til makten var partiene opptatt av å gjøre noe med den stadig aldrende bilparken i Norge.

Høyre foreslo i 2009 å øke panten til rekordhøye 20.000 kroner. Også regjeringspartner Frp mente den gang at vrakpanten burde ligge på samme nivå.

Men i deres regjeringstid har panten kun økt med 500 kroner, til 3000 kroner.

– Det er skuffende. Vi har en tett og god tett dialog med regjeringspartiene om kjøpsavgiftene, noe som har resultert i en kraftig nedgang i engangsavgiftene og et ytterligere fokus på det som slipper ut av potta, men vi peker stadig på
vrakpanten som de samme partiene ikke synes å være nok opptatt av, sier kommunikasjonsdirektør i NAF, Inger Elisabeth Sagedal, til ABC Nyheter.

Les også: Nå kan du si farvel til årsavgiften

Vil ha 6000 kroner

De mener en dobling av dagens vrakpant på 3000 kroner må skje for at bileiere vil se på det som et interessant alternativ.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi har spilt inn til Regjeringens arbeid med statsbudsjettet for 2018 at vrakpanten burde settes til kr 6000 kroner, altså en dobling fra dagens nivå, sier Sagedal.

Hun mener vrakpanten er et viktig virkemiddel for å få folk til å skaffe seg en nyere bil.

– Vrakpanten har vist seg som et godt virkemiddel og en ytterligere styrking av denne vil kunne gi positive utslag på bilparkens samlede utslipp. De politiske virkemidlene må ikke bare rettes mot de som har mulighet til å kjøpe nye biler, men bidra til grønn omstilling av hele bilparken, sier hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Nye bilavgifter: Sjekk hva det betyr for deg

– Ikke fremmed for tanken

Transportpolitisk talsmann i Frp, Roy Steffensen, innrømmet at noe må gjøres for å få bort de verste miljøbombene på veien.

– Frp har alltid vært tilhenger av en høyere vrakpant. Vi kjemper for at vrakpanten skal økes, men det er ikke til å stikke under en stol at vi er ganske alene om det. Fornye bilparken er det beste klimatiltaket vi kan gjøre for å redusere utslipp fra transportsektoren, men dessverre er de andre partiene mer opptatt av å begrense selve bilbruken fremfor å jobbe for at bilparken i seg selv blir mer miljøvennlig, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Frp med nullsum-spill om bilavgifter

Gammel bilpark

Steffensen har imidlertid ingen tro på at en dobling av vrakpanten er aktuelt med det første.

– I 2009 forslo dere en vrakpant på 22.000 kroner. Hva har skjedd?

– Den gang var det et forslag å høyne vrakpanten i ett år for å få fjernet biler som var over 20 år gamle. Jeg er ikke fremmed for tanken at vi kunne gjort noe lignende, men vi må som sagt ha med andre partier på dette, sier han.

Tall fra 2015 viser at Norge har Europas tredje eldste bilpark, kun slått av Slovakia og Estland. Den gjennomsnittlige norske bilen er ifølge SSB på 10,5 år gammel, mens den i Sverige ligger på 6,7 år.

– Dette er dessverre resultatet av en feilslått politikk over mange år. Det er flaut at vi ligger på linje med Estland. Vi må i alle fall prøve å nærme oss svenskene, sier Steffensen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Kan bli mer i vrakpant om du bytter til elbil

– Effekt på kort sikt

Høyre ønsker derimot ikke å gjøre noe med dagens vrakpant.

– Regjeringen og samarbeidspartiene har vedtatt å innføre økt vrakpant for varebiler som erstattes av nullutslippsvarebiler. Videre har vi prioritert endringer i bilavgiftene som bidrar til en nyere, sikrere og mer miljøvennlig bilpark, sier Høyres transportpolitiske talsmann, Nikolai Astrup, til ABC Nyheter.

– Hva er grunnen til at vrakpanten ikke er høyere?

– Erfaringene viser at høyere vrakpant har en effekt på kort sikt, men liten effekt over tid, sier han.

Les også: Gir 50.000 i «vrakpant» til de som kjøper el-varebil

Prioriterer varebiler

Astrup forteller at de har prioritert endringer i bilavgiftene som skal gjøre det mer attraktivt å kjøpe nyere, sikrere og mer miljøvennlige biler.

Han åpner imidlertid for en høyere vrakpant i fremtiden.

– Etterhvert som det blir flere nullutslippsbiler kan det være en mulighet å vurdere midlertidig økt vrakpant for å bli kvitt de mest forurensende bilene. I første omgang prioriterer vi å gjøre dette for varebiler, der avgiftsfordelene for nullutslippsteknologi ikke har like effekt som for personbiler.