Joda - det er noe spesielt med å kjøre Porsche!

Skyvet i Porsche-motoren er høyst tilfredsstillende, men samtidig ikke blant de aller råeste.
Skyvet i Porsche-motoren er høyst tilfredsstillende, men samtidig ikke blant de aller råeste.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette er lidenskap i hver detalj.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hva skjer når du slipper en 21 år gammel bilentusiast inn bak rattet på et knippe ekte drømmebiler?

Det bestemte vi oss for å finne ut av. Mats Brustad er Broom-redaksjonens yngste og har skyhøy lidenskap for bil. Nå har han fått tilgang på en skikkelig godtepose, nemlig et utvalg biler de aller fleste av oss bare kan drømme om!

Du skal få oppleve dem gjennom hans øyne (og ører). Nå er det klart for Porsche 911 Carrera S.

Hvorfor akkurat denne?

Porsche. Bare navnet forteller en lang historie med lidenskap. Helt siden jeg visste noenlunde hva bil var for noe, har Porsche 911 vært selve drømmen. Tenk å kunne eie en slik bil, eller for den saks skyld teste en!

Min gode kollega Benny Christensen har opptil flere ganger fortalt meg om den spesielle ”Porsche-følelsen”. Er det virkelig så særegent å kjøre?

911 Carrera S ser steintøff ut - spesielt i denne vinkelen.
911 Carrera S ser steintøff ut - spesielt i denne vinkelen.

Førsteinntrykk

Joda, det er spesielt å endelig kunne sette seg inn i en ekte barndomsdrøm. Inntil nå har den vært i papirform på gutterommet, og det er mye som har skjedd siden 993-generasjonen på 90-tallet. Det er nemlig den bilen som er avbildet på plakaten hjemme.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Spesielt interiøret er løftet flere hakk i nyeste generasjon 911. Men heldigvis har de beholdt en viktig detalj, som jeg har gledet meg lenge til: Å vri om nøkkelen på venstre side av rattet. Dette blir mildt sagt veldig stas!

Design

Det er flere årsaker til at Porsche 911 har blitt en legende, noe av grunnen er selve designet. Hovedtrekkene på den splitter nye testbilen er fortsatt ivaretatt fra 1965. Det er rett og slett fantastisk!

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Når du ser bilen rett fra siden er det ingen tvil om at det er en Porsche som beskues. Coupe-linjene, som elegant flyter over til en bred og barsk hekk er umiskjennelig. Den lave og brede fronten bidrar også til et aggressivt uttrykk. Og heldigvis har siste generasjon 911 endret litt på lyktdesignet. Nå er de blitt ganske så runde igjen, noe jeg liker godt.

Eksteriørdesignet er enkelt og greit svært vellykket i mine øyne. Knalltøffe felger med illrøde calipere står dessuten i tøff kontrast til gråfargen på bilen. Dette liker vi!

Artikkelen fortsetter under annonsen

På innsiden er det fremdeles ”generasjon knapper” som dominerer, hvertfall i midtkonsollen.

Det hjelper godt på når spoileren er aktiv. Når den derimot er nedfelt syns jeg hekken ser litt tung og massiv ut.
Det hjelper godt på når spoileren er aktiv. Når den derimot er nedfelt syns jeg hekken ser litt tung og massiv ut.

Totalinntrykket er likevel oversiktlig og ryddig, men det er i området rundt rattet det viktigste skjer. Her dominerer en diger turteller, som viser vei helt frem til 8000 omdreininger. I tillegg til denne er det fire andre instrumenter som indikerer alt fra oljetemperatur til gjennomsnittsfart. Også må vi ikke glemme rattet. Det er helt klart blant de fineste og mest sportslige i klassen.

Det ligger utvilsomt mange ingeniørtimer bak design og funksjoner i interiøret på 911. Det merkes at bilen er bygd av og for entusiaster. Hvis jeg MÅ pirke på én ting er det plasseringen av skjermen. Den ser litt ”vi presser den rett under luftdysene-plassert ut.”

Design eksteriør: 9/10

Design interiør: 8/10

Kjøreglede

Rett før jeg starter boksermotoren er jeg spent på om forventingene til Porsche innfrir – for de er ganske høye. Og det tar jammen ikke lang tid før jeg og bilen får en god tone.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

På veien merkes det at bilen er bygd på mange års erfaring fra baneracing. Kjøreegenskapene er så godt som upåklagelige. Her får du sylskarp presisjon både gjennom styring og understell. Samtidig oppleves ikke bilen altfor stiv på ujevne veier.

Bilen jeg tester er bakhjulstrekkeren, noe jeg er glad for. Den oppleves nemlig vanvittig leken, og festet til asfalten er overraskende godt. Den bredbeinte bilen biter seg fast i underlaget og gliser bredt gjennom svingene. Underveis tenker jeg ofte på om den spesielle Porsche-følelsen inntreffer. De første kilometerne må jeg innrømme at det ikke er noen ”åpenbaring”. Det finnes tross alt flere biler her på kloden som også kan kjøre fort gjennom utfordrende landeveier.

Her inne trives man veldig godt. Setene gir god sidestøtte og rattet ligger perfekt mellom hendene. Hvis det er noe som skal trekkes for blir det litt i overkant mange knapper, samt infotainment-skjermen som ser litt malplassert ut.
Her inne trives man veldig godt. Setene gir god sidestøtte og rattet ligger perfekt mellom hendene. Hvis det er noe som skal trekkes for blir det litt i overkant mange knapper, samt infotainment-skjermen som ser litt malplassert ut.

Men etter hvert som jeg får flere timer bak rattet går det opp et lite lys. Nå tror jeg Bennys beskrivelse av Porsche-følelsen også når meg. Det er sammensatt, men kort fortalt handler det om samspillet mellom meg og bilen. Du blir nemlig veldig godt kjent med den, på rimelig kort tid. Når du vet hvor grensene går, og hvordan understell oppfører seg – til en hver tid – gjør det noe med deg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Når du i tillegg ser Porsche-logoen foran deg, og tenker på den fantastiske historien til 911, skapes det en ekstra gnist bak rattet. Her snakker vi lidenskap, både fra Stuttgart og de heldige som får kjøre den. Ekstra moro er det også at Porsche-menigheten hilser på deg langs veien. Det trodde jeg var forbeholdt bussjåfører og Bandidos-medlemmer…

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kjøreglede: 10/10

Motor og lyd

Boksermotoren til Porsche er naturligvis en viktig bidragsyter for kjøregleden jeg velger å gi full pott. 3-literen leverer nemlig varene så det holder, med 420 hk og 500 Nm fra 1700 omdreininger.

Med en vekt på drøye 1.400 kg går det virkelig unna. 0-100 km/t tar bare 3,9 sekunder! Jeg opplever at motoren liker seg best på turtall over 4000, derfra til rødmerket kjenner du g-kreftene jobbe skikkelig mot rygg og nakke. PDK-kassen er forresten like responsiv som skravla på Jan Erik Larssen og Jan Fredrik Karlsen til sammen. Altså lynrask!

Artikkelen fortsetter under annonsen

Når bilen i tillegg er utstyrt med sportseksos, får du en særegen og høylytt spraking med på kjøpet. Boblingen bak etter gasspådrag er like moro hver eneste gang. Men den må fremprovoseres litt.

Motor: 8/10

Lyd: 8/10

Totalopplevelse

Forventingene var store i det jeg skulle teste en vaskekte Porsche for aller første gang. Når det kommer til utstråling og design er det ikke mange som slår 911 i denne klassen. Designet vekker følelser – og fungerer like godt i dag som for 50 år siden.

Det største høydepunktet med bilen er likevel harmonien jeg opplever bak rattet. Måten motor, girkasse og understell er satt sammen på – fungerer veldig bra. Rent ytelsesmessig snakker vi ikke sjokkerende tilstander, slik som i Audi R8, men 911 klarer likevel å ønske gåsehuden hjertelig velkommen.

Å kjøre Porsche 911 er noe spesielt. Her tar du med deg stolte tradisjoner, lidenskap og erfaring med på veien. Jeg skjønner derfor godt at det finnes mange Porsche-entusiaster der ute. Bilen gir deg virkelig noe ekstra!

SAMLET POENGSUM: 43/50

Drømmetesten Audi R8 V10 Plus

Drømmetesten BMW i8