Se hva som skjedde med Volvo S90 i krasjtest

Den har litt av hvert å leve opp til.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Når Volvo skal kollisjonstestens så er forventingene høye. Det skal liksom være verdens sikreste bil det. Slik er det bare.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forleden kom beskjeden om at Ford Mustang får slakt i kollisjonstest.

Mustang gikk gjennom de omfattende testene hos krasjtest-instituttet Euro NCAP, de har forlengst blitt fasiten på dette området.

I samme slengen ble også Volvos nykommer S90/V90 krasjtestet.

Når en Volvo skal gjennom en slik test, er forventningene høye. Volvo har tradisjoner å ta vare på, sikkerhet har alltid vært topp prioritet hos svenskene.

Og Volvo skuffer ikke. Det blir toppscore og fem stjerner, nærmest som forventet.

Så mens Ford-folket går litt slukøret med blikket ned, er det jubel i korridorene på Hisingen, hvor Volvo holder til.

Får skryt for førerassistent systemene

Euro NCAP gjør stadig om sine testkriterier, som blir strengere og strengere.

Dermed er det ikke mulig å direkte sammenligne poengsummer her. 100 poeng i 2016, er ikke nødvendigvis det samme som 100 poeng i år. Likevel blir det slått fast at S90/V90 er den sikreste bilen som noen gang er testet, akkurat som SUV-en XC90 var da den ble lansert.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kategorien som disse Volvoene nå testes i er det Euro NCAP kaller for «Premiumbil». Det vil si at de møter tøff motstand fra blant andre Mercedes E-klasse (som ble testet i 2016). Da fikk sistnevnte bedre score på passasjersikkerhet enn Volvoen. 90 poeng mot Volvos 80 – av 100 mulige.

Volvo tar derimot grundig igjen på sikkerhetssystemer, med 93 poeng mot Mercedes sine 62.

I følge Euro NCAP finnes det ingen svake punkter hos Volvoen når det gjelder sikkerhet. Derimot understrekes det at førerassistentsystemene fungerer veldig bra under alle forhold. Volvo får da også den høyeste poengsummen som noen gang har blitt gitt her.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Topp 5: Derfor var 70-tallet best

(Saken fortsetter under)

Her har en Volvo S90 vært gjennom sidekollisjonstest. Foto:Euro NCAP
Her har en Volvo S90 vært gjennom sidekollisjonstest. Foto:Euro NCAP

Bra, men ikke best

Også fotgjengerbeskyttelsen trekkes fram som god. Her oppnår Volvo 76 poeng.

Når det gjelder beskyttelse av barn, så er Volvo også langt framme og poengtelleren stopper på 80. Det er absolutt bra, men ikke best. Både Peugeot 3008, Mercedes E-klasse, VW Tiguan og Toyota Prius har oppnådd høyere. Det samme gjorde Volvo XC90 i fjor.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men ja, det var altså i fjor.

For et Volvo i medgang er dette en ny fjær i hatten. S90 og V90 er allerede lansert i Norge, nå venter man på «offroad»-utgaven V90 CC som er forhåndsbestilt i svært mange eksemplarer.

Les også:

Her er tidenes grombil – og nå stiger prisene

Blir tøffere allerede før den kommer til Norge

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no