For fulle seil over Middelhavet

PÅ REDEN: Det er kort vei fra skipet inn til stranda i Amalfi.
PÅ REDEN: Det er kort vei fra skipet inn til stranda i Amalfi.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den gode, gamle seilskutetiden er slett ikke forbi. Et cruise for fulle seil mellom Roma og Napoli ble et uforglemmelig eksempel på det.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Om cruise

Prisene for cruisereiser inkluderer ofte ikke transport til og fra cruisehavna fra Norge. I tillegg påregnes det driks per natt. Ut over det er det meste inkludert av mat og drikke. Ekskursjoner må man derimot som regel betale ekstra for.

Det er ofte mange par som reiser sammen, og det kan virke ekskluderende for singelreisende. Carpe Diem er et selskap som arrangerer cruise for enslige.

Svært mange, både charterselskaper og andre reiseoperatører, har cruisereiser i sine porteføljer. Da er også transport fra Norge inkludert prisen. Her er noen eksempler:

www.askmrcruise.no , www.usaspesialisten.no , www.normann.no , www.startour.no , www.apollo.no , www.reiselyst.no , www.carpe-diem.no

ITALIA (ABC Nyheter): Kaptein Sergey stiger ut av styrhuset og kikker opp på de blafrende seildukene, vurderer vinden nøye og kaster et siste blikk inn mot land.

– Kom igjen, sett i gang, roper han inn til styrmannen.

Sakte drar den tiltagende vinden seilene ut mellom mastene. Fra de skjulte høyttalerne dundrer samtidig den greske komponisten Vangelis’ episke lydspor til Kristoffer Columbus-filmen «1492 – Erobringen av Paradis» over dekket så håret reiser seg i nakken.

– A goose bump moment, innrømmer engelske Barry idet de solbleke seilene breier seg ut i all sin til sammen 5000 kvadratmeter store prakt.

Det går et sukk gjennom gruppen av passasjerer som står som fjetret når Royal Clipper gradvis skyter mer fart over bølgene. Stumme av beundring blir vi alle stående der som forsteinet, til øya Ischia i Napolibukta bare er en prikk i horisonten.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Saken fortsetter under bildet

VED RORET: Royal Clipper har alle mulige moderne hjelpemidler i styrhuset, men kaptein Sergey foretrekker å stå til rors på gamlemåten.
VED RORET: Royal Clipper har alle mulige moderne hjelpemidler i styrhuset, men kaptein Sergey foretrekker å stå til rors på gamlemåten.

Ny seilskutetid

Royal Clipper er en sjelden svane på verdenshavene. De aller fleste av dagens fullriggere er antikviteter brukt til utdanning eller som flytende museer. De er der mest for å minne oss om en tid da vind og ikke damp, olje eller gass var drivkraften bak verdenshandelen.

På 1800-tallet dominerte klipperne. De var relativt små, lette og ikke minst raske. Med fart opp mot 20 knop bidro de i betydelig grad til sine eieres rikdom under seilskutetidens «gylne århundre».

En vanlig handelsfart var å bringe passasjerer fra London til Det fjerne Østen og Australia rundt Kapp Horn, og ha med seg te fra India, krydder fra Sørøst-Asia, eller ull og korn fra Australia. Det mest berømte skipet i denne trekanthandelen var Cutty Sark, som fremdeles er å se i Greenwich nær London.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men med åpningen av Suezkanalen og introduksjonen av dampmaskinen var tiden ute for de stolte seilskutene. Klipperne, som henter navnet sitt fra måten de «klippet» bølgene på, oppnådde ofte høyere fart enn de første dampskipene, men avhengig av vind som de var kunne de ikke konkurrere i det lange løp.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I nærmere 90 år var seilskutene borte fra tradisjonell, kommersiell sjøfart, inntil en svenske bestemte seg for å gå motstrøms. På begynnelsen av 1990-tallet sjøsatte han to seilskip til bruk i cruisefart, og i 2000 kom den foreløpig største og siste ut av dokken. Med sine 134 meter og fem store master med til sammen 42 seil, er Royal Clipper den første klipperen bygd siden 1910. Det var samme året som datidens største seilskip Preussen braste inn i klippene ved Dover i England, og slik markerte slutten på seilskutetiden.

Les også: Cruise mot nye horisonter

Saken fortsetter under bildet

TRADISJONELT: Fiske er fortsatt viktig levevei for innbyggerne på øya Ischia like utenfor Napoli.
TRADISJONELT: Fiske er fortsatt viktig levevei for innbyggerne på øya Ischia like utenfor Napoli.

Bamsen ved bordet

– Det var følelsen av luksus som tiltrakk oss, innrømmer den pensjonerte skraphandleren Barry på sin brede og kraftfulle cockney.

Sammen med kona hans og et knippe andre utvalgte passasjerer sitter vi ved kapteinens bord denne siste kvelden og utveksler som seg hør og bør historier fra våre respektive verdenshjørner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Fra landet med ni måneder vinter og tre måneder dårlig skiføre, svarer jeg entusiastisk på spørsmålet om min tilhørighet, og forsøker med det å tilføre seansen den humoren min sidemann Barry har lagt opp til.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Latteren sitter løst denne kvelden, godt hjulpet frem av et ukjent antall flasker sjampanje, hvite og røde viner, og et overdådig måltid verdig en kongelig.

Barry er en kraftig bamse av en godslig engelskmann, som har solgt forretningen sin for et ukjent antall millioner pund. Nå for tiden høster han av overskuddet sammen med sin nesten overstadig sprudlende kone Belinda.

Med never store som parmaskinker er det tydelig at Barry har håndtert langt grovere verktøy enn det unnselige, siselerte sølvtøyet han forsøker å anvende så propert som mulig, men uten helt å lykkes.

Til det er han alt for ivrig etter å fortelle den ene historien mer absurd enn den andre. I midten er kaptein Sergey minst like oppsatt på å delta i samtalen som sin engelske bordvenn, om enn med et noe mindre akutt uttrykksbehov.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Å spesialisere seg som seilskuteskipper virker kanskje smalt, men dette er da mye bedre enn å stå på brua på en av disse mastodontene som går i skyttel i Karibia? svarer Sergey megetsigende med et digert glis under den lyse stalinbarten på spørsmålet om hvorfor han har valgt seilskip fremfor et større cruisefartøy.

De dyptsittende øynene funklet engasjert, også når han kommer inn på perioden i året når han underviser i fysikk på universitetsnivå i Kaliningrad.

– Aren’t you’re a clever one, popper det plutselig ut av Berlinda.

Og når hun i samme øyeblikk teatralsk sperrer opp øynene og skyter brystet frem for effekt minner hun ikke så rent lite om den verdenskjente skuespillerinnen Maggie Smiths mest erkeengelske øyeblikk.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Latteren går som en bølge rundt det ovale bordet.

Les også: Cruiserekord i Bergen

Artikkelen fortsetter under annonsen

I hardt vær

Selskapet Star Clippers ble grunnlagt for snart 20 år siden av den svenske entreprenøren og båtmannen Mikael Krafft. Ideen var å bygge skip over lesten til de gamle klipperne, men inkorporere det ypperste av teknologi, med en luksusgrad man finner på private yachter.

Og det er høykvalitet i alle ledd, fra de elegante tresortene i gulv, rekkverk og møblement, til servicen og maten. På selskapets største fartøy Royal Clipper er det for eksempel omtrent ett besetningsmedlem for hver andre passasjer. Det er flere svømmebasseng på dekk, samt pianobar, bibliotek, spa og et treetasjes atrium med en elegant spisesal nederst.

Lugarene, fra de enkle doble til de mer luksuriøse suitene, har alle private baderom. Den påtrengende elegansen sniker seg gradvis innpå meg, for etter bare noen timer følte jeg et til da ganske ukjent behov for å kle meg om til middag.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Dette er verdens mest luksuriøse cruiseskip

* * *

På veien sørover fra havnebyen Civitavecchia utenfor Roma var det vind imot fra sørvest, som etter hvert gikk over i kuling. Skipet håndterer rufsete vær godt, det er solid bygget, og tilfredsstiller de strengeste kravene til sikkerhet og skrogstyrke.

Det hjelper likevel lite for den som blir uggen av høy sjøgang. Været i denne delen av Italia har vært merkelig så langt denne våren; kjølig og regnfullt, med tidvis mye vind. Da mørket senket seg første kvelden, og vi hadde lagt ut fra kai, var det en sideveis bevegelse i båten jeg ante ville skape problemer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det kan bli en tøff natt, innrømmet skipets marinbiolog Mariano, og klok av skade fra flere stormfulle hurtigrutereiser over Lopphavet tok jeg min kjære med meg under dekk, til lugaren og senga.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Å legge seg jo før jo heller tror jeg kan være klokt. I morgen har det nok roet seg…

Les også: – Fjordene våre ødelegges av cruiseturisme

Gammel historie

Neste morgen hadde kulingen sluppet taket, men sjøen var ennå grov, og kaptein Sergey lurte fælt om det lot seg gjøre å legge seg til på reden utenfor Amalfi.

Han tok sjansen, krysset Napolibukta, passerte Capri og ankret opp noen hundre meter fra stranda.

Det er kanskje spesielt passende for Royal Clipper å kaste anker utenfor Amalfi. Dette var en av de originale maritime republikkene, grunnlagt på 700-tallet, som utviklet seg mye takket være en omfattende handel med Østen.

Det er vanskelig å forestille seg at det i Middelalderen lå store skipsverft på stranda i Amalfi. I dag er den forbeholdt soltilbedere som ikke ser annen nytte i havet enn å kjøle seg ned i det. Vår egen Henrik Ibsen, som en tid bodde her mens han blant annet skrev på Peer Gynt, var muligens klar over at etterkommerne etter vikingene i Frankrike en gang regjerte Amalfi, men disse normannerne ble også etter hvert fordrevet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Amalfi er beskrivende for små og store byer langs Middelhavet. Alle har en historie å fortelle. Mens de tradisjonelle cruisebåtene i hovedsak må nøye seg med de større havnene har Star Clippers med sine langt mindre fartøy en unik mulighet til å ankre opp i eller utenfor de små.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– En klar fordel, mener Barry om den saken.

Det er kveld og avgang fra Ischia, men kona Berlinda rekker å legge inn en «now, dear» med skråstilte, hevede øyenbryn som en mildt belærende lærerinne før Barry får fullført.

– Du skjønner, vi holdt oss på dekk. Satset på en gin tonic ved bassenget fremfor å gå i land. Du ser jo øya godt derifra.

Jeg skjønner ham godt. Av og til er det like greit å la gammel stein være gammel stein og i stedet la luksuslivet ta fullstendig overhånd.


Star Clippers

Det Monaco-baserte seilcruiseselskapet konsentrerer seg hovedsakelig om Middelhavet (sommer) og Karibia (vinter). Det er tre skuter i operasjonen: Star Clipper, Star Flyer og den største, Royal Clipper.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Prisene varierer fra skip til skip, etter antall netter og størrelsen på lugarene.

www.starclippers.com

5 andre luksuscruise

Silversea

Et privateid, Monaco-basert selskap, med relativt små fartøyer, som gjør at man kommer tettere på destinasjonene. Passasjerantallet er fra 132 (Silver Explorer) til 540 (Silver Spirit). Silversea har hele verden som tumleplass, også Arktis og Antarktis (med isforsterkede Silver Explorer). De øvrige fem skipene har anløp i en rekke havner i Europa, Afrika, Nord- og Sør-Amerika, Asia og Oceania.

www.silversea.com

Seabourn

Selskapet er en del av det store Carnival-selskapet, og har en flåte på til sammen seks mellomstore luksusskip, som tar fra 208 til 450 gjester. Som Silversea seiler Seabourn over hele verden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

www.seabourn.com

Crystal Cruises

Består av de to skipene Crystal Symphony og Crystal Serenity, med plass til henholdsvis 922 og 1070 passasjerer. En høy luksusgrad gjenspeiles ikke minst i inventarer, god plass for passasjerene samt et spesielt fokus på mat. Det er i tillegg ca. to besetningsmedlemmer per passasjer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

www.crystalcruises.com

Windstar Cruises

Selskapet består av tre moderne seilskip, med kapasitet på 148 til 312 passasjerer. Reisene går til nærmere 50 ulike land i Karibia, Nord- og Sør-Amerika og Europa.

www.windstarcruises.com

Cunard

Et av de gamle, tradisjonsrike cruiseselskapene, som blant annet sendte Titanic ut på sin skjebnesvangre reise. I dag består rederiet av tre skip – Queen Mary 2, Queen Victoria og Queen Elisabeth, som er relativt store skip med plass til mer enn 2000 passasjerer, men med god tumleplass ombord. Skipene er kjent for sine transatlantiske reiser, men seiler også inn Middelhavet, i Karibia, Nord-Europa og Amerika.

www.cunard.co.uk