Ford Focus Electric: Dette kan være et ekte elbil-kupp

Ford Focus Electric solgte svakt som nybil, nå har den blitt en ganske glemt bil i bruktmarkedet.
Ford Focus Electric solgte svakt som nybil, nå har den blitt en ganske glemt bil i bruktmarkedet.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Sjekk prisen i bruktmarkedet nå!

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi nordmenn har hatt en skikkelig elbil-bonanza de siste årene. Ingen land i verden kjøper flere elbiler i forhold til folketallet, det kan vi i stor grad takke en rekke elbilfordeler for.

Elbilene slipper både moms og avgift. I tillegg har de en rekke brukerfordeler, som gratis bomring, parkering og tilgang til kollektivfeltene.

Det har gitt høyt salg i mange år, men likevel: Ikke alle elbiler blir en suksess, selv i Norge.

Fikk mye kritikk

Ett eksempel på det er Fords bidrag i denne klassen, nemlig Focus Electric. Den kom på markedet i 2013 og ble regelrett en flopp. Bilen solgte svært dårlig og forsvant diskret ut etter ganske kort tid.

Det betyr igjen at det ikke er veldig mange biler å velge mellom i bruktmarkedet. Men de som er der kan du gjøre svært gode kjøp på!

Hvorfor gikk det så dårlig med den elektriske Focusen i utgangspunktet? Jo, Ford fikk veldig mye kritikk for innersvinger underveis i utviklingen. Focus var opprinnelig ikke påtenkt som elbil. Det vises veldig godt i bagsjerommet, hvor batteriene stjeler det meste av plassen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Nye Ford Fiesta skal bli luksusbil til lavpris

(Saken fortsetter under)

Denne forhøyningen skjuler batteriene, og spiser mye plass i bagasjerommet.
Denne forhøyningen skjuler batteriene, og spiser mye plass i bagasjerommet.

Ned mot 120.000 kroner

Den kan heller ikke hurtiglades. Og da Ford i starten priset den et godt stykke over bestselgeren Nissan Leaf, fikk Focus Electric det veldig tøft. Prisen ble etter hvert justert ned, men da var det i praksis for sent.

Da den kom kostet Focus Electric fra 260.000 kroner. Tre år senere begynner den å komme ned mot 120.000 kroner i bruktmarkedet. Da får du mye elbil for pengene!

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er også mye bra med denne bilen. Både på komfort og kjøreegenskaper er den blant de beste i klassen. Kupeen er helt uforandret fra fossil-utgavene, det betyr en kvalitetsfølelse som ligger et hakk over mange av konkurrentene.

Les også: Ford skal gi SUV-luksus til folkelig pris

Her kan du prute!

Batteripakken stjeler altså mye plass i bagasjerommet. Det er på bare 237 liter, men samtidig: Dette er en elbil med begrenset rekkevidde, da har du jo ikke akkurat behov for å ta med deg feriebagasjen på tur.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Apropos rekkevidde: Det offisielle tallet ligger på 162 kilometer. Det skal du som vanlig ta med en klype salt. I praksis må du regne med at den blir halvert på vinteren. På sommeren er rundt 120 kilometer mer realistisk.

Det rimeligste eksemplaret i bruktmarkedet akkurat nå, er priset til 125.000 kroner. Da snakker vi bil som var ny i Norge, den har fortsatt garanti og kilometerstanden er ikke på mer enn 31.000.

Generelt er det nok også gode muligheter å prute på elektrisk Focus. Dette er ikke biler veldig mange i utgangspunktet er på jakt etter. Dermed blir de også fort tungsolgte.

Focus er kjent for gode kjøreegenskaper, de er også til stede på den elektriske utgaven.
Focus er kjent for gode kjøreegenskaper, de er også til stede på den elektriske utgaven.

Les også:

Saken er opprinnelig publisert på Broom.no