Ford Focus Electric: Dette kan være et ekte elbil-kupp
Sjekk prisen i bruktmarkedet nå!
Vi nordmenn har hatt en skikkelig elbil-bonanza de siste årene. Ingen land i verden kjøper flere elbiler i forhold til folketallet, det kan vi i stor grad takke en rekke elbilfordeler for.
Elbilene slipper både moms og avgift. I tillegg har de en rekke brukerfordeler, som gratis bomring, parkering og tilgang til kollektivfeltene.
Det har gitt høyt salg i mange år, men likevel: Ikke alle elbiler blir en suksess, selv i Norge.
Fikk mye kritikk
Ett eksempel på det er Fords bidrag i denne klassen, nemlig Focus Electric. Den kom på markedet i 2013 og ble regelrett en flopp. Bilen solgte svært dårlig og forsvant diskret ut etter ganske kort tid.
Det betyr igjen at det ikke er veldig mange biler å velge mellom i bruktmarkedet. Men de som er der kan du gjøre svært gode kjøp på!
Hvorfor gikk det så dårlig med den elektriske Focusen i utgangspunktet? Jo, Ford fikk veldig mye kritikk for innersvinger underveis i utviklingen. Focus var opprinnelig ikke påtenkt som elbil. Det vises veldig godt i bagsjerommet, hvor batteriene stjeler det meste av plassen.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Nye Ford Fiesta skal bli luksusbil til lavpris
(Saken fortsetter under)
Ned mot 120.000 kroner
Den kan heller ikke hurtiglades. Og da Ford i starten priset den et godt stykke over bestselgeren Nissan Leaf, fikk Focus Electric det veldig tøft. Prisen ble etter hvert justert ned, men da var det i praksis for sent.
Da den kom kostet Focus Electric fra 260.000 kroner. Tre år senere begynner den å komme ned mot 120.000 kroner i bruktmarkedet. Da får du mye elbil for pengene!
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDet er også mye bra med denne bilen. Både på komfort og kjøreegenskaper er den blant de beste i klassen. Kupeen er helt uforandret fra fossil-utgavene, det betyr en kvalitetsfølelse som ligger et hakk over mange av konkurrentene.
Les også: Ford skal gi SUV-luksus til folkelig pris
Her kan du prute!
Batteripakken stjeler altså mye plass i bagasjerommet. Det er på bare 237 liter, men samtidig: Dette er en elbil med begrenset rekkevidde, da har du jo ikke akkurat behov for å ta med deg feriebagasjen på tur.
Artikkelen fortsetter under annonsenApropos rekkevidde: Det offisielle tallet ligger på 162 kilometer. Det skal du som vanlig ta med en klype salt. I praksis må du regne med at den blir halvert på vinteren. På sommeren er rundt 120 kilometer mer realistisk.
Det rimeligste eksemplaret i bruktmarkedet akkurat nå, er priset til 125.000 kroner. Da snakker vi bil som var ny i Norge, den har fortsatt garanti og kilometerstanden er ikke på mer enn 31.000.
Generelt er det nok også gode muligheter å prute på elektrisk Focus. Dette er ikke biler veldig mange i utgangspunktet er på jakt etter. Dermed blir de også fort tungsolgte.
Les også:
Dette er Norges mest solgte bil akkurat nå
Snart skal det bli lettere å lade bilen
Brooms bilguide: Over 700 har bidratt – nå er det din tur!
Denne bilen skal lanseres først i Norge
Saken er opprinnelig publisert på Broom.no