Facebook vurderer nye tiltak mot falske nyheter

Facebook-sjef Mark Zuckerberg vurderer nye tiltak mot falske nyheter. Her fotografert på APEC-møtet i Lima fredag. Foto: Mariana Bazo / Reuters / NTB scanpix
Facebook-sjef Mark Zuckerberg vurderer nye tiltak mot falske nyheter. Her fotografert på APEC-møtet i Lima fredag. Foto: Mariana Bazo / Reuters / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Facebook vurderer om de skal merke tvilsomme artikler med en advarsel for å begrense spredningen av falske nyheter.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Problemet med nyhetsartikler uten rot i virkeligheten har fått stor oppmerksomhet i kjølvannet av presidentvalget i USA. I løpet av valgkampen fikk en lang rekke slike artikler stor oppmerksomhet i sosiale medier, og kritikere mener falske nyheter kan ha påvirket utfallet av valget.

Facebook-sjef Mark Zuckerberg avviste noen dager etter valget blankt at deres spredning av nyheter uten faktasjekk kan ha påvirket utfallet, og kalte det for en «sprø idé».

I en fersk Facebook-post understreker han imidlertid at Facebook tar problemet svært alvorlig, og skisserer flere mulige tiltak.

Faktasjekk

Samarbeid med organisasjoner som driver uavhengig faktasjekk er et av dem. Ett annet er å merke nyhetsmeldinger som brukere og uavhengige faktasjekkere har rapportert at er usanne med en advarsel.

Zuckerberg peker også på et tiltak som ble kunngjort tidligere denne uka, som går ut på å fjerne falske nyhetssiders muligheter til å bruke selskapets annonsenettverk til å tjene penger.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Mye av feilinformasjonen er drevet av økonomisk motivert spam. Vi vurderer å ødelegge økonomien i dette med annonseregler som den vi allerede har kunngjort, skriver Zuckerberg.

Les også: Facebook-juks: Tusenvis av nordmenn lar seg lure

Falske nyheter gikk best

Nettstedet Buzzfeed News har analysert delingen av reelle og falske nyhetsartikler på Facebook i opptakten til det amerikanske valget 8. november. Konklusjonen er at de 20 falske nyhetssakene som gikk best, genererte mer engasjement og deling enn de 20 mest engasjerende sakene fra normale nyhetsmedier som New York Times, Washington Post, Huffington Post, NBC News og andre.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mens de reelle nyhetssakene genererte 7.367.000 delinger, reaksjoner og kommentarer i valgets tre siste måneder, genererte de falske nyhetssakene 8.711.000.

Tidligere i valgkampen var det de reelle nyhetssakene som vekket størst engasjement, ifølge Buzzfeed.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: – Facebook-ansatte bekymret over falske nyheter

Tviler

Åsa Larsson er redaktør for Viralgranskaren i avisen Metro, som faktasjekker historier som deles i sosiale medier. Hun tviler på om det går an å klassifisere artikler i samme takt som de spres på internett.

– Dette gjøres i enorm skala. Å få spredd en løgn eller en feilaktig påstand går svært raskt, men å granske det som noen har klipt og limt tar mye ressurser og tid, sier hun.

– Viralnettsteder klipper og limer, tar noe de finner på nettet og skriver en helt vridd artikkel som ikke stemmer. Eller så finner de bare på, sier hun.

Les også: Facebook begrenser annonsestyring basert på rase