Oppvask etter søppelproblemet i Oslo

Etter at Oslo fikk ny leverandør av renovasjonstjenester har den nye leverandøren hatt store problemer med å få hentet avfallet. Nå setter Renovasjonsetaten inn tiltak. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Etter at Oslo fikk ny leverandør av renovasjonstjenester har den nye leverandøren hatt store problemer med å få hentet avfallet. Nå setter Renovasjonsetaten inn tiltak. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter seks ukers prøvedrift griper Renovasjonsetaten inn overfor søppelfirmaet Veireno for å sikre innsamlingen av plastemballasje, matavfall og restavfall i hovedstaden.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Direktør Pål A. Sommernes i Renovasjonsetaten tok tak i den sviktende søppelhåndteringen allerede samme dag som prøveperioden gikk ut mandag. Mange har klaget de siste ukene over manglende innsamling av avfall som derfor har hopet seg opp gatelangs.

Bakgrunn: Søpla kan flyte halvannen måned til i hovedstaden

Nå krever Renovasjonsetaten at Veireno setter inn åtte ekstra renovasjonsbiler og 16 renovatører. Samtidig settes fire kommunalt eide renovasjonsbiler inn i oppfølgingen av klager for Veirenos regning.

– Oslo kommune må dessverre konkludere med at tjenesten Veireno AS utfører for Oslos 650.000 innbyggere ikke er god nok etter seks driftsuker, sier Sommernes i en uttalelse.

Før helgen ble det kjent at Veireno også må betale Oslo kommune dagbøter for den sviktende søppelinnhentingen.

Det er også et betydelig etterslep på innsamlingen av papir. Her gjenstår det imidlertid seks uker før prøveperioden utløper og tiltak kan settes i verk.