På laveste klasse er «komfort» et fremmedord

Det kan være lurt å vite på forhånd hva du sier ja til før du går for de billigste billettene. Foto: Colourbox.com
Det kan være lurt å vite på forhånd hva du sier ja til før du går for de billigste billettene. Foto: Colourbox.com
Artikkelen fortsetter under annonsen

Flyselskap kaller de billigste setene «siste klasse» fremfor «økonomi» fordi de er så dårlige.

Artikkelen fortsetter under annonsen

For de av oss som gjerne velger de rimeligste setene for å spare penger på selve flyturen, har flere flyselskap kommet opp med en ny kategori. Hvis du trodde økonomi var labert så kan du jo prøve nivået under, der ordet «komfort» fort kan vise seg å være et fremmedord.

«Siste klasse» er ikke en etablert term, men ofte brukt innad i flyindustrien når det skal refereres til laveste nivå. Og det kan være lurt å vite på forhånd hva du sier ja til når du går for dette alternativet.

Les også: Så høy er risikoen for å bli smittet på fly

Ekstra for vindusplass

Velger du å fly på «siste klasse» kan du risikere at setene sitter ekstra tett sammen og er plassert bakerst i flyet, nær toalettet. Har du først kjøpt deg en slik plass så kan du ikke gjøre endringer, du får ingen refusjon om du avbestiller eller velge seteplass i forkant. Vil du sitte ved vinduet så kan du risikere å måtte betale ekstra.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

(Saken fortsetter under bildet)

Du kan risikere å måtte betale ekstra om du vil sitte ved vinduet på nederste klasse. God plass til bena må eventuelt komme som en positiv overraskelse fkontra garanti. Foto: Colourbox.com
Du kan risikere å måtte betale ekstra om du vil sitte ved vinduet på nederste klasse. God plass til bena må eventuelt komme som en positiv overraskelse fkontra garanti. Foto: Colourbox.com

Skulle det være et problem med selve reisen, kan passasjerer med plass på laveste nivå oppleve å få tildelt et telefonnummer de må ringe fremfor å få personlig assistanse. Du kan også få et helt annet nummer enn det som er tilgjengelig for de som har betalt mer for seteplassen.

Les også: Setesparking og dårlig hygiene til topps på bunnlista

Benk-komfort

I et intervju med Daily Mail, fortalte Phil Derner Jr. fra NYCAviation at «siste klasse» eksisterer fordi flyselskapene er forretning. De store flyselskapene har introdusert «siste klasse» for å konkurrere med lavprisselskaper som Ryanair og EasyJet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Selskapene trenger å møte bunnlinjen på en ny måte og vil derfor presse grensene for hva de kan komme unna med. For øyeblikket klarer de seg grunnet lave oljepriser. Men femten års nedgang i bransjen har tvunget dem til å se på tiltak i forhold til daglige driftskostnader, forteller Derner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Derner legger til at flyselskapene alltid vil appellere til minste felles multiplum og at det ikke er mye som skiller enkelte seter fra en parkbenk.

Les også: Slik får du sove på flyet

(Saken fortsetter under bildet)

Sitter du på laveste klasse så må du betale for mat og drikke, selv på lengre reiser. Foto: Colourbox.com
Sitter du på laveste klasse så må du betale for mat og drikke, selv på lengre reiser. Foto: Colourbox.com

Billig uten bagasje

Tidligere i inneværende år lanserte SAS en ny klasse som de kaller SAS Go Light, der målgruppen er de som reiser uten innsjekket bagasje. Den nye billigklassen vil til enhver tid ligge 120,- lavere enn de rimeligste billettene i SAS Go. Men å kjøpe en Go Light-billett, for så finne ut at du likevel vil ha med deg bagasje, kan bli dyrt.

Å etterbestille plass til bagasje før ankomst til flyplassen kommer på 185,-. Kjøper du bagasjeplass på flyplassen koster det 540,- per kolli. Klassen har til nå kun vært tilgjengelig for reisende fra Skandinavia til Finland, Frankrike, Hellas, Irland, Nederland og Spania.

SAS vil evaluere ordningen i starten av 2016 og vurdere hvorvidt de skal utvide den til samtlige flygninger i Europa.

SE VIDEO: Ny type seter gir dyrere flybillett jo større du er:

SE VIDEO: Dette kan revolusjonere flyene i fremtiden:

SE VIDEO: Dette er fremtidens mest eksklusive flyseter: