Derfor står verdens største elg på en rasteplass i Østerdalen

Kjempe-elgen er akkurat avduket, nå er målet at den skal bli et landemerke i Østerdalen, og få mange til å stoppe og strekke på beina. Foto: Kyrre Wedvik Rykhus (Statens vegvesen)
Kjempe-elgen er akkurat avduket, nå er målet at den skal bli et landemerke i Østerdalen, og få mange til å stoppe og strekke på beina. Foto: Kyrre Wedvik Rykhus (Statens vegvesen)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne trenger ikke å frykte elgjakta!

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hva skal man egentlig gjøre for å få ned antall ulykker på en lang og temmelig øde riksvei i Norge?

Tradisjonelt har nedsatte fartsgrenser, fotobokser og flere politikontroller vært den vanlige oppskriften. Men noen tenker også annerledes. I 2009 satte Statens vegvesen i gang et prosjekt i Østerdalen. Det har de akkurat satt foreløpig punktum for – og her snakker vi virkelig solid og håndfast punktum!

Les også: Nå får du varsel, lenge før du ser elgen

Motvirke trøtthet

I går ettermiddag avduket man nemlig verdens største elg-skulptur, ti meter høy og 12 meter lang.

Elgen står og vokter på Bjøråa rasteplass, ved riksvei 3 i Stor-Elvdal. Målet er at den skal bli et lite landemerke, og også gjøre at bilistene tar en pause.

Som Statens vegvesen selv skriver om prosjektet:

– Få folk til å stoppe og se/oppleve plassen, strekke på beina, og med dette motvirke trøtthet i større grad enn om det «bare» er en vanlig rasteplass.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Slik ser bilen ut etter møtet med elgen

Tre tiltaksområder

Hele prosjektet er kalt «Trafikantens opplevelse». Utgangspunktet var en bekymringsfull ulykkesutvikling langt riksvei 3. Dette er den viktigste og mest benyttede kjøreruten mellom Oslo-området og Trøndelag/Nord-Norge. Samtidig er ruten tidvis monoton og kjedelig.

Målet er å ta tak i bilførernes uoppmerksomhet, og dermed redusere antall ulykker. Her har det blitt jobbet med tre konkrete tiltaksområder: De tre er vegetasjonsrydding, landskapskunst og lys/lyssetting.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Dette er faktisk en riksvei

Dekorert med elger

Prosjektgruppa ønsket å gi Østerdalen noen kontraster, både i farger og i opplevelser, samtidig som stedsidentiteten ble tatt vare på. Dette minsker monotonien og øker reiseopplevelsen på strekningen. To lokale kunstnere, Linda Bakke og Inge Iversen, utviklet i samarbeid med prosjektgruppa et konsept rundt temaet elg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Jernbaneundergangen ved Atna ble dekorert med elger i «pop-art» stil, og fikk i tillegg et lysegrønt rekkverk som leder bilisten gjennom undergangen.

Ikke snu på hodet

62 elggevir er hengt opp langs vegen i Stor-Elvdal, Rendalen og Alvdal kommuner. Elggevirene er helstøpt i glassfiber, med ulike farger. Gevirene skal på samme måte som jernbaneundergangen motvirke monotonien i Østerdalen og gi folk impulser og reiseopplevelse med jevne mellomrom.

De er satt opp på nøye utvalgte steder. Plasseringene er valgt med omhu, slik at trafikantene ikke må snu på hodet for å se på tiltakene. Alle plasseringer er nøye vurdert trafikksikkerhetsmessig, og det er lagt opp til jevne mellomrom. Noen av elggevirene er for øvrig lyssatt.

Les også: I verste fall: Slik finner du ut hvor sikker bilen din er

Ikke frykte elgjakta

Hvordan reagerer så bilistene på dette? Det har blitt utført trafikantundersøkelser knyttet til prosjektet i to omganger. Den ene våren 2012, og den andre høsten samme år. Til sammen ble det intervjuet cirka 590 trafikanter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Undersøkelsen høsten 2012 viser følgende: 72 prosent av trafikantene sier de får økt oppmerksomhet av tiltakene. 73 prosent sier de får en bedre kjøreopplevelse. 73 prosent tror tiltakene hjelper på trafikksikkerheten. 81 prosent mener vegetasjonsrydding er spesielt positivt
Svært mange ønsker også mer av lyssetting (46 prosent) og kunst (40 prosent).

Ikke minst interessant er det at antall ulykker har gått kraftig ned. I 2008 var det registret 51 ulykker på strekningen, i 2009 var tallet 47. Så faller det til 28 i 2010, 22 i 2011, 35 i 2012, 24 i 2013 og 19 i 2014.

PS: I disse elgjakt-tider der også tamme elger i dyreparker lever farlig, bør det ikke være noe å frykte for elgen på Bjøråa rasteplass. Den er nemlig i laget i syrefast og polert stål.

Les også: Jo det er mulig! Meide ned tre elger, på én gang