– Hurtigruta har satt verdensrekord

MS Lofoten på vei sørover og ankommer her Stamsund en augustkveld.
MS Lofoten på vei sørover og ankommer her Stamsund en augustkveld. Foto: Trond Gansmoe Johnsen / Hurtigruten
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det minste hurtigruteskipet, MS Lofoten, har nå passert polarsirkelen 3000 ganger – med samme motor.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Motoren på MS Lofoten

Motoren er en sjusylindret Burmeister & Wain, bygd på lisens ved Akers mekaniske verksted i 1963. Motoren er totalt 6,3 meter høy og veier 115 tonn.

Sylindervolumet er på 872 liter. Normalt omdreiningstall er 200 per minutt, og dette gir skipet en fart på ca. 15 knop.

MS Lofoten har nå seilt en distanse på ca 4 millioner nautiske mil, eller 7,4 millioner kilometer. Dette tilsvarer imponerende 185 ganger rundt jorda ved ekvator, eller 9,6 ganger tur retur ekvator.

Da klokken ble ni minutter over halv tre på lørdag hadde motoren på MS Lofoten vært i drift i 300.000 timer.

Motor nr 273 er nå den lengstgående i verden - sannsynligvis. Foto: Hurtigruten
Motor nr 273 er nå den lengstgående i verden - sannsynligvis. Foto: Hurtigruten

–MS Lofoten er, etter det vi har funnet ut, det skipet i verden som har gått lengst og som fortsatt er i drift, sier kaptein Eivind Lande i et internt skriv.

Motoren ble bygget på Aker mekaniske verksted i Oslo og kapteinen tror den vil kunne holde i mange år framover.

Feiret med kake

Maskinsjef Kristian Arnesen. Ifølge kapteinen er det maskinistenes fortjeneste at motoren har vart så lenge. Foto: Hurtigruten
Maskinsjef Kristian Arnesen. Ifølge kapteinen er det maskinistenes fortjeneste at motoren har vart så lenge. Foto: Hurtigruten

Selve hendelsen ble feiret om bord tre lange stør i fløyta og kake til både mannskap og gjester.

– Det ble gjennomført et informasjonsmøte med gjestene for å formidle den unike historien og maskinsjefen gjorde en strålende innsats, forteller kapteinen.

Nylig relansert

MS Lofoten er den minste av Hurtigrutens skip og har nylig fått en skikkelig oppussing.

– MS Lofoten har hatt en virkelig renessanse etter at vi tilbakeførte skipet i klassisk stil tidligere i år. Kafeteria og spisesalong er pusset opp, skorstein har fått det originale Vesteraalen dampskibsseskabs logo og lugarene er pusset opp. Det er svært mange som foretrekker å seile med et klassisk skip som MS Lofoten, og det er knapt plasser ledig i 2015 og 2016-sesongene, forteller kommunikasjonsrådgiver i Hurtigruten, Stein Lillebø, til ABC Nyheter.

MS Lofoten er nå sørgående på vei mot Kristiansund.

MS Lofoten i Sortlandsundet med kurs for Stokmarknes. Foto: Trond Gansmoe Johnsen