
Om Breivik, Ila-oppholdet og dette med "isolasjon"
Det er forståelig at folk flest har interesse av hva som skjer med Breivik, etter at han tilsynelatende uberørt av det som skjer ute i virkelighetens verden, stadig kommer med nye opplysninger og dramatiske utsagn. Mye tyder på at det ennå finnes en viss oppfatning av at han ikke kunne ha stått for alt dette, helt alene, uten en viss støtte, om ikke annet rent moralsk.
Så er det den finansielle siden av det. Det siste nå er rykter om at det kan og skal ligge skjult koordinater eller opplysninger i kode, som visstnok viser hva han vil gjøre dersom han virkelig skulle ha greid å rømme eller skjule seg før eller etter attentatet/massakren fant sted.
Jeg vet en del om hva som skjer med folk som er utsatt for de intense og ofte svært lange avhørene Breivik er inne i nå, og hvordan det virker inn på psyken. Nå kan man ikke generalisere slikt, det er klart, men enkelte mekanismer er nokså like for de fleste. Også hva gjelder Breivik...
"Isolasjon"-benevnelsen er tøys
Det brukes ord som "isolasjon" om den situasjonen han befinner seg i nå, og det er naturligvis helt feil. Han får så mye oppmerksomhet han bare måtte ønske seg. På cellen sitter han rett nok i en avdeling som brukes primært som en intern sanksjonerings- eller straffeavdeling, hvor fanger må avsone interne straffer for rusbruk,vold og lignende målt i et visst antall døgn på denne avdelingen, som er strippet for bekvemmeligheter. I regelen er "straffene" som regel fra noen dager inntil 30 døgn, som er maksimum i normale forhold, uansett alvorlighetsgrad.
Men å kalle dette "isolasjon", er tøys. Man er alene. Ingen TV, PC eller slike ting. Intet fellesskap. Og det er et hav av forskjell på det å være litt ensom en periode og det å være isolert. Isolasjon, og det ligger i selve begrepet i seg selv, er det man på fagspråket ville definert som "mangel på sanseinntrykk", eller sensorisk deprivasjon, om man vil.
Breivik har nok som ledd i KRIPOS' vanlige strategi, helt sikkert fått adgang til en PC, men nokså sikkert uten mulighet til å komme online. Han må nøye seg med å skrive eller spille litt. Men det er tydelig at han prater som en foss, det skjønner man av de opplysningene som politiet og etterforskningsledelsen så langt har lekket ut.
Han har til og med visstnok ytret at han allerede syns det er hardt å sitte slik på cella, slik han gjør når han ikke er til avhør, får en times lufting, spiser, sover eller må finne noe å fordrive tiden med.
Ja, i så fall kan jeg love han at han har det "beste" i vente. Og jeg kjenner enkelte narsissistiske karakteravvikere som gjerne vil ha mye og ofte oppmerksomhet, men ikke om én eneste som ville byttet sko med Breivik...
Bare en forsmak
Uansett hva utfallet av Breivik-saken måtte bli, er det nokså sikkert at han neppe vil komme ut før han enten bæres ut i kiste, eller er så gammel og avfeldig at han regnes som totalt harmløs og ute av stand til noe som helst.
Men før den tid skal han sone dom, enten slik eller sånn, og samme hvor eller hvordan, så må han regne med å måtte leve i evig redsel for at noen av de andre innsatte, kommer til å drepe han. Den som gjør det, vet at han likevel får klapp på skuldrene, selv om han også får en tilleggsdom. Men det vil sikkert bare være dom for å ha forsvart livet sitt for angrep fra Breivik...
Så om han begynner å kjede seg allerede nå, så er det bare en forsmak på den ensomheten Breivik har i vente i årene fremover. Familien vil ikke vedkjenne seg han, ingen venner har stått frem, og etter alt å dømme vil han helt sikkert trenge denne egenvurderingen han gjorde av seg selv: om at "han ikke kjenner noen som er så sterk psykisk som seg selv!"
Men teori og praksis er to forskjellige ting. Derfor vet jeg én ting: det er at hvis det i det hele tatt finnes mannsmot i denne personen, så er selvmordet det mest humane han kan oppnå i uoverskuelig tid! Jeg blir helt sikkert tolket dithen at dette er mine hevntanker og ønsker. Men det er det ikke. I likhet med de fleste andre menneskene her til lands, sørger jeg over all den meningsløse volden som er utøvd. Og er ennå sjokkert. Når det gjelder Breivik, så er det iallfall ikke opp til meg å gjøre noe som helst. Eller føle hevn. Han får sin straff, ja.
Antagelig årevis med redsel og ensomhet...

Nye feil i klimadebatten
Lesernes kommentarer
Jan Skoland
7. august 2011 - 9:41
Breivik, "bæres ut i kiste"
Terje Edmund Mathiassen
7. august 2011 - 11:36
Breivik ingen "yrkeskriminell" !
For det første har ikke dette relevans for artikkelen, overhodet. For det andre er ikke Breivik noen ("yrkeskriminell") eller gjennomsnittelig drapsmann som har noen mulighet for noen løslatelse etter 7 år.
Så jeg skjønner ikke helt hvor du vil med dette tilsvaret, annet enn å lage en ny tråd om straffenivået og systemet her til lands !
Derfor blir dette du innledet med, helt irrellevant. At rettspraksis i Norge er annerledes enn i USA, også i måten man blir dømt på. Men så er vi heller ingen union av 51 stater, med ulik rettspraksis.
Og du har rett i at man her til lands får en samlet dom, ikke blir dømt for hver enkelt ugjerning i seg selv - noe som kan føre til latterlige straffer som 270 års fengsel eller livstid ganger 14., som skal sones i flere delstater i tur og orden. . .
I Breiviks tilfelle hadde det helt sikkert blitt dødsstraff i USA, jfr. dette sammenligningsbare Oklahoma-attentatet.
Men fortsatt lever vi i Norge, med norsk rettspraksis. Og jeg tror ikke Skoland skal bekymre seg særlig for at Breivik blir å finne ute på gatene om kanskje allerede 7 år.
Dette er bare tøv, og skrevet mer som et innlegg i kriminaldebatten som sådan, enn det supplerer artikkelen i noen som helst grad.
Sylve Løvholm
7. august 2011 - 14:57
Jeg tror ikke at han kommer
Når det gjelder PC så har ikke ABB fått noen, han har bare fått papir og blyant til å skrive med. Hvis han blir værende på Ila etter domsavsigelse, noe han mest sannsynlig blir, så er det nok av gærninger ( de værste tilfellene i Norge soner der) der ifra før, det er derfor stor sannsynlighet for at han vil treffe noen som han passer sammen med. En bekjent jobber som fengselsbetjent, han jobbet i mange år på Ila. Det var det verste stedet han har jobbet, og han fortalte meg at det er så mange sjuke mennesker der inne, som ovehodet ikke har noe ute i samfunnet å gjøre. Så der inne blir ABB bare ett nytt medlem i "Nutcasegjengen" som må holdes vekke ifra samfunnet.
Terje Edmund Mathiassen
7. august 2011 - 15:45
Nesten morsomt.
Men bortsett fra dette ene momentet, er det meste av det andre du nevner delvis myter og saker og ting folk flest ikke får vite noe om, siden fengsler - spesielt high-security-fengsler som Ila - er lukkede steder som ikke almenheten får kikke inn i.
Bekjentskapet ditt sa ikke noe om at noen av landets farligste fanger, rene psykiatriske kasus, men ofte "borderlinere" og folk som går inn og ut av psykoser, befinner seg i en evig skytteltrafikk mellom fengselet og en eller annen psykiatrisk sterkavdeling.
Det er riktig at det også etter Baneheiasaken ble ytret trusler fra fengselsmiljøet. Der løser man slike problemer med å la likesinnede, eller iallfall folk som er dømt for de samme ting, sone på egne avdelinger, gjerne med eget fellesskap.
Når det gjelder Breivik, så tilhører han ikke noen gruppe. Han står alene mot alle. Så i hans tilfelle blir han vel satt til soning på Ringerike, hvor det sitter - mener jeg - andre krigsforbrytere fra før.
Så selvfølgelig. Fengselsmyndighetene vil nok ikke ha Breivik drept i fengselet, så de kommer nok til å legge opp soningsforholdene til han som i så mange andre tilfelle.
Tenk bare på alle "tysterne" innenfor det kriminelle miljøet. Belønningen de får er å slippe bli konfrontert med dette, ved at samme typer samles på åpne soningsplasser som Berg Åpen og Bastøy fengsel.
Nei, Sylve Løvholm. Dine kunnskaper om fanger, fengsler og vice versa er nok ikke verre enn det avisene ytrer, og jeg regner også med at du har lest det du mener du vet.. Fengselsbetjentskapet ditt vil sikkert også kunne bekrefte det jeg skriver i denne sammenheng !
Sylve Løvholm
8. august 2011 - 11:01
Nesten morsomt.
Det som er morsomt er alle de merkelige påstandene du har om hvordan norske fengsler og soningsoppleggene er. Jeg har selv tilbrakt mange år bak murene og jeg har vært innom de fleste anstaltene på øst/sør-landet.Derfor så vet jeg ganske mye om hvordan det er i norske fengsler. Min "kilde" var en betjent som jobbet i Drammen fengsel, som jeg pratet mye med. Han hadde jobbet sine 10 første år på Ila. Du har rett i at d sitter krigsforbrytere på Ringerike, men disse blir ikke plassert i en egen avd. de soner sammen med alle de andre innsatte. Det er også minst en krigsforbryter i Skien fengsel. De åpne anstaltene du nevner blir ofte pedoene sendt. For hvis du skal oppnå goder i fengsel, så må du skrive kontrakter som innebærer bla urinprøver. Siden de fleste innsatte har rusproblemer så blir d pedoene og de få uten rusproblemer som får de godene. Deriblant åpen soning.
Terje Edmund Mathiassen
8. august 2011 - 16:35
Nåvel, morsomt og morsomt, fru Blom !
Nå syns ikke jeg det er så mye å skryte av å ha sittet inne i fengslene over det meste av øst- og sørlandet. Dessuten: Skal dét gjøre deg mer troverdig da, liksom?
Jeg har egentlig ikke ditt behov for å brette ut slikt, men siden det først er nevnt:
Jepp! Jeg har også sittet inne et snes år i landets fengsler. Hva så? Og i motsetning til denne fengselsvokteren du kjenner til som har jobbet på Ila i omlag 10 år, så har jeg s i t t e t på nettopp dette stedet, vel så mye lenger enn han har arbeidet der.
Uansett: - jeg tror ikke disse og lignende trekk ved fengslene og praksis er blitt så dramatisk endret, selv om det snart er to ansatte for hver innsatt, og det nå er 15 år tilbake i tid siden jeg forlot fengselslivet for godt!
Jeg mente dog ikke å si at det var en automatikk i dette med at angivere og folk man ønsker å beskytte mot det litt tøffere fellesskapet i sentralfengslene, kommer på Bastøy eller Berg Åpen. Bare at dette har vært praksis i de fleste, større saker der angiveri har vært inne i bildet. Og Ikke en praksis som gjelder en hvilken som helst rus-misbruker som lar tunga løpe av med seg!
Men dette blir som å spille ping-pong. Og hvorfor skulle jeg kaste bort tiden på det. Jeg står for det jeg har sagt, og vet at alle med inngående kjennskap til hvordan fengselspolitikken fungerer og straffene håndheves, vet at det jeg hevdet i artiklen, er riktig.
Så jeg gidder ikke legge meg på en slik diskusjon. Du har din virkelighet, og jeg min, tydeligvis.
La oss iallfall være enig i det, om ikke annet ! Så er resten egentlig bare påstand mot påstand.
Sylve Løvholm
8. august 2011 - 17:26
Hei Terje.
Det er absolutt ikke noe jeg er stolt av, snarere tvert imot.
Heldigvis er det fortid for min del og jeg har startet et nytt liv uten rus og kriminalitet.
Jeg visste ikke at du hadde en slik fortid, det gjør at jeg ser på dine innlegg med andre øyne, for da vet jeg at du har greie på hva du snakker om.
Selv om det er ting vi er uenig i , som vi tydeligvis har opplevd på forskjellige måter, men det er helt greit for meg. Har aldri ment at jeg er den ene som sitter med alle svarene, eller at mine synspunkter alltid er de beste.
Men ofte så ser jeg i debatter at folk er raskt ute med å mene det ene å det andre uten å ha noe peiling på hva de snakker om.
De fleste tror alt de leser og ser i media og det skinner ofte igjennom når de kaster ut all slags påstander. Derfor blir jeg noen ganger temmelig oppgitt og til tider provosert av hva enkelte kan prestere å lire av seg.
Mvh Sylve
Terje Edmund Mathiassen
9. august 2011 - 18:51
Alt i orden.
Jeg er vel nokså lik deg slik jeg også: - kjenner piggene stritte om eller når jeg føler at her må jeg si noe. . .
Tar av meg hatten for det du sier. Og beklager om jeg ble vel aggressiv. Men begge har vi gjort oss våre erfaringer, og har jo sånn sett sterke følelser omkring dette vi har diskutert.
Som du sier selv. Hovedsaken er ikke nødvendigvis alltid å ha rett, eller tro at en selv alltid ser eller erkjenner det på rett måte. Det er mye som kan spille inn. Men likevel er det viktig å si det videre, og heller bli korrigert eller moderert noe.
For ordens skyld: Det var i første rekke denne myten om "isolering" både som begrep og praksis som jeg ønsket å imøtegå. For jeg syns dette begrepet blir mye misbrukt, og derfor også misforstått.
Mvh. Terje